Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Hiraga "Le Monstre" 8W


Postări Recomandate

12 minutes ago, sesebe said:

O schema buna merge oricum ai construi-o si nu tine cont pre mult de piesele pe care le folosesti atit timp cit sint de o calitate decenta.

Cu toate ca stiu ca nu e nimic nou pentru tine, vezi schema si explicatiile privind alegerea FET-ilor la generatorul de armonici 2 al lui Pass.

 

Link aici: https://positive-feedback.com/audio-discourse/the-pass-h2-harmonic-generator/

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 405
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

 

Acum 30 minute, sesebe a spus:

De acord dar schema tot proasta este!

O schema buna merge oricum ai construi-o si nu tine cont pre mult de piesele pe care le folosesti atit timp cit sint de o calitate decenta.

Acest amplificator este "o platforma de joaca" pt amplificatoare audio, nu un ampificator care sa-l faci si sa asculti muzica la el.

Am mai cerut aici pe topic exemple de realizari industriale ale acestui amplificator dar nu am primit nici un link.

 

Scrii asa din doua motive:

 - nu cunosti istoria si contextul istoric al crearii acestui amplificator, si

- nu ai ascultat niciodata vreo clasa A bine facuta, nu mai spun despre modelul in discutie.

Ca idee, din cauza interesului fabulos starnit (intr-o perioada cand nu exista internet ci doar revste) dupa prezentarea fratelui mai mare - "Le Classe A - 20 Watts", in Franta un atelier (ca nu pot sa ii spun fabricuta) a construit "industrial" cativa ani acel amplificator si apoi "Le Classe A - 30 Watts". Evident, sub coordonarea autorului.

 

 

2015720_165543_84VZW8.jpg

END06246-3.jpg

END06246-7.jpg

Editat de Shambala
Link spre comentariu

Frumos acesta de mai sus dar ar fi interesant de vazut cit de mult au pastrat din schema originala facuta publica.

Posibil ca dupa ce voi asculta o clasa A bine facuta sa ma indragostesc si eu de ea, DAR eu nu am spus ca e proasta clasa A ci schemele (cele 2-3 variante) de la "Le Monstre" sint doar niste improvizatii de scheme, un punct de start pt dezvoltarea uneia corect realizate. 

O schema bine proiectata nu trebuie sa depinda esential de componentele utilizate si trebuie sa functioneze in orice conditii decente. 

Ce-ar insemna ca Bugatti Veyron sa mearga doar cu benzina facuta la o anumita rafinarie, singura din lume, si sa nu o poti conduce pe strada decit pe vreme insorita cu o tempeperatura de 25°C  si numai pe o pista speciala (nu pe strada).

 

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Cu tot respectul , susțin părerea colegului sesebe, cu următorul amendament:

se puteau publica performantele schemei -cu masuratori,teste,etc-cu componente asa zis”universale”....apoi se puteau menționa performanțele schemei cu componente strict alese -un anume tip de trz ,un anume tip de conzi ,o sursa speciala de alimentare....se lăsa la aprecierea constructorului care din variante să fie aleasa....

Știu ce se poate spune:-Pai daca facem acest lucru atunci nu mai e Hiraga!

Aș prefera să laud schema și apoi să transmit mulțumri autorului!

....părerea mea...

Link spre comentariu

Din cate imi aduc aminte ca am citit, datorita faptului ca doar versiunea de 8W (Le Monstre) avea FET-uri pe intrare si nu orice FET-uri ci doar 2SJ74 + 2SK170 era "regina". Tot de pe net am citit ca dupa ce nu s-au mai fabricat tranzistorii 2SJ74 + 2SK170 s-au incercat alte doua perechi de FET-uri, tot de la Toshiba insa ... se pare ca a iesit alta mancare de peste.

Versiunea de 20W originala:

hiraga2fig1.gif

 

hiraga2fig3.gif

 

 

si cablajul:

hiraga2fig4.gif

 

Am pus cu ceva pagini in urma un articol in franceza in care se explica "filozofia" alegerii perechii de FET-uri de pe intrare. 

Sunt greu de crezut "povestile", dar cand vezi ca nu a fost singurul .... PASS a realizat:

The Pass H2 Harmonic Generator

schema:

Pass_H2_005-1024x728.jpg

si nu a fost doar un experiment daca ma uit la poza de mai jos:

Pass_H2_012-1024x449.jpg

 

parca te intrebi daca Pass nu s-a dilit. 

Editat de merck
Link spre comentariu

Un amplificator audio intotdeauna va suna diferit in conceptia unui inginer sau in conceptia unui meloman/muzician...asta pentru ca auzul uman, chiar bun, fiziologic vorbind, e mult mai imperfect si neliniar decat isi imagineaza electronistii...de aia multe "troace" care pe osciloscop arata aiurea sunt apreciate pt. cum suna, dar asta nu inseamna ca tot ce are distorsiuni sau masoara prost e neaparat si placut la urechi.

Eu de ani de zile am sustinut importanta unui aport controlat de distorsiuni pare, cine are nervi nu are decat sa caute postarile mele mai vechi, cate au ramas, multe din ele au fost sterse la interventia unor electronisti vehementi...

Nu stiu de ce se arde atata gaz pe marginea unei scheme asa de simple, e asa de greu de facut un canal de test si de masurat? Si eu am pe masa si va fi in teste in curand un "monstrulet" Hiraga, cu componente mai noi insa.

Intre timp astept sa imi vina cablajele si eu voi construi amplificatorul Ovation SX, un amplificator de 15W in clasa A, despre care am citit si auzit numai de bine. 8W mi se pare si mie prea putin, cel putin pt. ca nu am boxe de peste 92dB SPL. Cine are dulapuri cu SPL spre 100dB poate ca se multumeste cu 8W, insa la niste boxe comune, un 15W, nu neaparat sustinut, e un minim necesar in conceptia mea.

Opinia ca o schema trebuie sa mearga cu orice componente e depasita, practic asa au aparut schemele complexe si amplificatoarele in clasa AB, sunt mai usor de reprodus si au probleme mai mici in exploatare, dar complexitatea schemei e de obicei cel putin dubla fata de ce avem aici in discutie...

Link spre comentariu

De acord dar numai parțial @carageae.

Eu nu ma leg deloc de sunetul caracteristic unor anumite configurații de tranzistoare (chestie care o înțeleg și o apreciez) ci de lipsa aproape completa (cel puțin la varianta inițială de 8W) a oricărei stabilizării a PSF-ului și de lipsa rejectie sursei de alimentare. 

Cind ascult un amplificator vreau sa ascult DOAR un amplificator (+sursa de semnal și boxe) si nu vreau sa ascult și aspiratorul vecinului, SMPS-ul calculatorului sau TV-ului sau sunetul unui munte de condesatori cu o capacitate totala mai mare decit a întregului Pamint.

Eu nu am bani să-mi fac propria centrala electrica de alimentare sau măcar propriul punct de transformare cum am văzut pe la niște nebuni de japonezi. 

Link spre comentariu
51 minutes ago, merck said:

Din cate imi aduc aminte ca am citit, datorita faptului ca doar versiunea de 8W (Le Monstre) avea FET-uri pe intrare si nu orice FET-uri ci doar 2SJ74 + 2SK170 era "regina". Tot de pe net am citit ca dupa ce nu s-au mai fabricat tranzistorii 2SJ74 + 2SK170 s-au incercat alte doua perechi de FET-uri, tot de la Toshiba insa.

Hai, bre, ca se mai fabrica. Si se vand imperecheate din fabrica direct.

 

http://www.linearsystems.com/product-search-result.html?type=products&partnumber=LSK170

 

Spor la şurubărit!

 

Eu astept cablajele pentru Musical Fidelity A1. Cu 3904 si 3906!!!

Link spre comentariu
13 minutes ago, sesebe said:

De acord dar numai parțial @carageae.

Eu nu ma leg deloc de sunetul caracteristic unor anumite configurații de tranzistoare (chestie care o înțeleg și o apreciez) ci de lipsa aproape completa (cel puțin la varianta inițială de 8W) a oricărei stabilizării a PSF-ului și de lipsa rejectie sursei de alimentare. 

Cind ascult un amplificator vreau sa ascult DOAR un amplificator (+sursa de semnal și boxe) si nu vreau sa ascult și aspiratorul vecinului, SMPS-ul calculatorului sau TV-ului sau sunetul unui munte de condesatori cu o capacitate totala mai mare decit a întregului Pamint.

Pai Jean Hiraga a rezolvat atunci problema de mai sus pusa in bold. Amplificatorul lui era alimentat la acumulatori auto (de aia apare si 13V prin unele scheme). Amplificatorul a fost adus pe un carut - era denumit Monstrul probabil din cauza acumulatorilor.

7 minutes ago, Mircea said:

Hai, bre, ca se mai fabrica. Si se vand imperecheate din fabrica direct.

 

http://www.linearsystems.com/product-search-result.html?type=products&partnumber=LSK170

Daca faci amplificatorul si obtii spectrul de mai jos, ma bag si eu la cumparat.

Screenshot-2021-02-01-at-19-08-33.png

Link spre comentariu

@ flomar si sesebe - am mentionat "contextul istoric" al aparitiei Monstrului, care tocmai ca nu a permis publicarea de prea multe masuratori si teste cu alti tranzistori.

Aparatul a fost proiectat acum vreo  56-57 de ani,  ca raspuns al lui Hiraga la disputele academico-ingineresti intr-unul din cele mai concurentiale medii din lume - Japonia  la sfarsitul anilor 60.

A fost prezentat la o expozitie internationala de Hi-Fi unde a cules laurii.

Fireste ca a fost criticat dpdv teoretic si atunci ceea ce l-a determinat pe Hiraga sa nu vanda patentul si sa nu mearga mai departe cu explicatiile.

Trebuie spus ca dl. Hiraga era adeptul schemelor reduse la simplitatea extrema.

Dupa un an sau doi el a prezentat  Le Classe A 20W, si acesta premiat la celebrele targuri-competitie japoneze.

Dupa reintoarcerea in Franta, pe la inceputul anilor 70, in timp ce era si redactor sef la una din cele mai prestigioase reviste audio europeene (La nouvelle revue du son), J. Hiraga a supervizat constructia "semiindustriala" a modelelor 20W si apoi 30W Classe A.

In repetate randuri, in revista pe care o conducea a insistat catre diy-eri asupra importantei pastrarii modelului tranzistorilor folositi de el.

 

Asta asa, pe scurt, in cateva cuvinte.

Editat de Shambala
Link spre comentariu

Eu am depus juramant sa respect etica si deontologia, indiferent de domeniul de activitate. Nu pot sa mai copiez la examen, sa fur cirese, sa ma uit dupa alte femei, etc. Deci nici sa falsific masuratori. Falsificare e si cand le cam scornesti. 

 

@sesebe

Editat de Mircea
Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări