Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Incetinire motor poarta batanta cu Triac


Bandi Szasz

Postări Recomandate

Salut,

  De curand a decedat placa de control de la poarta batanta (a tinut garantia +  1 luna, folosit de 2-3 ori /zi ..., made in Italy...), o placa noua costa cat jumtate din kitul complet iar si acesta daca tine inca 2 ani nu merita si am decis sa imi fac singur o placa de comanda pentru ca ma pricep la programare. Partea care este putin mai necunoscuta pentru mine ar fi incetinirea motoarelor la inserare, motoarele sunt de 230V cu 3 fire (comun, deschide, inchide). Am inteles principiul de functionare a triacului / modul de comanda, etc.. insa as dorii cateva sfaturi legat de detectia la trecerea prin zero. Din cate am citi pe net pentru sarcini inductive (motor) este de preferat detectia a curentului prin zero si nu a tensiunii. Am studiat placa originala si am incercat sa scot circuitul care cred ca este folosit pentru detectia la trecerea prin 0 insa nu sunt convins de modul de functionare si mai ales daca am ridicat corect schema. De asemenea motoarele nu au limitatoare de cursa ci doar niste simple opritori mecanici si ma gandesc ca placa originala detecta curentul mare la blocarea motorului insa in afara de acel circuit mentinat nu este nimic altceva care sa detecteze curentul prin motor deci ma gandesc ca tot acel circuit cumva este capabil sa detecteze conditia de motor blocat. Eu m-am gandit sa folosesc releu de supraveghere a curentului care are curentul de detectie is timpul de intarziere reglabil si prin acesta sa opresc motorul cand acesta s-a blocat la capatul de cursa insa daca prin acel circuit se poate face si detectia de curent ar fi si mai bine, aici ma gandesc ca se modifica timpul intre doua detectii in cazul in care este blocat motorul pentru ca iesirea este prin optocuplor.

 

Intrebarile mele ar fi cam urmatoarele:

  1 - este de preferat detectia trecerii prin 0 a curentului fata de a tensiunii daca sarcina este un motor ?

  2 - care metoda este mai eficient in incetinirea motorului dintre a intarzia deschiderea triacului dupa fiecare trece prin 0 (prin taierea sinusoidei) sau a sarii ca totul fiecare al n - lea alternanta (sa zicem activam triacul 3 semialternante consecutive si sarim peste al 4 - lea neactivand triacul ) ?

  3 - circuitul de mai jos (ridicat de pe placa originala) este corecta si este intradevar detectia trecerii curentului prin 0 ?

  4 - daca punctul 3 este corect, acel circuit este capabil sa detecteze conditia de motor blocat sau placa originala se baza strict pe temporizari neurmarind conditia de motor blocat ?

 

 

 (In schema terminalul mijlociu al motorului este cel comun iar acesta pe placa originala trece prin triac, de asemenea nu sunt sigur de tipul tranzitorului daca este npn sau pnp, pentru mine a avut mai multa logica sa fie un pnp)

 

detectie.png

DSCN1219.jpg

DSCN1220.jpg

 

 

Multumesc de orice ajutor.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 17
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Bandi Szasz

    9

  • Florian Ciobanu

    3

  • sesebe

    1

  • Mircea

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

După mine n-are nici o logica schema postata, indiferent de tipul tranzistorului sau tyristorului. 

27kohm serie cu motorul?!? 

Verifica din nou și scoate schema corecta și tine cont ca placa este pe cel puțin 2 straturi. 

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Am dat jos cateva componente care ma deranjau cu cateva trasee sub ele si am verificat din nou, a iesit putin diferita schema din cauza unor trasee care treceau sub condensator de X2, insa diferenta ar fi ca vine inversat colectorul cu emitorul la Q1 sau ce o fi... in caz ca nu e tranzistor.

 

Motorul este alimentat intre terminalul mijlociu care in schema e neconectata si care trece prin triac si unul din celalalte doua terminale prin 2 relee in functie de directia dorita (deschide / inchide).

 

 

In orice caz circuitul original era mai mult o curiozitate pentru mine, daca nu are sens asta este. Mai mult ma intereseaza daca pot rezolva incetinirea cu ajutorul unui simplu detector de trecere prin 0 a tenisunii ca nu am idee cum arata detectorul de trecere prin 0 a curentului pe care am citit ca ar fi mai recomandat pentru motor.

Editat de Bandi Szasz
Link spre comentariu

De ce nu folosesti un opto cu detectia trecerii tensiunii prin zero? Un MOC3XXXX. 

 

Sau un PIC cu intrare de HV de detectie a trecerii prin zero. 

 

Vezi AN2184. 

 

Eu nu m-as complica sa o fac soft doar ca sa reduc o viteza. 

Editat de Thunderer
Link spre comentariu

@Thunderer, multumesc frumos pentru documentatie, am vazut si eu ca exista picuri cu module de detectie insa in DS nu prea am gasit mare lucru despre acel modul si am zis sa merg pe varianta clasica cu optocuplor. Legat de acele  MOC-uri cum ar fi MOC3061 care are acel circuit de comutare in zero din cate am inteles acel circuit nu face altceva decat impiedica activarea triacului dupa trecerea prin zero cum ar fi la 90 de grade. Asta ar insemna ca incetinirea s-ar face prin sarirea completa a unor semialternante cum ar fi sa activam triac-ul 2 semialternante si sarim peste al 3 lea complet, intradevar este cel mai usor dintre toate insa nu stiu daca este si cel mai corect pt motor din moment ce o sa fie alimentat cu semialternante lipsa insa daca nu este deranjat as merge pe varianta asta.

 

@Florian Ciobanu daca nu e prea mare deranjul si aveti timp v-as fi recunoscator pentru o bucatica din documentatie, m-ar interesa doar partea de comanda prin triac daca a fost implementat asa ceva ca cu restul ma descurc.

Link spre comentariu

Salutare,

  Mersi frumos de topic, l-am tot cautat si eu insa nu l-am gasit (tot cautam poarta batanta, etc...). Dintre resursele ramas pe acel topic in cazul in care intre timp au mai disparut unele din pacate nu am gasit nimic legat de incetinirea motoarelor, sunt comandate simplu direct cu relee. Nu cred ca ar fi nici asta o mare problema, oricum motoarele nu au o viteza exagerat de mare insa se lovesc canturile intre ele si de opritorii mecanici si pe termen lung ma gandesc ca nu face chiar bine. Placa l-am cam proiectat universal pentru comanda triacului, o sa cumpar drivere pentru triac (MOC32xx) cu si fara detectie in zero cum sugera Thunderer si o sa fac teste cu diferite metode de comanda, "phase angle controll" prin delay la deschidere si "phase skip" cu MOC-ul care are detectie in zero si va sarii peste o semialternanta cu totul si o sa aleg varianta care o sa se comporte mai bine. 

 

  Pentru capatul de cursa o sa folosesc relee de monitorizare a curentului (din cate am masurat motorul consuma 0.8-0.9A in mers normal si 1.5A cand s-a blocat in opritorul mecanic), cel putin sper sa mearga varianta asta, daca nu va trebuii sa montez limitatoare pe motor care nu ar fi mare lucru insa nu mai am fire disponibile pentru ele si va trebuii sa schimb cablul care e ingropat si trebuie sapat din nou. Astept sa imi vina aceste relee ca nu au avut cei de la magazin in stoc si au facut comanda de la distribuitor dupa care ma apuc de teste si realizat cablajul. 

Editat de Bandi Szasz
Link spre comentariu
Acum 23 minute, modoran a spus:

La placa originala ce s-a defectat, chiar microcontrollerul din ea ?

 

  Mult mai probabil, dupa alimentare clipeste led-ul de "status" cum ar trebuii in mod normal si cam atat, nu face nimic cand se apasa butonul de deschide/inchide fie cel fizic fie de pe telecomanda, nu merg nici butoanele de setari, etc...

 

  Placa noua pe care am cumparat-o tind sa cred ca este pentru alt model..., conform companiei care le vinde este "universala" si merge si pentru modelul meu care e pentru cant de 250kg cat si pentru modelul mai mare care este pentru cant de 500kg pentru ca acesta porneste motorul insa nu-l opreste cand acesta ajunge la capat si se loveste in opritorul mecanic, am incercat si cu puterea minima / maxima cat si cu sensibilitatea minima / maxima in toate combinatiile si nu vrea sa le opreasca. Mult mai probabil placa este pentru modelul de 500kg care are detectia de curent mai mare pentru motoarele mai mari.... Asa ca am zis ca mai bine imi fac o placa simpla si stiu cum functioneaza am softul daca crapa uC, daca nu imi iese treaba cu releu de curent montez limitatoare in motor ca este loc suficient,  schimb cablul cu unu-l cu mai multe fire si stiu ca am terminat cu toate chinezismele.

Editat de Bandi Szasz
Link spre comentariu

Salut, am si eu un sistem similar, are vreo 6 ani si nu am avut nici oproblema si cred ca depasesc 2-3 actionari pe zi. Nici iarna nu s-a plans.

Incearca sa refaci toate setarile, de ca capat, poate ai omis ceva ... fii atent ca anumite setari anuleaza alte setari. Incearca si sa te proptesti in poarta cand inchide sa vezi daca se activeaza protectia la obstacole.

 

Daca ai nevoie de masuratori paralele as putea sa te ajut.

 

Sa creezi un sistem separat de actionare nu e treaba usoara, incearca mai intai sa il pui la punct pe asta... parerea mea.

 

Numai bine! 

Adrian

Link spre comentariu
Acum 46 minute, AdR!@N a spus:

Salut, am si eu un sistem similar, are vreo 6 ani si nu am avut nici oproblema si cred ca depasesc 2-3 actionari pe zi. Nici iarna nu s-a plans.

Incearca sa refaci toate setarile, de ca capat, poate ai omis ceva ... fii atent ca anumite setari anuleaza alte setari. Incearca si sa te proptesti in poarta cand inchide sa vezi daca se activeaza protectia la obstacole.

 

Daca ai nevoie de masuratori paralele as putea sa te ajut.

 

Sa creezi un sistem separat de actionare nu e treaba usoara, incearca mai intai sa il pui la punct pe asta... parerea mea.

 

Numai bine! 

Adrian

 

  Problema este ca cand il pun in functionare (placa noua) acesta intra in modul de "invatare", trebuie asezate canturile la 45 de grade dupa care se apasa butonul de "Start" in momentul asta ar trebuii sa inchida cantul 1 cand acesta s-a inchis complet ar trebuii sa porneasca cantul 2, dupa ce s-au inchis ambele ar trebuii sa faca un ciclu complet deschide-inchide insa la mine se inchide cantul 1 si cam atat, ramane motorul alimentat la nesfarsit. Placa nu isi da seama ca motorul este blocat, am incercat sa ma infing in poarta blocand de tot inchiderea cantului 1 cand incearca sa faca pasul de invatare si nu face nimic, ramane motorul alimentat si tot incearca sa impinga, prin urmare detectia de curent / obstacole, etc... este nefunctionala sau cel putin are detectia la un curent mai mare decat trage motorul cand ramane blocat. M-am chinuit o zi intreaga cu setarile lui, insa nu stiu cat conteaza aceste setari in faza de "invatare" dupa manualul de utilizare acele setari pot fi facute dupa pasul de invatare daca ai alte "preferintele" decat cele default, posibil nici sa nu fie bagate in seama.

 

  Pentru mine sincer mai ales ca ma pricep foarte bine la programare imi este mai usor sa fac o placa noua decat sa imi mai pierd nervii cu placa cumparata care daca tine cat a tinut si cel vechi.... adica garantia + 1 luna folosit de 2 ori / zi ....  Am lucrat cu module RF pentru senzori si alte jucarii deci nu imi e deloc greu sa fac o telecomanda de la 0 cu o raza mult mai mare decat cele originale, am relee industriale cu "galeata" prin care o sa fac toata treaba cu automentinere, protectie prin fotocelula, etc... placa pe care o sa o fac nu va face altceva decat sa asculte la telecomanda si sa dea un implus de "start" catre primul releu, si dupa sa zicem 5-10s sa comande triacele sa incetineasca motorul. Sincer nu am nevoie de toate chestiile sofisticate a placii originale gen daca detecteaza obstacol sa deschida la loc poarta, acces pietonal, etc... o sa trec fotocelula prin automentinerea releului iar la detectia de obstacol pur si simplu se opresc motoarele, nu imi e greu dupa sa ma duc sa mai apas o data butonul de inchide pentru a relua inchiderea. Oprirea la capat de cursa o sa fie facut ori de releu de curent daca o sa functioneze satisfacator ori de limitatoare care o sa intrerupa automentinerea. Simplu si eficient, oricum motoarele nu au forta foarte mare sa fie necesar o detectie de obstacol foarte performanta, nici vorba sa striveasca pe cineva / ceva. 

 

 

Editat de Bandi Szasz
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări