Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

H bridge diode flyback


Gilbert Sparios

Postări Recomandate

test.thumb.jpg.15f942def93d0433d3bd78b8ca47a2f2.jpg

Lucrez la un PCB si nu ma pot hotarii la diodele flyback. Pentru ca nu inteleg modul de functionare a grupului de diode D5..D8;
Motorul este unul de 24V 5A. Nu ar fi suficient in schema de fata doar D3 ?
Cum este preferabil ? Doar [D5..D8] sau merge si doar D3 ?

Optional, poate-mi explica cineva cum mama ei de treaba functioneaza D5..D8. Am folosit doar ideea dar chiar nu o inteleg, de aici si situatia asta confuza la mine.

 

Nota: ignorati alimentarea releului. am facut schema gresit acolo, dar este irelevant.

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu

Motorul acela poate funcționa și ca generator  - cel puțin asta este premiza de la care s-a plecat cînd s-a conceput protecția aia cu D5-D8.  El poate furniza atât o tensiune pozitivă față de masă - când intevin diodele D5-D6 limitând la 24V+Ud  cât și o tensiune negativă față de masă - când intervin D7-D8 limitând la -Ud. 

Dacă elminăm aceste 4 diode  atunci rolul D5-D8 este preluat de D3 iar rolul D6-D7 va fi preluat de rezistența intrinsecă a MOSFET-ului. 

Deci, la prima vedere, grupul D5-D8 poate fi eliminat păstrând doar D3. Totuși, dacă puterea motorului este mare ( relativ la MOSFET, la D3 , etc ) protecția oferită de D5-D8 pare mai sigură și are, oricum, avantajul că oprește energia inversă la poarta montajului, nu o lasă să intre înăuntru. 

În ambele cazuri protecția față de tensiuni pozitive prin punerea la +24V este eficientă doar dacă sursa este capabilă să absoarbă energie .  Dacă alimentarea cu 24V vine din - să zicem - un LM7824 urmat de 22µF atunci, în cazul nefericit în care o energie suficient de mare se întoarce dinspre motor cu o polaritate pozitivă , avem toate șansele să pierdem și stabilizatorul pe lângă celelalte. 

Editat de UDAR
Link spre comentariu

Faptul că îmi spui că este SMPS nu mă ajută cu nimic . Dar dacă sursa nu a fost concepută să alimenteze motoare  sau măcar sarcini inductive  este foarte posibil să nu reziste la ceea ce am descris mai sus. Rezultatele vor depinde de raportul între energia returnată din motor și rezistența componentelor din sursă.  

Dacă returul este negativ dioda D7 su D8 , după caz ,  vor ”scurtcircuita” acest retur . Dacă diodele sunt suficient de tari pot disipa energia returnată de motor - să fie clar, n-am spus-o până acum dar sper că s-a subînțeles, vorbim de energii tranzitorii returnate accidental de motor nu de funcționarea susținută a motorului ca generator .

Dacă însă returul este pozitiv energia va căuta o cale de disipare - va trece prin dioda D5 sau D6 spre plusul alimentării . Și de aici ? Dacă sursa nu poate să preia această energie printr-un mecanism oarecare primul efect va fi că se va încărca condensatorul de la ieșire . Cât de mult ? Depinde de capacitate - la capacitate mică se poate încărca până la depășirea tensiunii maxime , la capacitate mare va absorbi el ”șocul” . Dacă condensatorul nu crapă protejând el restul montajului creșterea de tensiune se va transmite mai departe în sursă. 

Deci atenție la circuitele de protecție - nu sunt triviale ! 

 

PS Ce putere/parametri are motorul ?

Editat de UDAR
Link spre comentariu

24V 2A, cred ca la start inghite mai mult. Nu stiu mai mult despre el..

Am reusit sa masor cam 5A la start undeva cam 200ms

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu

Da , deci un motor destul de tare . 

În fine , o să vezi rezultatele . Afluxul invers de energie nu e obligatoriu să se producă sau, dacă se produce, să fie masiv . Eu am ilustrat ce se întâmplă atunci când se produce

Totuși, preventiv, un transil de 33V - 600W paralel pe sursă nu strică.

Link spre comentariu

am tot cautat ceva material sa inteleg cum functioneaza acolo grupul de diode.

nu am gasit nimic. am copiat ideea din pdf-ul lui L298N.dar nu reusesc sa inteleg.

ma intereseaza doar momentul de protectie a diodelor..

Link spre comentariu

e simplu. Diodele alcatuiesc o punte redresoare iar motorul e pus pe pinii de alternativ. Puntea permite inversarea sensului motorului din mers. Cand motorul merge si din releu se inverseaza sensul motorului, tensiunea generata este trimisa in sursa. Diodele conduc intotdeauna cate doua: D6,D8 sau D5,D7 in functie de polaritatea tensiunii care apare la bornele motorului.

D3 asigura protectia lui Q1 si nu poti renunta la ea.

Daca inainte sa inversezi sensul de rotatie opresti motorul de tot din PWM, poti renunta la D5,D6,D7 si D8. Dar nu si la D3.

Cred ca ceea ce te incurca e ca in functie de sens, diodele D5 si D6 sunt puse in scurt de catre releu prin alimentare si daca te uiti mai atent, o sa vezi ca D5,D6,D7 si D8 pot fi inlocuite toate cu o singura dioda pusa in paralel cu Q1 cu catodul (plusul diodei) la drena si anodul (minusul diodei) la sursa. Impreuna cu D3 are acelasi rol ca si puntea.

Editat de cimitavita
Link spre comentariu

schema e facuta de mine. unele pareri sunt ca D3 e de prisos (nu pe aici). mie mi s-a parut ca ar fi mers si doar cu ea dar pentru ca e un motor mai maricel am zis sa fie si celalate.. 

 

multumesc de explicatie, mi-ai facut lumina in cap. nici intr-o mie de ani si vizionari pe Youtube nu mi-ar fi dat prin cap ca e o punte acolo. pff :)

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

 Sparios.Daca tot te-ai inspirat din fisa lui L298 de ce n-ai adoptat solutia cu doi mosfeti?In genul comenzilor de la L298 aveai si revers si stop rapid.

 

Screenshot_20200616-152431_Drive-01.jpeg

Link spre comentariu

Cu 2 mosfeti nu faci in veci inainte, inapoi si stop. 

 

L298 e o punte in toata regula. Cu o semipunte nu poti face ce crezi tu cu o singura alimentare. 

Link spre comentariu

L298 este o jucarie. Rezista la motorase de genul robotei. Ei au scris acolo ca 3A pe canal dar poate se refera la un varf de cateva milisecunde apoi ...gata.

ori un motor de 4-5 amperi are varf la pornire de...cat stie sursa. Au puscat in draci nici n-au apucat sa invarta vreun motor. 

 

Branca, in schema postata de tine nu exista vreun mos-fet. poate doar daca te refereai la tranzistorii din L298 care nu sunt fet si acolo sunt minim 4.

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu

 Nu e niciun mosfet.Ma gandeam daca modulul L298 n-ar putea comanda 2 mosfeti.Stiam ca 298 nu duce 4A.Asta mi-a trecut prin cap.N-am experienta in segmentul acesta.Insa ma gandesc ca la motoarele DC de forta,de sute de watti,nu se mai utilizeaza bipolari...

Link spre comentariu

Nu te ajuta BRANCA 2 mosfeti. Iti trebuie 4 legati in H-Bridge daca vrei inversare de polaritate.

L 298 asta face, inverseaza polaritatea. Daca legi 2 mosfeti ch N de exemplu o sa ai exact o polarizare, pe cealalta nu face nimic. Asta daca nu cumva te gandeai sa-i dai in sursa la fet semnalul din L298.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări