Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Variator turatie mecanic


Daniel_sv

Postări Recomandate

Salutare. Cat m-am mai jucat in perioada asta cu strungul, am simtit devoia de niste turatii diferite fata de ce poate strungul. Eu asa l-am cumparat cu ceva modificari pe la curele astefel incat in loc de fulii cu 2 rapoarte sau 3 cum arata in cartea lui, eu nu am decat un singur raport. Vitezele pe care le folosesc sunt 2 din cutia de viteze x 2 din turatia motorului(electric). Acum am asa: cea mai mica 130t/m,260 si 660. Ar mai fi una pe care nu am masurato, dar din calcule rapoarte ar fi undeva la 1200. Am masurat cu un dispozitiv din ala cu laser si sper sa fie corecte. In fine ideea ar fi ca as avea nevoie uneori de o turatie mai mica decat miniul de acum si una undeva intre 260 si 660. Ma gandeam ca ar fi doua variante: una cu convertizor trifazic si alta cu un variator mecanic. As opta sa fac un variator mecanic. Nu stiu din ce considerente. Am cautat pe net ceva modele insa nu stiu cum as adapta pt ca fulia de pe axul intermediar intre motor si universal este deja la limita pe care o pot prinde in strung. Deci o fulie variabila asa mare imi este cam greu sa prelucrez. La motor cred ca are cam 10 cm in diametru. Aici poate as putea sa o fac mai mica. Sau poate ar mai fi alte solutii. Deocamdata studiez si oirce idee e binevenita.

 

la asa ceva ma refeream... 

 

Editat de Daniel_sv
Link spre comentariu
  • 4 luni mai târziu...

Ce vfd imi recomndati trifazic sau monofazic? la un pret decent! Am mai folosit vfd pe la cnc-uri si la un motor avans automat la freza, insa acolo e cuplu constant si nu e nevoie de forta ca la aschiere. Sa nu iau unul care sa intre in avarie si sa nu il pot folosi.

 

Link spre comentariu
Acum 17 minute, Daniel_sv a spus:

Ce vfd imi recomndati trifazic sau monofazic? la un pret decent! Am mai folosit vfd pe la cnc-uri si la un motor avans automat la freza, insa acolo e cuplu constant si nu e nevoie de forta ca la aschiere. Sa nu iau unul care sa intre in avarie si sa nu il pot folosi.

 

Mulți folosesc marca huanyang e puțin mai scump decât celălalt vfd uri fabricat în china dar pret per calitate a bun. 

Link spre comentariu

De departe cea mai buna solutie este sa folosesti un invertor.Din modesta mea experienta,cel mai bun raport pret/calitate il au cei de la Delta.Producator Taiwanez.

 

Alex

Link spre comentariu

Care sunt specificatiile motorului?

Tensiune de alimentare / putere? Poate fi conectat atat in stea cat si in triunghi?

Daca nu aveti bransament trifazat, evident va trebui sa folositi un invertor cu alimentare monofazata 230V si sa treceti motorul in triunghi la 230V (daca permite).

Daca nu poate fi conectat in triunghi si n-aveti bransament trifazat, exista unele convertizoare care ofera 3x400Vac cu alimentare monofazata de 230Vac... nu stiu cat de bine merg si cat de bun e boost convertor-ul din ele... oricum e o solutie adoptata de firmele low cost pentru produse home, fara pretentii deosebite.

Ca si marca... cred ca se poate folosi oricare; daca aveti nevoie de cuplu mare la turatii mici cautati un model cu control vectorial, sensorless... sau encoder daca se doreste cuplu maxim pe toata gama de turatie (de la zero sau aproape zero la frecventa de baza).

Evident se pot folosi si modelele care au doar control V/f=ct si cu ceva tatonari se poate obtine o comportare buna la turatii mici.

Daca e nevoie de franare rapida cu reversare e bine sa aiba posibilitatea de monta rezistenta de franare externa (de regula cea interna e de putere mica si nu ofera posibilitati de franare rapida mai ales pentru sarcini inertiale mari). Curentul maxim continuu si nivelul de suprasarcina (ca si protectie selectabila) ar putea fi la fel de important pentru aplicatii cu accelerare rapida sau /si franare + reversare... daca la filetare intra in eroare de overcurrent sau overvoltage... nu cred ca e ok deloc.

 

Link spre comentariu
1 oră în urmă, iop95 a spus:

Care sunt specificatiile motorului?

Tensiune de alimentare / putere? Poate fi conectat atat in stea cat si in triunghi?

Daca nu aveti bransament trifazat, evident va trebui sa folositi un invertor cu alimentare monofazata 230V si sa treceti motorul in triunghi la 230V (daca permite).

Daca nu poate fi conectat in triunghi si n-aveti bransament trifazat, exista unele convertizoare care ofera 3x400Vac cu alimentare monofazata de 230Vac... nu stiu cat de bine merg si cat de bun e boost convertor-ul din ele... oricum e o solutie adoptata de firmele low cost pentru produse home, fara pretentii deosebite.

Ca si marca... cred ca se poate folosi oricare; daca aveti nevoie de cuplu mare la turatii mici cautati un model cu control vectorial, sensorless... sau encoder daca se doreste cuplu maxim pe toata gama de turatie (de la zero sau aproape zero la frecventa de baza).

Evident se pot folosi si modelele care au doar control V/f=ct si cu ceva tatonari se poate obtine o comportare buna la turatii mici.

Daca e nevoie de franare rapida cu reversare e bine sa aiba posibilitatea de monta rezistenta de franare externa (de regula cea interna e de putere mica si nu ofera posibilitati de franare rapida mai ales pentru sarcini inertiale mari). Curentul maxim continuu si nivelul de suprasarcina (ca si protectie selectabila) ar putea fi la fel de important pentru aplicatii cu accelerare rapida sau /si franare + reversare... daca la filetare intra in eroare de overcurrent sau overvoltage... nu cred ca e ok deloc.

 

Am trifazat si motorul poate stea si triunghi. Vroiam invertor doar pentru mai multe turatii. De preferat unul cu intrare trifazica....

 

Acum 1 minut, spik a spus:

Dar nu scade puterea motorului?

De la 220 la trifazic scade destul piterea ... Asa stiu

Link spre comentariu
Acum 2 ore, Daniel_sv a spus:

Am trifazat si motorul poate stea si triunghi. Vroiam invertor doar pentru mai multe turatii. De preferat unul cu intrare trifazica....

 

De la 220 la trifazic scade destul piterea ... Asa stiu

Adica? Nu inteleg ... la ce va referiti exact?

Daca motorul poate fi conectat in triunghi, asigura aceeasi putere la alimentarea cu 3x230V ca si in stea la 3x400V.

Despre ce putere vorbiti?

 

Link spre comentariu
Acum 1 oră, iop95 a spus:

Adica? Nu inteleg ... la ce va referiti exact?

Daca motorul poate fi conectat in triunghi, asigura aceeasi putere la alimentarea cu 3x230V ca si in stea la 3x400V.

Despre ce putere vorbiti?

 

Asa am auzit ai eu. Daca e cum spuneti inseamna ca pot lua linistit un invertor 3x220 din 220. Corect?

Link spre comentariu
Acum 7 minute, iop95 a spus:

Da, daca motorul se poate conecta in triunghi la 230V.

Aha asa stiu! Ca am la freza. Al meu are 2 viteze, dar ambele la 380.

Editat de Daniel_sv
Link spre comentariu

Nu le am eu prea mult cu electronica, dar stiu ca orice interventie asupra alimentarii normale ale unui motor afecteaza puterea acestuia.

Asta la un strung afecteaza regimul de aschiere.

Un reductor/multiplicator mecanic e mult mai indicat.

Link spre comentariu
Acum 10 ore, spik a spus:

Nu le am eu prea mult cu electronica, dar stiu ca orice interventie asupra alimentarii normale ale unui motor afecteaza puterea acestuia.

Asta la un strung afecteaza regimul de aschiere.

Un reductor/multiplicator mecanic e mult mai indicat.

 

Nu-i adevarat, poate fi chiar marita puterea

Link spre comentariu

Cu un reductor mecanic maresti momentul de iesire,dar doar atat.Trebuie sa tii cont ca atat reductorul mecanic cat si motorul au un randament subunitar.Un invertor poate optimiza randamentul motorului.Solutia se alege in functie de ceea ce vrei sa obtii.Daca vrei doar sa ai o variatie continua a vitezelor si nu doar trepte de viteze,cum are o cutie mecanica de viteze,solutia optima din punct de vedere tehnico-financiar este invertorul.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări