Sharky Postat Noiembrie 30, 2019 Autor Partajează Postat Noiembrie 30, 2019 Bun, iata rezistenta internal a acumulatorul restaurat varta black de 5V la borne timp de minim 2 luni, asta dupa ce l-a papat masina abandonata: Ugol Usarcinna Rsarcina Ri(mOhm) I(9v) obs 12.6 12.3 1.2 29 123 in gol apoi prima valoare citita in sarcina 12.85 12.6 1.2 24 162 in gol apoi prima valoare citita in sarcina 12.43 12.28 1.2 15 234 Ugol masurat imediat dupa eliberare 12.45 12.28 1.2 17 208 Ugol masurat imediat dupa eliberare 12.9 12.3 1.2 59 67 Ugol si sarcina masurata dupa 30s Ultima masurare e facuta gresit in mod voit. Luat tensiune in gol si apoi tensiunea in sarcina peste 30s. Celelalte precum scrie. Masurarea corecta dintre astea mi se par liniile 3 si 4, cand am tinut sarcina 30s, tensiunea s-a stabilizat, am decuplat sarcina si prima tensiune citita de voltmetru am considerat ca e tensiunea in gol. Sarcina e mega babana, nu se incalzeste deloc la asa curenti mici si scurti. I(9v) reprezinta intensitatea calculata care ar da-i bateria la 9V la borne. Acu urmeaza bateria de pe passat, iar aia de 100Ah o mai tin o saptamana pe tusa, sa vedem cat scade in gol. Dupa aproape 4 zile a scazut de la 12.9 la 12.65. La 22C temperatura constanta. Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Noiembrie 30, 2019 Partajează Postat Noiembrie 30, 2019 (editat) 12,6Vdc este tensiunea normala de incarcat 100%. Imediat dupa incarcare apare o tensiune mai mare datorita unui fenomen de polarizare a placilor. Cam dupa 24h se ajunge la tensiunea normala de pe placi si se poate evalua in mod corect. Rezistenta interna depinde mult de temperatura acumulatorului. Desulfatarea se face corect doar intr`un singur mod, se goleste acumulatorul de electrolit, se umple cu apa si se lasa la incarcat 24h. Din nou se goleste si se reumple cu apa distilata si se repeta ciclul. Cam dupa 2-3 cicluri se considera desulfatat, din pacate reuseste doar partial operatiunea dar in mare parte se mai poate folosi. Bineinteles se umple cu electrolit nou 1.29grd Be. Editat Noiembrie 30, 2019 de Ion_Bumbu Link spre comentariu
Sharky Postat Noiembrie 30, 2019 Autor Partajează Postat Noiembrie 30, 2019 (editat) Varta nu le stiu desface, din pacate. Iar rombatul nu e sulfatat, dar nici nou, e din August 2014. 60Ah, 2 ani a invartit opelul, 3 ani passatul 1 9 te de i - a je me. Iata graficul de descarcare pt aia veche de 100Ah varta silver 2012: 12.9 in gol dupa 10 min 12.87 4h 12.82 14h 12.8 24h 12.78 36h 12.72 48h 12.7 60h 12.67 3d Aia de passat tocmai am pus-o la copt. vad in rumatoarele 2 zile cum scade. Idem si varta black. Pe varta black dupa incarcare am copt-o la foc mic la 13.4V pana cand curentul a scazut la 100mA de la cei 0.6A care ii tragea initial. Interesant e ca odata incarcata asa mult si de ii dai 14.4V nu mai face gaze. Pe timpul incarcarii, cand ajungea in ultima faza(>14V si curent 1-2A) se auzea clar cum fierbe. Editat Noiembrie 30, 2019 de Sharky Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Noiembrie 30, 2019 Partajează Postat Noiembrie 30, 2019 In general sint lipite capacele cu ultrasunete, cu grija se desfac, mai greu e apoi de refacut, totusi ceva fain aici: Mi`a adus aminte de tinerete, alea erau in bac de ebonita si inchise cu smoala. Se refaceau complet, existau placi, separatoare, bride si borne, vointa si lampa de benzina sa fie! Link spre comentariu
Sharky Postat Noiembrie 30, 2019 Autor Partajează Postat Noiembrie 30, 2019 (editat) aia is ciobani, le stiu canalul, dar chiar baterii nu stiam ca ciobanesc. Am vazut cum carpeau sasiuri, tiganeau camioane, etc. DAca asa zici ca eram si noi acu 40ani, inseamna ca am evoluat mult. Editat Noiembrie 30, 2019 de Sharky Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Noiembrie 30, 2019 Partajează Postat Noiembrie 30, 2019 (editat) Era procedeul de reparare a bateriilor descris in manuale. Nu era nici o ciobanie, asa erau proiectate acele baterii, la fel cu cele stationare, si alea se reparau. Existau sunturi si scoteai un element din circuit, la 48Vdc nu mai contau acei 2Vdc. Era o meserie aparte. De evoluat, da, am evoluat insa si evolutia a adus un regres, mecanicii au ajuns schimbatori de piese si din pacate majoritatea nepriceputi. Este binecunoscut laitmotivul : "calculatorul nu arata nimic, nu stim ce are!", Editat Noiembrie 30, 2019 de Ion_Bumbu 1 Link spre comentariu
Sharky Postat Decembrie 1, 2019 Autor Partajează Postat Decembrie 1, 2019 (editat) Rezistenta interna la acumulatorul de pe pãsat, fabricata in 2014. Adusa in casa stat vreo 3 ore sa se incalzeasca cat de cat, direct luata de pe masina: 12.5V in gol, deci aproape plina. Destu de ok avand in vedere ca masina circula in oras, dar find aglomerat distantele scurte, devin lungi ca si timp. Alternatorul incarca bine. Ultima incarcare a fost facuta cu muuult timp in urma. Ugol Usarcinna Rsarcina Ri(mOhm) I(9v) obs 12.5 11.85 1.2 66 53 Ugol si sarcina masurata dupa 30s 12.4 12.2 1.2 20 173 in gol apoi prima valoare citita in sarcina 12.33 12.16 1.2 17 198 in gol apoi prima valoare citita in sarcina 12.02 11.85 1.2 17 175 Ugol masurat imediat dupa eliberare 11.93 11.85 1.2 8 362 Ugol masurat imediat dupa eliberare Dupa incarcare: - incarcata cu rabdare, multe ore la foc mic. In final la 14.4V abia tragea 60mA. Fata de varta asta nu prea face bule. Varta pana nu a ajuns plina se auzea ca sfaraie. Ambele la incarcare au stat pe balcon si temperatura a batut catre 0. In final i-am tras o fierbere cu 18V si 2A. Electrolitul a ramas la nivel. Rezistenta interna cu bateria proaspat adusa de pe balcon, deci rece. Ugol Usarcinna Rsarcina Ri(mOhm) I(9v) obs 12.94 12.6 1.2 32 122 in gol apoi prima valoare citita in sarcina 12.82 12.63 1.2 18 212 in gol apoi prima valoare citita in sarcina 12.8 12.69 1.2 10 365 in gol apoi prima valoare citita in sarcina 12.37 12.16 1.2 21 163 sarcina 60s, prima valoare citita dupa 12.3 12.2 1.2 10 335 sarcina 20s, prima valoare citita dupa deconectare 12.3 12.19 1.2 11 305 sarcina 30s, prima valoare citita dupa deconectare Nu stiu in care dintre conditii as putea zice ca e mai corecta masuratoarea, dar se vad clar efectele incarcarii. Va urma rezistenta cu bateria calda, pe seara. Editat Decembrie 1, 2019 de Sharky Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Decembrie 1, 2019 Partajează Postat Decembrie 1, 2019 Incarcarea de egalizare are rolul de a aduce toate elementele cit mai aproape de 2,4Vdc, tensiunea la care incepe degajarea gazelor la 20C. O baterie veche,descarcata si neegalizata are elemente la final cu tensiuni sub 2,4vdc, prin urmare acei 14,4Vdc se impart la toate cele 6 elemente, unele depasind 2,4Vdc si degajind gaze in mod consistent, celalalte inca se incarca. Este de preferat a lasa bateria la 14,4Vdc 24-48h decit a o fierbe la 18Vdc, nu se cistiga decit degajare de gaze si pierdere de electrolit care la astea moderne nu prea se poate completa. Egalizarea este un proces lent si trebuie luat ca atare. Aducerea in parametrii apropiati de normal apare abia dupa citiva cicli de descarcare, incarcare, egalizare, asta este bateria cu Pb. Grig CL&SK 1 Link spre comentariu
Sharky Postat Decembrie 1, 2019 Autor Partajează Postat Decembrie 1, 2019 (editat) Daca vb de passat/rombat premier, asta o pot desface, pe asta am fiert-o cu tupeu. Si pana sambata cand e nevoie de passat, am vreme. Maine ma uit cu un densimetru de calitate la celule. Tensiunea pe elemente nu prea o pot masura, din apcate ,greu sa nimeresc o placa, dar rezolv zilele urmatoare. Am fiert-o la 18V fara capace si timp de jumate de ora, nu cred ca s-a intampla mare lucru, apa nu a pierdut cat sa pot masura. Presupun ca 14.4V te referi la incarcarea completa. Ea era vreo 80% (12.5V) descarcata, de atunci a stat cam 12h pe 14.4V, iar curent nu prea a tras. Presupun ca s-a egalizat ce era de egalizat daca azi dimineata nu vroia sa traga mai mult de 60mA. Sau tu zici ca sa ii mai dau? 17V cu limitare la 0.5A e bine? Cam 24h? O tin pe balcon si va fi frig, nu o pot incarca in casa din motive evidente. Sincer bateria asta de passat merge bine, nu i-as da cicluri si nici desulfatari agresive ca poate o stric. E doar mentenanta, daca sotia e plecata si passatul nu merge, vreau doar sa o pun la punct. Apoi mai vad eu cu bateria din 2012 varta de 100 ce fac. Later edit: bateria cu rezistenta interna masurata la cald, 22C in casa: 12.81 12.6 1.2 20 190 in gol apoi prima valoare citita in sarcina 12.77 12.55 1.2 21 179 in gol apoi prima valoare citita in sarcina 12.63 12.46 1.2 16 222 in gol apoi prima valoare citita in sarcina 12.32 12.2 1.2 12 281 sarcina 60s, prima valoare citita dupa 12.4 12.22 1.2 18 192 sarcina 30s, prima valoare citita dupa deconectare 12.42 12.28 1.2 14 250 sarcina 8s, prima valoare citita dupa deconectare Nu prea cred ca metodologia de masurare e buna, cred ca ar fi bine sa citesc a doua valoare citita, din cauza esantionarii lente, in functie de cand ridic borna citesc diverse tensiuni. Problema e ca daca astept inca o secunda in plus tensiunea urca si nu mai e relevanta. ASta in scenariu la care intai masor in sarcina si apoi deconectez. Un lucru e clar, bateria e buna, dovada clara ca fix inainte sa o aduc in casa a invartit bine passatul, nici vorba sa ezite, desi afara erau 3C, iar masina statea de 5 zile nemiscata. Plus alta chestie, legat de egalizare, daca bateria are 12.9V in gol si dupa testul asta are vreo 12.8, mai am ce egaliza? Mai ales daca la 14.8V la borne ,abia trage 0.15A? Sa o mai las la copt? Bule nu face. Later edit: cu limitare de curent de 0.2A a urcat la 15.2V, iar dimineata aveam 15.4v si 0.1A. (cred ca sursa era limitata la 16V tesniune). Eu zic ca nu mai am ce egaliza. Urmeaza pe seara densimetru. Editat Decembrie 2, 2019 de Sharky Link spre comentariu
Sharky Postat Decembrie 2, 2019 Autor Partajează Postat Decembrie 2, 2019 Rombeat-ul se razbuna. Densitatea e cam 1.25 in toate celulele, mai putin aia din care lipseau 2mm de apa, unde e 1.22. Nu stiu cat de precis masoara aparatul. Am pus la copt, initial 16.9V si 0.2A, a urcat la 17.2V si 0.1A. Nu accepta sarcina. Mai are sens sa continui? Mentionez ca nu am acces la bornele interne, ca altfel as incerca sa incarc doar celula aia. De masurat le pot masura cu chiu cu vai, dar nu as baga curent cand nu pot asigura o conexiune stabila. Ce e de facut? Inafara de faptul sa ii dau pace. Sa iau de undeva niste acid mai concentrat? Nici nu stiu de unde. Pana la urma bateria are 5 ani, nu are cum sa fie noua. Sa incerc un ciclu de descarcare la 50% si apoi incarcare? Pana sambata am timp destul. Link spre comentariu
sesebe Postat Decembrie 2, 2019 Partajează Postat Decembrie 2, 2019 Vezi ce am spus eu aici. Inainte de asta daca cineva mi-ar fi spus ca o baterie cu aproape 0V la borne mai poate fi facuta sa mearga bine cel putin 6 luni (cred ca mergea si peste 1an - inclusiv iarna poate) daca nu mi-o distrugea mecanicul, nu l-as fi crezut. Oricum eu l-am incarcat si in impulsuri de 2 sec incarcare la 30A si 1 sec descarcare cu 20A timp de citeva ore. Trebuie sa ai acces la ceva aparate ca sa poti face asta sau sa faci ceva custom. Eu am vrut numai sa vad ce se mai poate ceva pt ca din punctul meu de vedere bateria aia era terminata complet. S-a dovedit ca inca mai putea serios. Link spre comentariu
informer Postat Decembrie 2, 2019 Partajează Postat Decembrie 2, 2019 Acum 15 minute, sesebe a spus: Vezi ce am spus eu aici. Pai si ai tras vreo concluzie despre cum ar fi reteta mai exact, s-o faca si altii sau fiecare shaman cu incantatia lui? Link spre comentariu
sesebe Postat Decembrie 2, 2019 Partajează Postat Decembrie 2, 2019 Cam asa.... Nu m-a interesat exact o "reteta" anume. Link spre comentariu
Sharky Postat Decembrie 3, 2019 Autor Partajează Postat Decembrie 3, 2019 (editat) Update, varta black porneste. Nu am idee cat mai duce. Crezi ca de ii dau cu 30a mai scot ceva viata din rombat? Azi ii trag o masurare de capacitatea. Dupa cum vezi rez interna e mica. Dar nu pot masura mai bine de atat, ar trebui cu osciloscop cu memorie dar mi lene sa il scot pt atat. Cu voltmetru pana esantioneaza fie masor tensiunea ininte de decuplare fie bateria creste, etc. Acu de dimineata are 16.5v la borne cu 0.02a. Deci nu mai am ce egaliza prin metoda asta. Am 13.5v in gol dupa o ora de repaus. Vedem cat scade pana seara. Ca e clar ca e mega supraincarcata. Editat Decembrie 3, 2019 de Sharky Link spre comentariu
Sharky Postat Decembrie 4, 2019 Autor Partajează Postat Decembrie 4, 2019 (editat) Colegi, imi fac mea culpa. Am constatat ca voltmetru de pe sursa indica cu 1.5v mai mult. E problema ca se alimenteaza din aceeasi sursa cu ampermetru si masa e ridicata de suntul acestuia, plus ce mai cade pe cabluri la curent mare. Uitasem de problema, am gafat o ca ultimu prost. Asadar tot ce am incarcat nu mai e valabil. Tortura aia cu 17v la borne probabil era catre 15 16 max. Rezistenta interna in schimb e corecta fiind masurata cu voltmetru. Procedeul nu stiu daca e corect in schimb, dar imi fac o idee. Legat de rombat. Am tras 12-13a din el timp de 2 ore si dupa 2 ore de repaus ulterior tensiunea urcase la 12.15v. Asadar as estima 44-50a. Din cei 60ah initiali. Asta dupa 5 ani. La incarcare cu 13.8v stabilizati dupa 10 ore inca tragea 2a sanatosi cu tensiunea la 13.2v semn clar ca inca nu e plina. Tensiunea verificata corect de data asta. Asadar incarcarea verifica descarcarea ca valori. Va urma o egalizare lenta, la 15v curent limitat. Editat Decembrie 4, 2019 de Sharky Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum