Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Alimentare SN320 cu VFD


Ioan Cavaleru

Postări Recomandate

Buna ziua,

 

Cum nu am posibilitatea alimentarii trifazice, am achizitionat un VFD (covertizor frecventa) cu o putere declarata de pana la 4Kw (produs in china, modelul este EcoGoo seria 9100,  220 monofazic la 380 3 faze). Intrebarea mea este daca il alimentez la 220V si la iesire ii voi pune o priza de 380V as putea sa il utilizez cu rol  de "priza" de 380V in atelier pentru strung si cand am nevoie la masina de frezat? Sau necesita conectarea directa pe motorul utilajului? (in cazul acesta as lasa frecventa sa fie cea standard stiu ca nu as beneficia de reglarea turatiei dar nu ar fi chiar o problema). A doua intrebare ar fi: necesita legarea motorului intr-un fel anume stea sau triunghi? sau se poate utiliza asa cum a venit din fabrica? (as prefera sa nu intervin asupra sistemului electric din utilaje daca ar fi posibil).

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 40
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Ioan Cavaleru

    11

  • grifonul_alb

    7

  • iop95

    6

  • bcristian

    6

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Daca alimentarea se face la 230V, tensiunea maxima de iesire va fi 230V... nu 380... nu alta valoare!

Este o eroare des intalnita... multi confunda trifazat cu 380V... trifazat poate avea si alte valori, nu doar 380/400V.

Convertizorul de frecventa scoate tensiune si frecventa variabila, tensiunea maxima fiind de regula egala cu tensiunea de alimentare... nu mai mare.

Ofera avantajul turatie variabile, la cuplu aproape constant; permite crestere turatiei peste turatia nominala.

Atentie ca trebuie setati niste parametri, legati de rampa de creste, descrestere, curenti limita, altfel o sa intre in eroare.

Motorul se leaga functie de tensiunea nominala / conexiunea prevazuta de fabricant.

De regula, au conectarea in stea la 380/400V si triunghi la 230V, dar trebuie verificat/confirmat pentru fiecare motor in parte.

 

 

Link spre comentariu

Eu am modelul VFD 9100 de 2,2 KW.

Intrare 230V.

Iesire 380V

Deci scoate 380 V.

Problema este ca tensiunea o genereaza crescendo in 1-2 secunde. Si cred ca poate fi folosit atat pentru strung cat si pentru freza. Dar nu ambele in acelasi timp.

Ai montat rezistenta de franare? Daca DA, ce valoare/ putere si din ce ai facut rezistenta?

Link spre comentariu

Probabil e un model special, cu boost integrat, facut pentru puteri mici... cativa kW, care acopera nisa celor fara sursa trifazata 400V.

Rez. de franare e necesara daca se doreste oprire rapida si daca nu are franare cu injectie de cc.

Link spre comentariu

@grifonul_alb: "Ai montat rezistenta de franare? Daca DA, ce valoare/ putere si din ce ai facut rezistenta?"

Nu, nu am pus inca rezistenta pentru franare (nici macar nu am pornit VFD-ul sa fiu sincer), nu stiu daca am nevoie sa fiu sincer (stiu ce face in mare dar nefolosind un VFD pana acum... pot doar sa speculez). Se gasesc rezistente special pentru acest scop.

 

Este exclusa sa le alimentez simultan (nu lucrez decat eu si asta in regim hobby) vroiam sa stiu din experienta altora daca se poate face ce vreau eu, motorul la strung este de 3Kw la freza 1.1 si 1.5 (are doua trepte de viteza), freza are o parte electrica mai complexa fata de strung (are si functie de filetare) si ma gandeam daca pot pastra panourile utilajelor nealterate daca renunt la functia de variatie a frecventei (turatiei).

 

Link spre comentariu

In principiu poti variatia frecventa si daca alimentezi masinile cu totul, asa cum sunt ele. Evident ca nu foarte mult, dar oricum nu ar duce motoarele.

Atentie insa, in special la strung, ca daca scazi frecventa prea mult risti sa supra-incalzesti motorul sau sa intre vfd-ul in protectie.

Atentie si la configurarea vfd-ului, in special la timpii de pornire/oprire. In principiu valorile initiale sunt foarte conservatoare, penru a evita surprizele.

Nu folosi franarea in CC daca alimentezi toata masina si nu doar motorul.

Link spre comentariu

Daca vrei sa alimentezi toata electronica (electrica) masinei, ar trebui sa folosesti o frecventa apropiata de cea a retelei electrice deoarece , din ce am citit/observat eu, sunt folosite transformatoare pentru coborarea tensiunii de comanda si pentru releele electrice.

Pentru a fi sigur, ar trebui citite cu atentie schemele electrice ale masinilor si verificate pas cu pas prin folosirea/testarea lor pe masina (strung, freza).

 

@bcristian sa stii ca am lasat strungul funtionand (in gol) 30 minute alimentat prin VFD si motorul acestuia nu s-a incalzit deloc. Precizez ca nu are nici elicea/ventilatorul si nici capacul acestuia pus pe motor.

Trebuie sa-i implementez un ventilator permanent prin 230V pus in locul ventilatorului motorului pentru a fi sigur ca nu am probleme cand va lucra motorul strungului in sarcina.

Editat de grifonul_alb
Link spre comentariu

Daca merge in 40-60 Hz ar trebui sa fie ok, avand in vedere ca sarcinile pe tensiunea de comanda sunt mici. Daca se duce mult peste oricum risca sa avarieze masinile din cauza turatiilor prea mari, iar mult sub risca sa scoata fumul magic din vfd sau motoare, din cauza curentilor prea mari.

Link spre comentariu

In gol daca e sa se incalzeasca un motor e cam jalnic...

In mod industrial se pune un ventilator separat pe motor alimentat de la 230Vac pentru racire.

 

Link spre comentariu

In varianta la care ma gandeam: sa intre 220/230v din retea si sa scoata fix 380v 50Hz, astfel sa fie in parametrii "reteaua" mea pentru alimentare trifazata. In caz ca nu este ok s-ar arde oare ceva sau ar intra in protectie/eroare vfd-ul?

Link spre comentariu

Pai omul a cumparat deja VFD-ul.

 

Eu zic ca merge, dar trebuie sa modifice ceva parametri pe acolo. Inca nu stiu care - eu inca mai citesc documentatia si vad videoclipuri pe youtube.

Link spre comentariu

In general convertizoate vfd sunt facute pt a fi folosi cu un  motor și nu pt a fi utilizat separat sa alimenteze mai multe motoare deci mai bine legii direct, are rol de a proteja si controla un singur motor, dar nu e imposibil ce zici, se poate folosi si asa cum vrei dar nici producătorul nu recomanda in general.

La freza dacă ai un motor cu 2 viteze trebuie să vezi ce se întâmplă, mulți dintre vfd-uri nu suporta motoare cu 2 viteze tip drehlander.

Modele de vfd 230v mono -380v trifazic sunt mai rare dar există, mod normal dacă ai la iesire 380v 3~ trebuie să legii motorul in stea, Dacă ai 230v 3~ atunci triunghi.

Studiază tăblița sa fi sigur, de parametri.

E bine sa si ai un cablu tras separat pt vfd cu o siguranță automată de 20amperi tip C.

 

Editat de Balazs Andras
Link spre comentariu

Da stiu ca un VFD ar trebui montat si setat individual direct pe motor pentru fiecare utilaj, initial era dedicat pentru SN320-ul la care inca mai reconditionez dar intre timp a aparut si o masina de frezat. In viitor daca este posibil as mai achizitiona unul dar momentan nu detin bugetul necesar deci mi-a venit ideea de mai sus (sa fac un compromis intre functionalitatile acestuia dar sa pot alimenta mai multe utilaje pe rand). Mai imi este teama ca la masina de frezat nu va merge functia de filetare (invarte tarodul pana la o adancime setata apoi schimba automat directia motorului ca sa il extraga si cred ca la inversare va intra in eroare VFD-ul)

 

Am cablu separat cu sectiune adecvata pentru atelier direct din panou (si cred ca va tine la puterea necesara, utilizez curent un ECR350 cu motor la 230V 3Kw), motorul frezei este in sistem Dahlander, dar ma gandeam ca daca setez freza din toate contactoarele cu alimentarea/VFD-ul oprit, apoi pornesc VFD-ul ar fi ok? oare?

 

Am primit acum ceva vreme un motor de 0.37Kw/380v voi face cateva teste cu el, ar fi o problema cu motorul acesta daca il alimentez cu VFD-ul pentru 4Kw? (inteleg ca 4Kw este max care il suporta dar are oare si o limita inferioara, manualul meu primit de la chinezi este oarecum "informativ")

 

 

 

 

20200323_153003 (1).jpg

Link spre comentariu

Limita VFD-ului e doar superioara, poti alimenta un motor oricat de mic.

 

Esti sigur ca dispozitivul de filetare inverseaza sensul motorului? Ca variantele pe care le stiu eu fac inversarea de sens mecanic, doar in dispozitiv, e declansata de limitatorul de cuplu, axul frezei se invarte tot timpul la fel.

 

Citeste cu mare atentie manualul VFD-ului, poti cauta si pe net altele scrise mai bine, ca toate astea simple fac aceleasi lucruri, cu diferente de pini si cateva functii optionale (RS485, current drive, 0-10V drive). RS485 aproape sigur e pe varianta chinezesca a standardului, diferentele sunt la logica semnalelor, dar mai ai mult pana a-ti bati capul cu asta.

 

La prima vedere si manualul de la al meu parea "informativ", dar de fapt e complet (sau f aproape), doar ca scris foarte condensat. E ca o carte de matematica - capata sens pe masura ce intelegi despre ce e vorba.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări