Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

De la 48V la 36V (curent continuu, 10A) - cat mai simplu


Postări Recomandate

Salut,

 

Am o bicicleta electrica cu motor de 250W si controler la 36V care, din pacate, nu are absolut nici un marcaj pe el. Tensiunea de alimentare am aflat-o conenctand-ul succesiv la tensiuni de la 24V in sus si urmarind indicatiile ledurilor de la starea bateriei aflate pe ghidonul bicicletei.

Singura baterie pe care am gasit-o de cumparat si care se potriveste ca marime este una de 48V si 10Ah.

As putea sa scad tensiunea bateriei inainte de intrarea controler-ului cu un circuit ca in schema atasata?

As folosi o dioda Zener de 11-12V si un MOSFET de genul STP55NF06 (N-Ch 60V 50A 110W 0,018R TO220). Nu am idee rezistenta R si capacitorul C ce valor ar avea.

 

Putin ajutor din partea Dvs ar fi binevenit.

Multumesc.

1463572856.PNG

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 8
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Desi in principiu schema e ok, in realitate nu vrei sa folosesti asa ceva intr-o astfel de aplicatie. Regulatoarele liniare au pierderi foarte mari si dat fiind ca tu alimentezi din baterii, vei resimti un impact considerabil in autonomia lor. Unde mai pui si disipatia termica mare. 

In aplicatii de genul asta, ti-ar trebui musai o varianta step down ce lucreaza in comutatie. Am impresia ca @Marian avea ceva de genul de vanzare, desigur gasesti si pe alde olx, insa de regula pentru curenti mai mici. 

Link spre comentariu

In aplicatia "pe baterie" si tinand cont de puerea instalata NU MERITA sa incerci nici o conversie, platesti mai mult prin pierderi decat orice aparent castig de cost/comoditate etc.

 

Solutia este o baterie la tensiunea nominala... sau daca doresti sa faci experimente cu "merge si asa" atunci poti conecta direct bateria de 48V in locul celei de 36V, cu riscurile pe care nu are rost sa ti le descriu.

 

Am dubii in modalitatea ta de a deduce ca bateria originala era de 36V - singura varianta fara erori este sa defaci bateria veche si sa numeri elementele in serie, tinand cont ca probabil vei avea unitati de 3 -4 in paralel, si apoi acestea vor veni in serie.

Se poate sa constati ca defapt bateria ta era de 48V...

Link spre comentariu

Am un fel de trotineta de-asta electrica cu care ma deplasez la munca, ce de asemeni se specifica avand "baterie de 36V". In realitate sunt inauntru 2 grupuri a cate 10 celule 18650 puse in serie, grupurile fiind in paralel. Incarcatorul e o sursa stabilizata de 42.6V. 

Presupunand ca incarci la 4.2V o celula, grupul de 10 va ajunge la 42V.  Deci electronica jucariei lucreaza din fabrica cu tensiuni cuprinse intre aprox 34 si 42 volti. 

 

La "bateria de 48V" presupun ca avem 13 celule inseriate, deci incarcate la 4.2V ar rezulta 54.6V.  

 

Sunt controllere chinezesti generice pentru trotinete/biciclete ce fac detectia bateriei automat (si comuta sa mearga ori pe standardul de 36v ori 48v)  insa motoarele folosite sunt diferite. Chinezul are motoare separate pentru 24, 36 si 48v dar foloseste un controller comun. Problema e ca tu ai motorul de 36V si chiar daca controller-ul supravietuieste alimentarii la o tensiune mai mare si/sau poate detecta automat si trece pe mod de 48V, nu stiu cum o sa reactioneze motorul, s-ar putea sa ai surprize. 

 

Pe de alta parte daca e o bicicleta mai de firma, cu vreun controller proprietar, ori il arzi or n-o sa mearga, ceva naspa se intampla sigur. 

 

 

Link spre comentariu

Hai sa detaliez putin si despre bicicleta: este produsa de Hartje, model Genf, pe internet informatiile despre ea sunt ca si inexistente. Bateria nu mai exista de mult. Doar controllerul care nu are absolut nimic scris pe el. L.am desfacut si evident ca placa cu circuite are turnat deasupra un soi de silicon transparent. Inauntru am observat un circuit integrat care are numele acoperit cu o vopsea rosie. Neavand nici un soi de display, habar nu am daca e posibil sa.i setezi tensiunile si parametrii de functionare ca la chinezariile cu display. 

Cum am dedus ca e vorba de 36V: initial l.am alimentat la 24V (un acumulator de 12V /6A in serie cu o sursa de calculator, ramura de 12V). Motorul functiona anemic iar la indicatorul bateriei se aprindea un singur led (cel care indica baterie goala). Am mai inseriat inca 12V de la alta sursa de calculator iar acum, cu 36V, motorul functiona binisor iar indicatorul de baterie avea 3 leduri din 4 aprinse. Inca 6V dintr.un alimentator, in serie cu restul cârnatului si, cu 42V am aprins si ultimul led de la indicator, cel care arata bateria Full.

20201217_183154.jpg

Link spre comentariu

Comportamentul este normal, are nevoie de aproximativ 42 volti pentru a considera bateria ca fiind complet incarcata. In poza ai un controller "standard" simplut, pentru o tensiune fixa.  La genul asta de controller, langa condensatorul electrolitic mare din partea stanga jos, ai sa vezi o rezistenta de putere (2-3w). Pe placa exista un microcontroller  dedicat chinezesc ce asigura toate functiile + parte din comanda mosfetilor, ce la chinezariile astea e alimentat printr-un regulator liniar de 3.3V/5V (depinde de model) impreuna cu alte operationale/acareturi de pe placa. Acel rezistor e pus inaintea regulatorului, mai cade pe el ceva tensiune, ma rog, carciocarii chinezesti. Daca alimentezi genul asta de controller la tensiuni mai mari, risti sa-ti crape acel regulator liniar, de obicei are racire subdimensionata. 

 

Nu recomand sa alimentezi cu mai mult de 44-45V o astfel de placa. Repet, chiar daca acel controller ar suporta tensiuni de intrare diferite (nu au nevoie de display pentru a ajusta asta, o fac automat) si motorul trebuie corespunzator ales pentru tensiunea de lucru. Deci chiar daca ar merge alimentat controllerul, ori risti sa arzi motorul ori mosfetii controllerului in caz ca motorul va trage curenti prea mari. 

 

 

Link spre comentariu

Salut. Nu am gasit nici o informatie despre motor. Bicicleta pe care o am e model 2011 si are motorul pe roata din fata. Am umblat pe la cativa dealeri de biciclete in cautare de informatii despre acumulator. Intr.un loc mi s.a spus ca s.ar putea sa fie vorba despre ceva produs de Bosch, dar nici ei nu stiau mai mult.

Edit: cred ca o sa comand pana la urma un acumulator de 36V de dimensiuni apropiate si il prind eu cumva de suport.

Multumesc tuturor pentru ajutor.

Editat de xti000
Adaugiri
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări