validae Postat Februarie 4, 2020 Partajează Postat Februarie 4, 2020 (editat) Am în studiu o sursă de televizor LCD care a cedat în mod repetat de când are televizorul, de cel puţin trei ori după spusele vecinului care mi-a adus-o.Sursa scoate tensiunile normale, 12V şi 24V dar ultima dată când a fost la service cu televizorul, deşi la proba din atelier a funcţionat normal, adus acasă i-a pocnit şi s-a oprit.I-am spus vecinului să se ducă înapoi la service, dar mi-a zis că s-a săturat să i se tot ardă la câteva luni după fiecare reparaţie şi mă roagă să văd ce are, că nu mai are încredere în service-urile locale.Am luat sursa şi la primele verificări am constatat că tranzistorul SPA08N80C3 din sursa de 24V era scurtcircuitat, dioda Zenner din poziţia ZD2006 (Dz3v3) şi de asemenea condensatorul de 470pF/2kV dintre drenă şi sursă era străpuns.Am pus un tranzistor superior ca performanţe în loc, i-am schimbat condensatorul străpuns şi am pornit sursa.Totul bine ca tensiuni debitate, doar că tranzistorul se încălzea rapid şi după circa o jumătate de oră a cedat.Am bănuit că e vreun condensator devalorizat prin partea primară, dar scoase şi măsurate, toate au fost bune.Am înlocuit şi circuitul integrat driver 1207A de pe sursa de 12V, care mergea fără probleme cu cel identic de la sursa de 24V, crezând că poate nu comandă bine tranzistorul.Tot aşa face, se încălzeşte rapid tranzistorul şi dacă-l las aşa cedează termic.Rezistenţele şi tranzistorul 2N2222 sunt bune.Singura diferenţă evidentă dintre schema oficială şi circuit constă în faptul că în schemă sunt diode Zenner de 18V pe poziţiile ZD2001 şi ZD2006 iar pe placă sunt diode DZ3v3....nu ştiu dacă asta ar influenţa cumva funcţionarea corectă. Dar diodele respective nu par a fi fost schimbate, de acelaşi tip sunt şi pe sursa de 12V, deşi în schemă tot de 18V apar acolo.Am pus vecinul să comande tranzistorul original, dar se încălzeşte la fel de rapid.Sincer, nu ştiu ce să mai verific, dar e clar că ceva e în neregulă cu comanda tranzistorului, nu e normal să se încingă astfel un mosfet... Editat Februarie 4, 2020 de validae Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 4, 2020 Partajează Postat Februarie 4, 2020 ZD2001 nu are cum sa fie 3v3! Link spre comentariu
validae Postat Februarie 4, 2020 Autor Partajează Postat Februarie 4, 2020 (editat) Scuze, pe poziţia ZD2001 e un SMD pe care am aplicat prin polarizare inversă 19V prin rezistenţă de 10k şi apar circa 14V. Dar în schemă ZD2006 are 18V şi pe placă doar 3v3....acuma nu ştiu dacă influenţează cu ceva, dar aşa par a fi fost montate de la început.Curentul consumat de sarcina de 24V nu e exagerat, fiind invertoarele de iluminat backlight, am testat şi cu un bec care cere circa 1A şi tot aşa repede se încinge tranzistorul.Cred totuşi că e comandat prost tranzistorul. Editat Februarie 4, 2020 de validae Link spre comentariu
dan cod Postat Februarie 4, 2020 Partajează Postat Februarie 4, 2020 R2033 este sigur bună ? Nu-i decalibrata? D2005 schimbata neapărat. Cred că de electrolitici nu are rost să întreb.C2056 și 2028. Link spre comentariu
Marian Postat Februarie 4, 2020 Partajează Postat Februarie 4, 2020 Te-ai intrebat de ce s-ar strapunge C2034 daca mosfetul deja se sarmificase? Si te-ai intrebat de ce s-ar strapunge ZD2006 daca pragul acolo este de 1V? Link spre comentariu
validae Postat Februarie 4, 2020 Autor Partajează Postat Februarie 4, 2020 (editat) R2033 e bună, măsurată ca de altfel toate rezistenţele din zonă.Electroliticii sunt primii verificaţi în toate sursele.... @Marian m-am întrebat şi eu cum poate ajunge acolo o tensiune de peste 2000V, ca să străpungă un condensator cu tensiunea maximă de 2kV, dar autoinducţia nu cred că e o explicaţie.Pur şi simplu nu poate exista acolo niciodată o tensiune mai mare decât cea suportată de tranzistor, că altfel s-ar străpunge instantaneu, nu după o juma de oră...iar când o face, sigur o face din cauza ambalării termice.Întreruperea rezistenţei R2033 pică, fiindcă s-ar arde instant dioda Zenner în lipsa ei.... Editat Februarie 4, 2020 de validae Link spre comentariu
UDAR Postat Februarie 4, 2020 Partajează Postat Februarie 4, 2020 1. Nu înțeleg cum se distruge ZD 2006 cu 0R33 în paralel cu ea . Poate schema nu e tocmai așa pentru că nici prea multă logică nu are combinația asta . 2. Dacă prima ipoteză e adevărată ( sau pe-aproape ) s-ar putea să ai componente defecte în circuitul snubber - de pildă D2008 întreruptă. Link spre comentariu
Marian Postat Februarie 4, 2020 Partajează Postat Februarie 4, 2020 2 minutes ago, UDAR said: 2. Dacă prima ipoteză e adevărată ( sau pe-aproape ) s-ar putea să ai componente defecte în circuitul snubber - de pildă D2008 întreruptă. Tocmai de asta am pus intrebarile de mai sus, ideea era sa atrag atentia subtil asupra snuberizarii, dar cand teoria si intuitia sunt deficitare... Deci condul ala paralel pe mosfet n-are logica sa se strapunga decat daca pe el apar varfuri de tensiune foarte mari ( varfuri scurte in timp dar cu efect termic cumulativ ), sau eventual a fost copt la propriu de catre o sursa de caldura ( mosfetul spre exemplu ). As zice ca incalzirea mosfetului e datorata de probleme la snuberizare, nu de comanda, si ar explica si strapungerea condului. Apoi dioda aia zener este pusa pana la urma pe pinul CS la care pragul e de 1V, daca shuntul ( 330mOhm ) este intact atunci nu vad cum s-ar strapunge dioda, daca montajul functioneaza corect, atunci pe dioda aia nu poate aparea niciodata o tensiune suficient de mare incat sa o distruga. Daca in schimb sunt probleme la snuberizare atunci...nimic nu mai e cert deoarece comportamentul e destul de impredictibil. Link spre comentariu
validae Postat Februarie 4, 2020 Autor Partajează Postat Februarie 4, 2020 (editat) O să schimb totuşi C2031 de 10nF/500V şi dioda UF208G (D2008) să văd dacă se schimbă ceva. Editat Februarie 4, 2020 de validae Link spre comentariu
Marian Postat Februarie 4, 2020 Partajează Postat Februarie 4, 2020 (editat) Schimbatul de componente fara verificari prealabile n-are nici o valoare. Oricine poate schimba componente intr-un montaj, cu altele noi pana montajul functioneaza, asta nu face pe nimeni electronist. Ideea in a intelege defectu si mecanismult prin care a aparut este ca intelegi mai mult despre tipul ala de dispozitiv, despre tipul ala de schema, si pe viitor vei sti intuitiv sa te uiti unde trebui chiar daca ai de-a face cu un model diferit. Daca tot schimbi componente este destul de probabil ca pana la urma sa dai si de aia defecta din pura intamplare, asa insa nu vei fi inteles absolut nimic din ce ai facut, nu vei fi invatat nimic, experienta castigata va fi cel mult superficiala. Deci pune mana si masoara tot din snuber ( toate 3 componentele, R, C si D ), daca una e defecta atunci deja ai gasit problema. Daca niciuna nu-i defecta totusi nu devalizeaza teoria snuberizarii deficitare, poate ceva s-a intamplat de a facut ca snuberul in varianta originala sa nu mai fie deajuns ( spre exemplu traful a patit ceva, poate inductanta de scapari s-a marit din cine stie ce motiv, sau poate intrefierul s-a modificat ), nu trebui sa excluzi nimic atunci cand ai de-a face cu o problema aparent inexplicabila. Cu traf separator si osciloscop poti foarte usor verifica evolutia tensiunii DS la mosfet si corectitudinea comenzii din poarta, afli indata unde este problema. Sigur, e cu schepsis pentru ca ai de-a face cu tensiuni letale, dar daca esti atent si ai rabdare rezolvi. Poti folosi o dioda transil, montata in paralel pe C din snuberul RCD de sus, transilul spre deosebire de R din snuber, disipa doar pe varfurile oscilatiilor pe care le taie la valoarea sa, mosfetul este astfel sigur protejat.... Editat Februarie 4, 2020 de Marian Link spre comentariu
validae Postat Februarie 4, 2020 Autor Partajează Postat Februarie 4, 2020 (editat) Am măsurat condensatorul, dioda şi rezistenţa din snubber, am schimbat temporar condensatorul cu unul mai bun doar ca să exclud varianta unor străpungeri regenerative accidentale, dar cu celălalt tot aşa face.Nu schimb niciodată piese doar de dragul de a le schimba, testez cât pot de bine înainte, dar există şi defecte care intervin doar în funcţionare, nu mai zic atâtea cazuri de tranzistori care ,,dau bine,, la aparat şi străpung instant în alimentare, sau diode care dau bine pe aparat dar străpung cu mult sub tensiunea lor maximă inversă.Efectiv, cu sursa pornită şi degetul pe faţa capsulei mosfetului, se simte imediat cum se încinge joncţiunea în câteva secunde chiar.Asta şi ,,datorită,, capsulei complet izolate de radiator, fiindcă dacă ar fi fost un tranzistor cu spatele capsulei metalic, transferul de căldură ar fi fost mai bun, dar tot ar rămâne problema cauzei unei disipaţii atât de mari.... Cu osciloscopul în ce puncte ar trebui să verific prima dată ? Luaţi în considerare un osciloscop portabil, deci lipsit de grija separării galvanice...dar nu sunt familiarizat cu utilizarea lui în surse.N-aş vrea să provoc defectarea sursei prin măsurători neadecvate... Editat Februarie 4, 2020 de validae Link spre comentariu
Marian Postat Februarie 4, 2020 Partajează Postat Februarie 4, 2020 5 minutes ago, validae said: Efectiv, cu sursa pornită şi degetul pe capsula mosfetului Sa nu mai faci asta niciodata, nici sa nu mai scrii vreodata pe forum ca faci asa ceva! 33 minutes ago, Marian said: Cu traf separator si osciloscop poti foarte usor verifica evolutia tensiunii DS la mosfet si corectitudinea comenzii din poarta Ce nu se intelege din asta? Traful separator separa galvanic faza de la retea, iar cu osciloscopul masori drena-sursa ( ar trebui ca osciloscopul sa poata masura tensiuni mari, pana la 1kV ), si apoi masori poarta-sursa la mosfet sa vezi cum arata forma de unda acolo. S-a scris despre asta pe sectiunea asta de D-zeu mai stie cate ori si D-zeu mai stie prin cate topicuri, cum sa spui ca nu stii?... Link spre comentariu
validae Postat Februarie 4, 2020 Autor Partajează Postat Februarie 4, 2020 Ce ţi se pare aşa absurd să ţin puţin degetul pe capsula mosfetului ?, am scris clar că-i izolată total, e capsulă din plastic, ţin degetul strict pe faţa capsulei, nu între pini....asta ca să văd rapid evoluţia termică, altfel trebuia să stau cu târna de tranzistori alături. Iar referitor la lipsa de experienţă în utilizarea osciloscopului....pun pariu că dintre toţi meseriaşii care repară tv-uri de pe forum, maxim cinci-şase utilizează în mod curent osciloscopul sau ştiu să-l utilizeze cum trebuie la tot potenţialul lui.Nu că ar fi mai bine, ci pentru că în mod uzual nu ai nevoie la tot pasul de el.Doar în cazuri ca cel de faţă.... Link spre comentariu
UDAR Postat Februarie 4, 2020 Partajează Postat Februarie 4, 2020 Vezi și aici . PS . Cred că rolul diodei Zener din sursă este tocmai de a proteja controlerul la arderea rezistenței ( punându-se în scurt ) dar se pare că nu i-a reușit. Link spre comentariu
validae Postat Februarie 4, 2020 Autor Partajează Postat Februarie 4, 2020 (editat) În acel caz citat mai sus, era de vină chiar traful sursei de 24V, dar cam greu de zis să fie şi aici tot aceeaşi problemă, fiindcă traful nu se încălzeşte şi n-am găsit deloc componente devalorizate.Cel care se încălzeşte anormal e doar tranzistorul sursei de 24V, restul componentelor sunt călduţe.Comparativ, tranzistorul PFC-ului e chiar rece, după aceeaşi perioadă de timp. Dioda aia DZ3v3 şi-a făcut totuşi treaba, fiindcă nu s-a ars şi controllerul odată cu mosfetul....curios e cum s-a ars în condiţiile în care rezistenţa de 0,33 Ohmi e intactă... Probabil era mai bine să fi renunţat la această sursă, că nu degeaba s-a defectat de atâtea ori şi nici diverşii depanatori nu i-au dat de cap.Deşi probabil că nici nu şi-au dat prea mult interes s-o cerceteze amănunţit....after all, time is money. Editat Februarie 4, 2020 de validae Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum