validae Postat Noiembrie 5, 2022 Partajează Postat Noiembrie 5, 2022 O schemă care să satisfacă cerinţele unei încărcări iniţiale în curent constant, apoi să treacă în modul tensiune constantă ar fi mai complicată, nu se poate face cu un singur tranzistor. Există însă deja cel puţin un topic ce tratează acest lucru, nu stau acum să-l caut. Pe de altă parte, o schemă care (doar) să decupleze încărcarea la atingerea unei tensiuni presetate este foarte uşor de realizat şi împiedică ,,fierberea,, electrolitului dacă sursa de încărcare are o tensiune prea mare (nestabilizată) şi nu are nici o limitare minimală de curent. Eu am construit mai multe încărcătoare de-a lungul timpului, majoritatea fără decuplare, dar am făcut şi câteva cu decuplare la tensiunea de 14,5 - 15V şi/sau reglare de curent sau tensiune. Trebuie ştiut însă că tensiunea finală de decuplare diferă funcţie de starea de uzură a acumulatorului şi de temperatura ambiantă, fiind mai mare (chiar spre 16-17V) la acumulatori vechi cu uzură accentuată, 14,4V fiind o valoare utilizată de obicei la acumulatori noi, în perioada de formatare. Utilizatorul obişnuit e mulţumit de obicei cu funcţia de decuplare a încărcării la o valoare de 14,4-15V chiar dacă atunci acumulatorul nu e neapărat 100% încărcat.Dar e suficient scopului. Dacă acumulatorul încărcat e doar de tip ,,auto,, sau aşa numitul ,,Starter,, e de obicei de ajuns să îi opreşti încărcarea automat la această valoare, fiindcă el e folosit doar pentru pornirea maşinii. După pornire, regulatorul alternatorului maşinii îl ţine oricum la o tensiune constantă de 14.2 - 14,4V dar curentul de încărcare e limitat atunci doar de puterea alternatorului, uzual capabil să dea chiar şi 100A sau peste...iar încărcarea se face foarte rapid.Câtă vreme ai grijă să nu-l laşi perioade lungi de timp descărcat şi alternatorul are regulatorul bine reglat şi mai ales funcţional, acumulatorul cu plumb te poate servi mulţi ani. Având la dispoziţie o sursă în comutaţie de 14,5V/30A nu ai nevoie decât de o limitare suplimentară de curent, care se poate realiza simplu înseriind un bec auto de far cu sursa.Când acumulatorul e descărcat, becul se va aprinde puternic limitând curentul la circa 4A. Când acumulatorul e încărcat, becul se stinge sau are filamentul deabia înroşit. Actualmente, eu încarc acumulatorul maşinii (când e nevoie) doar cu o sursă în comutaţie model MeanWell de 14,4V/22A. Având tensiunea de ieşire stabilizată la valoarea tensiunii de încărcare de pe maşină şi limitare de curent, această sursă e absolut suficientă scopului. Pur şi simplu conectez sursa la acumulator şi o las câteva ore sau zeci de ore, în funcţie de gradul de descărcare al acumulatorului.Ventilatorul sursei se opreşte singur atunci când curentul debitat de sursă scade sub o valoare de câteva sute de miliAmperi, deci practic când observ că nu se mai aude ventilatorul, ştiu că acumulatorul e suficient de încărcat. Link spre comentariu
Sandu 64 Postat Noiembrie 6, 2022 Partajează Postat Noiembrie 6, 2022 Acum 2 ore, validae a spus: Ventilatorul sursei se opreşte singur atunci când curentul debitat de sursă scade sub o valoare de câteva sute de miliAmperi, deci practic când observ că nu se mai aude ventilatorul, ştiu că acumulatorul e suficient de încărcat. Domnule Validae ,asa cu ventilatorul sursei se opreste la o valoare mica a curentului absorbit de baterie nu se poate face un montaj care sa stinga un led si astfel sa stiu ca bateria este aproximativ gata incarcata? Link spre comentariu
validae Postat Noiembrie 6, 2022 Partajează Postat Noiembrie 6, 2022 Ca să ai o indicaţie corectă, trebuie să preiei informaţia de curent de pe o rezistenţă serie cu sursa. Practic, o rezistenţă bobinată de putere mare (circa 10W) şi un led roşu în paralel cu ea poate fi folosită ca limitare de curent şi indicaţie vizuală.Când curentul ce trece prin rezistenţă cauzează o cădere de tensiune de peste 1,5V ledul roşu se aprinde.Jonglând cu valoarea rezistenţei între 0,5 - 2 Ohmi de exemplu, poţi limita curentul la diverse valori dar şi vedea când curentul scade sub o anumită valoare, fiindcă atunci ledul se stinge.Trebuie însă şi ledul înseriat la rândul lui cu o rezistenţă de limitare de câteva zeci de Ohmi, fiindcă tensiunea de la bornele lui poate cauza întreruperea joncţiunii dacă depăşeşte o anumită valoare. Aşa cum am scris mai înainte, un simplu bec de far auto înseriat cu sursa, poate atât limita curentul maxim de încărcare cât şi oferi o indicaţie vizuală a stării de încărcare.Când curentul e mare (acumulator descărcat) becul luminează vizibil, iar când curentul scade mult, becul deabia are filamentul înroşit sau stins complet... Link spre comentariu
Sandu 64 Postat Noiembrie 6, 2022 Partajează Postat Noiembrie 6, 2022 multumesc Cu becul de far stiu si este un indicator ,dar am vrut sa pun un un idicator care sa arate mai bine Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum