bcristian Postat Decembrie 23, 2020 Partajează Postat Decembrie 23, 2020 (editat) Voi prezenta metoda folosita de mine pentru a ascuti bughie pe masini precum cea de mai sus (clone de Deckel SOE). Masina la origine foloseste metoda de ascutire conica. Un detaliu important din imagine este faptul ca axa conului trece prin coltul opus al burghiului. In practica insa, nu sunt multumit de aceasta metoda, din mai multe motive. Daca tinem burghiul in acelasi loc pe piatra, acestea se vor uza reciproc si isi vor crea profile pereche, in general rotunjind colturile. Nu putem ascuti burghie cu muchia mai lunga decat grosimea pietrei. Asa cum este construita piesa care limiteaza rotatia in jurul conului, la diametre mai mari de 6-8 mm putem atinge muchia opusa. Metoda creeaza o muchie ne-taietoare de-a curmezisul mijlocului brughiului. Eu folosesc urmatoarea metoda. Masina reglata (la fel ca in instructiunile originale): unghiul de 14 grade (118/2 - 45) pentru varf, restul la zero. Selectam pozitia port-pensetei incat sa avem acces la pozitiile blocabile de 0, 15 si 30 de grade: Pe dispozitivul de ascutit, ne trebuie linia axului pivotului: Asezam burghiul in suport incat sa iasa vreo 10mm in afara. Valoarea exacta nu e importanta (si depinde de diametru), ideea e sa avem spatiu sa ne luam referinta de pozitie pentru a putea sa-l rotim cu 180 de grade mai tarziu. Fixam opritorul longitudinal la pozitie. Colierul de furtun este acolo pentru a tine burghiul la pozitie (originalul spune sa-l tinem cu mana). Un detaliu ne-evident dar esential pentru ascutirea pe astfel de masini: coada burghiului este folosita ca suprafata de referinta. Dar in mod normal aceasta este o suprafata irelevanta pentru utilizarea burghiului, motiv pentru care in multe cazuri aceasta este nefinisata. Este asadar esential sa ne asiguram ca aceasta suprafata are simetrie de rotatie fata de axa burghiului. Aliniem muchia taietoare a burghiului cu fata de sus a taieturii din suport si-l fixam cu colierul. Acesta trebuie pus pe coada, nu pe partea elicoidala, unde exista riscul ca la strangere sa roteasca burghiul. Fixam piesa care ne permite rotirea cu 180 de grade a burghiului la pozitie. Eu am facut o alta piesa (decat originalul) din tabla subtire, pentru a putea vedea mai bine punctul de contact. Folosesc contactul pe fata care se vede in imagine (instructiunile originale spun pe cealalta) pentru ca acesta este sensul in care se strange surubul. Invers, exista riscul ca la strangerea surubului opritorul sa se departeze de burghiu. In poza pare ca daca se intampla asa ceva e evident. In realitate burghiulu ala e de 8.2 mm diametru, si punctul de contanct abia se vede. Eroarea devine evidenta doar dupa ce rotesti burghiul si vezi ca polizezi aiurea. Etapa urmatoare e sa aliniem coltul opus al burhgiului cu axa pivotului. Asta e metoda pe care o folosesc eu acum. As putea sa construiesc un suport mai acatarii pentru asta, dar pana atunci merge si asa. Blocul 1-2-3 e aliniat cu axa pivotului, si folosesc o lama de cutter pentru a nimeri coltul opus al bughiului. Strangem suportul tinut la pozitia superioara la 0 grade. Il rotim la 30 de grade si reglam pozitia limitatorului de cursa al masinii astfel incat burghiul sa stearga intreaga fata a pietrei. Aceasta va fi suprafata din spatele fetei de asezare. Pentru a vedea cat am luat, la fiecare etapa dam cu marker negru pe varful burghiului. Luam pana ce trecem de mijlocul burghiului. Cu mana dreapta miscam port-scula stergand fata pietrei, cu stanga avansam (rotim catre noi). Eu iau cam 0.005 - 0.01 mm (o gradatie) la 2 treceri peste piatra. Atentie la a nu supraincalzi burghiul. Se poate folosi un burete de vase umed pentru a raci fara a tot demonta. Dupa ce am trecut de jumatatea burghiului, il rotim, dam avansul masinii inapoi, si repetam cealalta fata. Repetam operatiunea, luand doar cateva sutimi din fiecare fata. Acest ultim pas in care luam putin are pe de o parte rolul de a ne asigura ca pozitionarea burghiului este repetabila si de a compensa uzura pietrei si dilatarea burghiului. Daca burghiul nu era ascutit simetric, fetele ramase nu vor fi simetrice catre muchia taietoare. Nu este o problema, pe aceasta o vom face in continuare. Rotim portscula la 15 grade, si repetam operatiunea. Acestea sunt fetele de asezare. Ideal, luam fetele de asezare pana la jumatate, incat sa ramanem cu un punct in varf. In practica, putem sa ajungem in varf dar fata taiata sa nu ajunga la marginea burghiului, de exemplu pentru ca are colturile rotunjite. Intrucat e mai important sa ajungem pana in colturi, continuam pana la acestea, apoi revenim la pozitia de 30 de grade si luam iar pana in varf. Continuam luand alternativ fetele la 15 si la 30 de grade pana cand obtinem rezultatul dorit. Este posibil sa nu putem obtine fete simetrice. Asta se intampla cand burghiul este stramb (burta de 0.1mm pe 100 mm este suficienta pentru un efect clar vizibil) sau cand din fabricatia spiralele nu sunt simetrice. Sau, desigur, daca nu am fost atenti la repozitionarea burghiului. Unele burghie asimetrice sunt insa folosibile, daca asimetria e doar pe partea care nu conteaza. Comparatie intre un burghiu ascutit de mine si unul aproape nefolosit. 10 mm diametru, testate in otel tras la cald, 5-6 mm grosime, suficient cat sa taie cu toata muchia si sa aiba sprijin lateral. Fara pre-gaurire. Forta de apasare necesara e semnificativ mai mica in cazul burghielor ascutite de mine, dar nu am cu ce sa masor, va trebui sa ma credeti pe cuvant. Similar pentru caldura degajata. Testele sunt facute intentionat in conditii defavorabile - fara pregaurire, intr-o bucata de metal tinuta cu clestele, ca pe freza si in menghina orice prastie face gauri acceptabile. Burghiele sunt oricum slabe calitativ - unele mai acatarii (luate de prin targ si fier vechi, culmea), ascutite cu aceeasi metoda, fac gauri cu ~0.2 mm peste diametrul nominal in conditii similare de test. Burghiu de 15 mm, ascutit cu metoda prezentata, fara pre-gaurire. Ultima poza este dupa gaurire, pentru a se vedea suprafetele de asezare si ca nu freaca. Albumul cu toate pozele. Editat Decembrie 23, 2020 de bcristian Link spre comentariu
validae Postat Decembrie 23, 2020 Partajează Postat Decembrie 23, 2020 (editat) Laborioasă metoda, nu contest rezultatele....dacă le arăt strungarilor mei aşa ceva, zic că nu există.La un moment dat mă bătea gândul să cumpăr un dispozitiv de ascuţit burghie, dar am rămas la metoda manuală.Necesită ceva experienţă, dar e mai rapidă.Sincer, la mine la firmă cred că doar vreo doi trei strungari şi cu mine cred că pot ascuţi rezonabil un burghiu.Restul lăcătuşilor vin cu ele la mine să le ascut, li se pare ceva de neînţeles metoda de ascuţire, unii încearcă să le ascută ca pe creioane.Am văzut burghie noi care erau ascuţite aşa de ,,bine,, că a trebuit să le ascut din nou ca să le fac muchie tăietoare...nu zic că erau de firmă, dar oricum. Editat Decembrie 23, 2020 de validae Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Decembrie 23, 2020 Partajează Postat Decembrie 23, 2020 (editat) @bcristian faina prezentarea, eu regret si acuma ca am gasit o masina din asta la un pret rezonabil si n`am fost suficient de rapid sa o iau. @validae, muchiile ca muchiile insa daca`i ascutit un pic inegal asa se duce strimb de numa la o gaura mai lunga... In general asa erau si alea romanesti vechi, otel bun insa ascutite prost, le luau cei de la sculerie si le ascuteau. Astea de acuma daca iei unu de marca, efectiv te tai in spire. Editat Decembrie 23, 2020 de Ion_Bumbu Link spre comentariu
ndc74 Postat Decembrie 24, 2020 Partajează Postat Decembrie 24, 2020 Foarte interesanta prezentarea. Spre rusinea mea, desi am o astfel de masina nu am mai folosit-o de ceva timp, desi am muncit destul la ea ca s-o fac cat de cat rezonabila (de la chinez a iesit ca din barda). Cu toate astea, ultimele burghie tot din mana le-am ascutit. Din pacate burghie prea mari nu poti ascuti la ea, asa ca mana ramane de baza la burghie, mai ales mari. Eu am luat-o mai mult pt ascutit freze. Link spre comentariu
flomar60 Postat Decembrie 24, 2020 Partajează Postat Decembrie 24, 2020 Foarte frumos!....eu le ascut la mana dar ,ca sa iasă bine, trebuie si o piatra fina....asta e ascutit pe piatra de acasa care nu e asa de fina...la slujba am una mai fina si iese oglinda...burghiu de 12mm diametru cu partea care incepe taierea de 1,5mm latime.... Link spre comentariu
bcristian Postat Decembrie 24, 2020 Autor Partajează Postat Decembrie 24, 2020 Da, frumos, eu insa sunt anti-talent la ascutirea din mana :D Am facut prezentarea si pentru ca nu gasesti informatiile astea pe net. Chiar si metoda oficiala e greu de gasit si inteles, si rezultatele sunt dupa parerea mea mai slabe. Probabil si din cauza asta functia de ascutit burghie e putin folosita la masinile astea. Ascutirea de freze si cutite de strung e mult mai intuitiva, pentru asta e plin netul de filmulete. Link spre comentariu
Barbu Andrei Postat Decembrie 24, 2020 Partajează Postat Decembrie 24, 2020 La mana le ascut. Am luat o pocnitoare (altfel nu ii poti spune) care ascute burghie si alte cateva scule de la un magazin si parca e prea mare deranjul pana pozitionezi burghiul sa il ascuti. Nici nu am incercat de prea multe ori sa ascut cu asta, deoarece am tinut-o in cutie (aveam fiarele imprastiate si nu avea rost sa stranga praf pana ii gaseam o pozitie). Polizorul ramane metoda mai rapida. Link spre comentariu
bcristian Postat Decembrie 28, 2020 Autor Partajează Postat Decembrie 28, 2020 (editat) Un burghiu de 22. Testul este facut pe strung (nu am pe ce altceva sa-l folosesc), pre-gaurire 10 mm. Diametrul masurat al gaurii 22.25 mm. Editat Decembrie 28, 2020 de bcristian Link spre comentariu
flomar60 Postat Decembrie 29, 2020 Partajează Postat Decembrie 29, 2020 Asa da!....peretele interior al gaurii arata excelent!...Felicitari! Link spre comentariu
ndc74 Postat Decembrie 30, 2020 Partajează Postat Decembrie 30, 2020 Cam pana la ce diametru maxim se poate ascuti un burghiu si ce lungime maxima ar trebui sa aibe el? Link spre comentariu
bcristian Postat Decembrie 30, 2020 Autor Partajează Postat Decembrie 30, 2020 (editat) Burghiu de 31 mm. Limita cred ca e pe la 50 mm diametru, fiind data de cat de mult putem duce port-scula spre dreapta, ca sa treaca varful de piatra. La lungime nu avem limita, am facut o gaura filetata M8 in coada ca sa pot pune opritorul unde vreau (am cateva burghie f lungi). Prinderea burghiului la pozitia exacta insa devine complicata, ar trebui facuta un fel de gheara/clema, dar nu am decat cateva burghie atat de mari, si in afara de asta restul sunt ascutite. Dureaza mult ascutirea unui burghiu atat de mare. Din cauza asta nici nu mi-am mai batut capul sa fac fetele secundare egale - cata vreme burghiul nu e folosit sa taie cu mijlocul (exclus la asemenea diametre pe ce masini am eu), singurul lucru care conteaza la acestea e sa nu atinga. Gaura putea sa iasa mai bine daca faceam o gaura mai mare (era cea de 23 de la testul de ieri). Pe de alta parte insa, la asemenea diametre pe un SN 320 aproape de o varsta cu mine, burghiul e o metoda de a indeparta rapid material, cote sau finisaje cu pretentii se fac doar la cutit. Dar nu luand cate 8 mm in diametru pe trecere. Editat Decembrie 30, 2020 de bcristian Link spre comentariu
bcristian Postat Decembrie 31, 2020 Autor Partajează Postat Decembrie 31, 2020 O limitare mai importanta e ca dispozitivul nu permite ascutirea burghielor care au zone cu diametru mai mare decat al spiralei - de exemplu cele cu coada Morse mai mici decat diametrul mare al conului. O sa fac o alta bara port-burghiu pentru ele, cred ca una mai scurta si folosind metoda cu tija filetata pentru opritor. Link spre comentariu
bcristian Postat Aprilie 3, 2021 Autor Partajează Postat Aprilie 3, 2021 Zis si facut (pana la urma) :D Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum