Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Punte H - schema corecta sau nu


Vizitator

Postări Recomandate

Avem mai jos o schema scoasa dintr-un montaj. Se vrea a fi o punte H cu rolul inversarii sensului unui motor DC.

 

schexport_bucata.thumb.png.f8ca2b021715cee7a060db2277b09075.png

 

VDD = 3.3V

In punctele ST1 , ST2 se conecteaza motorul DC.

PE7, PE6, PC4, PC7 se conecteaza intr-un microcontroler.

PC3 este o intrare in ADC-ul microcontrolerului. Probabil ca sa faca o detectie in cazul blocarii motorului. (asta e si ideea)

 

Schema este facuta bine dupa pcb, e un pcb single layer, banal si functional.

 

T2 și T4 sunt carcase SOT23. Eticheta de pe acestea este „6B”.
Verificand aici am ajuns la concluzia că poate fi doar un NJFET, si anume MMBF5484


T1 și T3 sunt de asemenea SOT23 marcate "5B". Verificand aici, poate fi doar un PNP.

 

Ce parere aveti de schema. Pare aiurea sau nu.. Daca cu adevarat schema e buna, nu inteleg principiul.

 

Atasez si o poza cu cablajul, nu am deocamdata o poza mai clara.

thumb_eq-3_model_n_circuit_board.png.jpg

Nota: pe partea opusa a pcb-ului nu se afla nici o alta piesa in afara de un "rotary encoder", in rest sunt doar treceri.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 32
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • UDAR

    10

  • sesebe

    3

  • validae

    3

  • Liviu M

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Cred că mai degrabă T2 și T4 sunt niște NPN-uri ( de exemplu BC817 complementarele lui T1 și T3 care ar fi BC807 ) . Colectoarele ar fi atunci la pinul 3 și schema ar avea logică .

Așa cum e acum pare nefuncțională .

Link spre comentariu

In lista la care ai pus link jumatate sint NPN-uri (chiar daca este acelasi tranzistor).

Marcajul este cam aiurea facut si deci este posibil sa-l fi "simplificat" intentionat sau nu.

Dupa cum spune si UDAR trebuie sa fie un ttranzistor NPN mai ales ca BC807 si BC817 sint pereche complementara.

Link spre comentariu

asd.thumb.jpg.8e8d4b493910df9b8b8e0f0f47f4f7f1.jpg

 

poate vorbesc prostii, dar in simulator cam asa pare sa fie in regula...

ar merge sa unesc punctele: M1 cu D3, respectiv M2 cu D2 pentru simplificare ?...

 

 

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

ma intereseaza doar schimbarea sensului si detectia capatului de cursa prin ADC.

in simulator imi da SPICE daca unesc punctele, dar este posibil din cauza lui SW3 . o sa incerc si fara simulator..

Link spre comentariu

Detecţia capătului de cursă o poţi face măsurând curentul pe motor, sau tensiunea la bornele motorului.Dacă curentul depăşeşte o anumită valoare (mai mare decât cea de sarcină normală) timp de câteva secunde, se consideră că motorul e blocat la capătul cursei.Sau dacă tensiunea scade semnificativ sub cea nominală, motorul e în suprasarcină şi tensiunea contraelectromotoare scade.Ar fi bine în acest caz să existe un cuplaj de tip ,,cu alunecare,, care să permită patinarea şi nu blocarea totală a axului...de exemplu cu fricţiune.

Editat de validae
Link spre comentariu
Acum 11 ore, UDAR a spus:

Nu mi-e clar cum faci detecția capătului de cursă .

 

pai.. am tensiune pe A0 (ultima schema) de 1.8V, care scade odată cu fortarea motorului pana la 1.2V cand motorul e blocat. pentru un ADC e suficient cat sa observ capătul de cursa. chiar și fără un operațional. depinde și de motor probabil. 

 

nu înțeleg ce rol ar avea C1 si C13...?

un fel de filtru pentru un pwm..? 

 

o sa aplic pe NPN-uri un pwm eventual. 

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

1.De ce ar scădea tensiunea în acel punct ? Acolo este practic o medie a tensiunilor de la capetele motorului care este până la urmă o medie a tensiunii de alimentare minus ceva cădere pe tranzistori . Când motorul se blochează ( la cap de cursă ) crește într-adevăr căderea de tensiune pe tranzistori dar pe ambii (cam) la fel deci media rămâne constantă . De exemplu la mers normal cu plusul la M1 și minusul la M2 ( din pdv al motorului ) am , să zicem, la 3.3V alimentare : 3.25V în M1 și 0.05V în M2. Media lor, văzută în A0 este de 1.65V . Dacă motorul se blochează am , iarăși să zicem, 2.8V îm M1 ( cădere 0.5V ) și 0.5V în M2 ( tot 0.5V cădere ) . Media este tot 1.65V. 

Sigur, în practică vor fi căderi ușor diferite pe NPN și PNP dar nu m-aș baza pe asta ca un criteriu sigur. 

Soluția poate fi folosită dacă alimentare motorului este separată de restul montajului și ar o limitare de curent sau o rezistenșă intrenă mare . Atunci da, media scade scăzând tensiunea de alimentare. 

2.Probabil un fel de filtre dar nu neapărat PWM ci pentru paraziții produși de periile motorului . De obicei se pune un singur condensator paralel cu motorul, eventual și două inductanțe în serie pe fiecare fir . Mai ciudate sunt diodele paralel cu motorul. Dacă sunt diode normale nu au ce căuta acolo. 

3.Dacă vrei PWM pe NPN-uri se anulează conectarea punctelor .... de mai sus. 

Link spre comentariu

experimentul l-am facut cu o sursa dr laborator, care mi-a tinut tensiunea la 3.6V constant, chiar si cu motorul in stall.

aveam absorbție de 300mA doar. tensiunea in punctul A0,  am masurat-o cu multimetru. undeva cam 0.7V scadere...

 

De ce.. nu știu, sau nu vreau sa fac eu afirmații, mai ales ca sunt mai mult de acord cu versiunea ta. Dar asta a fost constatarea...

 

mulțumesc pentru ajutor. se pare ca schema.. era totusi aiurea. 

postez si video unui tip care explica el cu citirea caderii de tensiune, cu toate ca schema aia era scoasa de el..gresita.

 

 

 
 
Editat de Vizitator
Link spre comentariu

În care variantă de schemă și cu componente ai făcut experimentul ? 

Nu că nu te cred - Doamne ferește ! - dar aș vrea să pricep cum a apărut căderea aia . 

Presupunerile mele de mai sus era bazate pe schema cu bipolare - ultima variantă .

 

Da, m-am uitat și la video - partea relevantă . Din păcate limba nu mă ajută . Totuși se pare că există un detaliu care nu este prezentat - cava de genul unei rezistențe pe care să cadă tensiune . După cum vezi el plasează altfel citirea spre ADC. 

Link spre comentariu

Nu, nu. Aveai dreptate. Nu ca m-as fi indoit de asta.

Vorbim de schema facuta de mine, adica varianta a doua prezentata in acest Topic.

 

In experimentul meu toate erau bune si frumoase cu caderea de tensiune in A0, dar m-am bazat pe ce imi arata sursa pe LCD. 

Cand am pus totusi 2 multimetre, caderea de 0.5V se reflecta atat in alimentare, cat si in A0 de 0.5V

 

Totusi, am gasit o metoda care-mi comvine sa citesc blocarea motorului.

Din controler, voi face alimentari si citiri intermitente, de genul:

  invarte motorul Xms, opreste motorul, citeste A0::repeat

astfel ca voi citii tensiunea produsa de motor din inertie prin A0.

 

si da, am verificat deja. 

Link spre comentariu

ehh, cu siguranță nu stiu eu mai bine. 

ma gândisem sa-i pun un zenner pe ADC de protecție , in rest.. pentru proiectul asta e ok asa. e un motoras anemic de 2V consuma vreo 200mA in stall asa ca nu o sa genereze el mare lucru din inertie. 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări