Vizitator Postat Ianuarie 19, 2005 Partajează Postat Ianuarie 19, 2005 Salut tuturor ! Intrebarea mea este ce fel de componenta si in ce configuratie trebuie utilizata pentu comanda directa (optima) a becurilor de semnalizare. Personal am incercat cu un tranzistor MosFet care functioneaza perfect cand sursa S a acestuia e conectata direct la masa, iar sarcina conectata intre drena D si +12V. Pentru aplicatii standard auto, unde becurile sunt deja conectate la masa si avem nevoie de a le comanda cu tensiune pozitiva, inca nu am gasit solutia pentru ca conectand sarcina intre iesirea MosFetului si masa, tensiunea pe sarcina ajunge undeva la 10-11V si deci becurile nu se aprind la intensitatea maxima. Poate cineva sa ma ajute ?... Initial m-am inspirat vazand schema de la adresa: http://circuitos.tripod.cl/schem/r6.gif unde sursa e conectata la masa ca in mai toate aplicatiile cu MosFeturi pe care le-am vazut. Problema s-ar putea practic generaliza, in sensul utilizarii MosFeturilor de putere ca si comutator electronic (inlocuirea releelor etc...) M-am referit la tranzistoare MosFet ptr. ca au o disipatie termica foarte redusa, in comparatie cu tranzistoarele clasice, dar poate cunoaste cineva si alte solutii. Multumesc si o zi buna tuturor ! Link spre comentariu
niq_ro Postat Ianuarie 20, 2005 Partajează Postat Ianuarie 20, 2005 inca nu am gasit solutia pentru ca conectand sarcina intre iesirea MosFetului si masa, tensiunea pe sarcina ajunge undeva la 10-11V si deci becurile nu se aprind la intensitatea maximala ce tensiune ai facut testele? pe masina, in functionare sunt intre 13,8V (relanti) si 14,5V (turatie)mi se pare cam mare caderea de tensiune pe tranzistorul tau :shock: io am cules ceva scheme de pe net si din reviste, sunt ori cu releu ori cu tranzistoare bipolare... cea de care zici tu cu MOS-FET era pentru o motocicleta... vezi articolul la http://www.niqro.as.ro/semnalizare.htm Link spre comentariu
nelu F Postat Ianuarie 20, 2005 Partajează Postat Ianuarie 20, 2005 Pentru sarcini conectate la masa foloseste un MOS cu canal P. Link spre comentariu
i0nutzb Postat Ianuarie 20, 2005 Partajează Postat Ianuarie 20, 2005 releul mecanic este util.. ed ex, ce faci daca este un scurtcircuit? se prajeste tranzistourul... ( si nu spune de siguranta... :( ) apoi, daca ti se arde vreun bec, iti dai seama pe ce parte este... etc.. Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 21, 2005 Partajează Postat Ianuarie 21, 2005 Salut, In primul rand MULTUMESC pentru toate raspunsurile. Din pacate insa pentu mine problema inca nu este rezolvata, dar as mai avea de adaugat cateva detalii: 1. Se pare ca varianta finala trebuie neaparat sa fie cu tranzisoare MosfFet ptr. ca alte componente speciale in afara de tranzistoare bipolare, (care disipa prea multa caldura) nu exista... 2. Motivul ptr care vreau sa realizez acest releu de semnalizare fara releu electomecanic este ca aplicatia in sine este de fapt pentru motociclete, unde cerinta este de asemenea natura - probabil datorita vibratiilor mai intense decat la vehiculele pe patru roti. 3. Am incercat si varianta cu un MosFet cu canal P, dar in configuratia de care am eu nevoie (sarcina conectata la masa ) tot nu am reusit sa obtin o tensiune multumitoare - respectiv sa aprind becurile la intensitatea maxima. Culmea e ca si aceste tipuri de tranzistoare in majoritatea aplicatiilor pe care le-am mai vazut pe NET se pare ca se utilizeaza cu sursa S conectata direct la masa. 4. Ce spuneti in schimb de ultima mea gasire (de ultima ora) pe net - DRIVER pentru MosFeturi. Nu am testat inca asa ceva dar dupa cum arata la http://www.micrel.com/_PDF/mic5011.pdf ar trebui sa fie OK. Problema e ca astfel de circuite drivere sunt probabil relativ noi pe piata si deci se gasesc mai greu. Poate se pot simula mai simplu astfel de drivere, dar nu am inteles exact ce fac ele de fapt, genereaza anumite impulsuri, sau ce ? Mersi inca odata in asteptarea de noi solutii... Link spre comentariu
nelu F Postat Ianuarie 21, 2005 Partajează Postat Ianuarie 21, 2005 Pt auto cu (-) la masa (de fapt nici nu stiu daca mai exista, cel putin autoturisme, cu + la masa) leaga MOS-ul, cu canal P, cu sursa la +12V; la drena legi becurile. Foloseste un tranzistor cu Id cat mai mare pentru a avea RDSon cat mai mica. Tranzistorul trebuie adus neaparat la saturatie printr-o tensiune VGS corespunzatoare (consulta foile de catalog). Poti folosi aceiasi poarta (ca in cazul MOS-ului cu canal n) pt comanda, singurul inconvenient care poate apare este faptul ca la actionarea semnalizarii, in primul moment, becurile sa fie stinse. Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 23, 2005 Partajează Postat Ianuarie 23, 2005 Daca tot se pot comana eficient luminile utilizand direct MosFeturi (cu canal P) de ce au mai aparut pe piata si drivere ptr MosFeturi? Un exemplu (repet) este circuitul MIC 5011 - http://www.micrel.com/_PDF/mic5011.pdf . Un astfel de circuit este si LTC1255 care in principiu ar face acelasi lucru. Link spre comentariu
niq_ro Postat Ianuarie 24, 2005 Partajează Postat Ianuarie 24, 2005 Daca tot se pot comana eficient luminile utilizand direct MosFeturi (cu canal P) de ce au mai aparut pe piata si drivere ptr MosFeturi?din acelasi motiv pentru care exista si alte integrate specializate:- AA145 pt. comanda in faza a tiristoarelor - TBA315 pt. realizatre de semnalizari auto (temporizator de putere) - MC3334P pt. aprindere electronica etc uite la http://www.ece.concordia.ca/~dave/carpics.html un exemplu de comanda a unui MOS-FET d eputere cu un 555 ... aplicatia e pentru un releu de tensiune :wink: da' se poate configura 555-ul pentru a fi un oscilator Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum