Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Ajutor testare / sortare perechi tuburi mari GU, GM, GMI


mojnost

Postări Recomandate

@der_doktor, multumesc de sfaturi, am o intrabare, cum masoara roetest vacuumul? Masoara efectiv Ig1 (ca L3-3, Amplitrex) sau face testul cu rezistenta inseriata, ori le face pe amandoua? N-am vazut pe saitul oficial, poate nu am citit destul, dintr-un clip pe youtube am dedus ca ar testa cu rezistenta, am mai vazut aceasta folosita metoda la un IL-14.

Link spre comentariu
Vizitator

Uite aici, in engleza:

http://www.roehrentest.de/Gitterstrom und Vakuum_EN.pdf

Aici se masoara un raport (vakuum faktor=Ig/Ia) cu si fara rezistor de grila, functie de modul de incalzire a filamentului. Sa realizezi practic circuitul de masura al curentului de grila, sa stii ca e ...greu. Iti spun asta pentru ca inainte sa fac Roetestul, am construit cateva aparate de masurat tuburi, Sussex, Steve Bench, plus am disecat cam toata documentatia care exista despre aparatele de masurat tuburi. Treaba asta mi-a luat cativa ani, dar timpul pierdut cu asta m-a facut sa inteleg cum functioneaza fiecare aparat de masurat tuburi, ce avantaje si dezavantaje are...etc..

https://jacmusic.com/Tube-testers/index-temporary-text.html

Link spre comentariu
La 08.05.2020 la 2:22, der_doktor a spus:

Astept sa vad primele masuratori..

 

Mai sus e o poza, am terminat de saptamana trecuta cu GU81 vreo 50 de bucati din care 2 defecte, jumatate de filament intrerupt. Am incercat si cu PSF-ul roetest doar un tub, mi-au reiesit curenti anodic si g2 mai mari decat cei specificati acolo, dar nu prea m-au interesat parametrii absoluti fiind tuburi noi ci mai mult comparativ sa sortez perechi. La cel mai puternic tub am obtinut cei 250mA cu -44V, la cel mai slab cu -51V, la o panta de 5mA/V rezulta o imprastiere a curentului anodic de 7V x 5mA/V=35mA adica +/-7%.

 

Apropo de roetest, am mancarimi sa iau unul, apreciez pretul cu el gata intre 800 si 1000 EUR, cca 450 eur initial pentru controler, placi si 2 trafuri + transport, mai trebuie ulterior multe relee si alte piese care nu stiu cat costa si apoi mult de lucru, parte de care mi-e teama cel mai mult. La V10 fata de anteriorul releul si bornele pentru filament cu alimentare externa au alt rol, conectarea unui traf iesire + amplificator pentru verificarea microfoniei. In pare parte a ramas THT cu ceva exceptii. Nu sunt hotarat inca pentru ca softul nu are facilitati prea bune pentru sortare tuburi cu aceeasi caracteristici.

Link spre comentariu
La 08.05.2020 la 21:39, der_doktor a spus:

Uite aici, in engleza:

http://www.roehrentest.de/Gitterstrom und Vakuum_EN.pdf

Aici se masoara un raport (vakuum faktor=Ig/Ia) cu si fara rezistor de grila, functie de modul de incalzire a filamentului. Sa realizezi practic circuitul de masura al curentului de grila, sa stii ca e ...greu. Iti spun asta pentru ca inainte sa fac Roetestul, am construit cateva aparate de masurat tuburi, Sussex, Steve Bench, plus am disecat cam toata documentatia care exista despre aparatele de masurat tuburi. Treaba asta mi-a luat cativa ani, dar timpul pierdut cu asta m-a facut sa inteleg cum functioneaza fiecare aparat de masurat tuburi, ce avantaje si dezavantaje are...etc..

https://jacmusic.com/Tube-testers/index-temporary-text.html

Pe cel publicat de Steve Bench l-am construit in urma cu cativa ani insa mi-a luat ceva timp sa redesenez schema , functioneaza perfect

Link spre comentariu

Pe jacmuzic se cam contrazic singuri, spun ca tubetesterele digitale dau multe rezultate dar niciodata nu spun daca un tub e bun sau rau, ca cele mai bune sunt cele analogice care au un sector al instrumentului cu o plaja de "bun", apoi zic "pentru mine, L3-3 bate toate tubetesterele cu care am lucrat vreodata", desi acesta nu are plaja de bun-rau ci ofera tot masurataori ca unul digital.

Totusi au dreptate in privinta L3-3, este singurul catometru realizat vreodata care masoara panta la 1400Hz folosind voltmetru selectiv (chiar foarte selectiv, conteaza cativa herti), are scala de nA pentru Ig1, masoara foarte bine la 100V si la 250V If-k, este relativ usor de verificat si de calibrat. Am doua L3-3, pana l-am inteles mai bine am scos mult fum din primul pe care l-am avut incercand sa fac diverse cartele.

 

Link spre comentariu
Acum 26 minute, mojnost a spus:

Pe jacmuzic se cam contrazic singuri, spun ca tubetesterele digitale dau multe rezultate dar niciodata nu spun daca un tub e bun sau rau, ca cele mai bune sunt cele analogice care au un sector al instrumentului cu o plaja de "bun", apoi zic "pentru mine, L3-3 bate toate tubetesterele cu care am lucrat vreodata", desi acesta nu are plaja de bun-rau ci ofera tot masurataori ca unul digital.

Totusi au dreptate in privinta L3-3, este singurul catometru realizat vreodata care masoara panta la 1400Hz folosind voltmetru selectiv (chiar foarte selectiv, conteaza cativa herti), are scala de nA pentru Ig1, masoara foarte bine la 100V si la 250V If-k, este relativ usor de verificat si de calibrat. Am doua L3-3, pana l-am inteles mai bine am scos mult fum din primul pe care l-am avut incercand sa fac diverse cartele.

 

Si catometrul lui  Steve Bench masoara panta, factorul de amplificare si rezistenta interna in curent alternativ de 1000Hz, are inclusiv o afisare cu LED a tensiunii de strapungere Uf-k la o  tensiune reglabila , setare variabila de Ug2, curent anodic reglabil prin generator de curent constant si tensiune reglabila Ua iar masurarea curentul de G1este optionala

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
La 13.05.2020 la 22:03, mojnost a spus:

 

Mai sus e o poza, am terminat de saptamana trecuta cu GU81 vreo 50 de bucati din care 2 defecte, jumatate de filament intrerupt. Am incercat si cu PSF-ul roetest doar un tub, mi-au reiesit curenti anodic si g2 mai mari decat cei specificati acolo, dar nu prea m-au interesat parametrii absoluti fiind tuburi noi ci mai mult comparativ sa sortez perechi. La cel mai puternic tub am obtinut cei 250mA cu -44V, la cel mai slab cu -51V, la o panta de 5mA/V rezulta o imprastiere a curentului anodic de 7V x 5mA/V=35mA adica +/-7%.

 

Apropo de roetest, am mancarimi sa iau unul, apreciez pretul cu el gata intre 800 si 1000 EUR, cca 450 eur initial pentru controler, placi si 2 trafuri + transport, mai trebuie ulterior multe relee si alte piese care nu stiu cat costa si apoi mult de lucru, parte de care mi-e teama cel mai mult. La V10 fata de anteriorul releul si bornele pentru filament cu alimentare externa au alt rol, conectarea unui traf iesire + amplificator pentru verificarea microfoniei. In pare parte a ramas THT cu ceva exceptii. Nu sunt hotarat inca pentru ca softul nu are facilitati prea bune pentru sortare tuburi cu aceeasi caracteristici.

E gresit ce calculezi tu acolo, nu se sorteaza doua lampi masurand doar in doua puncte, trebuie, practic, sa ridici caracteristicile de grila si sa le compari, grafic sau folosind tabele. Sunt irelevanti cei 7%. N-am vazut, inca, nici un tabel cu rezultatul masuratorilor, doar o poza care arata setup_ul de masura.O metoda de sortare rapida ar fi sa alimentezi doua lampi la aceeasi tensiune anodica si variind tensiunea de grila sa urmaresti variatia curentilor anodici, ori cu doua ampermetre, ori cu un voltmetru in mod diferential. Panta unei lampi (s, sau transconductanta) nu e aceeasi in orice punct de pe caracteristica de grila, variaza functie de tensiunea anodica si chiar la aceeasi tensiune anodica in functie de tensiunea G_K se modifica. Producatorii de tuburi specifica transconductanta intr-un singur punct, adica mentioneaza tensiunea anodica si de grila. Daca caracteristica de grila ar fi lineara si nu logaritmica, atunci, da, panta ar fi aceeasi in orice punct de pe caracteristica de grila. Uite si niste poze, e mai usor de inteles:

 

01.png

 

02.png

 

03.png

 Deocamdata, eu nu am gasit vreun soft care sa compare mai bine doua sau mai multe tuburi. Deci, te inseli in privinta asta. Roetest poate compara caracteristicile facand import si comparatie grafica (suprapunere) sau tabelar. In privinta softului, sa stii ca este mult peste orice si-ar dori cineva.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
La 14.05.2020 la 9:48, mojnost a spus:

Pe jacmuzic se cam contrazic singuri, spun ca tubetesterele digitale dau multe rezultate dar niciodata nu spun daca un tub e bun sau rau, ca cele mai bune sunt cele analogice care au un sector al instrumentului cu o plaja de "bun", apoi zic "pentru mine, L3-3 bate toate tubetesterele cu care am lucrat vreodata", desi acesta nu are plaja de bun-rau ci ofera tot masurataori ca unul digital.

Totusi au dreptate in privinta L3-3, este singurul catometru realizat vreodata care masoara panta la 1400Hz folosind voltmetru selectiv (chiar foarte selectiv, conteaza cativa herti), are scala de nA pentru Ig1, masoara foarte bine la 100V si la 250V If-k, este relativ usor de verificat si de calibrat. Am doua L3-3, pana l-am inteles mai bine am scos mult fum din primul pe care l-am avut incercand sa fac diverse cartele.

 

Cum...nu spun?

Nici un tester analog nu arata mai exact decat un digital. La  majoritatea sunt trei cadrane, rosu, galben si verde. Astea indica ca lampa e ok in verde, obosita in galben si lesinata cand indicatorul e in rosu. Eroarea de citire e mult mai mare la un analog, chiar cu oglinda, decat la un digital care arata in procente. In prima poza se vede un EL34 cu 100% emisie si parametri fata de datele de catalog.

L3.3 sa stii ca nu e cel mai bun tester analog, uita-te la pret, e in jur de 500€ iar Funke se duce la 1000€. Exista Neuberger RPM400, folosit de Telefunken in fabricile de tuburi, pt control.

http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Roe-Pruefer/Neuberger-400/Neuberger-W400.htm

Exista AVO MK4..o bijuterie...de 10 ani caut sa gasesc unul pentru colectie..:)

Sa nu se inteleaga ca L3.3 e un aparat slab, dar exista multe care ii dau clasa, cel al lui Steve Bench, de exemplu. La pretul lui il consider acceptabil.

Link spre comentariu
Acum 29 minute, der_doktor a spus:

Deocamdata, eu nu am gasit vreun soft care sa compare mai bine doua sau mai multe tuburi.

 

Stiu ca softul roetest asigura posibilitatea de comparare a curbelor, pe mine ma intereseaza sa masor cateva sute de tuburi de acelasi fel si sa le sorteze el din soft pe cele cu aceleasi curbe, nu sa import eu fiecare curba si sa le compar cu ochiul si cu mouse-ul.

Sortarea dupa curent si panta intr-un punct e o solutie de compromis, am mai sortat si dupa doua sau 5 puncte, binenteles ca sortarea dupa curbe identice e cea mai buna dar o sortare care ia mult timp ajunge mai scumpa decat tuburile in sine. De aceea ziceam despre soft sa faca singur, de ex. masor un lot de 200 tuburi pe roetest si sa-mi dea o lista cu tuburile perechi si toleranta pentru fiecare pereche. Pe de alta parte intr-o schema cu mule componente 20% toleranta rareori sunt strict necesare tuburi 0%, daca mai luam in seama ca dupa o perioada de functionare nu vor mai la fel de echilibrate... Sa nu mai zic de unii care vor si redresoarele imperecheate...

Acum 37 minute, der_doktor a spus:

L3.3 sa stii ca nu e cel mai bun tester analog, uita-te la pret,

 

Nu totdeauna pretul arata calitatea, pretul e dat de piata, cerere si oferta (si reclama) dar nici nu pot sa ma pronunt care este mai valoros pentru ca nu le cunosc pe amndoua. Dar cei de la jacmusic spun de L3-3 ca e cel mai bun in unele aspecte si se pare ca ei le cunosc cam pe toate. Nu sunt nici pro nici contra vis-a-vis de afirmatia lor pentru ca nu am posibilitatea sa compar mai multe modele, totusi ii cred pe cuvant pana la proba contrarie.

 

Un exemplu de pereche GU81M din ce am masurat, la 900V anodica si g2 350V: -48V 250mA/-58V 190mA, valori egale pentru ambele tuburi, am tinut seama pe cat posibil si de Ig2. Viteza maxima = 20 tuburi/zi. Zi nu foarte lunga ca intervine oboseala si daca uit sa opresc una din cele 6 surse inainte de schimbarea tubului... La gu81 nu-i acelasi lucru cu schimbarea unui ecc in soclu desi am patit cu un tub octal sa mi se sparga la introducerea in soclu, daca nu aveam manusi dadeam noroc cu anodul.

Link spre comentariu

Apropo de perechi te crucesti ce poti vedea pe ebay, chiar si redresoare imperecheate, dar cel mai tare e un bulgar care vindea nu stiu ce ecc sau 6n si zicea platinum matched, 0% differences, (Ia1 + Ia2) tub1 = (Ia1 + Ia2) tub 2. Dupa el 2 ecc83 (0.8+1.4mA) si (1.5+0.7mA) sunt perechi, iese si media de 1.2mA deci perfecte...

Inca nu am vazut ochi magici perechi dar nu e exclus sa apara, la acelasi PSF aceeasi indicatie masurata cu sublerul...

Editat de mojnost
Link spre comentariu
Acum 5 ore, mojnost a spus:

 

Stiu ca softul roetest asigura posibilitatea de comparare a curbelor, pe mine ma intereseaza sa masor cateva sute de tuburi de acelasi fel si sa le sorteze el din soft pe cele cu aceleasi curbe, nu sa import eu fiecare curba si sa le compar cu ochiul si cu mouse-ul.

Sortarea dupa curent si panta intr-un punct e o solutie de compromis, am mai sortat si dupa doua sau 5 puncte, binenteles ca sortarea dupa curbe identice e cea mai buna dar o sortare care ia mult timp ajunge mai scumpa decat tuburile in sine. De aceea ziceam despre soft sa faca singur, de ex. masor un lot de 200 tuburi pe roetest si sa-mi dea o lista cu tuburile perechi si toleranta pentru fiecare pereche. Pe de alta parte intr-o schema cu mule componente 20% toleranta rareori sunt strict necesare tuburi 0%, daca mai luam in seama ca dupa o perioada de functionare nu vor mai la fel de echilibrate... Sa nu mai zic de unii care vor si redresoarele imperecheate...

 

 

Roetest stie..multe sa faca..ca de aia are database...toate informatiile masuratorilor sunt centralizate intr-o baza de date si are multe posibilitati de sortare....downloadeaza softul si joaca-te cu el offline....

 

Ti-ar place sa ai un amplificator la care canalul stanga se aude cu 20% mai tare decat dreapta?...La un SE stereo trebuie sa folosesti perechi stanga-dreapta. La PP cu doua finale iti trebuie quartet. Daca faci un amplificator cu lampi nesortate, sau selectate aiurea ce crezi ca vei obtine ?

Tuburile astea sunt cam ca rotile la masina....daca le echilibrezi nu o sa-ti tremure volanul la 130km/h...iar din cand in cand trebuie sa mai verifici presiunea aerului din ele, profilul...ma rog, unii soferi chiar stiu asta. 

Pune pe masina 4 roti de 4 feluri, DOT_uri diferite si umflate la ochi (la pompa) fara sa stii presiunea din fiecare, si iesi pe autobanda. Ai tupeu sa ii dai 250km/h?

Sper ca intelegi de ce doua tuburi care nesortate costa 50€  , cand sunt matched (real nu vrajeli in doua puncte) costa 300€. 

 

Initial, ai cerut ''ajutor'' pt testarea lampilor astea, dar observ ca te descurci singur si stii mai bine si mult mai multe  decat cei care incearca sa te ajute...deci, iti doresc spor la testari si cat mai multe perechi gasite.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări