Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Restaurare acumulator - de plictiseala


Sharky

Postări Recomandate

Bun, am descarcat la 5A si in 4.5h am oprit procesul.

 

start 4.03v 5a 1.255
1h 4.03  5a 1.25 1.26
2h 3.99  5a 1.24 1.25 
3h 3.93  5a 1.225 1.235 75% 60ah
3.5h 3.8 5a 1.2 1.23 4+ in gol
4h 3.45  5a 1.21 1.215 3.92 in gol
4.5h 2.5  4.5a 1.2 1.21 3.86 in gol
Dimineață 
4.04v 2.01V+ 2.03V  1.2 1.21
In sarcina 5A 3.75 =1.87+1.88

Conform tabelelor:

2.01V => 12.06V , 1.2 => 30% dupa tensiune 55% dupa densitate

2.03V => 12.18 , 1.21 => 60% 

 

C1 pare un pic mia slaba ca C2, totodata si C2 parea mai slab ca restul la evaluarea initiala (densitatea mai mica)

 

Fac alt experiment, am scos din acid din c1 in borcan si am bagat in locul lui apa.

Incarc asa ca poate in prezenta apei mai iese ceva sulfat din placi. 

O sa il las la copt la tensiune normala de 14.4 cateva zile. Apoi reglez densitatea finala ca am scos in alt borcan electrolit de 1.26.

De fiecare data cand voi masura densitatea voi agita/bulbuci inainte lichidul aplicand tensiune/curent mare apoi dupa ce se linisteste masor.

 

Restul de celule nu dau urme de auto descarcare, tensiunea pe ele e mare precum si densitatea, toate sunt la >1.26.

 

Am editat concluzia. M am gandit un pic nu era tocmai corecta.

Link spre comentariu

Bun.

C1 scazuse sub 1.3 din cauza inlocuirii acidului cu apa.

Am pus la incarcat in serie cu C2 s-a incarcat deja in mare, densitatea a urcat la 1.24 pe C2 si curentul s-a limitat la 0.3A.

 

Asa am intrerupt procesul si am pus surse separate pe fiecare celula.

Pe C1 care acum la 2.6V al borne mananca 2.5A.

Astept sa se stabilizeze curentul la o anumita valoare, sa vedem la cat se potoleste.

 

Pe C2 l-am lasat la 2.4V pana maine.

 

Intre timp C1 si C2 s-au potolit fiecare trag sub 0.5A asa ca i-am inseriat si le dau  cu o sursa ii las asa.

Densitati 1.16 si 1.24, tensiune 4.7 la borne = 2.3 + 2.4.

Asa ramane o buna bucata de vreme, vad ce pot recupera.

 

Intre timp am vrut sa purific acidul scos din bateria dusa la reciclat. Initial e de 1.2. Vreau sa il purific prin electroliza sa ma scap de apa. Treaba o fac pe balcon deci nu e vreun pericol.

 

Am pus doua placi de inox si le dau cu 3A prin ele. Bulbucesc de le ia naiba.

Electrozii raman curati, deci nu reactioneaza.

Initial am incercat cu cupru dar m-am oprit repede cand am vazut ca se desprind particule.

 

Problema acum e ca acidul care era perfect transparent acu e verde inchis si zau daca am inteles de la ce.

Sa fie de la cupru? Sau de la niste bucati de furtun care le-am pus intre placi. Totusi furtunul nu pare a fi afectat.

Link spre comentariu

Intre timp am pus alta sursa pe C6 care era la 1.255, a urcat la un 1.265. Curent oricum nu a vrut sa traga prea mult semn ca celula era ok, restul de celule sutn peste 1.27, deci nu imi bat capul, doar C1 a ramas de rectificat.

 

C1 si C2 s-au oprit las 1.6 respectiv 1.26.

C2 asa va ramane, probabil va mai urca denstitatea singura pana la 1.27 cum s-a intamplat cu celelalte. Curent nu mai vrea sa traga cu 2.4V pe celula ia 0.12. Nu mai insist in stadiul actual.

 

Pe C1 l-am tot lasat la 2.4V nu vroia nici el sa mai creasca in densitate, curent era la 0.17 asa ca am incheiat.

Si daca i-am dat 2.6V incepea sa faca bulbuci dar nu crestea in densitate, deci cred ca din placi a iesit ce era de iesit si nu mai e de unde sulfat de scos.

 

Am scos din electrolitul diluat anterior crescut de la 1.1 la 1.16 si am completat cu electrolit de 1.2, densitatea finala ajungand la 1.19.

Curentul tras acum la 2.4V pe C1 a sarit la 3A. Dupa o ora scazuse la 2, semn clar ca trage curent.

Vad cat mai urca densitatea si la cat se stabilizeaza curentul.

Apoi iar il fierb usor si compeltez cu 1.26 pana cand aduc densitatea catre nivelul normal.

 

Apoi mai vad eu ce teste fac.

 

 

legfat de bulbuceala, efectele negative ar fi coroziunea/oxidarea electrodului pozitiv.

Deci un e prea bine sa bulbucesti prea mult. Teoretic...Dar probabil alta metoda nu e cand bateria e moarta si incerci sa o aduci la viata.

https://www.takomabattery.com/why-do-lead-acid-batteries-fail:lead-acid-battery-failure-modes/

 

 

 

 

Link spre comentariu

Curentul de pe C1 a scazut la 1.5A dar s-a intamplat ceva interesant. Tensiunea pe celula a scazut, dar curent tot nu prea trage. Trebuie sa ii dau 3V in gol cu limitare la 6A, pe celula ajung 2.4V si curentul e la 3A.

Daca ii dau 2.5V in gol pe celula curentul scade la sub 1A.

Firele par ok. Ei, asta e. vedem ce se intampla.

Deocamdata pe C1 densitatea a urcat la 1.2 noul curent de 3A e in continua scadere. Bateria nu fierbe, vedem ce iese din toata treaba asta.

 

Dupa ce ajung sa stabilizez noua densitate completez iar cu acid mai pur.

Link spre comentariu

Treaba tot asa a ramas. C1 a ramas la 1.23.

Tensiunea in gol e la 2.05 (12.3V echivalent). Deci e pe la 60% incarcata.

 

Ce se intampla aici e ca nu mai am de unde scoate sulfat din placi, fie nu vrea, fie l-am scos pe tot, ca nu mai urca.

Daca ii dau 2.4V la borne trage peste 4A si nu scade nici dupa 36h. Bateria usor calda.

Apa nu bulbuceset decat f slab pt ca tensiunea e prea mica.

Ca sa faca bulbuci am nevoie de 2.6V si acolo trage 14A (am pus ambele surse in paralel).

 

Probabil completez cu acid ca sa aduc la 1.27 si aia e.

O sa fierb in eprubeta acid pana ii cresc concentratia torn in baterie sa o aduc la linie.

 

Apoi spec ca tensiunea in gol sa urce la 2.1 si sa speram ca va fi folosibila.

 

Link spre comentariu

Pt ca nu m-am multumit cu cat mi s-a dat...C1 a intrat in scurt.

Am lasat-o sa stea in repaur si dimineata densitatea era scazuta si tensiunea la 1.9.

 

Acu o incarc cum pot ca sa scot cat acid din placi pot, apoi o clatesc si decantez acidul.

Poate prin spalaturi reusesc sa indepartez depuenrile si scurtul.

Mai bine ma multumeam cu densitatea de 1.23 cat obtinusem in prima faza.

 

Asadar nu insistati f mult cu fierberi si alte prostii ca mai rau faceti.

 

Link spre comentariu

Alte experimente. Cu platbanda de cupru direct scurt pe terminale. cam 220A la inceput, tensiune mica pe platbanda gen 0.5V.

Deci 2.5mR platbanda 43m bateria asta daca consider 10V in gol. Celul suntata fierbe in draci. Acu e cu apa.

Test invers cu clesti de curent si cabluri cam subtiri: 2V in sarcina pe clesti si fir, 130A deci 15m cablul. LA desprindere prima valoare 6.2V deci 50m rezistenta interna baterie.

 

Rezultate cam dezamagitoare. Bateriile anterioare aveau rezistenta sub 20m, dar e drept masurata la curenti mai mici nu la peste 100A.

 

Ce a fost interesant e ca initial cand am cuplat platbanda curentul nu a crescut brusc. Initil 30A apoi 50A apoi 100 si a tot urcat pana peste 300A. ASta chir prima faza, dar apoi nu s-a mai repetat valoarea de 300.

Deci ceva s-a intamplat intern in acea baterie.

 

Nu cred ca ar ajuta sa pun acid in celula, ca s-ar autodescarca si s-ar transforma in apa.

SAU?

Link spre comentariu

Asta cu platbanda se poae lasa cu o arteziana cu acid, caz intimplat la o baterie de 550Ah de 2Vdc, 1 element dintr-o baterie de 48Vdc, s-a umflat, a puscat dopul si a improscat acid...

Cel care a facut scurtul nu era incepator si a zbughit-o afara pe usa si a strigat sa nu cumva sa intram in camea bateriilor pina nu ne spune el.

Cesterea curentului se datoreaza incalzirii bateriei si accelerarii reactiilor chimice,e ceva normal daca bateria e rece.

 

 

Link spre comentariu

Bateria e fara dopuri fix din acest motiv. Fierbe doar celula moarta asta pt ca se incarca de la celelalte. E drept ca se incarca invers.

 

Nelamurirea acum e :

Nu cred ca ar ajuta sa pun acid in celula, ca s-ar autodescarca si s-ar transforma in apa, asa-i?

SAU?

In stadiul de fata celula e doar cu apa si tensiunea pe ea e zero.

Placile sunt curate pt ca am scos cu sursa tot sulfatul din ele, pana n-a mai crescut concentratia.

Apoi multe spalaturi cu apa si asa a ramas.

 

Link spre comentariu

Cu fiertul ca asa se intimpla, oricum culmea este ca daca insisti poti incarca o baterie cu Pb pe invers si chiar merge.

Acuma cit merge nu stiu dar a patit-o tata cu o baterie incarcata pe dos.

S-a terminat bateria originala si a primit cu imprumut o baterie, a  pus-o pe masina si la conectare bornelor a dat o flama cu totul deconectat, masina Fiat 1800 dar era cu alternator si au intrat diodele in conductie, noroc ca a deconectat-o urgent si m-a sunat, l-am intrebat daca n-a pus-o pe dos si mi-a zis ceva despre nivelul meu de pricepere in auto ca...bornele-s diferite ca marime.

Am rugat un fost coleg sa merarga pina la el sa masoare bateria si ...era polaritatea pe dos.

S-a dus la atelrierul de unde o luase si asa a aflat ca au incarcat-o pe dos, a schimbat careva cablele la redresor si clestele cu rosu a iesit - !

A largit un pic bornele a pus-o pe masina invers si a mers asa citeva luni, vara, pina a reusit sa cumpere o baterie noua ca atunci si asta era o mare problema.

 

La bateria aia cred ca mare lucru nu prea se mai poate face, acid clar nu are rost in plus.

Link spre comentariu

O sa fac o gaura de vizitare si o sa conectez celula moarta direct la borna de plus. Nu strica o baterie de 10V la casa omului.

Link spre comentariu

Am taiat celula.

Cu 5 celule duce lejer 170A prin cablu de 60mOhmi la 9V in sarcina si 230A la 8.3V si cablu de 40m sau asa ceva.

Rezistenta interna calculata la sub 10m. Deci ma declar multumit de bateria obtinuta.

Capacitatea nu o mai masor ca nu ma mai intereseaza. Celual adiacenta am masurat deja, celelalte se prezentau mai bine.

 

MAsurari mai concrete:

170a 9v 60m cablu 10m Ri baterie

220 8.3 37m cablu cald 10.5gol 10m Ri baterie

450a 10.7 inainte 7.2V 16m cablu sarcina dupa sarcina in gol 10.4 => 7m Ri baterie

 

Un lucru e clar, prima celula era defecta rau de tot. Restul n-au nici o problema.

 

image.png.59817729700e827b288608b7a44f1654.png

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări