Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

nedumeriri centrale termice lemne/cărbuni


XAN77

Postări Recomandate

X_Dadu.Nu se reinventeaza roata...Pompele se calculeaza in functie de caracteristicile instalatiei de incalzire-caderi presiune pe trasee,coturi,robineti,etc.Ce facem noi adaptand o pompa la o instalatie data este o aproximare.O pompa mai slaba ar putea sa nu asigure debitul necesar si ca urmare sa functioneze un timp mai lung.Asta ca sa asigure temperatura impusa.

Link spre comentariu

Nu reușesc să mă decid dacă să pun antigel sau nu. După calculele mele am undeva pese 60 litri AT în sistem. Antigelul plus apa demineralizată m-ar costa undeva peste 400 de lei plus inconvenientele aferente: introducerea manuală, presiunea trebuie făcută cu pompa specială pentru așa ceva, recuperarea lichidului în cazul necesității de a goli sistemul.

Eu sper să am jar permanent în centrală, dar poate nu voi reuși acest lucru, de aceea mă gândesc la o protecție antiîngheț știind din anii anteriori ce temperaturi am în garaj (e adevărat că fără încălziri zilnice).

Mă mai gândeam la o variantă: un al doilea termostat aplicat pe una din țevile expuse de lângă centrală (mecanic, electronic, e altă discuție), cu logică de funcționare inversă față de termostatul de imersie de pe centrală, care la 2-3 grade să pornească pompa, ceea ce va aduce apa de 20+ grade din radiatoare. Asta va prelua din căldura din casă evident dar mă gândesc că nu va fi o situație de lungă durată.

Veți spune probabil că nu mai îngheață în garaj că e centrala acolo. Poate că în garaj nu va mai fi ca înainte, dar dacă dimineață nu mai am jar deci centrala rece și nu am timp de făcut foc, deschid larg garajul să scot mașina, dacă afară sunt -15 grade, se va răci rapid în garaj, iar până vin eu pe la ora 17 să nu am surprize.

Pe de altă parte nici nu vreau să mai cheltui câteva sute de lei care să se dovedească o chestie inutilă.

Cert e că nu trebuie neapărat să mă grăbesc să iau o decizie pentru că până la -15 grade mai e mult și până atunci, după ce vor începe focurile, voi vedea și cum evoluează temperaturile în garaj.

Ce părere aveți, în special de varianta cu termostatul de pornit pompa la sub 3 grade?

Link spre comentariu

Intrebam deoarece un amic are o instalatie cu vas deschis si el foloseste solutie parbriz pt iarna, cel mai ieftin. La o saptamana completeaza un bidon de 5 l in vas. E foarte ieftin, cam 1leu litrul. 
Insa la circuit inchis sigur nu merge.

Dar oricum nu ajungi la 400 lei. E 9 lei litrul de antigel si nu trebuie apa demineralizata. E ok si de la robinet. 20 litrii antigel iti ajung.

Editat de Faker
Link spre comentariu

O recomandare aveți privind ce tip de termostat să folosesc, care să lucreze la temperaturi mici ?

Prefer ceva simplu și fiabil. Ceva cu microcontroler și afișaj probabil voi construi eu oricum, de plăcere, dar doar pentru monitorizarea exactă a temperaturilor (garaj, tur, retur), dar pentru comanda pompei aș prefera ceva analogic/mecanic.

Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...

Acum după o scurtă perioadă de exploatare, timp în care temperaturile au atins un minim de -2 grade afară, deci încă iarna nu ”a mușcat”, am o altă nedumerire legat de modul de exploatare a unei centrale simple pe lemne. Întâmpina acum o problemă la care sincer nu mă așteptam, respectiv centrala face prea cald în casă. Cazanul este Ferroli 4 elemenți fontă, fără pufer, spațiul încălzit are 70mp, iar ”încălzitoarele” sunt un portprosop de 450/1200 și calorifere de aluminiu ce însumează 72 elemenți. La încălzire contribuie oarecum și țevăraia fiind de cupru.

Eu când aprind focul bag lemne cât intră, dar nu intră mai mult decât făceam un foc la o teracotă, lemne ce se cam duc în 2,5-3h de la momentul aprinderii. Dacă înainte să fac focul aveam 20-21 grade în casă, după ce se trec acele prime lemne temperatura în casă este de 25 grade. Moment în care pun ceva cocs, de exemplu 4kg că atât încape într-o găletușă de plastic de 5kg(de la kit de rosturi). Temperatura în casă ajunge după alte vreo 2 ore la 27 de grade.

Ieri am avut niște musafiri și cum nu am vrut să-i omor cu căldura, după prima șarjă de lemne nu am mai pus cocs ci 2-3 lemne și așteptat să se ducă apoi alte 2-3 cât să mențin focul, dar tot s-a făcut prea cald. De aseară de pe la 19 nu am mai avut apă caldă în calorifere dar acum e totuși ok în casă, 23 în dormitor și 21 în living în condițiile în care afară sunt 0 grade.

Mă gândesc că dacă aș face un foc scurt, adică să-l las să moară după ce s-a încălzit în casă, centrala nefiind teracotă răcindu-se repede, mie teamă să nu am prea rece în casă dimineață când va fi ger afară.

Într-o seară m-am riscat și am dat lanțul la 50 de grade, deși știu că nu e indicat să ți apa în centrală sub 60, dar muream de cald, totodată ținând și mai mult focul, am auzit pe la ora 4 pornind pompa, probabil era jaru pe ducă și mai are 1 - 2 porniri înainte să se oprească de tot.

Acum mi-e clar că e nevoie de pufer, el mi-ar rezolva această problemă, dar cei care nu aveți pufer cum procedați? Sunt curios dacă dați termostatul cu lanț și sub acel minim de 60 de grade. Cineva îmi zicea că cu cocs face mai puțin gudron decât cu lemne și nu ar fi o problemă că dau lanțu la 50.

Editat de x_dadu
Link spre comentariu
On 9/5/2020 at 7:47 AM, Faker said:

ntrebam deoarece un amic are o instalatie cu vas deschis si el foloseste solutie parbriz pt iarna, cel mai ieftin. La o saptamana completeaza un bidon de 5 l in vas

Nu e prea sanatos , lichidul de parbriz de iarna are alcool metilic ,lichid care daca trebuie complectat inseamna ca pe undeva se evapora , se poate inhala , pericol de explozie .

 

Antigelul e recomandat , iesi mai ieftin , nu trebuie lasat prea concentrat ,ajunge -8 -10 grade ,ca mai mult in minus nu se atinge fiind in interior .Si la supraincalzire e mai bun antigelul ,fierbe mai sus dacat apa......peste 120 grade .

Ca sa tii temperatura mai normala , ar trebui intretinut focul mai des cu lemn mai putin , dar e bataie de cap ,si imposibil daca nu esti acasa .Temperatura optima de transfer calorifer este cu apa la 67 grade ,la mai putin = risipa.

Un prieten a avut centrala cu gazeificare , controlata electronic ,l-a adus din Germania defect si l-a reparat , avea si senzor de poluare la iesirea horn ,focul era deosebit de eficient ca si caldura si consum de lemne , arderea era variata cu afluxul de aer produs de ventilatoare comandate electronic .Zicea ca e un fel Euro 3....intre centrale.A trecut pe centrala cu ulei de motoare folosite ,pina a fost singurul in oras cu el primea gratis ulei uzat de la serviceuri , dar si serviceurile au trecut pe asa ceva .Uleiul era filtrat si preincalzit ,injectia era controlata , pornea si oprea focul dupa nevoi automat/termostatat  ca o centrala pe gaz .Interesant ca pe horn nici urma de fum , amestecul ulei /aer ardea perfect .Si acum se descurca cu facut rost de ulei ,deh i-a trebuit casa mare.......La inceput avea pe gaz , avea niste facturi uriase.....

Link spre comentariu

 Usilitel.Uleiul cu injectare se preteaza la automatizare.Ce are Dadu acolo ar fi o centrala "cheala",similar masinilor auto baza...Ma refer la faptul ca nu controlezi combustibilul.Practic lucrezi cu acesta discontinu,il bagi si astepti sa arda.Stand acasa ai putea lucra ca la..."mai bagi un lemn in soba"!Stiu ca exista si centrale cu automatizarea introducerii lemnului,mai usor la cele cu peleti.

 Privitor la gudroane mai multe la lemn e normal.Cocsul practic are ceva similar gudroanelor,practic un liant,care se arde in proces.Din lemn,mai ales daca e umed,distila,la ardere,gudroane care se depun pe cos.

 Privitor la temperatura pe care o tii in centrala e discutabil.Centrala pe gaz care o am cere temperaturi joase pentru realizarea condensarii.Nu stiu ce tip are Dadu,cu sau fara condensare.Nu vad de ce ar fi impus minim 60 grd pt lemn.

 Oricum vreau sa spun ca functionarea cu termostat la acest tip de centrala este f greoaie.Tocmai din cauza ca nu poti controla fluxul de combustibil continu.

Link spre comentariu

Pana nu-i pui puffer, va fi chin. Cu puffer, centrala produce continuu si caldura se acumuleaza in acel vas. Dupa puffer mai pui o pompa comandata cu termostat de camera si vei avea confortul dorit fara sa angajezi fochist. Eu am un puffer de 1000 l, care inmagazibeaza cam 40...45kW. Acestia imi ajung pana dimineata, in cel mai rau caz. Casa are 350mp. In varful dealului.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări