Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Starter electronic pentru tub fluorescent neon


dacos

Postări Recomandate

Bună seara,

 

Am decis să experimentez acest montaj din Tehnium:

http://www.tehnium.org/2020/04/03/starter-electronic/ 

Problema este că...nu funcționează :secret Se aprind capetele și cam atât.

https://youtu.be/oTwfA77-Z74 

Montajul funcționează cu starter normal. Clipește cam de multe ori, dar se aprinde corect în cele din urmă. 

https://youtu.be/8PJYWVI0FxA

Caracteristicile diacului din schemă nu le-am găsit, așa că am folosit DB3. Nu cred să fie de aici problema. 

https://www.tme.eu/ro/details/db3-st/diace/stmicroelectronics/db3/

 

C1 - 22nF. Nu am apucat să măsor tensiunea pe bornele lui, dar bănuiesc că este peste 28v din moment ce se înroșesc filamentele. 

Dacă cresc R1 la 200K filamentele clipesc, dar nu la fel de puternic ca la starterul clasic. Tubul nu se amorsează și oscilează așa la nesfârșit. 

Clip-Data-20200327-184215.png

 

IMG-20210108-194451.jpgIMG-20210108-194950.jpg

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 26
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • dacos

    10

  • sesebe

    6

  • validae

    2

  • mac01

    2

Top autori în acest subiect

O posibilă cauză ar fi faptul că tiristorul nu se blochează suficient de mult şi nu apare impulsul de autoinducţie pe drossel.

Uite o schemă scoasă de pe un starter electronic industrial:

https://youtu.be/hjphxq9nUrA

şi o altă schemă:

http://1.bp.blogspot.com/-GoTpiwjsesY/T06KYPl04eI/AAAAAAAAAFY/1Kzf9SprbWQ/s1600/Fluorescent-Lamps-electronic-starter-and-ignition-schematic-triac-diac.gif

Editat de validae
Link spre comentariu

Mulțumesc. 

M-am ferit de schema de pe youtube pentru că are punte redresoare și mi s-a părut mai complicat de înghesuit în tubul de starter. Probabil o voi încerca cu 4 diode în picioare. M-am uitat repede și nu am văzut valori ale pieselor. Am zis să merg la sigur.

Acum constat că TN22 e special conceput pentru această aplicație. Are curentul de poartă mai mic de 1,5mA. Totuși, C106D pare superior, curent mult mai mic 50uA. 

 

A doua am încercat-o cu configurația din schemă, dar nici măcar nu înroșește filamentele.  E ca și cum nu ai avea starter. Triacul folosit de mine e mai sensibil decât cel din schema originală (5mA la mine, vs 25mA la ei). O să încerc să cresc capacitatea condensatorului. Iarăși, la a doua schemă nu înțeleg de ce este înseriat acel condensator cu balastul. Eu îl am în paralel pe alimentare. IMG-20210109-101737.jpg

Link spre comentariu

fiind mai batrin, imi amintesc ca pe vremuri, industria noastra a realizat asemenea startere, dar se defectau foarte repede asa ca au disparut in scurt timp!

Link spre comentariu

 Dacos.Ai verificat neonul dacă e bun?Balastul e adecvat?

 În principiu ai putea experimenta cu un dimmer simplu în locul montajului tău.Cred că ai ceva în neregulă în acesta.

Link spre comentariu

In primul rind ar trebui sa folosesti o punte redresoare in partea dinpre tub.

Pe urma ar trebui sa stii parametrii tubului ca sa poti calcula divizorul rezistiv R1-R2 astfel incit sa nu mai declanseze diacul dupa ce tubul s-a aprins dar sa il declanseze pina ce tubul se aprinde. Trebuie stiu macar tensiunea de aprindere(care este mare - foarte mare in functie de tub, si poate depasi 1000V (la tub de 60W 1500mm lungime depaseste 1200V probabil e pe la 1400V) si tensiunea in functionare normala care este sub 200V.

 

Ca o prima etapa as fi sa gasesti un tiristor cu tensiunea de blocare de minim 1000V (600V este mult prea putin) preferabil chiar 2000V.

Link spre comentariu
1 oră în urmă, BRANCA a spus:

 Dacos.Ai verificat neonul dacă e bun?Balastul e adecvat?

 În principiu ai putea experimenta cu un dimmer simplu în locul montajului tău.Cred că ai ceva în neregulă în acesta.

Tubul l-am verificat. Cum ziceam, clipește cam de multe ori cu starter normal, dar se aprinde și funcționează corect. Clipul: https://youtu.be/8PJYWVI0Fx

Balastul este adecvat, pentru un tub de 18 sau 20W. Luxten, fabricat în România. Montajul e din Tehnium și tocmai asta mi-a dat încredere că e lucru probat înainte să fie publicat. 

IMG-20210108-194126.jpg

 

Acum 35 minute, sesebe a spus:

In primul rind ar trebui sa folosesti o punte redresoare in partea dinpre tub.

Pe urma ar trebui sa stii parametrii tubului ca sa poti calcula divizorul rezistiv R1-R2 astfel incit sa nu mai declanseze diacul dupa ce tubul s-a aprins dar sa il declanseze pina ce tubul se aprinde. Trebuie stiu macar tensiunea de aprindere(care este mare - foarte mare in functie de tub, si poate depasi 1000V (la tub de 60W 1500mm lungime depaseste 1200V probabil e pe la 1400V) si tensiunea in functionare normala care este sub 200V.

 

Tubul e OSRAM L18W/840, iar în datasheet-ul lui găsesc doar tensiunea de funcționare, 57v și curentul nominal 0,37A. Tensiunea de aprindere nu este menționată. Bănuiesc că este relativ apropiată celei pe care o aveau vechile tuburi mai groase de 20W. 

Apoi, în descrierea din Tehnium nu era menționat pentru ce tuburi se pretează starterul. Am crezut că acomodează o plajă largă de situații. 

 

Acum 27 minute, sesebe a spus:

Ca o prima etapa as fi sa gasesti un tiristor cu tensiunea de blocare de minim 1000V (600V este mult prea putin) preferabil chiar 2000V.

M-am uitat din nou pe datasheet-ul de la TN22, conceput de ST chiar pentru startere. Așa este, are tensiunea de blocare 1200-1500v. Totuși, deocmdată tiristorul a rămas întreg. Dacă era în regulă montajul, măcar câteva aprinderi ar fi putut să reziste. T1N6 românesc are tot un amper la 600 volți. 

Link spre comentariu

Nu se aprinde tubul pentru că dintr-un motiv anume, tiristorul nu se blochează complet, adică rămâne în conducţie sau poate chiar străpunge nedistructiv în momentul în care ar trebui să apară vârful de tensiune ridicată de circa 1000V cauzat de autoinducţia drossel-ului.O condiţie esenţială la starterele astea e ca la tensiunea redusă de la bornele tubului după iniţierea descărcării (circa 90-100V), starterul să nu mai intervină deloc în circuit.

Editat de validae
Link spre comentariu

Ca sa verificam daca tiristorul e bun pt scopul asta scoate C2 din circuit. Si eventual mai pregateste inca un tiristor pt inlocuire...preferabil unul de tensiune mare.

Link spre comentariu

Am mai experimentat printre picături. Am folosit semireglabili în locul divizorului rezistiv R1-R2 și am observat că tensiunea pe C1 nu crește mai mult de 19v. Ceea ce e puțin pentru a deschide diacul DB3 (are tensiunea de anclanșare 28....36v). 

Am aprins de câteva ori din greșeală tubul când atingeam cu aparatul de măsură terminalele C1. Odată tubul aprins, tensiunea pe C1 scade la 15v. 

 

Apreciez că circuitul funcționează corect, dar diacul nu aplică impuls. 

 

Link spre comentariu

Vezi ca poti lua diace din modulele de la becurile CFL economice, alea un pic mai rasarite.

Cu multimetrul nu prea ai ce masura acolo pt ca sint pulsuri scurte daca diacul functioneaza iar tu masori doar o valoare medie.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Am decis să încerc una dintre schemele copiate de pe un starter din producția de serie. Seamănă cu cea de pe youtube.

http://ixbt.photo/?id=photo:1003983 

Care este scopul înserierii diodei UF4007 cu cele două 1N4007? La ce ajută redresarea rapidă acolo? 

Link spre comentariu

Eu am fost experimentat, prin anii '90 montajul de aici: http://www.copcea.ro/files/tehnium/revista/9206.pdf (pag. 16).

A functionat foarte bine cu tub de 20W si am vrut sa fac vreo 20 de bucati fiindca aveam multe tuburi la un magazin. M-am dus la timisoara sa cumpar piese, ca nu era net pe vremea aia, si am gasit la magazinul de acolo startere Philips electronice la pret mai mic decit piesele si am luat o punga de ele si am renuntat la idee.

Cu montajul din tehnium tubul se aprindea aproape instantaneu si nu pilpiia deloc.

Link spre comentariu

Cauta domnule o placuta de la un bec de consum redus CFL de putere cit mai mare, schimba-i condesatorii electrolitici pt ca aia se cam uzeaza din cauza temperaturii mari de functionare, si condesatorul aflat intre filamente  cu unul de aceeasi valoare dar tensiune mare (minim 1000V - eu foloseam de 1600V) si ai rezolvat problema - nu mai pilpiie si se aprinde instant si, in plus, nici lumina nu mai este la 100Hz refres ca la varianta cu balast magnetic ci este la 25-40Khz.

Vezi sa fie realizat cu tranzistoare in capsula mai mare nu in capsula TO92 (ca un BC) ci TO126 (ca BD-urile) sau TO220 (ca regulatoarele integrate ex LM7805). Nu o sa mai ai probleme.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări