Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

ESR-metru, scheme simple..


mihai 7

Postări Recomandate

Am determinat permeabilitatea prin doua metode.

1. Metoda lui Validae, Al= 10.000xL=10.000x0,185=1850

2. Cu calculatorul a carui link e la pag.6, permeabilitatea egal 3136.

 

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 186
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • validae

    55

  • icar

    39

  • BRANCA

    28

  • mihai 7

    13

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Probabil adevărul e pe la mijloc.Ideea e că dacă permeabilitatea Tr2 e mai mică decât a lui Tr1 trebuie mai multe spire.

Asta ar trebui să se vadă printr-o deviaţie mai mare a instrumentului.Nici mie nu mi-a ieşit din prima cu primul ESR-metru.

Dădusem spire ca în schema rusului, apoi am văzut că deabia mişca acul.Atunci mi-a venit ideea să măsor inductanţa şi am văzut că trebuie să scad numărul de spire, ale mele aveau permeabilitate dublă faţă de ale rusului.În cazul de faţă trebuie mai multe.Dacă ai alte toruri mai mari, nu te simţi obligat să foloseşti musai din alea mici.Eu am vrut să iasă mic circuitul, iniţial voiam să fac un aparat miniatură.N-a fost să fie, instrumentul mic fiind sub orice critică....dar în final am fost foarte mulţumit de rezultat.Schemă stabilă şi consum infim.

Link spre comentariu
Acum 2 ore, icar a spus:

Am determinat permeabilitatea prin doua metode.

1. Metoda lui Validae, Al= 10.000xL=10.000x0,185=1850

2. Cu calculatorul a carui link e la pag.6, permeabilitatea egal 3136.

 

 

Calculatorul ala calculeaza permeabilitatea relativa care e o marime adimensionala, constanta de material. AL este inductanta specifica (sau factorul de inductanta) care se masoara in nH/sp^2. Sunt doua lucruri putintel diferite.

Link spre comentariu
Acum 45 minute, d2134 a spus:

Sunt doua lucruri putintel diferite.

Am inteles. Oricum, o sa fac un traf cu mai multe spire, si o sa scot din ele pina obtin ceva.  Sau mai adaug, vad eu. 

Validae, plusul instrumentului, la aparatul tau, e la potentiometru? Ca sa nu mai orbecaiesc si aici.

 

 

Link spre comentariu

Cu dioda montată ca în schemă, plusul trebuie să fie la potenţiometru.Dacă obţii polaritate inversă conducţiei directe a diodei, e un fenomen...ori dioda aia e anormală.Poţi pune şi un banal 1N4007 acolo, am testat şi a mers...

Link spre comentariu

Stateam si ma gindeam, nu cumva chinezul a incurcat borcanele? Ei bine da, a pus la minus fir rosu, si la plus fir negru!:ops le-am vazut cu rosu si negru, le-am luat de bune, plus si minus! Si ca chestie, nu e prima data cind dau peste asa ceva. Cu ceva ani in urma, am cumparat, tot de la chinezi,  doua acumulatoare Li-ion, pentru o replica de airsoft. Inainte de a le monta, m-am gindit sa le verific. Ei bine, una era pe dos, plusul era negru si minusul, rosu.

Deci, cel putin o problema, a fost rezolvata!:da

Validae, am preferat o dioda cu germaniu, deoarece are caderea de tensiune, pe direct, mai mica.

Editat de icar
Link spre comentariu

Păi cea mai mare greşeală e să crezi că chinezii ţin cont de vreo convenţie de culori la polaritate !!! Întotdeauna testezi polaritatea unui aparat, nu consideri că roşu e plusul.Să nu mai spun că am avut un PC pe a cărui placă de bază electroliticii fuseseră marcaţi invers.Când s-au umflat cei din jurul procesorului, eu i-am scos fără să mă uit la polaritate, credeam că e suficient să-i pun cu marcajele cum e dat pe placă.Mare greşeală....după un minut au început să se umfle şi să dea pe dinafară.A trebuit să-i schimb iar pe toţi....erau marcaţi invers pe placă.Asta ca experienţă...neplăcută.

Link spre comentariu

Dupa lupte seculare care au durat...vorba scriitorului, cred ca i-am dat de cap. In primul rind, cum spuneam mai sus, chinezul a incurcat firele. Traful tr.1 are in primar (w1) 20 spire, CuEm 0,35, impedanta fiind de 500 uH. Secundarul (w2) are o spira, Cu+pvc, 0,25. Traful tr.2 are in primar (w1) 5 spire din Cu+pvc, 0,25 si secundarul {w2) 50 spire, CuEm 0,35, impedanta 5 mH. Frecventa, masurata intre colector si minus, este de 78 kHz.

Rezistenta de 1 ohm, din paralel cu primarul tr.2, a fost inlocuita cu una de 2 ohm, deoarece, cu potentiometrul la minim, acul nu ajungea la caput de scala (50 diviziuni). Acum, rezistenta serie cu ampermetrul de 150 uA, are 340 ohm. Am avut niste rezistente de 1 ohm, pe post de test, pe care le-am inseriat si am incercat sa vad cum vine scala. 1 ohm, vine la diviziunea 26, 2 ohm la 15, 3 ohm la 8, 4 ohm la 5,  5 ohm la 3, iar 6 ohm la diviziunea 2. Cam inghesuiala dupa 3 ohm, e drept si instrumentul e mic. Poate mai jonglez cu rezistenta aceea de 2 ohm, sa vad daca reusesc sa le mai rasfir.

Ramine sa trec totul pe curat.

Multumiri tuturor pentru ajutor si sfaturi!!!

Link spre comentariu

Saptamina asta am fost nitel ocupat, asa ca nu prea am avut timp sa trec "pe curat" ESR-ul. Dar, pina la urma, a iesit cam asa:

 

2894975242864488a9791d47414f62a0b0b826c0

 

289497560690a326d32ad42af90e0dc61c0dc109

 

Pentru etalonare am folosit niste sirma de constantan, din care am facut, pe o punte, rezistente de 0,5, 1, 3 si 5 ohm, asa ca am acoperit gama de la 0,5 la 8 ohm.

Din pacate, instrumentul e vai mama lui. Acul oscileaza ca apucat, pina sa intre in repaus, cam are abateri de la reperele marcate. Dupa cum e construit, nu te poti astepta la mai multe. Am vazut ceva la Conexelectronic, de 50 uA, poate imi comand unul, daca merita.

Am gasit niste tabele pe net, pentru interpretarea rezultatelor, o sa le studiez.

Poate asa, de amorul artei, am sa mai bibilesc si la varianta cu bobina si doua tranzistoare.

Inca o data, multumiri pentru ajutor.

Link spre comentariu

 Icar.Perseverenţa e mama realizărilor!Eşti tare!Da' nu ştiu de ce te omori cu valorile mari.Cred că mai sus de 10 ohmi n-are un cond normal.Cele de capacitate mare sunt sub 0,1 ohm,chiar 0,0xx.

 Important e să poţi să-ţi dai seama rapid dacă condul e bun sau nu.

 Valorile esr-ului la acelaşi uF diferă pe fabricant.Dacă n-ai fişa piesei "bâjbâi" pe lângă.De aia sunt multe tabele cu esr-uri "normale".

Link spre comentariu

Eu am văzut la un magazin chinezesc din zonă un multimetru Samwha mai mare, cam cât fostul MAVO1 dar mult mai scund, foarte reuşit ca aspect.Costă doar 28 Lei, dar nu m-am îndurat să-l stric, deşi se vede că are un instrument mult mai reuşit decât cel miniatură.

Ca să depistezi un condensator cu ESR mărit cel mai uşor e să compari pe cel dintr-o sursă în comutaţie cu unul care nu a fost folosit în comutaţie, de exemplu din partea audio.Tabelele sunt doar informative, am văzut unele pe net care bat câmpii rău de tot.După un timp de utilizare a ESR-metrului, poţi să depistezi fără niciun tabel condensatorii cu probleme.

 

Link spre comentariu

Da Validae, poate un astfel de instrument ar fi mai bun, dar pe aici nu am vazut asa ceva, nici la rusi, nici la chinezi (un magazin, mai mult cu haine), nici in alte magazine de electrice (de electronice nici nu poate fi vorba).

Am studiat si eu tabelele gasite pe net si apar diferente notabile. Ma gindesc sa-mi fac un tabel orientativ, masurind condensatori noi, nefolositi, de diferite valori si tensiuni de lucru.

Pentru cit lucrez eu, e suficient.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări