Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Faruri pentru motocultor


gabyh

Postări Recomandate

Nu stiu daca era mai bine sa postez la utilaje agricole, dar fiind vorba despre iluminat cu led ma gandii sa deschid la aceasta arie.

Bun problema se pune in felul urmator mi-am achizitionat la tara um motocultor sh care nu are faruri din fabricatie cu toate ca in carcasa/aparatoare are locurile .

Am fost prin bazar cautand diverse variante de proiectoare/faruri cu led gata manufacturate dar, la ce preturi au nu se merita....fie au un flux luminos slab fie dispunetea acstuia nu e ok avand in vedere ca eu trebuie sa le infiletez in laterale nu cu filetul jos...

O alta problema e ca nu am gasit o varianta care sa aiba 2 faze sau si semnalizare pe acelasi carcasa.

Ma gandeam la ceva gata facut de chinez avand in vedere ca nu gasesti o carcasa in care sa intre un radiator decent . Ce optiuni ar fi? Ma gandeam la niste leduri xml t6 sau adaptarea/folosirea a 2/4 lanterne cu acelasi tip de led de la care sa preiau si partea electronica si sa le pun pe un radiator circular de pc .

Problema care ar ramane ar fi semnalizarea cum sa o incorporez in corpul/lateralul proiectorului/farului.

 

Asta e "jucaria" https://ibb.co/JRF986m

Ma gandeam in cazul folosirii unui singur xml-t6 sa ii fac oglinda folosind o rondea de inox pe care s-o fac conica exact cum au lanternele...problema se pune daca folosesc mai multe ledurri cum sa fac ? Un patrat apoi la distante egale sa fac acele conuri cu un unghi mic?

Si apoi..ce scc s-ar preta? Avand in vedere ca  este in contact cu mediul si afara temperaturile nu sut la fel, as putea sa merg cu o incarcare de 80% sa zicem. 

Pentru semnalizare ce s-ar preta mai bine? Varianta cu releu sau electronica?

Ma gandeam ca sa pot avea 2 faze indiferent ce scc va fi folosita sa folosesc 2 rezistente de sesizare de valori diferite din care sa plec cu curerenti diferiti..sau ar fi mai ok sa reduc tensiunea la cuplarea fazei mici?

Astept pareri/sfaturi/idei..

   
 
Editat de gabyh
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 31
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • gabyh

    11

  • Dxxx

    6

  • sesebe

    6

  • daniels

    4

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Este bine sa incepi cu cate o problema odata, pentru ca ai deschis prea multe "ipoteze".

 

Ai pus poza care ne lamureste ce utilaj este... dar era necesar sa vedem ce faruri/locas de faruri are.

 

Nu ne spui nimic despre vreo instalatie electrica "rezidenta" adica o fi vorba de magnetou? sau putem spera la curent continuu si un regulator de incarcare??? Cum sa discutam daca nu stim ce este sursa primara, ce capabilitati are, ce consum spre faruri poate suporta... etc...

 

Apoi este si ce doresti sa faci cu iluminarea:

- faza lunga si scurta, ca la vehiculele care se deplaseaza in conditii de viteza mare si care au instalatie de franare si guvernare?? Nu cred ca este potrivit.

- numai avertizare/semnalizare luminoasa ca sa fie reperabil pe timp de noapte.

- ceva pe la mijloc, oarecum tip DRL, adica de ~5ori mai mica puterea decat intr-un far auto normal... dar in acelas timp mult mai puternic decat un far de bicicleta - ceea ce eu cred ca ar fi de ajuns raportat la viteza dezvoltata.

 

Spicuind:

1. se gasesc oglinzi concave si lentile. Vezi ca am si eu de vanzare unele, nu stiu cat ti se potrivesc.

https://www.ultraimg.com/image/t26P

 

2. schimbarea faza lunga/scurta este o problema de fascicul (focalizare, forma radiatiei) - NU ESTE decat mai putin legat de putere...

In lumea LED/COB schimbarea scurta/lunga se face prin:

  • pe faza scurta aprinzi led/cob dispus incat sa ilumineze numai 180 grade din perimetru, adica partea de jos daca iluminarea se face direct. Daca iluminarea se face prin reflexie pe oglinda, atunci emisia se face numai in sus si oglinda o directioneaza NUMAI in jos.
  • pe faza luga CONTINUA sa mearga ce mergea pe cea scurta, difetrenta este ca se aprinde IN PLUS si un led/cob dispus pe fata opusa a radiatorului, incat astfel avem si lumina care bate in sus. Probabil ca puterea in acest caz este dubla... Evident ca explicatia mea este simplista, forma fasciculului este complexa, dar asta este principiul.

 

3. spuneam ca depinde ce sursa rezidenta ai... deci putin probabil sa se potriveasca cu situatia unei lanterne. Solutia trebuie gandita special, greu sa ti se potriveasca de-a-gata ceva tip lanterna.

Insasi faptul ca doresti buck sau boost trebuie analizat.

Vezi discutii diverse despre "surge" deci trebuie inglobate si astfel de protectii.

 

4. racirea uzual implica thermal pipes / heat pipes / thermal chamber pentru ca pozitionarea posibila a ledului si radiatorului nu prea merg in proximitate.

 

 

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Cit timp vrei faruri pt mers pe cimp cu ele poti folosi multe variante DAR daca vrei sa folsesti astfel de faruri pe drumurile publice ar trebui sa-ti iei gindul de la ele.

Sint complet interzise si vor genera numai accidente.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Deci pornirea o face de pe o baterie auto de 55-56Ah daca retin bine...
https://ibb.co/zZDfyW5
utilajul e la tara bateria scoasa de pe el...oricum e de munca   pe partea electrica ...a fost un dorel care i-a cam descompus bordul.
https://ibb.co/ZYD02bt
Nu am o foto a carcasei da voi cauta una asemanatoare pe net ..din cate imi amintesc are locuri pentru faruri chiar daca din fabrica pe vremea lui nu venea echipat erau optionale. Ideea e ca se poate sa ma prinda noaptea pe camp sau spre casa si atunci am nevoie de lumina puternica pentru camp si lumina pentru drum public...
Remorca lui va avea sistem de iluminare fie DIY fie cumparat ...si bricolat cu led voi incerca sa ies cu o priza de putere pentru a conecta semnalizarea remorcii.
Treaba cu fazele voiam s-o rezolv folosind 2 tipuri de leduri.. de putere mai mare cold white si putere mai mica warm white..
In principiu asta e schema electrica pe care trebuie s-o refac multumita ..lui Dorel...
https://ibb.co/LS0mhtK
Si asa arata o parte a instalatiei
https://ibb.co/j4LRcSj
Deci are alternator iar acela e regulatorul
https://forum.softpedia.com/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=2342591
Asta e remorca 2x1.5m
https://ibb.co/3R8PLWj
Am de muncit si la el ca e intrerupt cablajul..
Apropo de reflectoare nu stiu cat de bine se preteaza cu xml t6 acelea..sunt prea adanci...trebuie ceva maxim 1cm adancime cum au astea https://www.romaniamag.ro/produse/lanterna-led-cree-xml-t6-cu-2-acumulatori-5078-23
Asa ceva ma batea gandu sa folosesc doar ca mai greu sa separ modul de iluminare ...au 3 faze si strobostop si SOS ultimile 2 nu imi trebuie.
pentru a folosi asa ceva ar trebui cred un stepdown pana la 7.2v si 1.5-3A curent
 

Link spre comentariu

Warm white este pentru medii de relaxare - in cazul tau este logic sa folosesti numai 5000k, unde ochiul are sensibilitate maxima.

 

Instalatia pare completa ca la masini, deci pornesti de la asta. Nu uita de surge...

 

Eu as prefera peste tot solutia dirver boost + COB, cu randament mai bun si preturi mai bune pentru COB. Vizavi de o solutie buck plus leduri emiter...

 

Pentru reflectoare cu adancime minima merge mai bine pe TIR.

 

In rest discutam pe masura ce ataci cate o problema pe rand, cu date concrete si complete.

 

 

Link spre comentariu

Sa revenim la Cob vs emiter de ce spui ca ar fi mai ok  cobul  fata de emiter>? doar din cauza incarcarii? care o permite cobul? La  xml t6 am  posibilitatea de a gasi gata  manufacturate https://www.lanterneled.ro/35-circuite-regulatoare

doar  voi incerc sa le modific pentru a  obtine doar 1 singur mode sau cel mult 2 ...ca nu gasesc varianta cu 2 moduri 100/50%

revenind la emiter voi  tot ceva gata facut de la care pot lua reflectoarele si care cel mai probabil are regulatorul/regulatoarele incluse ceva de genu

https://www.emag.ro/lanterna-frontala-cu-5-x-led-3072-xm-l-t6-4xpe-12000-lm-zoom-m28/pd/DQ410WBBM/?X-Search-Id=ee356d66eebdde5b3b16&X-Product-Id=54960154&X-Search-Page=1&X-Search-Position=10&X-Section=search&X-MB=0&X-Search-Action=view

pe care le pot folosi asa cum sunt doar cu  niste radiatoare adecvate sau bricolate de mine...totusi nu stau asa bine cu timpul ...

gasisem o chestie interesanta da nu stiu daca as putea sa o folosesc in cazul de fata

https://joeraut.com/posts/cree-flashlight-mode-mod/

ma gandeam sa folosesc modul cu 4  X-PE aprinse ca si faza scurta adaugand o sticla galbena, si fiind reglate sa aiba o anumita incidenta cu solul/carosabilul iar cel central XML-T6 ca si faza lunga...acum  nu stiu  trebie intai sa gasesc modelul asta de lanterna sa vad daca e chiar asa cum scrie la descriere ...posibil sa fie la bazar  si atunci ma voi lamuri cat de  ok e pentru ce vreau eu , daca nu  intradevar ar trebui sa ma gandesc la varianta cob ca tot ce e in  comert fie online sau offline , mai ales cele pt offroad sau karting te rup de bani.

Deci cam asta ar fi o varianta in viziunea mea ...acum astept  pareri contra oricum  din sfaturi si greseli  invatam

 

 

 

Editat de gabyh
Link spre comentariu

Pt faruri îți cam trebuie sursa punctiforme de lumina și deci LEDemiter nu COB. Pe urma îți trebuie fascicol foarte bine focalizat fără scăpări pe alta direcție pt a nu-i orbi pe cei ce vin vin fata iar pt asta cam trebui mulina indirecta prin reflectare. 

Nu-i asa de simplu. Mai bine cauți niște faruri standard din dezmembrări si rezolvi problema pt ca nu cred ca vei face zeci-sute de km pe întuneric pt a avea nevoie de faruri foarte eficiente energetic. 

Link spre comentariu

Punctiform inseamna cu dimensiune ZERO.

Majoritatea filamentelor din becurile clasice sau halogen au lungimi intre 6 si 8mm / lungimea descarcariii in becurile HID este si ea comparabila.

Deci punctiform este un mit... si nu vad de ce cineva trebuie sa fie "zealot" in treaba asta.

Mai ales pentru un motocultor.

Exista destule COB cu diametrul zonei emisive sub 8mm...

 

Variantele low-cost care au insirate leduri pe 20-30mm nu asigura de fel focalizare corecta, astea se exclud, bineinteles.

 

In cazul lui Gabi intervine si faptul ca NU sunt necesare faruri de tip auto.

Adica la viteza respectiva de deplasare nu ai nevoie de iluminat la 50m in fata, nu ai de ce sa fii restrictionat la inaltimea de plasare a farurilor, nu ai nevoie de 2X50W echivalent incandescenta, ci probabil de 5-10 ori mai putin.

Oare un far de bicicleta nu te ajuta noaptea? Oare are el mai mult de 5W incandescent? Oare orbeste toti soferii? Pe motocultor imteleg ca vor fi doua, nu unul. Cel putin ca viteza comparatia mi se pare mai apropiata cu bicicleta.

 

Adica niste proiectoare relativ focalizate, plasate sus si directionate in jos au sansa de a ilumina suficient in fata /// iar ca respect pentru cei care conduc radiatia sa fie aproape zero in zona de orbire,  ceea ce se poate regla/corecta usor comparand zona iluminata pe un perete fata de ce produce un autovehicul standard, aici masuratorile relative in Lucsi sunt relevante.

In plus ramane ideea cu doua faze pe care am explicat-o mai sus:

" pe faza luga CONTINUA sa mearga ce mergea pe cea scurta, difetrenta este ca se aprinde IN PLUS si ... ..."

 

 

Divagatie tangenta la prima propozitie, cine este sensibil este rugat sa nu citeasca.

Pe alt forum (de turism) am o problema geometrica cu punctul.

Exista un marcaj pe care multi, inclusiv documentele oficiale il denumesc "punct... rosu/albastru/galben"

Punct ... ... pentru ceva cu diametru de 10-15cm...

Denumirea este improrie, incorecta si stupida, pentru ca exista variantele ceva MAI corecte "disc" sau "cerc".

Partea dragutza este ca in documete oficiale (... bravo guvernanti...) avem si precizarea dimensiunii/diametrului PUNCTULUI     :rade:

 

Asta este nivelul de educatie primara in geometrie, ba as zice ca este si o problema de logica si dictionar.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Dupa cum am spus  am fost la bazar sa vad cum  se prezinta in realitate acele  lanterne frontale sa vad daca pot fi folosite...din pacate am avut prima mare deazamagire..sunt minuscule  cele din lateral  nu mai zic de  oglinzile de focalizare..singurele care sunt acceptabile ar fi ceva cu XHP50 sau XHP70 oricum e mai greu de probat ziua chiar si in hala de 6-7 m inaltime.

Am gasit  ceva comparativ intre ele  cautand pe  youtube 

  dar nu stiu daca e relevant nu  specifica distantele la care  e ok  cu zoom-ul marit .

De asemenea am mai gasit o jucarie ...sunt doar 2 variante in bazar  nu 3 ca pe site

https://www.aliexpress.com/i/33037827967.html

care daca  o tai in 2  rezolv mai usor ambele faze, dar trebuie cred sa intervin la partea electronica ca nu am nevoie de acel strobo ros-albastru.

acu privitor la partea de faruri asa e in sm  cu faruri clasice

ce varianta imi recomandati pentru semnalizare ? releu sau electronic?

electric bertolini.png

electric bertolini 2.png

Link spre comentariu

Intervenția în electronica înseamnă schimbarea ei pt ca este făcută cu un ASIC sau procesor. Nu ai ce modifica inafara SW-ului din el. 

Pt semnalizare folosești releu dacă pui bec cu incandescenta și comutare electronica dacă pui LED. 

Link spre comentariu

Problema e pusa prost!Se vorbeste de 2 faze,de semnalizare care nu te pot conduce decat la ideea circulatului pe drumul public!

 Deci cum stam?Avem voie sa circulam?Avem voie sa modificam instalatia electrica?Omologare?Etc,etc...

Link spre comentariu

Tie ti se pare ca motocultorul ala va fi inmatriculat, deci supus omologarii?

Presupun ca este utilaj agricol si cele "doua faze" sunt o necesitate practica in functie de operatiuni... nu o conditie legislativa.

 

Mie mi se pare si responsabila si pozitiva ideea de a avea semnalizare luminoasa pentru ... presupun... rarele cazuri ca va ajunge si pe vreun drum public.

Asta fata de numeroase atelaje si utilaje pe roti care POT fi intalnite pe drumuri dar nu au semnalizari luminoase - ultra-periculoase mai ales daca ai trafic cu lumini din contrasens cand numai norocul te poate scapa de a le acrosa din spate, pentru ca vizibile nu sunt deloc.

Link spre comentariu

Eu as carpi doua faruri auto/utilaj agricol in care ii pun doua becoleduri auto dedicate cu faza scurta/ lunga incorporata  ce au driverul aferent si as lasa deoparte OZN-urile cu radiatoare improvizate si alte bazdaganii. 

Aici ai un exemplu cu far + semnalizare potrivit pt. cerintele tale. Problema e ca daca ii pui un led H4, trebuie sa-i face fante de aerisire, ala de obicei vine cu racire activa si mai trebuie si mascat driverul dar asta nu e o problema...

https://accesoriiavertizariluminoase.ro/far-cu-semnalizare-excavatoare--pluguri-de-zapada--stivuitoare--combine--tractoare-v25777y/1219.htm

Link spre comentariu

Da, mi-ar place si mie sa traiesc in tara in care asa ceva sa fie accidental, sau macar rar, sau cineva chiar sa deschida dosare penale pentru numeroase ATVuri, mopede, si tot felul de utilaje agricole care se perinda pe drumuri.

Ca se deschid dosare ca razbunare este stiut, eu ma refer la aplicarea coerenta, repetata si ferma a legii in aceasta mica problema... bine ar fi si in altele, mai importante.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări