Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Legare motor electric cu 4 fire la borne


RaduCampina

Postări Recomandate

Buna ziua

Am un motor legat la 220V care functioneaza bine. Nu are eticheta deci nu stiu prea multe despre el. Sigur are turatie mare, cred ca 3000rot/min. Prolema e ca nu-i inteleg legaturile la borne. Nu e nici triunghi si nici stea. Va atasez o poza cu urmatoarele specificatii:

Intre bornele la care sunt legate cablurile negre este firul de retea 220. Intre cel rosu si cel negru de jos sunt condensatorii.

Nu inteleg ce e cu firul galbe si nici de ce el este legat de cel negru prin acea punte metalica.

Multumesc

 

20200503_172936.jpg

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 10
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • PINTI

    2

  • RaduCampina

    2

  • validae

    1

  • Nostalgic

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Acolo ai doua bobine:

   - Bobina principala legata la cele doua fire negre care se alimenteaza la tensiunea retelei

   - Bobina ajutatoare legata la firele rosu si galben. Aceasta bobina se leaga in serie cu acel condensator si se alimenteaza tot la tensiunea retelei 

Prin acea punte metalica se alimenteaza si bobina ajutatoare.

Link spre comentariu

E motor monofazic cu bobină ajutătoare,de aceea are 4 borne .Doua borne bobina de cîmp și două ajutătoarea.

Link spre comentariu

Multumesc

dar cum ii schimb sensul de rotatie?

Si a doua intrebare:

Daca e monofaza poate sa porneasca intr-o mica sarcina? Adica numai axul de abric?

 

Editat de RaduCampina
Link spre comentariu
  • 1 an mai târziu...
  • 2 săptămâni mai târziu...

Buna ziua,

am si eu două probleme de elucidat legat de:

1.un motor electric "moștenit". In cutia de borne intra 4 fire (2+2), borne am numai 5 la număr. Pe plăcuța ei este stanțat si un 220, (cu greu se mai distinge ce era pe ea), am încercat eu să-l pornesc direct din sursă, dar... a sărit siguranța! ,,Noroc" -  zic eu! Nu are condensator, fir de alimentare.

2.Vreau să încarc si o fotografie pt. exemplificare dar  ... nu reușesc a-l încărca aceea poză. Mă puteți îndruma cu sfaturi cum pot? am încercat si cu inserarea imagine din URL...

Mulțumesc de înțelegere si ajutor. Stefan

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Buna ziua.

Am si eu un motor electric monofazat cu 4 fire si nu reusesc sa il pornesc.

Din cate am inteles, o bobina este de forta si una de pornire. 

Problema este ca punand aparatul de masura , o bobina are continuitate iar cealalta nu.

Am incercat cu condensator pus in paralel pe bobina fara continuitate ( fire albastru si rosu)  iar bobina cu continuitate alimentata la 230 , dar da in scurt si nu porneste.

Am incercat si invers, adica bobina fara continuitate pusa la 230v si cea cu continuitate pusa cu condensator in paralel si nimic.

Am incercat de asemenea cu borna fiecarei bobine impreuna , bagata la priza si nimic.

Aveti idee, sunt ceva pasi anume pentru pornirea acestui motor? 

 

Multumesc!

Link spre comentariu
46 minutes ago, dude123 said:

Buna ziua.

Am si eu un motor electric monofazat cu 4 fire si nu reusesc sa il pornesc.

Din cate am inteles, o bobina este de forta si una de pornire. 

Problema este ca punand aparatul de masura , o bobina are continuitate iar cealalta nu.

Am incercat cu condensator pus in paralel pe bobina fara continuitate ( fire albastru si rosu)  iar bobina cu continuitate alimentata la 230 , dar da in scurt si nu porneste.

Am incercat si invers, adica bobina fara continuitate pusa la 230v si cea cu continuitate pusa cu condensator in paralel si nimic.

Am incercat de asemenea cu borna fiecarei bobine impreuna , bagata la priza si nimic.

Aveti idee, sunt ceva pasi anume pentru pornirea acestui motor? 

 

Multumesc!

Daca motorul este monofazat si are 4 fire inseamna ca doua sunt de la faza principala si doua de la faza auxiliara, faza principala (FP) are o rezistenta ohmica mai mica decat faza auxiliara (FA). Pentru functionare faza auxiliara se inseriaza cu un condensator C (permanent) si acest circuit format din FA +C se leaga in paralel cu faza principala. Alimentarea se face pe faza principala ( care este deja in paralel cu FA+C). Pentru schimbarea sensului de rotatie se schimba capetele la o faza ( principala sau auxiliara). Pentru a avea un cuplu de pornire mai mare se mai foloseste un condensator de pornire care se pune in paralel cu cel permanent si se deconecteaza dupa ce a pornit motorul.

Din moment ce o faza este intrerupta, motorul nu are cum sa porneasca.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări