Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Alimentare două lăzi frigorifice montate în mașină


Ssarmiss

Postări Recomandate

Salutare tuturor și mulțumesc de pe acum pentru sprijin!

Se dă următoarea problemă: un Dokker Van care va efectua livrări de alimente congelate va avea în interior două lăzi frigorifice de tip casnic, care vor fi alimentate prin intermediul unui invertor de 1000 W. Mașina pleacă dimineața, iar seara revine la bază. Care soluție tehnică trebuie adoptată?

 

a) independent de sistemul electric al mașinii: vom avea 2 acumulatori auto de cca 100 Ah fiecare în paralel care vor alimenta lăzile prin intermediul invertorului. Din experiență, un sistem cu acumulatori de capacitate însumată de 360 Ah au alimentat prin invertor fără probleme pentru 8 ore de lucru un aspirator de 1000 W folosit la o spălătorie auto mobilă. Lăzile consumă mult mai puțin în funcționare, iar cei doi acumulatori de capacitate totală 200 Ah vor fi încărcați în timpul nopții (de la 2-3 redresoare auto de 8A în paralel) pentru a asigura energia pentru a doua zi;

 

b) legat la sistemul electric al mașinii: vom avea aceiași acumulatori de 200 Ah, în principal ca buffer pentru când motorul mașinii este oprit, care vor fi încărcați atât peste noapte ca în varianta a) cât și de la alternator, prin intermediul unor diode de putere care să împiedice ca electromotorul să folosească la pornire curent și din acești doi acumulatori pe lângă cel al mașinii.

 

Aș opta pentru varianta b) din considerente de autonomie mai mare (acumulatorii nu se descarcă puternic ca în varianta a), de stres mai mic al acumulatorilor și de timp de încărcare mai redus noaptea sau poate chiar de eliminare a necesității de a conecta la priză mașina pe timpul nopții de parcă ar fi electrică :) . Problema pe care o văd ar fi cu căderea de tensiune pe diode (se vor mai încărca cei doi acumulatori?) și evident cu un consum mai mare de curent din instalația mașinii. Mai există și varianta în care să leg direct cei doi acumulatori la instalația mașinii, fără diode, dar aș vrea ca lăzile să nu consume, când e motorul oprit, din bacteria mașinii astfel încât să nu mai poată porni. Mașina este varianta cu motor diesel 75 CP. În unul dintre pereți va avea montat un ventilator care să scoată aerul cald de la lăzile frigorifice, iar în peretele opus - o gură de admisie aer de afară.

Deci, e bine să merg pe varianta b) ? Sau trebuie să mai modific ceva? În afară de recomandarea de a pune un alternator de putere crescută, lucru care cam coastă...

Link spre comentariu

Eu nu aș încărca alternatorul mașinii cu încă doi acumulatori, fiindcă va fi foarte solicitat atunci când invertoarele vor funcționa.Aș prefera să las acumulatorii separat de instalația mașinii, dacă nu am un alternator capabil să suporte toți acumulatorii.

Link spre comentariu

Acum văd că există și alternator de 210 A, adică cu 85 A mai mult decât cei 125 A stock. La 12 V, 85 A înseamnă 1020 W, mai mult decât suficient pentru a alimenta lăzile sau pentru a încărca acumulatorii care au pierdut energie în timp ce motorul a fost oprit pentru o livrare. Dacă cumpăr acel alternator de 210 A (scump...), voi monta cei doi acumulatori prin intermediul diodelor? Sau prin intermediul unor relee de curent mare acționate de un timer, care vor anclanșa la 5 secunde după pornirea motorului? Unde găsesc acel timer (concret, ce model) sau cum fac să sesizez pornirea motorului, nu numai punerea contactului? Sau pun toți 3 acumulatorii (unul al mașinii + 2 extra) în paralel și asta e? Sau cum fac să nu cheltui 1000 lei pe un nou alternator, de 210 A, față de cel de 125 A al mașinii? Revin la varianta a)? Sau la b)?

Editat de Ssarmiss
Link spre comentariu

Dacă vei cumpăra acel alternator, poți lega acumulatorii direct, fără nicio altă complicație.Pornirea mașinii nu va afecta cu nimic, capacitatea totală fiind imensă față de cea normală de pe mașină....

Link spre comentariu

Raba avea alternator de 40A si incarca 2 baterii de 150A.

cel mai bine era daca aveai loc sa montezi inca un alternator, separat de instalatia masinii doar pt incarcarea bateriilor pt frigidere.

Link spre comentariu
Acum 2 ore, Faker a spus:

Raba avea alternator de 40A si incarca 2 baterii de 150A.

cel mai bine era daca aveai loc sa montezi inca un alternator, separat de instalatia masinii doar pt incarcarea bateriilor pt frigidere.

Așa e, dar nu cred că am loc, plus că ar trebui altă curea...

1 oră în urmă, QQme a spus:

Pt. a alimenta o lada frigorifica este necesar un invertor sinus de min. 1200-1500W(pornirea) la 2 buc. daca pornesc simultan?

De asta cu sinusul și cu pornirea mă temeam și eu. Dacă la sinus mai treacă-meargă (până la urmă, lăzile au un simplu motor AC controlat de un termostat, nu țin minte să fie complicate, o să mă uit la ele și chiar dacă au ceva mică electronică, aia funcționează probabil pe curent continuu deci nu prea are treabă cu sinusul), la pornire nu știu ce să zic, așa mare e curentul la pornire? Să sperăm că merge și așa, oricum invertorul furnizează nominal 1000 W, dar știu că invertoarele mai suportă și vârfuri, pe termen scurt. Mă mai tem de ceva, curentul absorbit la pornirea motorului să nu îmi oprească-pornească lăzile și să le strice (20-30 de opriri-porniri pe zi sigur le cauzează la ficat), dar până la urmă am să cumpăr alternatorul de 210 A și am să leg acumulatorii direct, cum zice Validae, și să văd cum se comportă. Abia atunci, dacă am probleme, mă complic cu diode sau relee, părerea mea.

Link spre comentariu
Acum 3 ore, QQme a spus:

Faceti un experiment,porniti o lada f. cu invertorul de 1000W, alimentat din acu. autoturismului.

Corect, așa am să fac, întâi cu o ladă, apoi chiar cu amândouă să pornească simultan.

Acum 2 ore, d2134 a spus:

Eu as monta un generator 230V pe portbagajul de pe acoperis si as rezolva rapid problema.

Prima reacție a fost „fistichie idee”, dar dacă stau să mă gândesc, oferă multe avantaje: sinus, independență față de mașină, costuri inițiale mai mici (față de 1000 lei alternatorul + 900 lei cele două bacterii + 500 lei invertor (îl am deja) + borne, cabluri). Dezavantajul ar fi probabil zgomotul și aspectul, ar trebui să îl maschez, probabil și răcirea pe timpul caniculei, ca și costurile mai mari de operare, ca și faptul că funcționează în continuu indiferent dacă lăzile se opresc pentru că au ajuns la temperatura setată.

Editat de Ssarmiss
Link spre comentariu
Acum 31 minute, Ssarmiss a spus:

Prima reacție a fost „fistichie idee”, dar dacă stau să mă gândesc, oferă multe avantaje: sinus, independență față de mașină, costuri inițiale mai mici (față de 1000 lei alternatorul + 900 lei cele două bacterii + 500 lei invertor (îl am deja) + borne, cabluri). Dezavantajul ar fi probabil zgomotul și aspectul, ar trebui să îl maschez, probabil și răcirea pe timpul caniculei, ca și costurile mai mari de operare.

Eu nu ti-am spus la plezneala, am lucrat citiva ani in domeniu.

Zgomotul - nu e foarte mare si te obisnuiesti cu el...

Aspectul - va trebui sa il protejezi se ploaie torentiala. Pe protectia aia pui o folie autoadeziva pe care printezi o reclama la firma ta sau la marfa distribuita.

Racirea - la motoarele racite fortat cu aer canicula nu e o problema (Am avut Oltcit si Club si Special si am avut si Lastun. Racirea?-ultima problema! doar sa nu obturezi circulatia aerului).

Consumul - socoteste ca generatorul nu merge la putere maxima si benzina tocmai s-a ieftinit.... (aici mai bine socotesti d-ta).

Editat de d2134
Link spre comentariu

Plus avantajul de a face si sport in fiecare dimineata cu urcatul pe masina ca sa traji ce cablu si sa pornesti generatorul. Numai avantaje.

Link spre comentariu

Dokker are încărcare pilotată (adică încarcă când și cât trebuie) încă de pe pe euro5 (2012),  astea noi cu S&S (stop&start) au baterii EFB și recuperare de energie de frânare (15V pe frânare).

 

Simpla conectare la bateria mașinii nu e posibilă

Link spre comentariu

Auăleu, atunci e nasol! Mașina e din 2014. Nu prea înțeleg asta cu încarcă atunci când trebuie. Dacă invertorul consumă din cele 1+2=3 bacterii legate în paralel, alternatorul nu va încărca? Nu sunt electrician auto, dar mă gândesc că ăsta e rolul releului de încărcare, când simte că tensiunea în baterie scade sub un anumit nivel, cuplează alternatorul. Nu e așa? Și dacă e așa, care este diferența între, de exemplu, 65Ah (o bacterie) și 265 Ah (toate 3)? Scade tensiunea în toate 3 la fel.

Link spre comentariu

Alternatorul atunci va incarca tot timpul daca mai pui baterie. Astea cu smart charge incarca doar cand e nevoie, totul dictat de ecu cand si cat trebuie sa incarce. Oricum, daca mergi cu multi consumatori, lumini, clima, radio etc alternatorul incarca permanent.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări