blueeies Postat Februarie 24, 2020 Partajează Postat Februarie 24, 2020 Va salut, electronistilor, sunt nou pe forum, aceasta este prima mea postare si primul topic creat, am o problema si sper sa ma puteti ajuta. Inainte sa imi creez contul am mai citit razlet postarile de pe forum in ideea ca poate aflu indicii pentru a rezolva problema mea insa nu am gasit nimic legat de amplificatorul meu. Daca exista topic dedicat, cu scuzele de rigoare rog administratorul sa mute discutia acolo. Asadar problema este urmatoarea: Detin un amplificator vechi Philips 22AH302L, care este folosit extrem de rar si la volum mic. Acum cateva luni am constatat ca la apasarea butonului on/off, ledul rosu s-a aprins pentru o fractiune de secunda apoi s-a stins, ulterior am aflat ca a ars sigurantele. Am schimbat sigurantele cu unele F2AL 250v (conform spuselor vanzatorului de unde le-am cumparat sunt putin mai mari) si in momentul cand am apasat butonul on/off iar le-a ars, le-am schimbat, apoi a functionat o perioada de timp. la repornire am constatat ca la o boxa nu mai functioneaza tweeter-ul, am banuit ca s-a ars condensatorul, insa nu am reusit sa desfac boxa intrucat este lipita si nu se poate umbla decat daca fac o fanta in spate ca sa pot avea acces in interior. In fine nu am dat mare importanta acestui aspect, boxa functionand doar cu difuzorul de bass, cealalta merge bine. La ceva timp dupa acest incident am vrut sa repornesc amplificatorul si din nou arde sigurantele, din acest moment nu l-am mai pornit pentru ca mi-e frica ca nu cumva sa se deterioreze si altceva prin el. De asemenea am observat doua rezistente cu invelisul "copt" amplasate in proximitatea soclurilor sigurantelor. Am cautat valoarea lor cu ajutorul unui catalog de culori online dar din pacate nu am reusit sa disting culorile ca sa aflu valoarea lor asa ca am cumparat unele cu valoare apropiata (conform spuselor vanzatorului). Nu locuiesc in oras si nici nu am un electronist de incredere in apropiere la care sa duc amplificatorul, de aceea va cer ajutorul, nu am cunostinte in electronica insa sunt dispus sa invat macat atat cat sa pot rezolva problema. Ce ar trebui sa verific/masor si cel mai important cum masor? Nu stiu ce e ala "tras" sau punte inferioara/superioara, asa ca v-as ruga sa aveti rabdare, sa ma luati usor "babeste" Am un multimetru electronic nu de calitate cu care as putea sa fac masuratori insa nu stiu ce ar trebaui sa masor si cum. Va atasez cateva poze dar si schema tehnica gasita pe internet a amplificatorului. Daca sunt piese defecte as prefera sa le inlocuiesc cu unele similare sau daca nu se mai gasesc, macar cu unele care sa aiba aceeasi parametrii cu cele vechi tocmai pentru a nu suprasolicita alte piese din structura. Stiu ca acei condensatori mari sunt usor umflati, semn ca sunt cam pe duca, ce corespondenti se gasesc pe piata pentru ei? Pot face poze suplimentare daca este nevoie. Orice sfat e bine venit. Multumesc. Manual service 22ah302l.pdf Link spre comentariu
ex.escu Postat Februarie 25, 2020 Partajează Postat Februarie 25, 2020 Amplificatorul Dvs. e posibil sa fi oscilatdin mai multe motive ( lipituri , condensatori uscati, prezenta circuitului de ton in bucla de reactie la final, etc). Verificati lipiturile din zona finalului ,curatati suportul sigurantelor de 2,5A, puneti sigurante bune si verificati tensiunea continua de la iesire ;daca aceasta e sub 0,1v e posibil ca stk-ul sa fi scapat; proba o faceti fara incinte, fara semnal la intrare. 2.Daca a scapat , se inlocuie rezistentele arse cu unele de 10-12ohm/2w, condensatorii C2511,2512,2515,2516, se masoara cei de filtraj , se curata cu spray de contact potentiometrele din circuitul de ton si cel de volum; pentru condensatori , din ce se gaseste la noi, incercati "samwha " , au un raport calitate/pret bun. Atentie ,placuta imbracata in material ceramic e foarte fragila, evitati lovirea ei. E recomandat ,totusi , sa apelati la un specialist. Succes. Link spre comentariu
blueeies Postat Februarie 25, 2020 Autor Partajează Postat Februarie 25, 2020 Va multumesc pentru raspuns! Si eu as vrea sa-l duc la un specialist, din pacate nu am electronist priceput, este cineva care se ocupa cu electronice dar nu e meserias, totusi o sa fac o incercare si la el. Am mai facut cateva poze, poate ajuta. Tensiunea continua de la iesire se masoara la mufele unde se conecteaza difuzoarele nu? + si - ? Lipiturile de la finalul STK par toate in regula, nu sunt lipituri reci, de altfel nici nu s-a umblat in el, singura interventie a fost cea in care am inlocuit acele rezistente de langa soclurile sigurantelor de 2,5A. Azi, desi nu sunt sigur cam cum trebuia sa procedez, am vrut sa masor tensiunea asa cum m-ati indrumat, am pus sigurante noi, din pacate nu am avut de 2,5A am avut unele pe care era trecuta valoarea F3AL 250V, presupun ca sunt de 3A, dar din pacate cand am vrut sa pornesc amplificatorul acestea s-au ars si momentan nu mai am altele pe care sa le folosesc. Condensatorii enumerati de dv par in regula, cel putin ochiometric nu sunt umflati, as putea sa ii inlocuiesc dar trebuie sa procur acei condensatori si momentan nu am de unde, nu locuiesc in oras si nu sunt magazine specializate in apropierea mea. In imagini se observa atat rezistentele vechi cat si cele noi pe care le-am folosit la inlocuire, nu stiu daca sunt tocmai similare, vanzatorul de la magazinul de unde le-am cumparat mi-a spus ca nu ar fi o problema daca nu sunt intocmai la fel. Gandindu-ma sa inlocuiesc condensatorii de filtraj, am cumparat unii care au o valoare ceva mai mare decat cei originali, nu am gasit la aceeasi parametri insa tot vanzatorul mi-a spus ca nu ar fi nicio problema, ba din contra, sunetul ar fi si mai clar, ce credeti ar fi buni sau ar suprasolicita ceva pe-acolo, sa caut unii cu aceleasi valori? Pentru masurarea condensatorilor de filtraj, nu e necesar demontarea lor de pe placa? O alta nedumemrime este ca am inteles ca aceste STK-uri sunt de la Sanyo si nu se mai fabrica, iar pe piata se gasesc replici chinezesti si nu stiu cat de buni or fi, dar din moment ce nu se mai fabrica nu am alta alternativa decat sa cumpar chinezesti, exista si alte alternative la inlocuirea acestor STK_uri? Link spre comentariu
bmwh548 Postat Februarie 25, 2020 Partajează Postat Februarie 25, 2020 Strict ochiometric mie Nichicon-urile alea imi par facaturi, dar poate ma insel. Eu m-am ars cu niste Nichicon fake de la D**da pe vremuri. Chiar daca-s originali nu stiu cat de buni sunt pentru aplicatia de fata. Condensatorii de filtraj sunt de tip snap-in (constructia interna e mai solida decat la cei normali) pentru ca trebuie sa suporte un regim mai dificil de lucru. Se pot monta condensatori mai mari ca si capacitate, dar nu exagerat, risti sa arzi puntea. Cat priveste claritatea...discutabil. Sa zicem ca strict teoretic ai putea simti o diferenta la pasajele cu multe frecvente joase, dar in conditii normale nu te vor ajuta decat daca originalii sunt praf. Poti masura empiric originalii daca nu dispui de capacimetru adecvat. Se dau jos de pe cablaj, se incarca si se masoara tensiunea la diferite intervale de timp. Eu personal as cumpara cateva sigurante de acelasi tip cu originalele (nu mai mari). Fuzibilele sunt puse acolo tocmai ca sa protejeze restul montajului, daca le pui mai mari se pot arde componente mult mai greu de inlocuit. Un bec inseriat cu amplificatorul pentru protectie si pe urma niste masuratori, dar pentru asta ar trebui manual de service. Se gaseste pe internet, in felul asta poti identifica valorile corecte pentru componentele distruse (rezistentele carbonizate, sigurantele...). Inlocuite cu ce trebuie si pe urma masuratori si comparat cu ce e dat in manual. Prima data verifici daca ai curent continuu pe iesiri. Link spre comentariu
blueeies Postat Februarie 25, 2020 Autor Partajează Postat Februarie 25, 2020 1 oră în urmă, bmwh548 a spus: Strict ochiometric mie Nichicon-urile alea imi par facaturi, dar poate ma insel. Nu te contrazic, nu este domeniul meu si nu am nici cea mai vaga idee despre marci si calitatea lor, i-am cumparat dintr-un magazin de componente electronice, nici nu imi mai amintesc cat am dat pe ei, dar nu au fost scumpi, cativa lei. La ceea ce este pe piata la ora actuala, domnul ex.escu mi-a recomandat condensatori de la samwha, tu ce imi recomanzi? Citat Condensatorii de filtraj sunt de tip snap-in (constructia interna e mai solida decat la cei normali) pentru ca trebuie sa suporte un regim mai dificil de lucru. Se pot monta condensatori mai mari ca si capacitate, dar nu exagerat, risti sa arzi puntea. In cazul asta, sa inteleg ca trebuie sa caut unii cu dimensiuni similare cu cei originali, sau dimensiunea nu conteaza? Si eu am banuit ca nu se recomanda mai mari tocmai pentru a nu suprasolicita alta componenta, banuiesc ca nu degeaba au pus condensatori cu acea valoare. Citat Cat priveste claritatea...discutabil. Sa zicem ca strict teoretic ai putea simti o diferenta la pasajele cu multe frecvente joase, dar in conditii normale nu te vor ajuta decat daca originalii sunt praf. Nu intentionez sa fac modificari ca sa imbunatatesc calitatea sunetului, amplificatorul este folosit extrem de rar si la un volum cat se poate de normal, adica sa te poti auzi om cu om, pentru mine important este sa-l pot repara cu componente care au aceleasi valori/parametrii ca cele originale tocmai pentru a mentine 'armonia' dintre componente si pentru o viata cat mai lunga a amplificatorului. Citat Poti masura empiric originalii daca nu dispui de capacimetru adecvat. Se dau jos de pe cablaj, se incarca si se masoara tensiunea la diferite intervale de timp. Si cum imi pot da seama ca sunt inca mai sunt buni sau nu? In ce timp ar trebui sa se incadreze descarcarea? Citat Eu personal as cumpara cateva sigurante de acelasi tip cu originalele (nu mai mari). Fuzibilele sunt puse acolo tocmai ca sa protejeze restul montajului, daca le pui mai mari se pot arde componente mult mai greu de inlocuit. Am vrut sa cumpar sigurante la valorile recomandate, insa nu am gasit la acel moment. Citat Un bec inseriat cu amplificatorul pentru protectie si pe urma niste masuratori, dar pentru asta ar trebui manual de service. Se gaseste pe internet, in felul asta poti identifica valorile corecte pentru componentele distruse (rezistentele carbonizate, sigurantele...). Inlocuite cu ce trebuie si pe urma masuratori si comparat cu ce e dat in manual. Prima data verifici daca ai curent continuu pe iesiri. Pentru mine este precum "codul lui Davinci" sunt total pe dinafara. Cum fac cele spuse de tine? Cum inseriez un bec cu amplificatorul, unde trebuie facute acele legaturi? De care bec? Ce, si cum ar trebui sa masor? Am gasit destul de greu un manual de service pe internet, este atasat in primul meu post sub ultima poza atasata, este in format pdf, insa nu stiu sa-l interpreteaz prea bine si nici nu stiu daca este complet. Desi nu stiu daca o sa rezolv ceva, maine ma incumet sa-l duc la un electronist nu tocmai "meserias" macar sa vad ce imi spune. Link spre comentariu
validae Postat Februarie 25, 2020 Partajează Postat Februarie 25, 2020 (editat) Dacă faci intervenţii într-un amplificator fără să ai habar de ce faci, poţi să-l deteriorezi mai rău....nu e floare la ureche nici pentru cei experimentaţi.Sfatul meu e să cauţi un coleg de forum care chiar se pricepe, nu duce aparatul la orice ,,meseriaş,,.Vezi că avem colegi care sunt experţi în astea, îi găseşti la secţiunea Amplificatoare.Poate va costa mai mult decât la un meseriaş local, dar vei obţine un rezultat sigur...dar tu decizi. Schema amplificatorului se descarcă de aici:https://elektrotanya.com/philips_amplifier_22ah302l_sm.pdf/download.html Aşa vezi exact ce valoare aveau acele rezistenţe, le găseşti în schemă după numărul de pe placă... Editat Februarie 25, 2020 de validae Link spre comentariu
blueeies Postat Februarie 25, 2020 Autor Partajează Postat Februarie 25, 2020 Multumesc pentru link, dar manualul este similar cu cel atasat de mine in primul post, as spune ca al meu are in plus o pagina cu informatii. Cat despre expertii de pe forum, sincer sa fiu la asta m-am gandit, adica daca nu reusesc sa rezolv problema, as prefera sa gasesc pe cineva care se pricepe sa-l repare, nu mi-am bagat nasul tocmai ca sa nu fac mai rau decat bine. O sa pun o intrebare in topicul dedicat sa vad cine ar fi de acord sa se ocupe de el. Mi-ar place foarte mult sa-l repar singur insa cunostintele mele sunt limitate, de-asta am cerut initial ajutorul, dar sunt constient ca mai nimeni nu ar fi de acord si pe deasupra destul de greu de realizat asa la distanta. Link spre comentariu
validae Postat Februarie 25, 2020 Partajează Postat Februarie 25, 2020 Sunt lucruri pe care chiar dacă nu le-ai mai făcut, le poţi face cu îndrumarea cuiva competent şi sunt lucruri pe care chiar nu le poţi face nici cu îndrumare, sau dacă totuşi se încumetă cineva la astfel de sarcină anevoioasă, există şanse mici de izbândă.Adică îţi putem arăta cum să schimbi o rezistenţă şi alte lucruri simple, dar măsurătorile şi reglajele unui amplificator sunt de multe ori destul de complicate şi poţi de exemplu face un scurtcircuit fatal doar atingând cu testerele unde nu trebuie....închipuie-ţi că eşti un chirurg şi înveţi pe cineva să opereze de la distanţă, dar acela pe care-l ghidezi n-a ţinut vreodată un bisturiu în mână.E un exemplu exagerat, dar altul nu-mi vine pe moment... Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 26, 2020 Partajează Postat Februarie 26, 2020 (editat) Mi se pare mie sau vad un electrolitic umflat langa STK? (poza 2 in dreapta rezistentei de 0,xx ohmi) Editat Februarie 26, 2020 de fluffy37 Link spre comentariu
bmwh548 Postat Februarie 26, 2020 Partajează Postat Februarie 26, 2020 Da, este unul cu "camasa" stransa de la caldura probabil. Sincer strict ca sa il faci functional conteaza mai putin marca scrisa pe condensatori, conteaza mai mult sa fie in parametrii de pe "eticheta". Dupa ce il faci sa cante fara probleme poti trece la fineturi. Dimensiunile fizice ale condensatorilor (pieselor in general) conteaza mai putin, atata timp cat este loc pe cablaj nu conteaza o diferenta de diametru de 1-2mm sau de inaltime. Avantajul este ca amplificatoarele astea mai vechi sunt ceva mai aerisite. Sincer nu stiu cat ar trebui sa "tina tensiunea", curba de descarcare se da prin foile de catalog la unele parca. As zice ca daca dupa cateva ore tensiunea nu a scazut drastic (condensatorii pe masa, nimic conectat la terminale) sunt ok. Daca vrei neaparat sa ii inlocuiesti sunt utilizatori care vand condensatori originali, recuperati, testati cu capacimetrul. Shambala avea o multime de variante parca. Becul se inseriaza cu alimentarea. In termeni atehnici: vii cu un fir de la priza pe dulie, de acolo pleci cu alt fir pana la stecher si de la celalalt piciorus al stecherului pleci cu alt fir la priza. Atentie la neatentie! Legaturile sa fie cat mai departe de spatiul de lucru ca sa eviti electrocutarea accidentala! Un bec clasic, cu filament, de 100W ar fi suficient. Link spre comentariu
alf Postat Februarie 26, 2020 Partajează Postat Februarie 26, 2020 Acum 3 ore, fluffy37 a spus: Mi se pare mie sau vad un electrolitic umflat langa STK? Asa arata, dar sigurantele au fost pulverizate la pornire din cauza electroliticilor din filtrajul barelor de alimentare. @blueeies trebuie sa fii foarte atent cand manipulezi placile ca nu cumva sa se rupa vreun conductor lipit pe placa sau sa se slabeasca conexiunile wrapping (foarte la moda pe vremea aia in Tara Soarelui Rasare). Link spre comentariu
blueeies Postat Februarie 26, 2020 Autor Partajează Postat Februarie 26, 2020 Acum 33 minute, bmwh548 a spus: Becul se inseriaza cu alimentarea. In termeni atehnici: vii cu un fir de la priza pe dulie, de acolo pleci cu alt fir pana la stecher si de la celalalt piciorus al stecherului pleci cu alt fir la priza. Atentie la neatentie! Legaturile sa fie cat mai departe de spatiul de lucru ca sa eviti electrocutarea accidentala! Un bec clasic, cu filament, de 100W ar fi suficient. Pentru mine sunt foarte importante aceste sfaturi, nu cunosc tainele elactronicii dar cu astfel de sfaturi as putea incerca macar sa exclud anumite posibilitati si sa ma apropii de sursa problemei. Si sunt sfaturi prin care imi imbogatrsc cunostintele in acest domeniu. Link spre comentariu
blueeies Postat Februarie 26, 2020 Autor Partajează Postat Februarie 26, 2020 (editat) Acum 36 minute, alf a spus: Asa arata, dar sigurantele au fost pulverizate la pornire din cauza electroliticilor din filtrajul barelor de alimentare. @blueeies trebuie sa fii foarte atent cand manipulezi placile ca nu cumva sa se rupa vreun conductor lipit pe placa sau sa se slabeasca conexiunile wrapping (foarte la moda pe vremea aia in Tara Soarelui Rasare). In cazul asta care ar fi ectroliticii din filtrajul barelor de alimentare? Oare sa fie imflat acel condensator de langa stk sau e ppsibil sa fie asa din fabrica? Daca e umflat, il trec pe lista de cumparaturi si il schimb. As schimba si condensatorii de filtraj ca sunt usor umflati si nu stiu daca au vre-o legatura cu defectiunea dar nici cat or sa mai duca. Pentru informatii ulterioare piesele schimbate le voi pastra nu le voi arunca. In general sunt atent la detalii, acord o atentie sporita acestor lucruri, si sper sa nu intampin probleme. Editat Februarie 26, 2020 de blueeies Link spre comentariu
okean Postat Februarie 26, 2020 Partajează Postat Februarie 26, 2020 STK 461 e cel mai slabut din serie, merg fara modificari STK 463, 465 din recuperari evident... https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/118699/SANYO/STK-461.html Tot " ochiometric " nichicoanele' sunt FAKE... Link spre comentariu
blueeies Postat Martie 3, 2020 Autor Partajează Postat Martie 3, 2020 Da, am aflat si eu ca 461 e cel mai slabut, am mai citit undeva ca diferenta intre ele ar fi data de puterea lor si ca in principu s-ar putea inlocui intre ele. Pentru a nu produce vreo paguba mai mare decat este, am dus azi amplificaturul la electronist, i-am explicat ca vreau sa inlocuiasca piesele defecte cu unele cu aceleasi valori tocmai pentru o cat mai indelungata si buna functionare. Am uitat insa sa-i duc si manualul de service, am uitat sa-i spun ca i-am inlocuit si cele doua rezistente de langa soclurile sigurantelor si sa puna de-o parte piesele inlocuite, tocmai pentru a avea certitudinea ca le-a inlocuit si pentru ca as vrea sa le pastrez pentru informatii ulterioare. El spune ca cel mai probabil e dus STK-ul, si e posibil ca si condensatorii de filtraj -fiind usor umflati- sa aiba o parte din vina la defectiunea survenita. I-am spus sa-mi faca lista cu componentele necesare care trebuiesc cumparate, poimaine o sa merg sa-i duc si manualul si sa-i spun si despre cele mai sus mentionate. O sa va tin la curent cu evolutia. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum