Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Amplificator cu TDA ce se incalzeste foarte tare


Postări Recomandate

Buna dimineata,

Impricinatul este modulul de amplificare audio dintr-un radio CD Business instalat din fabrica pe un BMW.

Deoarece dupa citeva minute de functionare se intrerupea sunetul, am crezut initial ca este o problema cu softul masinii, care il trece pe mute sau pe telefno ( modul pe care nu il am instalat).

Incercind sa-i dau de capat, am ajuns sa scot unitatea de la locul ei si sa constat ca in acele minute de functionare , radiatorul care raceste amplificatorul integrat cu TDA se incalzeste foarte puternic , de nu mai poti sa tii mina pe el.

Primul impuls m-a facut sa masor difuzoarele originale instalate in portiere si am cosntatat ca in curent continuu au aceeasi rezistenta ( aprox 4 ohmi), deci presupun ca nu asta este cauza.

Dupa ce se raceste suficient, sunetul se aude iarasi citeva minute. Inteleg ca are o protectie termica , insa de ce se incalzeste ?

Sa se fi defectat integratul ? 

Daca s-a mai intilnit cineva cu un fenomen asemanator ( chiar la alt model de radio auto ) si l-a rezolvat , va rog sa descrieti cum ati reparat probleme.

Multumesc anticipat.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 17
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Când merge, se aud bine toate cele patru difuzoare ?  Vezi să nu ai vreun scurt pe firele de la difuzoare ce trec prin uşile din faţă.Dacă nu ai niciun scurtcircuit pe fire, scoate doar mufa difuzoarelor din spatele radioului (dacă e posibil asta)şi lasă-l aşa câteva minute.Dacă şi aşa se încinge, trebuie schimbat integratul final audio....

Editat de validae
Link spre comentariu

Da, se aude bine in toate difuzoarele. Mufa este una comuna cu tot cu cea de alimentare. Voi verifica daca nu cumva firele care duc la difuzoare nu fac atingere cu masa.

daca deconectez difuzoarele ( si gasesc o forma de a-l alimenta - papuci etc) nu se distruge fiind fara sarcina ?

Va tin la curent cu evolutia.

Editat de andu2008
completare
Link spre comentariu

Dubios defect, chestiile astea originale sunt totdeauna mai complicate .....

Ar trebui scos stecherul difuzoarelor ,fara a se alimenta instalatia sonora si masurat cu ohmetru firele fata de masa .Ar trebui masurat cu mai mare atentie valoarea exacta a difuzorului , am mai patit odata ceva asemanator  ,sunau difuzoarele dar una era pe juma arsa cu spire in scurt si avea cam 1.9 ohmi ....

Optic piesele in jurul IC final sunt OK ? Eventual masurat /schimbat condensatorul de decuplare cel mai apropiat de final , sa nu cumva sa duca la oscilatii peste limita audibila dar care incalzesc finalul.

Face si la volum minim ?

Link spre comentariu

Sa nu cumva sa ai pe undeva montate tweetere piezoceramice, au intre 150 si 330nF capacitate. Puse direct la iesire face ca etajele finale sa o ia razna. Daca ai piezo, inseriaza-l cu o rezistenta de 3,3-10 ohmi la 1-3W. Etajele finale din chestii de masina nu prea au bobina de 1,5-3uH || 2,2R la iesirea fiecarui etaj final si vede direct sarcina capacitiva, imediat oscilind.

Ar mai fi posibilitatea sa ai prea multe difuzoare per canal (sub impedanta nominala) sau daca ai filtre ieftine din comert, sa ai spire in scurt pe bobina de bass.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Am masurat si nu sunt atingeri cu  caroseria. Mi se pare putin credibil sa se modifice impedanta difuzoarelor in timp ca urmare a aparitiei unor spire in scurtcircuit. Pe de alta parte, presupun ( si cred eu corect) ca ar fi trebuit sa se arda sigurantele de pe aparat si din tabloul de sigurante.

Chestiunea este ca la o serie de marci intre care si BMW , asazisul aparat este de fapt un echipament mai complex care cind nu este utilizat ca radio sau cd player, afiseaza pe display diverse informatii ( ora de exemplu ) informatii pe care le primeste printr-un bus de date de la un modul dedicat. Acelasi model de masina , echipat cu un sistem de sunet mai performat are legatura optica intre amplificatorul audio ( instalat indeva in aripa stg spate) si "radioul" din bord.

Referitor la amplificatorul integrat, nu stiu exact deoarece nu am desfacut aparatul in interior. Stiu ca este din familia TDA 7xxx ( 4 x 20-50W) deoarece am vazut pe net fotografii ale interiorului.

Cind ma voi decide ( zilele astea) sa-l desfac voi vedea exact ce model este. Nu ma grabesc foarte tare deoarece nu mor fara muzica in masina.

In orice caz, va multumesc pentru suport si informatii.

Va voi tine la curent cu evolutia. 

Link spre comentariu

Dacă un difuzor are o singură spiră în scurtcircuit, efectele sunt notabile, iar impedanţa se modifică mult.Poate chiar să se carbonizeze bobina din cauza aia, iar de obicei cam asta se şi întâmplă.Dar e puţin probabil să e fi întâmplat aşa ceva de data asta, fiindcă se ardea difuzorul cu mult înainte de a se încălzi amplificatorul.

Link spre comentariu

Unele etaje finale din radio-cd auto au niste protectii cu diode la iesire fata de masa. Fiind in punte sunt cate 2 diode pe fiecare iesire.  Una pe out+ si una pe out- Am intalnit de mai multe ori cate o dioda in scurt sau rezistenta mica. La volum mic mergea dar daca treceai de un anumit prag intra integratul in protectie.   Masoara fiecare iesire fata de masa cu multimetrul setat pe diode. Masoara si intr-un sens si in altul fara difuzoare. Poti masura si in regim DC cu aparatul pornit si vol la minim, ar trebui sa ai jumatate din tensiunea de alimentare(6...7v) pe fiecare din cele 8 borne. 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări