Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Restaurare acumulator - de plictiseala


Sharky

Postări Recomandate

Bateria a fost data la schimb ca tocmai l-a lasat pe fratele meu bateria.

Sa nu uitam asa cum am zis in paginile anterioare, de la cascadoria cu completatul, egalizatul, fortatul, etc a mai fost folosit inca 1 sau 2 ani (corectez eu mai incolo) pe 1.9tdi!

Deci din 2014 pana in 2021-2022 7-8ani din care 2 a fost menajata.

 

Asa ca pe masa de operatie a ajuns alt acumulator 65A tot premier dar mai nou, 2019, carcasa gri. Noroc ca desi e fara intretinere, capacele se pot desface.

 

Am desfacut capacele, lipsa apa la borna plus. Elementul nu era expus inca dar clar apa era sub nivel.

Aceeasi problema s-a intamplat si pe cel mentionat anterior, dar care a mai mers o buna bucata de vreme dupa completare.

 

Tensiune initiala 12.4V cu acumulatorul rece, incarcatorul automat nu vroia sa il mai incarce.

Nu am gasit densimetru, dar am facut alta chestie. I-am aplicat direct din sursa 17V cu limitare la 5A.

Toata celulele bulbuceau de zor, prima nimic.

Asa ca am pus la nivel cu apa distilata si lasat peste noapte la copt nu mai stiu la ce tensiune, oricum mare, gen 15.5-16V si 2A limitare. Limita oricum pe la 3 din ce tin minte apoi pe dimineata erau doar 0.4A. Temperatura initiala era in jur de 0C si a urcat spre 15C (cat am in beci).

Acum pe dimineata de ii dau 17V bulbucesc toate identic, iar in gol am 13.9V, revin peste o ora sa vad la cat s-a stabilizat.

 

Am remarcat ca alternatorul de opel, de passat si de ford dau cam 14.4 14.5V. Poate asta e problema, tesniune prea mare, totusi nu inteleg dece doar pe un singur element si tot timpul cel de la margine. Doar premier fierbe la aceasta tensiune, un bosch scump nu se aude cum fierbe.

De la franari sau curbe nu are cum, pt ca la ford plusul e spre inainte, deci ar trebui sa se adune apa la plus, nu sa scada. Iar in passat acumulatorul sta transversal.

Totodata eu inainte de o incarcare rastorn acumulatorul pe o parte si apoi pe ala ca sa se uniformizeze lichidul in baterie.

 

 

Ce pareri aveti? ce sa mai incerc? Bateria a fost deja inlocuita, asta se tine asa, de experimente.

Link spre comentariu

Tu ai in baterie electrolit la comun intre elementi?? Si nu face scurt? Eu stiam ca sunt cutii separate, de asta si are 6 valve. Long story short, legatura  intre fiecare dintre placi si puntea de plumb e destul de fragila si se rupe pe rand , astfel dupa un timp vor fi elementi cu mai putine placi legate in circuit, capacitate mai mica, care vor muri primii prin supraincarcare, fiind in serie cu restul.Tot asta se intampla si fiindca pica pasta de pe unele placi. Pe vremuri erau puntile scoase afara, se taia cu bomfaieru se inlocuia elementul si se lipea la loc cu plumb. Acu...altu mai gras ca p'asta l-am ras...

Editat de bolek
Link spre comentariu

Nu au legatura directa, doar ma gandeam ca poate daca agiti bateria se mai plimba din stanga in dreapta lichid.

N-am idee daca e posibil sau nu.

 

Am pus mana pe densimetru.

De la plus la minus: 1.8 , 1.21, 1.27... 1.25.

Deci primele doua si ultima sunt ceva mai slabe.

Tensiunea la borne 12.95V dupa multe ore de pauza.

 

Deocamdata le mai las la egalizat la 15V si 0.3A (limitat de cat trage bateria)

Poate poate mai urca densitatea in primele celule.

 

Ce propuneti sa fac ca pas urmator?

 

Am varsat electrolit din bateria veche, e cam de 1.21. Am varsat doar din celulele din mijloc, cele incarcate. Il las sa se aseze intr-un lighean de plasti sa se stratifice pt densitati si sa se decanteze si scot in borcan partea mai densa.

Link spre comentariu

Am bagat o sarma prin gaura de vizitare si am reusit sa prind borna interna de la prima celula. Cealalta borna e plusul bateriei.

Asa ii dau de o innebunesc fara sa imi fie frica ca le afectez pe restul. Vedem ce iese. Momentan 2.5V la 0.3A lasat la copt.

 

Cred ca asta s-a intamplat, plusul a luat-o inainte, nu stiu de ce, se descarca mai repede si/sau se incarca mai greu. In timp s-a sulfatat, i-a scazut capacitatea si ajungea mai repede in starea de incarcare maxima.

Cum tensiunea se aplica peste toate in timp ce alte celule absorbeau asta era deja la maxim si incepea sa fiarba si asa pierdea din electrolit.

Link spre comentariu

La baterie sulfatata tratamentul este simplu, se goleste electrolitul si se reincarca cu apa distilata apoi se incarca pina fierb toate elementele bine de tot.

Se goleste din nou si se reincarca cu apa distilata si la incarcat pina fierbe bine.

In mod normal macar 3 cicluri din astea se fac apoi acid 1,28 gr Be si la incarcat

Cind e gata se face un ciclu de descarcare si incarcare de egalizare.

In unele cazuri iasa baterie buna.

 

Descarcarea mai rapida a unui element n-are treaba cu bateria sulfatata, pur si simplu ori este un separator strapuns ori pasta de pe placi este pe fundul cuvei si produce o rezistenta de descarcare.

 

O baterie sulfatata are tensiunea de 12V insa nu are capacitate.

Vrei s-o incarci, isi ridica tensiunea la 15V dar nu trage curent.

Urmarea e ca ridici tensiunea pina pe la 40Vdc, limitezi curentul si o lasi sa inceapa sa se incarce, dupa aia incepi procedura de spalare cu apa distilata.

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Ai mai scris astea tot aici. Am inteles mesajul tau si l am retinut doar ca mi e frica sa nu stric ceva cu spalarea. Iar acid nou nu vreau sa cumpar.

Inteleg ce zici ca acidul in celula a ajuns sulfat si sta in placi asa de bine incat curentul in loc să il desprinda prefera sa faca electroliza si coroziune ca e mai usor.

 

Aici sunt la o celula busita. Ma joc cu aia acum. Cealaltă baterie cu celula scurt e la reciclat.

40v dc? Si ce sa am in ea? Apa sau acidul inițial? 

O sa incerc cu 40/6 doar pe celula.

 

Uite. Eu nu cred ca e chiar asa sulfatata. Doar celula e ramasa e in Urma. De ce spun asta.

 

Cand aplici tensiune serie pe toate celulele e clar ca restul fiind incarcate fierb si prima nu prea primeste cat ar vrea.

 

Asa cu acces pe celula ii dau incet până e full. Timp este bateria e in rezerva alta noua i a luat locul.

 

Eu am mai incarcat baterii lasate pana cand aveau 5v pe borne si si au dat drumul. Sper ca si asta.

 

Daca nu merge asa, pe celula, o sa incerc spalaturi dar doar pe celula afectata.

 

 

Amn mai gasit niste materiale pe net:

https://a6s.info/en/electronics/313-electrolyte-density-not-increase

Practic repeta cam ce ai spus tu, un pic mai detaliat.

Plus el spune ca daca insisti cu curentul pana la urma isi da drumul. Timp sa ai...

Asta voi face, insist cu curentul pe celula afectata.

Link spre comentariu

Era la 1.21.

L-am lasat la copt, la 1A si 2.55V in gol si in final bateria limitase la 0.7A ajunsese la 1.22

 

Apoi pus pe bec de 12V, tragea cam 1A la cei 2.2V care avea in sarcina bateria.

Dupa cateva ore tensiunea in sarcina era la 2.05V dar densitatea tot pe la 1.22, ciudat ma asteptam sa scada mai mult densitatea.

 

Pus iar la copt 1.5A 2.6V in gol, sa vedem cat mai recuperez din densitate.

 

Link spre comentariu

Ce inseamna ca nu a plecat? Adica avea tensiune mare pe ea, dar nu absorbea destul curent? Si de golit se golea imediat?

40Vdc presupun ca e tensiunea in gol, ca ii dai cu limitare de curent si practic la bornele bateriei ajunge mai putin.

 

Asta cred ca merge. La prima celula e la 1.22 I-am dat 30minute 5A la 3.5V in gol dar n-am vazut mare lucru sa mai creasca densitatea.

Totusi o crestere de la 1.8 la 1.2 pe priam celula nu poate insemna decat ca treaba merge spre bine.

Deocamdata las toata bateria sa se odihneasca la 14, trage 0.3A. Cateva ore, astept sa se sedimenteze totul si masor iar densitatile cine stie acu poate masor si bulele de aer.

 

Daca diferentele de densitate sunt mici brutalizez toata bateria si vad daca bulbuceste toata la unison cand ii dau fortat de tensiune cu 6A prin ea.

 

 

 

 

 

Link spre comentariu

Adica nu tragea curent, era la nivel de mA la 12Vdc, si da tensiune avea 12Vdc insa daca voiai curen tot asa de ordin mA.

Initial ii dadeai 40V, gaseai 40V pe bornele bateriei apoi incet incet crestea curentul si intra limitarea, dupa manevra de spalare.

Mi-a luat o saptamina pina am scos-o cit de cit la capat insa aveam din belsug apa distilata si acid, lucram in sala bateriilor de la o centrala telefonica automata.

La bateriile auto standardul era de 1,28Be, la stationare de CTA 1,18Be insa alea aveau norma de 10ani ca durata de utilizare normala.

Daca bateria a fost incarcata cu acid de 1,28Be si ai doar 1,22Be la incarcare restul este in placi.

De aia se foloseste metoda cu apa distilata sa scoti si restul de "acid" din placi.

La 1,22Be inca este o baterie teoretic accepabila, din tinere minte e pe la 80% din capacitate la densitatea aia.

Oricum la 1,26Be e 100% incarcata ca oricum ceva mai ramine si in placi.

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Da. Inteleg ideea ca acidu trece drept sulfat pe placi si eu acu tre sa găsesc o metoda sa il desprind sa reactioneze cu apa ajutat de curent sa se transforme in acid.

 

Asa zic si astia de pe net. 1.22 e 70 80 procente.

 

Crezi ca e periculos de fierb toata bateria? Adica sa le incarc toate buluc.

 

Fiertul asta dăunează? Ca apa pot completa. dar nu cumva arde si elementele?

 

Nu as spala bateria ca e cam mult de lucru si ma tem sa nu o dau in bara. Unii pe net zic sa nu o agit. Pai de nu o agit cum sa o vars in lighean?

Cu furtun pot extrage doar pana la un nivel.

De aia mai bine ii dau pace.

 

Ar mai di o metoda laborioasa. Sa dau sa fiarba sa se agite  lichidul, sa il extrag cu pipeta in borcan sa las sa se decanteze si sa torn inapoi si tot asa. Dar in ritmul asta gat la anu...

Link spre comentariu

Fierberea excesivă a electrolitului poate desprinde pasta de pe plăci și nu vrei asta..

Eu ți-aș propune o variantă, taie cutia bateriei puțin peste nivelul maxim al electrolitului, scoți toate plăcile și le inspectezi vizual, eventual schimbi separatorul scurtcircuitat.Apoi după ce testezi temeinic, lipești la loc, adăugând și câteva ,,scoabe,, de sârmă ca întărituri..

Link spre comentariu

Stai un pic. Bateria cu elementul in scurt e dusa la reciclat. Aia e istorie. Coincidenta face ca de cateva zile fratele meu a inlocuit bateria si cea cu elementul suntat a fost data la schimb.

 

Acu pe bancul de lucru e o baterie care avea un element obosit si care acum iarna n a mai pornit. Fratele meu n a vrut sa mai incarce a zis ca ia noua. 

Asa ca o recuperez acum.

 

Am masurat iar am + 1.23, 1.23 1.26.... 1.26 1.24 -

 

La 14.1 tragea doar 0.11a. incepuse la 0.13 parca. Am crescut la 14.5 si O mai las pana maine.

 

Ok. O sa evit fierberea in acest caz. Dar cumva trebuie sa aduc primele doua celule la 1.26.

 

O sa bag sarma cumva sa am acces chiar dupa a doua celula sa le fierb pe amandoua usor la 5-5.5V cu bulbuci putini.

 

Macar acum cand fierb tot acumulatorul toate celulele fierb la fel de puternic. Inainte dupa cum am scris mai devreme prima celula nu fierbea deloc.

Link spre comentariu

A stat peste noapte la 14.5V a inceput la 0.17 parca si dimineata vea 0.13. Deci mare lucru n-a facut 1.5Ah conumati, cine stie cat s-a stocat din atat.

 

Densitatile sunt 1.23 1.24 1.26 1.27 1.27 1.25, deci ceva ceva a crescut pe primele doua celulele, cele ramase in urma.

Am lasat acum la 4.85V (echivalent la 14.5 total) a inceput la 0.23A, pe primele doua celule sa vad daca scade tot la 0.13 curentul, cat era azi dimineata. Dupa 15 minute scazuse la 0.17A.

Daca ia mai mult e numai bine, inseamna ca absorb ceva.

 

Apoi ma pun sa fac cateva cicluri de incarcare descarcare tot pe primele doua celule. Da de mai castig ceva densitate pe ele...

 

Repet eu acum invat/pun in practica ce am citit. Gandesc aici in scris. Daca ceva vi se pare gresit, nu ezitati sa ma corectati.

Link spre comentariu

Tot ce e peste 1,26 e perfect, ala cu 1,23 e cumva la +?

Nu stiu de ce insa majoritatea elementilor dusi aia de la + i-am gasit, inclusiv la baterii AGM.

Scuze, nu-mi indexeaza postul asta si nu-mi apare la atentionari, de aia n-am raspuns.

Fiertul dauneaza doar daca incingi bateria se se strimba elementele la curenti foarte mari, la cit ati lucrat dumneavoastra nu are nici pe gaia.

Altfel daca electrolitul nu ajunge sub nivelul placilor nu dauneaza, se completeaza cu apa si basta ca-i baterie normala, la AGM e cu cintec.

Bun, am pus urmarirea pe manual, trebe sa mearga.

La 14,5Vdc va trage tot timpul curent deoarece face electroliza, cit este normal depinde de capacitatea bateriei, unele AHM-uri la final de incarcare trageau pe la 50mA la 150Ah insa AGM.

Astea cu lichid "uitati-o" citeva zile la 14,5Vdc bineinteles cu verificat electrolitul.

Normal durata ei de incarcare normala la C/10 este de 24H cu limitarea tensiunii la 14,4-15Vdc depinzind de temperatura.

Fata de 25C, temperatura de referinta la PB se aplica la incarcare un coeficient de corectie de -2-3mV/C/element adica la o baterie auto daca temperatura scade cu 10C, la 15C incarcarea se va face la 14,4Vdc +0,18Vdc.

La 35C se reduce cu acei 0,18V insa durata de viata a unei baterii se injunatateste la fiecare ecart de crestere a temperaturii cu 5C, deci la 35C este la sfert fata de 25C, asta pe verificate.

 

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări