Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Aprindere electronica motor 4 timpi


lorik199

Postări Recomandate

Am intrat in posesia unei motosape model vechi, fabricata prin anii 90 la care am probleme la aprindere, mai exact bobina nu mai da tensiune suficienta.

Din ce am gasit pe net magnetul de pe volanta si-a cam pierdut magnetizarea, bobina pare sa fie in regula, la masuratoare nefiind intrerupta.

Ea da o tensiune undeva la 40-50v, din ce am reusit sa masor cu mavo, motorul fiind invartit de o bormasina(nici la mana nu se simte prea tare).

Asa ca m-am gandit sa ii fac o aprindere electronica cu o bobina de dacie, folosind tesiunea de la bobina pentru comanda. Ma gandeam la un simplu montaj darlington cu 2 sau 3 tranzistoare si un zenner in baza primului tranzistor pentru limitarea tensiunii, astfel ca la fiecare impuls bobina sa fie alimentata si sa produca scanteie. 

Nu sunt mare specialist in motoare, asa ca daca aveti sugestii astept

Editat de lorik199
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 19
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • lorik199

    9

  • Усилитель

    3

  • asterix196803

    2

  • Gilbert Sparios

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Eu am întâlnit multe motosape care puse jos toamna mergeau și primăvara nu au scânteie deloc sau mica, o încălzire cu foehn, suflanta aer cald pe bobina era simplu și miraculos în cele mai multe cazuri....... 

Link spre comentariu

eu as folosi o aprindere electronica miniatura pentru aeromodele. de pe hobbyking din Olanda ajunge in cateva zile. mica compacta, cu avans electronic, doar trebuie sa montezi un magnet mic tip cilindru de 2mm, undeva pe volanta sau arbore motor.

 

spun asta pentru ca, cu totul are in jur de 40mmx25mmx10mm. alimentare 8..14V

 

Exemplu https://hobbyking.com/en_us/replacement-complete-ignition-set-for-single-cylinder-gas-engines.html

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu

Păi dacă magnetoul ei nu mai asigură tensiunea de funcţionare, o să funcţioneze doar cu curentul dat de acumulator ? Acolo ar trebui schimbat platoul rotativ cu magneţii lui şi va funcţiona.Să faci o aprindere electronică, fără ruptor (platină) nu ar fi greu, dar trebuie să-i dai impulsurile exact când îi trebuie scânteia.Asta se poate cu un senzor Hall şi un magnet, plasat pe volantă sau cu fotodiodă şi fototranzistor.E preferabil senzorul Hall, fiindcă e imun la murdărire.Ar trebui să pui o poză cu ce ai acolo..

Edit: acum am văzut că a postat şi colegul mai sus, o soluţie care e mai practică.Adică gata făcută..

Editat de validae
Link spre comentariu

Motorul nu are platou, platina sau magnetou, are 2 magneti unul langa altul pe volanta care trec prin dreptul unei bobine cu miez tip E.

GYHOGCV135.jpg

Din bobina iese fisa de inalta si un fir ce se pune la masa pentru oprire/pornire.

Am incercat cam tot ce ce posibil sa folosesc aprinderea curenta, insa fara rezultat, din acest motiv am decis sa modific aprinderea.

Poze o sa pun diseara, sunt la servici acum, o as incerc cu un montaj darlington cum am spus in postul initial si cu bobina de dacie.

Toata aprinderea o sa fie alimentata dintr-un acumulator ce v-a fi montat suplimentar.

 

Link spre comentariu

daca vrei neaparat sa te legi cumva de actuala pozitie, a momentului, respectiv cand magnetul este suprapus peste bobina plus inca ceva, caci atunci apare scanteia, iti spun ca eu am incercat asta. asftel vei putea decala momentul de aprindere prin diatantarea/apropierea bobinei de volanta magnetica. dar, vei constata ca nu va fi suficient. un avans electronic era perfect, la pornire aveai un avans mic si la turatie inalta un avans mai mare. 

 

ce sa zic, mie nu mi-a placut. am folosit un magnet mic si alta zona nu cea cu magnetul bagat in corpul volantei. 

 

si da, magnetul acela permanent din volanta si-a pierdut proprietățile din cauza căldurii.

 

ce mi se pare ciudat la modelul tau, este ca la mine avea doua bobine. cea de joasa si cea de inalta separat. ultima fiind alimentata de prima, si furniza o tensiune de cca 6VAC, cu spike-uri ocazionale insa de 100V(autoinductie),  nu prea placut. 

 

eu as incerca cu un optocuplor diy, bazat pe un LDR si un bulb cu neon+rezistor. nu stiu insa ce latente ar avea configuratia asta, dar teoretic, pare ca ar merge.. practic...sunt vreo 20.000V

ceva de genul asta

P-LDR-1-4.thumb.jpg.7c3e51eeb1b8af7ea8f261d83c901144.jpg

Editat de Gilbert Sparios
Link spre comentariu

La o căutare Google *aprindere motocultor* sunt o grămadă de răspunsuri, majoritatea costa de la 20 la 60 lei, 150 sunt cele pt Briggs Straton, unul nou e mai simplu, eficient =are avans electronic, și mai ieftin sa nu zic de timpul pierdut..... 

Link spre comentariu

Am revenit si cu poze, montajelul meu cu 2 tranzistori functioneaza numai ca nu e pus la punct, pozitia in care ar trebui sa fie scanteia se vede in prima poza(undeva la 30grade dreapta fata de bobina).

O sa caut un senzor hall si o sa-l pozitionez acolo, eventual sa il mai misc stanga dreapta putin.

20200204_223549.jpg

20200204_223614.jpg

20200204_223609.jpg

Link spre comentariu

Eu am avut Trabant cu aprindere electronică.

Mi s-a dus aprinderea, era cu senzor magnetic, un magnet care se învârtea pe lângă un senzor Hall.

Senzorul s-a f*tut.

Era pe platoul asemanator cu platoul însoţitor al bătrânelor platini ale bătrânului trabant.

Senzor Hall-platou nu se găsea sau era exagerat de scump.

Pentru că n-am vrut să trec pe clasic, adică platine,

am improvizat un sistem optic, adică un led IR şi un fototranzistor puse bot în bot,

cu fluxul optic întrerupt pentru jumătate de cursă, doi timpi, două pistoane.

Am fost foarte mulţumit, se comporta exact ca aprinderea electronică cu senzor Hall, am umblat mulţi km aşa,

chiar dacă cândva am dat peste βS057, senzor Hall făcut de defuncta IPRS, astea erau ciudate rău, nu ţineau,

fiabilitate spre zero şi tot la cuplaj optic ajungeam.

Reglajul, momentul scânteii, era, conform cărţii tehnice, la 4mm înainte de PMS (punctul mort superior).

 

Montajul electronic de după "platină" până la bobina de inducţie era simplu,

un tranzistor RDG-ist cu Uce mare la comanda bobinei de inducţie, nu mai ştiu exact tipul SU... sau ceva asemănător, comandat în bază cu un BD pnp,

dacă e nevoie caut, cred că mi-am notat undeva.

Link spre comentariu

Am remarcat un amanunt interesant: aprinderea inainte de PMS. Nu ar trebui sa fie exact dupa acest punct?

Dupa logica mea o scanteie inainte ar da o detonatie prea devreme

Link spre comentariu

Nu, e prefect normal. Aprinderea are loc înainte de PMS fiindcă durează ceva timp de la scînteie pînă se declanşează explozia. De aia i se spune "avans de aprindere".

Link spre comentariu

Ok, asta nu stiam, oricum e mult inainte aprinderea, asa ca voi remedia prin rotirea volantei pe arbore, astfel incat sa am scanteia  inainte de PMS.

Probabil constructiv bobina dadea scanteia dupa trecea magnetului volantei prin dreptul ei, la mine cand a  ajuns in dreptul ei deja apare scanteia.

Revin cu detalii.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări