Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Timbrul unui difuzor


merck

Postări Recomandate

Acum 9 ore, VTP a spus:

@sesebe,

Asteptam ca postarile sa fie mai aproape de realitate si mai gandite dupa ce am atras atentia ce este timbrul!

 

 

Sincer, ma așteptăm la acest gen de comentarii. 

Nu știu ce înțelegi dumneata prin "mai aproape de realitate" dar tot ceea ce am scris mai sus este real și încercat practic de mine. Retine eram student și eram dispus sa fac multe pt niște bani de ieșit în oraș. Întărirea membranei era necesar sa fie făcută la difuzoare forțate timp îndelungat și în consecință cu membrana distrusa și am făcut practic pensulari cu diferite tipuri de substante. Suspensia am dublat-o la Amphiton pt ca probabil cu era bine calculata cutia și suna aiurea (nu era cutia originala ci făcută) și a sunat foarte bine după. Și chiar am realizat membrana la o pereche de tweetere. 

Dacă tu consideri ca astea sint minciuni atunci este clar și nu mai avem ce discuta. 

Pt cei ce vor sa modifice difuzoare prin pendulare cu diferite substanțe trebuie sa fie conștienți ca doar foarte rar iese ceva utilizabil și de cele mai multe ori difuzorul va ajunge la gunoi. 

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Ne place sau nu, orice difuzor are o amprenta sonora . Faptul ca acest fenomen nu este inca inteles pe deplin nu inseamna ca subiectul trebuie bagat sub pres. Mai bine aberam pe aceasta tema decat pe subiecte puerile de la bodega sau certurile inutile unde isi masoara orgoliile lamparii:rade:.

 

Link spre comentariu

Pai daca vrei...difuzorul ARE timbru . Priveste detasat sa poți intelege, pui semnal sinus pe el si in zona ..sau chiar peste tot din spectrul lui, unde distorsioneaza mecanic/armonic, perceptibil per ansablu..acel difuzor are timbrul lui. In muzica o traducem altfel = suna rau... distorsionează, Un instrument de suflat (saxofon de ex..) , ancea ( acea "pana". Oscileaza generand vibratia , dar timbrul il da instrumentul per total ! Nu va mai chinuiti cu filozofiile, nu isi au rostul, timbrul poate fi placut sau nu , indiferend din ce sursa vine..poate fi un pahar spart...o usa trântită, o vioara,  toba mare , timbrul mangaie timpanul diferit de la persoana la persoana. O zi deosebita ! 

Link spre comentariu
42 minutes ago, Cortex said:

pui semnal sinus pe el si in zona ..sau chiar peste tot din spectrul lui, unde distorsioneaza mecanic/armonic, perceptibil per ansablu..acel difuzor are timbrul lui. 

Difuzorul nu are timbru doar in zona unde distorsioneaza. 

Link spre comentariu

Are per total..am vrut sa dau un exemplu mai audibil. Eu unu, nu as fi intrebat daca difuzorul are timbru:scarpin. E asa..un exemplu. Pt mine e similar cu " lumina alba are culoare ?"

Link spre comentariu

In principiu ar trebui sa aiba ,deoarece nu sunt la fel construite ,nici ca marime ,nici ca materiale etc.Cum un Stradivari suna altfel fata de una de aceasi marime .........

Am citit de la un american care face boxe la comanda ca se simte diferenta de ex intre un dif de medii-inalte cu membrana metalica ,una de matase si cea de plastic etc chiar de aceasi marime .

Eu am niste difuzoare nemtesti dreptunghiulare ,care au membrana plata ,datorita unui strat de carton aluminizat fagure ......dar am vazut si alte difuzoare plate dar si cu membrana bombata invers .Nu cred ca diferentele constructive nu se simt si nu influenteaza timbrul .( unele spre mai bine altele mai rau...) Mie de ex nu-mi plac inaltele cu palnie dreptunghiulara ,mai ales daca e adanca.....

Link spre comentariu

Diferentele constructive /principiul de functionare influenteaza timbrul, daca in transformarea semnalului audio in semnal acustic intervin mai putine elemente ,e mai bine , influentele sunt mai mici.La amt-uri membrana  e libera in campul magnetic, "pompeaza " semnalul audio cu o viteza de 5 ori mai mare (comparativ cu cele normale), cu spl mare . Pretul difera, de la firma la firma,  cele clasice (de la ess) par a fi mai "de incredere" ( constructie, performante , greutate).

Un fenomen uneori ignorat e cel de "imbatranire"a difuzorului.

 

 

Link spre comentariu

Imi aduc aminte ca pe Аккорд 201 стерео scria "тембр" langa corectorul de ton. Culmea ca difuzoarele care echipau acel pick-up chiar aveau un timbru bun. Suspensia parca era din hartie, la fel ca la difurile romanesti, ovale, ce echipau TV Diamant sau Radio Pacific (si alea aveau un timbru bun). Urechiomeric zic, ca n-am cu se masura...

Link spre comentariu

Cu toate ca sunt mici si ovale, fara incinta totusi difuzoarele din Maiak 205 sunau placut.... Sunt modele care au marginea din hartie modelata in triunghiuri care flexeaza, in loc de atotacceptatul ondulat. 

Link spre comentariu

Am sa reiterez pentru ultima data. Am ales, pentru a fi clar, sa se compare doua voci, nici instrumente, nici difuzoare, nici incinte acustice,, pentru a evita exact aceste postari care merg de la putin contact cu ce este timbrul la zero contact!

Timbrul unui sunet este dat de modul in care frecventele din toata gama sonora emisa se combina intre ele, inclusiv cu armonicele lor, rezultand ceea ce se aude!

In acest fel, o voce se deosebeste de alta, un tenor de o soprana sau un bariton. Ori, timbrul fiecarei voci ramane cu caracteristici bine definite si la care, modificarea timbrului inseamna interventia asupra corzilor vocale, eventual cu modificari ale altor elemente care participa la formarea timbrului, cavitati rezonante ( gura, dantura, esofag, bronhii, plamani, etc ). Ca o recomandare, ascultati pe youtube vocea Ymei Sumac.

Pentru o intelegere mai stransa cu domeniul diy-audio, un exemplu ce-l pot numi clasic: cu niste ani in urma, cand pe piata au aparut difuzoarele de la P.Audio, si, am inceput sa prezint incinta de tip Voigt, un difuzor midbass mult utilizat a fost 8PW3 ( Selenium ). Din toate difuzoarele de tip midbass folosite de mine, acest difuzor avea un timbru caracteristic, mult diferit de al altor difuzoare care se foloseau la acel moment. Cum la acea vreme, foarte multi diy-eri construiau incinte VTP si ma contactau pentru sfaturi si precizari constructive, am fost mirat ca cei mai multi optau pentru 8PW3, desi am atras atentia, public, asupra faptului ca difuzorul era departe de a reprezenta un model de neutralitate sonora, calitate ceruta de toti, alaturi de linearitatea caracteristicii de frecventa. La toate intrebarile mele, mi s-a raspuns ca "suna" mai placut decat altele! Cine are posibilitatea de a asculta un astfel de difuzor , in incinta de orice fel sau fara, comparativ cu un altul, va intelege ce e acela timbru ( fara a taia membrana, a modifica suspensia, a modifica  magnetii, etc.), pentru ca diferentele intre acesta si alte difuzoare este f. evident!!!

Si inca un aspect pe care-l reiterez: nu sunt de acord cu ideea de a maltrata un cantaret vocal sau un difuzor ca sa vad ce se obtine, avand in vedere ca orice interventie nu asigura vreo predictibilitate  a rezultatului acustic.

Link spre comentariu
La 12.06.2020 la 18:39, Shambala a spus:

Exista condensatori atat MKT cat si MKP - pt aplicatii industriale,  care suna prost pusi in filtrele de boxe, in special pusi in serie pe semnal.Exemple:

1 - conzi MKP X2 275V~ galbeni, chinezesti - merg ok in filtre de retea (230V) dar pusi pe semnal audio suna f mat.

2 - Caramelele chinezesti MKT la fel, suna mat. Merg f bine in automatizari.

3 - ERO MKT 1813 cilindrici verzi suna f bine in filtre. (Mai bine decat multi conzi MKP). Fratii lor MKP 1845 albastri suna si mai bine dar sunt practic de negasit.

Am folosit caramele chinezesti din surse in comutatie la filtre audio si sunau la fel ca si condensatorii cilinrici cu film. Cum adica sa sune mat? Exista ceva teorie ce se invata pe la Fac. de Electronica  sau macar masuratori care sa sustina aceste afirmatii? 

La 12.06.2020 la 18:39, Shambala a spus:

Doar ca idee, despre conzi folositi in filtre se poate citi aici http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

(nu toate parerile lui TG sunt universal impartasite).

Baliverne, ca si alea cu sunetul cablurilor.

Link spre comentariu

Teorie exista, la fel si masuratori.

NU se invata nici la fac. de electronica din Cj si nici macar la cea de la Berkeley. In general sunt considerate secrete tehnologice si nu sunt publicate. Iar pe profesorii - de pretutindeni, ii doare la basca de asemenea detalii.  

Cu un efort considerabil se poate aduna de pe net cate ceva din franturile de teorie si masuratorile aferente.

Cum tu le consideri baliverne, este evident clar ca nu ai nevoie de mai mult.

Link spre comentariu

De ce nu a pus si niste oscilograme pe langa povestile de adormit copiii? Daca erau asa diferente mari dupa cum povesteste, se vedeau si pe cel mai slab oscilocop! Am vazut si "putinele masuratori" de pe net, aratau ceva de ordinul a -110...-130dB, adica sub zgomotul de fond a unui sistem foarte performant

Editat de Alin_cj
Link spre comentariu

Mai trebuie sa stii si ce sa vezi pe osciloscop. TG este patron de crasma, nu savant.  Osciloscopul este un instrument de vizualizare, poate fi folosit in diverse feluri. Scolastic, da, gasesti usor masuratori asupra unor modificari absolut minore (grafic) ale semnalului.  Dar exista si multe alte masuratori posibile despre care nu se invata la scoala.

De ex. cati stiati ca difuzoarele AMT sunt atat de rapide ?  Cati masoara timpul de intarziere al unui amplificator  (vezi Boulder si Burmester) ?

Editat de Shambala
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări