Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Pornire motor trifazic la 220V


valahul

Postări Recomandate

Salutare. Sper ca am nimerir bine topicul, nu am gasit unul de motoare.

Am gasit un motor trifazat, as vrea sa il leg la 220, dar desfacand capacul cutie unde sunt bornele de legatura, observ ca acestea lipsesc cu desavarsire.

Are doar cate doua gauri, din fiecare gaura ies cate trei fire.

Din prima gaura: alb, verde, galben

Din a doua gaura: negru, albastru, rosu

Nu stiu cum sa le leg cate doua, pentru triunghi.

Ca o experienta, am legat galben + negru, verde+albastru, rosu+alb, nu am alimentat la 220, dar intre cele trei legaturi am peste tot 3,2 ohmi. Nu e putin?

Nu stiu cati kw are, e destul de greu, asta e placuta lui sau ce se mai vede:

motor.jpg

Link spre comentariu

Am mai explicat pe un topic vechi, pas cu pas, cum se face identificarea şi fazarea bobinelor.Ai nevoie de un multimetru analogic sau măcar un miliampermetru fără şunt (instrument analogic) şi o baterie oarecare, poate fi de 1,5V până la 4,5V sau chiar o sursă de curent continuu de joasă tensiune.Primul pas e să identifici cu o lampă de control (bec şi baterie înseriate cu fire) sau cu multimetrul, trei bobine, luând firele la ,,sunat,, câte două la întâmplare.Notezi fiecare pereche ce corespunde capetelor unei bobine cu o literă distinctivă (U1, U2), (V1, V2) şi (W1, W2).Notarea va fi arbitrară şi întâmplătoare la început, iei pur şi simplu o bobină identificată din cele trei şi unul din capetele ei îl notezi cu U1 celălalt cu U2, apoi la fel cu celelalte două.După ce identifici şi notezi fiecare dintre cele trei bobine, trebuie identificat corect începutul şi sfârşitul fiecăreia şi schimbată notarea în mod corespunzător.Aici ai nevoie de miliampermetru (multimetru analogic)şi baterie sau sursă de c.c.Iei două din bobine şi la una legi miliampermetrul, nu contează polaritatea.La cealaltă pui atingi scurt timp bornele bateriei sau sursei de joasă tensiune şi urmăreşti deviaţia acului.Dacă deviază invers, schimbi polaritatea bateriei, astfel ca deviaţia să fie spre dreapta, nu contează valoarea indicată, ci doar deviaţia şi sensul corect.Dacă nu ai nici multimetru analogic, nici miliampetmetru (instrument analogic), se poate folosi cu succes un simplu led de orice culoare, înseriat cu o rezistenţă de câteva zeci de Ohmi.Trebuie să cunoşti exact polaritatea ledului, eventual notezi plusul pe unul din fire, fiindcă ai nevoie de fire de circa 10 cm, preferabil cu cleme aligator la capete, dar se poate şi fără.În cazul ledului, se urmăreşte doar aprinderea lui, nu contează nivelul iluminării.Acum, la borna plus a bobinelor (unde venea plusul miliampermetrului şi plusul bateriei) notezi U1 şi V1 de exemplu, astea fiind începuturile bobinelor.Repeţi apoi acelaşi lucru şi cu cea de-a treia bobină, astfel încât, orice pereche ai lua la verificat, când pui plusul miliampermetrului la borna cu litera U1 a uneia şi plusul bateriei la bornele V1 şi W1 ale celorlalte, acul să devieze mereu spre dreapta.Se cheamă acum  că ai fazat bobinele, ştii exact care sunt începuturile (determinate arbitrar) şi sfârşiturile.

Acest pas fiind rezolvat, se poziţionează începuturile bobinelor (U1, V1, W1) în partea de sus a unei plăci de borne şi sfârşiturile lor (U2, V2, W2) în partea de jos a plăcii, astfel încât să respecte poziţionarea din desenul ataşat mai jos.După această poziţionare, se poate schimba foarte uşor legarea motorului, fie în configuraşie stea, fie în triunghi prin schimbarea a trei punţi de legătură (tăbliţe cu găuri sau bucăţi de sârmă cu ocheţi la capete.

În desen sunt figurate cu trei culori distincte cele trei bobine, iar punţile de legătură cu negru.Se observă că modul de poziţionare al celor trei bobine rămâne acelaşi , dar modul de legare al punţilor se schimbă, atunci când legi motorul în configuraţie stea sau triunghi.Pentru legarea motorului trifazic la sistemul monofazic, e recomandată conexiunea triunghi (cea din dreapta) care asigură o putere mai mare, dar trebuie adăugat obligatoriu condensator pentru faza suplimentară, în funcţie de modul în care se leagă acesta depinzând şi sensul în care va porni motorul, deşi acesta poate fi pornit prin impuls manual şi în sensul opus fără mari probleme.Dar astea sunt alte chestiuni, despre care te poţi documenta ulterior...

Conexiunea%20borne%20stea%20triunghi.png

Editat de validae
Link spre comentariu

Multumesc, validae. Nu e usor vad, nu am mai facut asta niciodata, sper sa ma descurc.

Firele aveau urme de legare, probabil cineva a incercat legarea la 220 inainte- galben + negru, verde+albastru, rosu+alb, nu am alimentat la 220, dar intre cele trei legaturi am peste tot 3,2 ohmi.

In alta ordine de idei, am incerca sa vad daca nu e ars, sa nu muncesc degeaba.

 

Link spre comentariu

Ca să verifici dacă nu e defect, trebuie să măsori cu o punte de precizie sau cu metoda punţii Kelvin (,,metoda cu patru fire,,) rezistenţa celor trei bobinaje, prin comparaţie.O diferenţă notabilă dintre ele denotă un posibil scurtcircuit în bobine, dar se mai întâmplă să fie şi din cauza numărării eronate a spirelor, deşi o singură spiră poate avea cel mult câteva miimi sau sutimi de Ohm, depinzând de grosimea conductorului folosit.Ştiind grosimea şi putând afla din tabele rezistivitatea pe metru, se poate deduce prin calcul simplu cam câte spire sunt în scurtcircuit sau lipsă...

Un aspect foarte important, e rezistenţa de izolaţie.Faţă de carcasă, nu trebuie să se măsoare o rezistenţă, sau să existe continuitate.O continuitate între orice bornă şi carcasă denotă defect de izolaţie şi dacă nu se rezolvă din izolarea firelor la trecerea prin găurile din carcasă, atunci motorul e defect şi trebuie rebobinat, neputând fi folosit fiindcă ar electrocuta mortal operatorul.

Editat de validae
Link spre comentariu

Dacă sunt două găuri şi din fiecare ies trei fire, sigur dintr-o gaură ies începuturile şi din cealaltă sfârşiturile bobinelor.Deci o bună parte din treabă e făcută deja, mai trebuie doar să le fazezi pentru a le trece pe triunghi.Asta e partea uşoară....iar dacă nu ai condensator de pornire, poţi înfăşura o sfoară pe ax şi după alimentarea de probă pe două faze, tragi de sfoară şi va porni...sau nu.

Link spre comentariu
Acum 19 minute, validae a spus:

.... mai trebuie doar să le fazezi pentru a le trece pe triunghi... 

Eu stiam ca pentru asta este nevoie de dispunerea spatiala pe placa de borne pentru a realiza legatura stea sau triunghi... iarasi, eu stiam ca operatia de fazare implica exclusiv identificarea inceputurilor si sfarsiturilor celor 3 bobine.... pentru ca se pot dispune spatial corect, pe placa de borne, capetele bobinelor dar motorul sa nu functioneze!... adica sa fie inversate inceputul cu sfarsitul la una din bobine, legaturile la placa de borne pentru stea sau triunghi sa fie corecte si motorul nu pleaca.... aici intervine operatia de fazare... cu scuze pentru interventie! Spor!               PS. Fazarea se face cu bateria si miliampermetrul, exact cum zice colegul validae 

Editat de flomar60
Link spre comentariu

Mersi mult.

Ioan, nu dati cu pietre, dar ce inaseamna 90 lung? Si 2,4KVA = 2,4 KW? Parca se vedea sters pe acolo un 1,5, eu crezusem ca e de 1,5 kw sau 2 cai putere.

Imi poti da putin mai multe detalii despre el? Sa stiu la ce il pot folosi. Vroiam pentru un circular sau abricht.

Azi m-am tot chinuit cu el si pana la urma l-am legat dupa cum am dedus eu ca a fost, galben + negru, verde+albastru, rosu+alb.

Pus condensator de 100 micro si... a pornit din prima tare si bine! Sincer ma asteptam sa pice siguranta! 

Cred ca am avut mult noroc de data asta, de obicei nu prea am.

Oricum, extrem de utile informatiile cu identificarea bobinelor si fazajul lor. Cu ajutorul lor poti aduce la viata orice motor.

Multumesc tuturor.

Editat de valahul
Link spre comentariu

90 este distanta intre centrul arborelui motor si talpa motorului, deci inaltimea de 90mm la care se pune arborele motor, este o marime standardiata, L este de la lung, este mai lung decit motorul de 90mm standard si in acelasi timp mai puternic.

Da, puteti considera ca este de 2,4Kw.

 

P.S. Am scris eu o prostie fiind invatat cu generatoarele, la motor este dat curentul nominal deci este 2,4Kw puterea nominala electrica.

Puterea aparenta la acest motor este de 3,03KVA nu de 2,4cum am scris eu.

 

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

2.4kVA este puterea aparenta nu puterea la ax.

Se poate calcula puterea la ax (nominala); daca se stie cos fi sau se poate estima, la un motor de acest tip, in jur de 0.75, se obtine puterea activa (consumata) P=2.4*0.75=1.8kW iar daca se stie randamentul sau se aproximeaza la 0.78 se poate obtine puterea nominala Pn=1.8*0.78 = 1.4kW.

Daca se stie turatia nominala, se poate afla cuplul nominal Mn=9.55*Pn / n.

Link spre comentariu

Mersi mult Ioan, nu ma asteptam sincer sa fie asa puternic... Credeam ca e de 1,5 kw...

Nu e foarte mare, dar e foarte greu. Cred ca e facut pe la noi pe undeva, e vechi tare, l-am luat de la fier vechi cu 50 lei, era aruncat pe acolo. Fulie i-am pus eu, axul motor e de 24 mm.

La puterea asta banuiesc ca merge la circular sau abricht, desi legat la monofazat cred ca se duce cam 33 % din putere, dar tot ramane 1,6 kw.

P.S acum am vazut si  postul lui iop95. La 1,4 kw legat la mono, nu prea vad circular sau abricht... mai ales la 1400 rpm. Hai ca turatia o mai scoteam din fulii. Dar din 1,4 raman cu 1...

Editat de valahul
Link spre comentariu

Domnule, toate motoarele se vind cu aceste specificatii deci puteti sa`l echivalati cu un altul pe care`l stiti ca`i de 2,4KW, si ala are aproape aceeasi putere la ax ca al dumneavoastra.

La asta aveti si cos fi pe el, este 0,79 dat.

Deci daca un alt motor de 2,4KW va merge, si acesta va merge la fel.

La trifazic este un motor extrem de bun si versatil, pentru monofazic veti vedea cum se comporta.

Am corectat traznaia cu 2,4KVA mai sus 3 posturi, scuze.

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

I. Mersi din nou, Ioan. Acum e clar, e mai bine decat m-am asteptat.

Nici in vis nu speram la 2,4 KW. Am vazut eu ca e greu.

Acum legat la monofazat cred ca se duce cam 33 % din putere, dar tot ramane 1,6 kw. La 1400 rpm e putin pentru abricht, dar ideal pentru circular. La fel si cei 1,6 kw ramasi la mono. Din fulii o sa scot un 1700 rpm. Ceea ce din punctul meu de vedere e ideal pentru circular, daca nu vrei prin cap altceva decat idei.

Sincer, dupa cum a pornit la monofazat cu condensator de 100 micro/450V, cred ca se descurca bine. A pornit tare, puternic, e ca un bivol motorul asta.

P.S - are cineva idee cine l-a produs?

II. Privitor la fazarea celor 3 bobine cu ampermetru, dupa identificarea lor. Daca cele trei bobine sunt independente, le identific in prima faza cu ohmetru din cele 6 fire, deci ele nu comunica intre ele nelegate capetele, daca pun bateria pe prima bobina, un capat al ei la + si celalalt la -,  miliampermetru pe a doua bobina, un tester pe un capat al bobinei si celalalt pe capatul ramas, cum ajunge curentul de la baterie in a doua infasurare pe care e  miliampermetru daca ele nu sunt legate?

 

Link spre comentariu

Bateria dă un impuls care se transmite electromagnetic, exact ca la un transformator. Deci nu ţii bateria conectată continuu, ci dai impulsuri, urmărind sensul mişcării acului la miliampermetru.Multimetrul trebuie setat pe miliVolţi, iar legarea directă se face doar dacă ai un instrument simplu, fără şunt....fiindcă tensiunea indusă e mică şi impulsul scurt.Cum am scris, merge chiar şi un simplu led, mai ales dacă se selecţionează unul care se aprinde bine şi la curenţi mici...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări