Vizitator Postat Ianuarie 8, 2020 Partajează Postat Ianuarie 8, 2020 (editat) As vrea sa stiu si parerile voastre legate despre un banal subiect (poate) dar controversat. Si anume, la ce tensiune a bateriei(nu acumulator) AA, consideram ca bateria este descarcata si trebuie inlocuita. Lucrez la o aplicatie cu 2 baterii AA, si nu stiu exact la ce tensiune sa definesc "LOW BATTERY". Evident, baterie descarcata pentru un ceas de perete poate e cativa mV ramasi. Eu vorbesc despre o aplicatie in care am o sursa ridicatoare si stabilizata la 3.3V de tensiune care are un consum in gol de 50uA. Dupa aceasta mai am un ESP12-E care sta in DEEP_SLEEP(~15uA) majoritatea timpului. Mai exact se trezeste , la 10 minute, face o interogare ESP_NOW apoi intra inapoi in sleep. Treaba asta dureaza undeva la 50-80ms variabil si are un consum de ~150mA. Ocazional (3-4/zi) inainte sa reintre la sleep, porneste un motoras DC cu un consum de 13.25mA, pret de 5-10sec, care este alimentat direct de pe baterii, nu este trecut prin sursa. Periferice sunt niste tranzistori smd BC171 (de genul). Bun, acum ...ma intreb la cat sa declar acest LOW_BATTERY ? la tensiunea oficiala de 90% adica 1.35V ? Sau cum... ? Ideea ca as vrea sa faca ceva inainte sa moara bateria, nu sa-l las asa pana nu mai misca... Editat Ianuarie 8, 2020 de Vizitator Link spre comentariu
matzah Postat Ianuarie 8, 2020 Partajează Postat Ianuarie 8, 2020 (editat) Atasez un pdf cu un datasheet/prezentare a Panasonic: https://batteries.eu.panasonic.com/batteryfinder/v3.0/_pdfs/Alkaline-Handbook.pdf Undeva pe la pagina 19 vedem pe grafice comportamentul bateriei sub diverse sarcini. Din acele cazuri, trebuie avut in vedere ca vorbim de o sarcina constanta - si cu atat mai important sa eliminam ca model viabil de sarcina chestii gen motorase jucarii etc (care storc cam tot din baterie, ex - un motoras poate se invarte si la 0.5V per celula). Capacitatea bateriei poate fi estimata asadar ca si suprafata de sub curba graficului. Vrem sa folosim cat mai mult din asta, cu o rezerva de contingenta, adica sa apuce aparatul sa semnaleze un low battery - nu sa crape instant. Eu as zice un echivalent de 1-1.1V pe celula ar fi ideal. Sunt 2 motive principale: - majoritatea datasheet-urilor de baterii alkaline arata cam la fel iar la acest prag poti "extrage" cu succes cam 90-95% din energie din bateriile tale, in conditii utile. Mai departe e riscant (depinde de baterii, de performantele step-up converter-ului ce il folosesti - la acest prag de tensiune etc) - exista posibilitatea ca tu sau utilizatorul final sa inlocuiasca bateriile astea cu acumulatori, unde tensiunea electromotoare (daca retin bine... masurata la borne fara sarcina - cu acumulator incarcat) este undeva pe la 1.32V parca. In cazul asta, cu siguranta n-ai vrea sa tai pe la 1.25 sau 1.3V pentru ca vei ajunge mult mai repede cu acesti acumulatori la acest prag. LE: am gasit un datasheet similar pentru ceva baterii Duracell: https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/91w564JQWRS.pdf Editat Ianuarie 8, 2020 de matzah Link spre comentariu
validae Postat Ianuarie 8, 2020 Partajează Postat Ianuarie 8, 2020 Eu aş recomanda o tensiune limită de 1V care ar da bine şi pentru baterii, cât şi pentru acumulatori.Acumulatorii Ni-Cd sau Ni-Mh se recomandă a nu fi descărcaţi sub 0,9V deci 1V e acoperitor... Link spre comentariu
sesebe Postat Ianuarie 8, 2020 Partajează Postat Ianuarie 8, 2020 Tensiunea de pe baterie fără a specifica consumul nu valorează nimic. Bateria descărcată va avea în gol o tensiune încă decenta după standardele discutate mai sus dar pusa în sarcina tensiunea poate cădea și sub 0.5V. La o baterie pe măsură ce se descarca mai intii ii creste rezistenta interna tensiunea în gol scazind puțin și abia apoi scade drastic și tensiunea în gol. Deci cel mai corect pt a estima cind sa consideri bateria descărcată este sa masori tensiunea sub un consum fix clar definit ca să poți calcula și rezistenta interna. 1 Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 9, 2020 Partajează Postat Ianuarie 9, 2020 după cum spuneam mai sus, vorbim strict de baterii, nu de acumulatori. dacă utilizatorul vrea sa puna acumulator in loc de baterie in ciuda specificațiilor e treaba lui. masuratoarea de tensiune o fac de obicei la iesirea din rutina deci nu poate sa imi arate o tensiune in gol. eu ma gandeam/gamdesc ca o tensiune măsurată cu o sarcina cunoscuta, deci o tensiune reala pe baterie, mi-ar reflecta totuși câți mA mai sunt in baterie. cel mai probabil o sa trebuiască sa fie 1.2V/celula tensiunea finala, dupa care intra in avarie. Link spre comentariu
informer Postat Ianuarie 9, 2020 Partajează Postat Ianuarie 9, 2020 A schimba o baterie AA la o tensiune de 1.2V in sarcina (ca banuiesc ca aia ar trebui sa faci la indicatia "low battery") inseamna a irosi degeaba o buna parte din energia de care-i capabila. De curiozitate, te-ai uitat la graficele pe care le-a pus colegul mai sus sau intrebarea era retorica si tu te-ai hotarat dinainte asupra pragului? Link spre comentariu
Stefan Postat Ianuarie 9, 2020 Partajează Postat Ianuarie 9, 2020 Nu trebuie luat in calcul și la ce tensiune minimă necesară funcționează convertorul ridicător și motorașul? Ce se întâmplă dacă o celulă ajunge la 1V (2V pe grup) și de la un consum de 65uA apare un consum de 150mA+pornire motoraș? Link spre comentariu
informer Postat Ianuarie 9, 2020 Partajează Postat Ianuarie 9, 2020 ESP8266 functioneaza la 3V3... oricum folosirea unui convertor ridicator de la 3V (chiar ceva mai mult cu bateriile noi) la 3V3 e... interesanta, daca asta (convertorul) nici nu mai functioneaza sub 2V pe intrare e cu atat mai interesant... Pe de alta parte, tocmai folosirea convertorului ar putea sa te ajute sa scoti din baterie cat poti, cu limitarea de a nu "muri" inainte ca utilizatorul sa vada alerta. Nu in ultimul rand era vorba de masurarea tensiunii IN SARCINA nu la curentul de stand-by. Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 9, 2020 Partajează Postat Ianuarie 9, 2020 daca ar fi curent, convertorul face din IN: 0.5V OUT: 3v3 Dar nu cred ca mai are curent de susținere in bateria care are.. 0.5V da, ai dreptate. la 1.2V bateria mai are suc in ea. numai ca imi strica niste calcule cu motorul ala... In orice caz, in viața mea, nu am pomenit baterie cu 1.6V pe ea.. poate doar cand iasa din fabrica, eu nu am nimerit.. Link spre comentariu
informer Postat Ianuarie 9, 2020 Partajează Postat Ianuarie 9, 2020 (editat) Acum 39 minute, Aw Genetix a spus: In orice caz, in viața mea, nu am pomenit baterie cu 1.6V pe ea.. Inseamna ca n-ai masurat niciodata o baterie AA noua... ia acum una si masoar-o si zi-mi ce tensiune iti indica... L.E. Ia d-aci, nu-s acasa si n-am voltmetru cu 6 zecimale da` nici bateria nu-i noua. Cum spunea @sesebe, oricum tensiunea fara curent e irelevanta... Editat Ianuarie 9, 2020 de informer Link spre comentariu
sesebe Postat Ianuarie 9, 2020 Partajează Postat Ianuarie 9, 2020 (editat) Parerea mea este sa calculezi rezistenta interna. Pt asta trebuie sa masori/calculezi variatia de tensiune in cazul a doua consumuri, unul mic si cunoscut (pe cit posibil) si unul mare (motorul actionat de exemplu). Daca variatie este relativ mica atunci poti sa mergi cu alarma de low battery mai jos (0.9-1V de exemplu) dar daca variatia este relativ mare atunci trebuie sa activezi alarma de low battery la o tensiune mai mare (1.2V de exemplu). Exact pragurile, ce inseamna variatie mica sau mare, nu pot sa ti le specific acum, trebuie studiat mai mult. Acum 2 minute, informer a spus: Inseamna ca n-ai masurat niciodata o baterie AA noua... ia acum una si masoar-o si zi-mi ce tensiune iti indica... Exact! Dar vezi sa fie noua si din punct de vedere al datei de fabricatie pt ca una nou cumparata dar fabricata in urma cu 3-4 ani sigur nu va mai avea 1.6V. Editat Ianuarie 9, 2020 de sesebe 1 Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 9, 2020 Partajează Postat Ianuarie 9, 2020 La ce a spus sesebe mai adaug un lucru : la ce tensiune " matul " tau nu mai merge si repet ce a spus sesebe : combinat cu consumul . Poti sa testezi pe o sursa reglabila pragul unde trebuie sa setezi low batt si dupa aceea testezi cu bateriile unde scade drastic curentul . Si . . . . , de regula ,cam toate alcalinele depasesc 1,6V de noi . 1,612V masurat acum pe un "diall" nou si 9,28 V pe una 6LP3146 de 9V cu ceva uzura .Masurate in gol . Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 9, 2020 Partajează Postat Ianuarie 9, 2020 (editat) motorul merge pana pe la 0.8V dar nu mai are forta suficienta pentru ca sa-i mai aplic pwm. cred ca sunt limitat la 1.075V/celula deci...cam asta e tot. ce nu stiu eu...cati mA va mai avea bateria aia la 1.075V pe ea...dar o sa vad... Editat Ianuarie 9, 2020 de Vizitator Link spre comentariu
informer Postat Ianuarie 9, 2020 Partajează Postat Ianuarie 9, 2020 Acum 2 ore, Aw Genetix a spus: ce nu stiu eu...cati mA va mai avea bateria aia la 1.075V pe ea...dar o sa vad... Nu stiu cum intentionezi sa vezi dar de regula asta rezulta din curba de descarcare... care curba "e mai multe" functie de conditiile de descarcare (valoare curent constant, valoare putere constanta etc.). Daca te arde rau sa stii, am facut o scula special pt. asta si pot sa-ti descarc niste baterii ca sa te lamuresti ce si cum.... Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 11, 2020 Partajează Postat Ianuarie 11, 2020 La 09.01.2020 la 9:38, informer a spus: ESP8266 functioneaza la 3V3... oricum folosirea unui convertor ridicator de la 3V (chiar ceva mai mult cu bateriile noi) la 3V3 e... interesanta, daca asta (convertorul) nici nu mai functioneaza sub 2V pe intrare e cu atat mai interesant. ESP12E, la tensiune de sub 2.90 nu mai bootează. credeai ca ador sa ma complic?... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum