Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Restaurare acumulator - de plictiseala


Sharky

Postări Recomandate

Sursa e de maxim 6A, deci nu am cum depasi C/10. Si cand o las la copt cand e incarcata trage f putin. sub 1A.

Toate enumerarile sunt de la + la minus.

Exact asa s-a intamplat si la bateria cu celula in scurt. Borna plus era cu lipsa.

 

Am observat ca rombaturile fierb mai usor decat varta black, varta silver sau bosch scump.

Pur si simplu se aude ca sfaraie mai tare in aceleasi conditii. O fi compozitia diferita.

Varta veche, silver, din posturile anterioara era sigilata dar puteam vedea nivelul cu ajutorul unei lanterne, ma uitam direct prin peretele translucid. Nici un element nu avea lipsa.

Link spre comentariu

Aia cu celula de la + ca se duce prima am intilnit-o in multe cazuri, de aia am si intrebat, de ce, habar n-am mai ales ca electrolitul este compartimentat.

Nu stiu si basta.

la 1A poate sta cu zilele o baterie daca aveti grija de nivel electrolit si sa fie aerisita.

Sa ne spuneti ce rezolvati.

Astea cu fiertul probabil tin si de materialul din care sint placile, separatoarele ca acidul tot ala este sau puri si simplu de cum e configuratia interna a separatoarelor si materialul lor, insensul ca permite gazele sa faca bule mai mari sau mai mici, n-am urmarit asta, recunosc spre rusinea mea.

 

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Cu 4.85V pe primele doua celule nu vrea sa scada sub 0.17A, e o plafonat f incet se duce in jos.

Densitatea tot cam aia e pe primele celule 1.23 si 1.24.

 

Asa ca am inceput descarcarea tot pe primele doua celule. 1A, ma uit peste 12-14h cum se prezinta.

Apoi le incarc iar sa vad daca se incarca la unison.

Le mai dau cateva cicluri de acest gen, poate poate mai creste densitatea.

Am pus sursa in paralel setata la 11V si 2A, ca sa limiteze descarcarea la aceasta tensiune.

Link spre comentariu

Nu le-am lasat la descarcat am dat vreo 3h de curent mai mare.

 

Nu cred ca e doar electroliza cand cresti tensiunea.

Cu 4.85V pe primele doua celule statea la 0.17V si nu prea misca.

Urcat la 5.4V adica 16.2V echivalent pe toata bateria (am 10C in beci, deci compensez cu 0.25V) initial tragea 3.5A fara limita, dar am limitat eu din sursa la 1.5A si dupa 3 ore cand am revenit scazuse la 1A.

Bulbucea f putin la inceput, dar la final cam un bulbuc la 2 secunde.

 

Deci ceva s-a intamplat si prin celule. Densitatea acum e de 1.23-1.235. Greu sa masor exact, dar pare un pic mai bine de 1.23 chiar pe prima.

 

Am pus la descarcat la 1A pana maine, masor densitatea pe primele celule si apoi le incarc cu (14.4+0.25V)/3 .

 

 

Link spre comentariu

Dupa 13h de descarcare la 1A densitatea e de 1.22 (cam ciudat) egala in ambele si tensiunea cam la 4V in sarcina si 4.15 in gol pe 2 celule deci 12.45V.

ASta vine cam 60-70% conform datelor din tabel. Deci teoretic primele doua celule (cele afectate) ar avea in ele macar 13Ah*3 39Ah din totall de 65Ah. Eu zic ca nu e rau.

Am pus alt bec, un H7 de 55W care trage fix 2A la 4V. e acum asta va fi sarcina ca sa grabesc lucrurile.

Descarc pana la 3.5 in sarcina, unde e setata sursa, apoi incarc iar precum am zis mai sus.

 

Urmatoarele cicluri o sa descarc doar pana la 4V (12V total) in sarcina, apropiat de 50% din capacitate.

 

Densitatile in celelalte celule s-au modificat inexplicabil, sunt toate la 1.27 chiar si ultima care era la 1.25 acum indica 1.26. Nu prea inteleg de ce, ca au ramas deconectate de cateva zile, nu s-a umblat la ele.

 

Edit:

Dupa 3h de -2A densitatile sunt 1.19 si 1.21, deci clar s-a mai descarcat, din pacate inegal. Tensiune 3.65 in sarcina si 4.05V in gol, tensiuni egale intre celule.

Asta vine clar 50/60 % atat dupa densitate cat si dupa tensiune.

Total din baterie s-au tras 13Ah+6Ah pana la 50% deci ~36-39Ah ar trebui sa aiba aceste doua celule.

Loc de recuperat mai este. Asa ca le incarc si repet procedeul.

 

 

 

 

 

Link spre comentariu

Dupa cateva ore de incarcare la 5V pe primele 2 celule, deci 2.5V / celula se vede clar ca sunt dezechilibrate.

Am marit tesniunea limita la 10V si limitarea la 6A si pe C1 aveam 2.4V pe a doua 2.7V, sursa fiind in regim de generator de curent constant.

Celula 2  bulbuceste f usor si densitate 1.215

Celula 1 nu bulbucea deloc densitate 1.19, dar cu lipsa usoara de lichid, deci de completez mai scade.. 

 

Apoi am micsorat iar tensiunea la 5V pt ambele celule si asa trag doar 2.7A. Semn clar ca una din celule (C2) nu prea mai vrea sa se incarce.

 

Astept inca 24h sa vedem unde se stabilizeaza curentul si cat urca densitatile. Dar daca continua in stilul asta ramanand dezechilibrata dupa o descarcare, nu va fi prea ok, va ramane iar C1 in urma. Bateria nu va putea fi incarcata ca un intreg pt ca celulele sănătoase se vor incarca primele si vor limita curentul si implicit incarcarea celulelor rămase in urmă.

 

Link spre comentariu

Se confirma, C1 e in urma chiar dupa 24h.

 

La 4.9V pe c1 SI c2  De la maxim 3A cat tragea initial prin C1 si C2 cu bulbuci desi pe C2

in 6h scazut la 0.7 1.18 1.22 , pe C2 s-au mai rarit bulbucii

inca 9h 0.44 1.19 1.24

inca 9h 0.27 1.21 1.24 ambele bulbucesc acum dar f rar.

 

Deci dureaza peste 24h ca sa aduci o celula obosita de la 40% la 60% din cauza celulei serie care e in stare mai buna initiala (70%), atinge grad maxim de incarcare mai repede si limiteaza curentul prin ambele!

Totodata C2 a bulbucit vizibil pana cand curentul a scazut sub 1A.

 

Descarcarea nu le-a echilibrat, era clar de ce, C1 fiind mai slaba s-a descarcat mai repede, C2 a ramas mult mai incarcata .

Apoi a si impiedicat-o pe C1 la incarcare. Practic cel mai tare il omoara pe cel mai slab, in aceasta configuratie de incarcare in serie.

 

Si sa nu uitam eu le dau cu 14.8V echivalent pe baterie. O masina nu face asta. Si daca ar face ar fierbe celulele bune si s-ar lasa cu pierderi de electrolit. Cu incarcare normala, adica sub 14.4 curentii ar fi si mai mici, fenomenul ar fi mai exagerat.

 

Nu degeaba la Bmw cand pui baterie noua trebuie codata altfel masina ti-o fierbe. Probabil incearca sa compenseze dezechilibrul crescand incarcarea si e un proces de durata care tine cont de imbatranira tipica a unui acumulator. Si cum il prinzi din timp merita.

 

 

Asa ca singura metoda sa restaurez toata bateria e sa streez prima celula pana cand ii cresc densitatea la o valoare normala, altfel nu va rezista pe masina decat cu interventie periodica pt incarcarea separata a primei celule.

 

Cam nasol.

Din pacate si C2, a bulbucit 24h aproape si tot la 1.24 s-a plafonat cat era inaintea descarcarii.

Mai insist ca timp este.

Link spre comentariu

Este un timp "pierdut" cu folos si pentru noi.

Necazul acolo este ca pe elementul 1 a aparut probabil sulfatarea partiala a placilor.

Aia in unele cazuri este reversibila in altele nu.

Pe timpuri acumulatorii etansati cu smoala se reparau simplu, se taiau puntile la elementele slabe si se schimbau placile si separatorii. Incarcarea la 14,4 Vdc conduce la o incarcare la maxim a tuturor elementelor daca toate celulele sint egale, daca nu cele mai bune se incarca la 2,4Vdc/celula apoi urca spre 2,6Vdc/celula, incep degajarea de gaza si asa scade tensiunea pe cele slabe ajungind sa nu se mai incarce la maxim iar asta se tot repete pina cel mai slab va ajunge sa se sulfateze.

Din cauza asta e buna procedura de egalizare in care tensiunea pe element ajunge pina la 2,6Vdc deci 15,6Vdc/6 elementi pe care daca o faci o data pe an ar trebui sa fie suficienta.

Necazul este la masinile noi cu incarcare pilotata de ECU la care gradul maxim de incarcare este tinut pe la 75-85% tocmai pentru a lasa loc de a recupera o parte din energie la frinare, la alea procesul de imbatrinire este mai rapid decit la a incarca tot timpul bateria la maxim.

La C1 probabil fara a trece pe apa distilata si a fierbe elementul ala naravas cu zilele nu va mai iesi mult in plus.

Spor la bricolat in continuare.

 

Link spre comentariu

Fix de asta documentez.

 

Adica sa golesc in borcan, sa bag apa sa fierb asa?

Asta in ultima instanta.

 

Cu mașinile noi nu sunt de acord cu tine. Daca bateria e toata la 70 la suta si celulele obosite la 50, sa zicem. Cum toate sunt descarcate trece curent prin ele si incet celula obosita le ajunge din urmă.

Daca sunt toate pline ochi curentul va fi aproape zero la tensiunea normala de incarcare si cine e ramas in urma...in urma ramane.

 

Acu a scazut pe cele doua celule curentup la 0.2 la 4.9v.

1.21 si 1.25 aproape.

 

Asa ca le am pus la copt la 5.3 adica 16v si trag 1.5a care dupa o ora a scazut la 1a si tot acolo a ramas.

 

1.23 si 1.25 clar. Mai insist in configurația asta pana cand vad 1.26 pe a doua si apoi ma concentrez pe c1 exclusiv.

 

Link spre comentariu

Da, asa se face pentru desulfatare, incarcat pe apa distilata la inceput cu tensiune mare pina incepe sa fiarba.

Fenomenul ce-l explicati apare la toate masinile, cind o celula se incarca complet tensiunea tinde sa creasca peste acei 2,4Vdc si se lasa cu degajare de gaze.

Cind ai 14,4Vdc si o celula defecta si restul de 5 urca la 2,6Vdc si fierb la greu pentru aia defecta mai ramin 1,3Vdc...mno aia nu se mai incarca.

Daca faci egalizarea si ajungi la 15,5-15,6Vdc atunci incet, incet ajunge si aia sa se incarce.

 

Bateria cu Pb este ca are cea mai lunga viata incarcata 100% ori astea noi nu o incarca atit.

Link spre comentariu

Curentul se stabilizase in jur de 1A asa ca am oprit.

Dupa 2h de pauza densitatile erau 1.22 si 1.255, deci un f mic progres si 2.18 si 2.2 pe C1 respectiv C2.

Din moment ce C2 e aproape 1.26 nu are rost sa il mai stresez pt moment.

 

Am pus C1 la copt mai departe 2.5V 1A, deci se pare ca si asta limiteaza, nu era limitat doar de C2.

Il las asa 24h, poate creste singura si densitatea din C2, cum a crescut in C6, care era de aproape 1.25 si acum de masor e 1.26 constant, fara sa ii fac nimic. Temperatura ambianta tot aia e 10C.

Prea mutle gaze nu se faceau drept urmare electrolitul e la nivel.

 

Sarma de cupru izolata a capatat depuneri de plumb. Poate trebuiau sa o cositoresc, dar suprafata e destul de mica, doar capatul e dezizolat 1cm cat sa faca contact.

 

Dupa 12h, cu tensiune 2.55V doar p C1 : 0.5A  1.24 si 1.26 (C2 repaus).

 

Se intampla ceva densitatea creste usor stand, nu stiu de ce poate de aia ca ies bulele.

Toti elementii au o crestere usoara inclusiv C6 care lasat la 1.255- acu are clar 1.26 ba chiar un pic peste.

Restul se pastreaza la 1.27+ semn clar ca bateria nu sufera de auto descarcare.

 

Densitatile le masor de 3 ori si fac in cap media ca sa inlatur orice dubiu.

 

Link spre comentariu

Descarcat C1 in 6h la 3.3A pana la 1.96V in gol si 1.19 densitate..

Deci cam 50%. Asadar capacitate estimata 6*3*2 35-39Ah din 65.

 

Pus la incarcat la 2.5V tensiune finala in gol, acu cu 2.2V pe la bornele elementului trage peste 7A cat poate da sursa.

Dar am limitat las 2A si o las pana se stabilizeaza curentul probabil 24h.

 

......

 

Dupa 10h 2.4v pe c1 deci 14.4v, trage 1.4a.

14h 0.54a 1.23 si 1.27 pe c2 care sta in repaus 

16h 0.46a

 

Pauza 2h, celula a scazut la 2.15

Copt la 3V limtiare pe sursa, 2.65 la borne, 2A limitati. tot 1.23.

Apoi pus la 2.45V, acu trage doar 0.3A, deci ceva imbunatatire este dpdv al tensiunii.

 

Peste 2h scazuse la 0.22 apoi pana dimineața urcase la 0.27.

Nu prea inteleg de ce a urcat.

Densitate 1.24.

 

Pus iar la 2.7 la borne 1.35a.

Dupa 2h a scazut la 0.9, pus iar la 2.4V pe celula stabilizat si asta la 0.3A dupa multe ore.

Densitatea e acum la 1.25 clar. Deci un pas inainte.

Alta tura de fiert usor la 2.7V si 1.5A care s-au stabilizat in 2h la 1A.

 

Scazut iar la 2.4V. Mai vedem peste 24h ce se mai intampla.

 

Deja de 8 zile dureaza procesul si de la 1.18 pe prima la 1.25 si 1.22 a doua la 1.27 nu e rau.

Restul au ajuns la 1.26-1.27 destul de usor.

 

Dupa alte 24h:

Am observat ac lipsea apa pe C1 cu atatea fierberi si dupa adaugare s scazut la 1.21.

Am mai fiert si azi C1 alternand intre 2.4V si 2.7V la borne si 3A. N-am stat sa mai cronometrez.

Acum am iar 1.24 iar lichidul este un pic peste nivel.

Nu e problema, fierbem mai departe pana ajunge iar la 1.25.

 

 

 

Link spre comentariu

Bun, dupa o noapte de copt la tensiune normala, adica 2.4V 14.4 pe toata bateria am ajuns iar la 1.25 si tragea 0.6A dimineata. Cam mult dupa parerea mea. Posibil sa fi insistat cam tare cu fierberile si sa fie ceva fenomen de descarcare interna.

Macar bine ca a crescut densitatea dar apa inca e peste nivel. Semn clar ca am scos ceva sulfat din placi si l-am transformat in acid.

 

Am pus pe picioare si cealalta sursa si i-am dat o fierbere cu 14A la 2.9V in sarcina pt ca..de ce nu?

Apoi iar o perioada de relaxare de o ora cu 2.35V si curentul a scazut la 0.2A.

 

Incepem descarcarea C1+C2 sa vedem care ajunge prima catre densitate de 1.19. Sa speram ca deodata.

 

Ma gandeam daca merita sa ma complict cu o decantare. Rastorn continutul intr-un lighean, las sa se decanteze si apoi torn la loc. Singura problema e ca decantarea dureaza macar 15 minute timp in care placile stau expuse.

Ma tem sa nu se strice.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări