franzm Postat Ianuarie 11, 2020 Partajează Postat Ianuarie 11, 2020 Tot la CT5 Arad se fabricau si sisteme pt teleconferinte si amplificatoare audio dublu sens (un fel de interfoane prin care personalul de manevra comunica cu "turnul de control"). Sistemele de teleconferinta erau niste dulapuri de ca 1,5 m înaltime si cuprindeau, pe lânga amplificatoare, si sistemele cu curenti purtatori. Link spre comentariu
IAndras Postat Aprilie 22, 2020 Partajează Postat Aprilie 22, 2020 On 1/11/2020 at 1:56 PM, franzm said: Tot la CT5 Arad se fabricau si sisteme pt teleconferinte si amplificatoare audio dublu sens (un fel de interfoane prin care personalul de manevra comunica cu "turnul de control"). Sistemele de teleconferinta erau niste dulapuri de ca 1,5 m înaltime si cuprindeau, pe lânga amplificatoare, si sistemele cu curenti purtatori. Canalul de comunicatie pt aceste sisteme de conferinta era reteaua telefonica in cablu al CFR sau ce era folosit ca suport ? De "interfon" imi aduc aminte, erau niste cutiute metalice pe capatul de sus al unor tevi "plantate" langa calea ferata si la partea inferioara aveau un buton, impegatul le raspundea prin difuzoarele amplasate pe stalpii de lemn, tot langa calea ferata, in apropierea cutiutelor. Aici erau pe raza statiei care era cuprins intre 2 bariere, am vazut personalul de intretinere sa foloseasca interfonul cand lucrau parca la un macaz respectiv copii care din joaca au zis ceva in interfon iar impegatul le-a raspuns si totul rasuna din difuzoarele respective :))) Link spre comentariu
franzm Postat Aprilie 26, 2020 Partajează Postat Aprilie 26, 2020 La 22.04.2020 la 10:08, IAndras a spus: Canalul de comunicatie pt aceste sisteme de conferinta era reteaua telefonica in cablu al CFR sau ce era folosit ca suport ? Din câte stiu eu, da. Nu cunosc prea multe amanunte privind exploatarea lor întrucât, în procesul de formare ca muncitor cu înalta calificare, noi, elevii claselor de telecomunicatii din cadrul unui anume liceu MTTc, nu eram admisi sa facem practica în cadrul unitatilor de telecomunicatii ale respectivului minister (posta, chefereu). Link spre comentariu
UDAR Postat Aprilie 26, 2020 Partajează Postat Aprilie 26, 2020 (editat) De regulă aceste amplificatoare se foloseau în rețeaua de teleconferință a CFR/MTTc. Fiecare amplificator se conecta la o pereche de porturi ( Emisie + Recepție ) dintr-un așa numit Panou de amestec . Panourile de amestec între ele - și uneori chiar posturile la panoul de amestec erau conectate prin canale de ”curenți purtători” dar la distanțe mici erau și conexiuni pe cabluri de cupru - pe două perechi desgur. Sistemele de ”curenți purtători” erau multiplexe telefonice cu diviziune în frecvență cu 3-12-24-60 de canale . Canalele erau distanțate la 4kHz iar banda ”vocală” transmisă era de 300-3400 Hz . Uneori spațiul rămas disponibil era utilizat pentru transmisiuni telegrafice ( telex) de mică viteză - 50Bd. Editat Aprilie 26, 2020 de UDAR Link spre comentariu
IAndras Postat Aprilie 26, 2020 Partajează Postat Aprilie 26, 2020 Acum 11 ore, franzm a spus: Din câte stiu eu, da. Nu cunosc prea multe amanunte privind exploatarea lor întrucât, în procesul de formare ca muncitor cu înalta calificare, noi, elevii claselor de telecomunicatii din cadrul unui anume liceu MTTc, nu eram admisi sa facem practica în cadrul unitatilor de telecomunicatii ale respectivului minister (posta, chefereu). Multumesc ! Mi se pare o prostie ca elevii nu au putut face practica in cadrul structurilor de specialitate... Acum 11 ore, UDAR a spus: De regulă aceste amplificatoare se foloseau în rețeaua de teleconferință a CFR/MTTc. Fiecare amplificator se conecta la o pereche de porturi ( Emisie + Recepție ) dintr-un așa numit Panou de amestec . Panourile de amestec între ele - și uneori chiar posturile la panoul de amestec erau conectate prin canale de ”curenți purtători” dar la distanțe mici erau și conexiuni pe cabluri de cupru - pe două perechi desgur. Sistemele de ”curenți purtători” erau multiplexe telefonice cu diviziune în frecvență cu 3-12-24-60 de canale . Canalele erau distanțate la 4kHz iar banda ”vocală” transmisă era de 300-3400 Hz . Uneori spațiul rămas disponibil era utilizat pentru transmisiuni telegrafice ( telex) de mică viteză - 50Bd. Multumesc ! Sistemele de curenti purtatori de la CFR erau pe suport radio sau linii coaxiale in cazul distantelor mai mari ? Romtelecom parca folosea sistemul de radiorelee prin care se transmitea si semnalul tv, Electrica avea linii inchiriate de la Romtelecom respectiv transmisiile de inalta frecventa prin liniile electrice de inalta tensiune. La CFR stiam doar de existenta cablurilor ingropate de langa calea ferata, folosite pentru telecomunicatii, instalatiile aferente traficului feroviar precum si tractiunii electrice. Link spre comentariu
UDAR Postat Aprilie 26, 2020 Partajează Postat Aprilie 26, 2020 Funcționau pe cabluri în perechi. Frecvențele ajungea de regulă la circa 100kHz la sistemele de 12 canale. ( De exemplu 6-54 kHz într-un sens și 60-108 kHz în celălalt.) Existau de-a lungul căii ferate cabluri de cupru ( fire de 0.9, 1.2 sau 1.4 mm diametru ) izolate cu hârtie , în manta de plumb pentru telecomunicații . Aceste cabluri erau distincte de cele de comandă/semnalizare . Acolo unde linia era electrificată cablurile era secționate din loc în loc cu transformatoare de 600:600 Ω pentru circuitele de joasă frecvență respectiv de 120:120 Ω pentru cele de înaltă frecvență deoarece , cu toată mantaua de plumb și îngroparea în pământ, se induceau tensiuni mari datorită paralelismului cu linia de contact. Link spre comentariu
IAndras Postat Aprilie 26, 2020 Partajează Postat Aprilie 26, 2020 3 hours ago, UDAR said: Funcționau pe cabluri în perechi. Frecvențele ajungea de regulă la circa 100kHz la sistemele de 12 canale. ( De exemplu 6-54 kHz într-un sens și 60-108 kHz în celălalt.) Existau de-a lungul căii ferate cabluri de cupru ( fire de 0.9, 1.2 sau 1.4 mm diametru ) izolate cu hârtie , în manta de plumb pentru telecomunicații . Aceste cabluri erau distincte de cele de comandă/semnalizare . Acolo unde linia era electrificată cablurile era secționate din loc în loc cu transformatoare de 600:600 Ω pentru circuitele de joasă frecvență respectiv de 120:120 Ω pentru cele de înaltă frecvență deoarece , cu toată mantaua de plumb și îngroparea în pământ, se induceau tensiuni mari datorită paralelismului cu linia de contact. Multumesc ! Fiecare structura cu cablarea proprie, doar ca toate erau de-a lungul liniei in subteran. Cum puteau fi deosebite pe teren ? Link spre comentariu
UDAR Postat Aprilie 26, 2020 Partajează Postat Aprilie 26, 2020 În principiu existau hărți de pozare și oricum cablurile erau ușor de deosebit - dacă cumva ajungeai la altul. Nu mai rețin, cred că erau pe părți diferite ale căii ferate. Și apoi erau diverse puncte de reper - la cele de semnalizare/comandă ”picheții” - niște cutii de joncțiune/derivație metalice supraterane , la cele de telecomunicații coloanele telefonice din linie curentă . Dar e mult de atunci , nu mai rețin detaliile . Electrificarea nu prea avea cabluri în afara stațiilor . Ei mergeau aerian - linia de contact dar și cabluri suplimentare care venea tot pe stâlpi dar în afara gabaritului căii. Link spre comentariu
IAndras Postat Aprilie 27, 2020 Partajează Postat Aprilie 27, 2020 16 hours ago, UDAR said: În principiu existau hărți de pozare și oricum cablurile erau ușor de deosebit - dacă cumva ajungeai la altul. Nu mai rețin, cred că erau pe părți diferite ale căii ferate. Și apoi erau diverse puncte de reper - la cele de semnalizare/comandă ”picheții” - niște cutii de joncțiune/derivație metalice supraterane , la cele de telecomunicații coloanele telefonice din linie curentă . Dar e mult de atunci , nu mai rețin detaliile . Electrificarea nu prea avea cabluri în afara stațiilor . Ei mergeau aerian - linia de contact dar și cabluri suplimentare care venea tot pe stâlpi dar în afara gabaritului căii. Multumesc ! Din mai multe surse am inteles ca la electrificare statiile de transformare aveau ceva sistem de telecomanda/teleconducere prin cablu pentru dispeceratul aferent, impreuna cu punctele de sectionare, subsectionare a liniei de contact, separatoare, etc. Link spre comentariu
UDAR Postat Aprilie 27, 2020 Partajează Postat Aprilie 27, 2020 (editat) Dispeceratul Energetic Feroviar avea legături telefonice cu stațiile - legături cu regim special , cu telefoane dedicate similare cu cele alocate Regulatorului de Circulație - care funcționau pe cablurile de telecomunicații menționate . Separatoarele erau în incinta substațiilor de transformare sau a unor stații de cale ferată iar la PS-uri, PSS-uri nu cred că se făceau comenzi de la distanță dar e posibil să mă inșel . Fiecare sector era cu treaba lui deci nu știam chiar în detaliu cu se ocupau ceilalți . E posibil deasemenea să fie vorba de sisteme/echipamente ceva mai recente de care eu nu mai am cunoștință. Rectificare - parcă îmi amintesc totuși că aveau una sau două perechi dedicate în cablurile de telecomunicații pe care le foloseau pentru ceva telecontrol ! Totuși în continuare susțin ( fără să bag mâna în foc ) că nu aveau cablurile lor proprii pentru așa ceva . Poate mai auzim păreri ... Editat Aprilie 27, 2020 de UDAR Link spre comentariu
IAndras Postat Aprilie 27, 2020 Partajează Postat Aprilie 27, 2020 Nu stiu cat de veche sau cat de noua era teleminunatia asta dar am o carte din 1988 in care este prezentat ceva dar fara prea multe detalii. "Inginerie de sistem , automatizari si informatica in transporturi feroviare navale aeriene rutiere" La un moment dat am povestit cu cineva care a fost anterior electrician la o statie de transformare al electrificarii si dansul mi-a zis cate ceva dar fara prea multe detalii ca nu era domeniul lui. Ceea ce am vazut cu ochii mei prin mijlocul anilor 90 la un separator montat pe stalpul liniei de contact, cutia cu blocaj, contacte auxiliare, etc, etc al separatorului avea si un cablu subteran care pe portiunea dintre cutie si sol fusese acoperit de o teaca metalica de protectie dar momentan nu cunosc situatia, pe deasupra acces dificil la locatie. Dar sa ne intoarcem la oile noastre :))) Panoul de amestec al sistemului de teleconferinta era un fel de mixer audio - pentru voce plus partea de curenti purtatori pentru canale ? Link spre comentariu
UDAR Postat Aprilie 27, 2020 Partajează Postat Aprilie 27, 2020 Da, este chiar un mixer - pe principiul fiecare intrare la toate celelalte ieșiri ( mai puțin cea proprie ) . Nu se face nicio distincție între canalele fizice și cele pe ”curenți purtători” deoarece se transmite aceeași informație pe toate - banda vocala 300-3400 Hz , impedanță 600Ω. Link spre comentariu
IAndras Postat Aprilie 27, 2020 Partajează Postat Aprilie 27, 2020 CFR foloseste inca acest sistem cu curenti purtatori sau a trecut deja la noile tehnologii ? La un moment dat, parca la inceputul anilor 2000 tin minte ca au montat un cablu de fibra optica pe tronsonul de linie Cluj-Dej, mai departe nu stiu unde merge. Cablul este montat pe stalpii liniei de contact si in unele locuri unde era nevoie si pe stalpi noi plantati pentru asta. Ori pe net am citit ori de la cineva am auzit ca CFR si-a facut infrastructura de telecom cu fibra optica si folosea doar o capacitate redusa din cea disponibila, "surplusul" era oferit spre inchiriere. Link spre comentariu
UDAR Postat Aprilie 27, 2020 Partajează Postat Aprilie 27, 2020 CFR are o infrastructură extinsă pe fibră optică . Situația actuală exactă și cât din capacitate folosește nu știu să răspund. Dar vezi că chestia asta cu procentul din capacitate utilizat este foarte relativă . Care capacitate ? Pot să am 10 perechi de fibre toate ocupate cu link-uri de 1Gbps . Sau pot să am 10 perechi de fibre din care am ocupat una singură cu un DWDM de 40Gbps . Care este mai utilizată ? Link spre comentariu
IAndras Postat Aprilie 27, 2020 Partajează Postat Aprilie 27, 2020 Da, da. Corect ! Asta e alta mancare de peste, cum am spus era ori din auzite ori de pe net, fara date concrete, am scris doar ce am auzit sau am citit la un moment dat. Acum mi-am adus aminte ca am vazut undeva pe net o harta cu liniile CFR respectiv unele statii si infrastructura de telecomunicatii aferenta. Erau zone care inca aveau infrastructura veche analogica. Acum cca 10 ani inca am intalnit bariera actionata manual in zona respectiva, dar intr-o comuna insa pe o magistrala CFR. Eram cu masina si trebuia sa ne oprim deoarece bariera era coborata, bratul care initial era tub candva s-a rupt si portiunea rupta din teava a fost inlocuita cu o para mai groasa din lemn, totul vopsit ulterior dar se putea observa completarea. Dupa un timp a iesit cfr-istul din canton si a ridicat bariera cu manivela. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum