sesebe Postat Octombrie 23, 2019 Partajează Postat Octombrie 23, 2019 Acum 3 ore, un_razesh a spus: Pai....enumerati-le succint, sa stiu macar in ce ape ne scaldam. ....... Cumpăra un DAC de la mine cu 1000-2000Euro si ai sa le vezi acolo......... Link spre comentariu
Marian Postat Octombrie 23, 2019 Partajează Postat Octombrie 23, 2019 5 hours ago, un_razesh said: Iar acum , serios vorbind, parca as scoate ceva mai bun decat cutiuta aia. In opinia mea ar fi trebuit sa pleci de la o lista realista de parametrii pentru sursa, si sa o aplici cautand cea mai potrivita solutie. Si spun "realista" pentru ca exista mult mit fara pic de fundament, in audio, din pacate insa electronica ceva mai definita nu este accesibila tututor, si este de inteles adeziunea asta la tampeniile vomitate pe te miri unde pe net. Cum trebui sa fie alimentarea pentru un consumator digital ( in opinia mea desigur )? -Stabilizata -Liniara ( preferabil, nu si obligatoriu ) -Riplu redus -Bine decuplata LT-ul tau este stabilizat si are o precizie arhisuficienta pentru DAC. Este liniar. Are o rejectie tipica de 75db, adica orice riplu de retea prezent pe alimentare, este atenuat la iesire de 5600 de ori ( mult peste ce are nevoie un consumator digital ). Decuplarea o faci local cu 100n direct la pinii CI-ului, asta pentru ca asa cum am zis acolo are cel mai optim efect, in special la consumatorii digitali care prin natura lor trag varfuri foarte rapide din alimentare, si au nevoie de o alimentare cu impedanta redusa la frecventele alea mari ( Mhz ), asta nu se poate face decat punand decuplari direct pe pinii de alimentare, sau oricum cat se poate de aproape de ei. Curentii aia de varf din conzii aia de 100n de la decuplare se trag, nu din electrolitici. Eventualul zgomot HF suprapus pe retea este "rejectat" ( nu stiu daca e cel mai potrivit termen ) in mod natural de traf pentru ca acesta are un raspuns in frecventa prea slab ca sa poata retransmite acel zgomot in cantitati semnificative consumatorului. Adica cu cat frecventa este mai mare cu atat amplitudinea semnalului din secundar ( "zgomot HF" ) este mai redusa din simplul motiv ca traful de retea nu poate reproduce frecvente mari. Componenta continua pe retea ( inteleg ca exista in unele cazuri, eu n-am avut astfel de probleme ) poate fi combatuta cu circuitele cunoscute. Nu are legatura cu performantele DAC, ci doar cu regimul de lucru al trafului. Artificiile alea cu filtrare RC sau LC sunt doar fite, nu faci decat sa irosesti energie in niste pasive. La fel de "utile" precum dispozitivele alea "minune" de le bagi in priza si-ti reduc ca prin magie consumul de energie de la enel. Performantele DAC nu au legatura cu alimentarea decat daca aceasta este una dezastruoasa. "Naturaletea"...."transparenta"...."caldura"....sunetului redat n-au treaba cu alimentarea DAC, ci in cel mai bun caz cu performantele lui tehnice, sau deseori au legatura cu inchipuirile ascultatorului. Link spre comentariu
un_razesh Postat Octombrie 23, 2019 Autor Partajează Postat Octombrie 23, 2019 (editat) @informer, nici eu nu sunt audiofil si am sa incerc sa va explic ce m-a „manat in lupta” cu acest mic proiect: Acel DAC SMSL M8A vine in varianta standard cu un alimentator in genul celor de laptop, dar mult mai mic, iar cablul la iesirea de 5Vdc are cam 2m....cam mult zic eu. Habar n-am daca alimentatorul e in comutatie sau liniar ca e capsulat, nedemontabil. Am mai mentionat deja, am 237 V la prize. Dupa 2 ore de auditii micutul alimentator e fierbinte. Din declaratille producatorului, DAC-ul consuma 2.7W la o tensiune de 5Vdc. Adica absoarbe un curent de 0.54A. Tot producatorul recomanda, pentru rezultate audio mai bune (dupa cum zic ei) sursa produsa tot de ei, adica SMSL P2. Culmea naibii e ca sursa are 2 iesiri de 5V /500mA ! Adica traful ala, care nu are mai mult de 5W, trebuie sa sustina 2 iesiri. Mie imi suna ca fiind aceeasi Marie....dar cu palarie chinezeasca frumos ornata de un marketing agresiv si mincinos. (Pomeneau chiar de 8000uF filtrare !) Drept urmare m-am apucat de citit si am purces pe drumul acestui mic proiect ! Daca gresesc.....mea culpa ! (Lasam discutia despre preturi deoparte, n-are nici o relevanta) Dom @Sesebe....m-ati lamurit bustean ! In consecinta, mai mult ca sigur voi deveni clientul dvs pentru acele DAC-uri ! Prea ieftine dom-le ! @Marian, multumesc pentru lamuriri si pentru bunavointa! Initial am achizitionat niste 7805. Citind mai mult am vazut ca LT1085 ar fi mai bun (LDO, low noise), plus ca nu necesita reglaje si e foarte stabil. Descrierea dvs pentru un consumator digital este exact ce voiam ! Voi tine cont de sfaturile dvs in ce priveste montarea acelui 0.1uF. Cat despre „gunoaiele” in cc din retea, v-am mai spus, doar le banuiesc, pentru ca duminica nu imi bazaie nici un toroidal iar in restul saptamanii sunt zgomotoase. Osciloscop...ioc ! Plus ca daca tot am cumparat acel filtru ...o sa-l folosesc. Nefiind electronist chiar n-am ce sa fac altceva cu el. Si nici cu diodele MUR si la fel cu cei cativa conzi de 10000uF. Editat Octombrie 23, 2019 de un_razesh Link spre comentariu
informer Postat Octombrie 23, 2019 Partajează Postat Octombrie 23, 2019 (editat) Acum 52 minute, un_razesh a spus: @informer, nici eu nu sunt audiofil si am sa incerc sa va explic ce m-a „manat in lupta” cu acest mic proiect: Departe de mine gandul sa incerc sa va opresc... poate deveniti un electronist pasionat dupa ce terminati proiectelul asta. ;) Referitor la sursa SMSL P2, la o cautare rapida pe net am gasit ca acel transformator are 15W... ceea ce ar trebui sa fie acoperitor pt. 2 canale de 5V/500mA, cu atat mai mult pt. unul singur. http://www.smsl-audio.com/Upload/image/20180712/20180712155944704470.jpg Intr-adevar zic ei ceva de filtraj cu 8000uF dar acu` nu-s convins ca asta nu-i suma tuturor capacitatilor de filtraj de pe ambele canale... Dar pana la urma poate sunteti mai castigat si mai ales mai satisfacut sa construiti propriul alimentator... va doresc mult spor! Editat Octombrie 23, 2019 de informer Link spre comentariu
un_razesh Postat Octombrie 23, 2019 Autor Partajează Postat Octombrie 23, 2019 @informer....ai dreptate! M-am uitat mai atent acum la prospectul ala si intradevar scrie 15W. Va trebui sa-mi schimb ochelarii..... In schimb cei 8000uF nu ies nici macar daca adunam absolut toti conzii de pe cele 2 canale. O sa raman la cei 20W ai mei, pentru o singura iesire de 5Vdc. Multumesc pentru urari ! Link spre comentariu
un_razesh Postat Octombrie 30, 2019 Autor Partajează Postat Octombrie 30, 2019 (editat) Buna seara! Scuze pentru pauza de o saptamana dar am profitat de vremea buna si mi-am pus la punct curtea. Revin la problemele mele: In pozele astea am incercat sa asez (ca la Casa Pionierilor) ce am facut cu ceva timp inainte de deschide topicul de fata. Initial am plecat cu ideea DC blockerului separat, filtarea principala separata de placuta cu regulatorul 7805. Se observa si radiatorul foarte mic. Nu cred ca va face fata celor 8-10W pe care va trebui sa-i disipe cu LT1085. Am o serie de intrebari (din care unele pot parea ...”neinspirate”): - cum aleg radiatorul ? Termenul de ”rezistenta termica” in K/W din pdf reprezinta capacitatea radiatorului de a disipa caldura, adica daca de ex e 5K/W am o racire mai rapida decat unul cu 14K/W ? Eu asa inteleg termenul de rezistenta....ca se opune unui aspect fizic. Rezistenta termica mica inseamna transfer termic rapid si eficient. - conzii de 10000 nu sunt pe 35V ci pe 16V, in schimb se preteaza la maxim 2.9 A. Daca tensiunea dupa redresare va fi de 9Vx1.4= 13V ar trebui sa trec totusi la 25V sau 35V? - inca nu sunt lamurit daca dioda 1N4007 mai este necesara intre pinii IN - OUT ai regulatorului. Editat Octombrie 30, 2019 de un_razesh Link spre comentariu
Mircea Postat Octombrie 30, 2019 Partajează Postat Octombrie 30, 2019 (editat) 1 hour ago, un_razesh said: - conzii de 10000 nu sunt pe 35V ci pe 16V, in schimb se preteaza la maxim 2.9 A. Daca tensiunea dupa redresare va fi de 9Vx1.4= 13V ar trebui sa trec totusi la 25V sau 35V? 9Vca la 240Vca sau la 230Vca? Sau la 220Vca? Daca este la 240Vca, atunci esti OK cu 16Vcc. Nu uita ca din aia 13V mai scazi cel putin 0,5V cadere pe punte. Dar chair in cazul cu 9V la 220Vca, tot ai (in gol) sub 16Vcc chiar si la 250Vca. Quote - inca nu sunt lamurit daca dioda 1N4007 mai este necesara intre pinii IN - OUT ai regulatorului. Aia este ca sa descarce condensatoarele de la iesirea stabilizatorului. Eu as pune-o oricum. 4007 este suficient. Nu-mi plac acele veroboard, fa un cablaj, chiar si in casa. Altfel, fa totul paianjen (dar artistic!). La capitolul radiatoare, este de preferat o cutie metalica. Metalul carcasei il folosesti ca radiator. Daca e si din aluminiu... Editat Octombrie 30, 2019 de Thunderer Link spre comentariu
Marian Postat Octombrie 31, 2019 Partajează Postat Octombrie 31, 2019 2 conzi de 10mF pentru 500mA??? Nu exista nici un tratat in teorie care sa justifice o astfel de snobista risipa. Un singur cond de 4700-6800u este arhisuficient acolo, orice peste este doar audioprostie. Imi pare rau daca sunt dur insa muuuuuulta prostie se tot promoveaza pe net in domeniul audio. Cat despre radiator. LT1085 specifica o temperatura maxim admisa de 125*C pentru control, si 150 pentru tranzistorul serie. Rezistenta termica jonctiune-capsula este de 0.7*C/W pentru partea de control, si 3*C/W pentru tranzistor. Iei in calcul temperatura mai mica ( cea a controlului ) si rezistenta mai mare ( cea a tranzistorului ) ca sa fii sigur ca nu depasesti acei parametrii. Lasi ceva rezerva si permiti sa zicem ca jonctiunea sa poata ajunge la maxim 100*C. Cu 10W disipati, si 3*C/W, asta inseamna 30*C mai putin necesar pe capsula ( Pdis*Rjc ), deci capsula nu poate depasi 100-30, adica 70*C. Daca se foloseste izolatie electrica intre capsula si radiator atunci aceasta adauga o anumita rezistenta termica in circuit. Valoarea exacta depinde de tipul de izolatie folosit. Daca iau in calcul un 0.9*C/W ( sa zicem ) atunci temperatura maxima a radiatorului trebui sa fie cu 10W*0.9 mai mica decat cei 70*C de pe capsula, adica cu 70-9, deci radiatorul nu poate depasi 61*C. Mai ramane de stabilit rezistenta termica necesara a radiatorului. Pentru un ambient de 25*C diferenta pana la cei 61 este de 36*C. Rezistenta termica necesara a radiatorului este de 36*C/10W, adica 3,6*C/W. Ceva de genul sau mai bun: https://www.tme.eu/ro/katalog/radiatoare_100095/?visible_params=2%2C775%2C329%2C139%2C328%2C138%2C777%2C5%2C776%2C763%2C2590%2C511%2C10%2C1322%2C2815%2C2459%2C98%2C21%2C324%2C323%2C325%2C532%2C181%2C142%2C259%2C317%2C74%2C49%2C909&mapped_params=763%3A1455747%2C1528959%2C1455781%2C1509648%2C1455777%3B Link spre comentariu
un_razesh Postat Octombrie 31, 2019 Autor Partajează Postat Octombrie 31, 2019 (editat) Va trebui sa masor atat la intrare (din retea, desi stiu ca e fixa, 237Vca), inainte si dupa grupul DC blocker+filtru RFI, cat si dupa redresare si filtrare. Totul la mers in gol. Carcasa din pacate e in totalitate din plastic. Incepator fiind, ma feresc la maxim de prea multa tabla....nu de alta dar parca n-as pierde fumul din LT1085. @Marian , multumesc ! Abia acu vad ca ati postat si dvs. Am inteles.....o sa-mi revizuiesc atitudinea in ce priveste filtrarile exagerate ! Am cativa 4700/35V ca cei din DC blocker (Nichicon VR ). Sunt masurati si in regula. Voi folosi numai doi, mai mult pentru repartizarea curentilor prin ei fiind in paralel. Multam fain pentru linkul cu tme si pentru calculul radiatorului ! Editat Octombrie 31, 2019 de un_razesh Link spre comentariu
Marian Postat Octombrie 31, 2019 Partajează Postat Octombrie 31, 2019 Detaliat despre metoda de calcul pentru radiator, aici: https://www.elforum.info/topic/134966-sarcina-activa-reglabila-proiect-didactic/ Link spre comentariu
un_razesh Postat Noiembrie 5, 2019 Autor Partajează Postat Noiembrie 5, 2019 Buna ziua din nou ! Diseara voi da comanda la tme pentru restul de piese necesare. Ca radiator va ramane acesta : https://www.tme.eu/ro/details/sk48-37-sa/radiatoare/fischer-elektronik/sk-48-37-5-sa/. Chiar daca e pentru TO3 sper sa nu vina gata gaurit ci asa cum e in poza si sa-l pregatesc eu. Fiind pe 3K/W va fi suficient pentru LT1085. Mai ramane sa rezolv si cu un led , de confirmare functionare, dar am o nelamurire: Am gasit multe alte scheme unde R in serie cu ledul are diverse valori (pentru tens de iesire de 5Vdc) , ba 330ohmi ba 470, 560 si chiar 1kohm. Acuma facand calculul pentru un led de 2mA si 1,7-2,4V mi-ar iesi pentru cei 3 V ramasi o rezistenta de 1.5K. Am considerat caderea de tens pe led ca fiind media de 2V iar pentru restul de 3V pana la 5, trecand 2 mA prin circuit mi-au iesit 1,5 kohm. E corect asa? (Sau e gresit rationamentul cu ledul de 2mA? Trebuie unul mai mare (10mA de ex)? Parca n-as consuma din curentul de iesire. Link spre comentariu
un_razesh Postat Noiembrie 14, 2019 Autor Partajează Postat Noiembrie 14, 2019 Probabil nu trebuia sa pun intrebarea de mai sus.... Pana la urma m-au ajutat domnii Ohm si Kirchhoff. Intre timp mi-au sosit si ultimele piese comandate. Zilele astea ma apuc de treaba si va tin la curent cu evolutia micului proiect. Stima ! Link spre comentariu
un_razesh Postat Noiembrie 22, 2019 Autor Partajează Postat Noiembrie 22, 2019 (editat) Buna seara! Am profitat un pic de vremea de-afara si am mai mosmondit cate ceva. Am definitivat partea de alimentare cu 240Vca, montat priza IEC, intrerupatorul, placuta cu DC blockerul si filtrul EMI: Am facut si ceva masuratori. Desi stiam ca am mereu 237 Vca astazi mi-a iesit 242 Vca (sunt primul consumator de langa postul trafo). Cam mare tensiunea..... La iesirea din toroidalul de mai sus am 10.8Vca.......asa ca in loc de 8V am ceva mai mult. (Toroidalul comandat e de 20VA, 8Vca in secundar ( si nu 9 V dupa cum afirmasem anterior), pe 2.5A). Vestea cea mai buna e ca inca de la primele teste fumul s-a incapatanat sa nu iasa din nici o piesa ! Nici macar din siguranta de 125mA ! Zilele astea ma voi ocupa de partea de regulator. Poate duminica seara fac testul cel mare ! Editat Noiembrie 22, 2019 de un_razesh Link spre comentariu
Marian Postat Noiembrie 22, 2019 Partajează Postat Noiembrie 22, 2019 Pai daca ne temem de fum doar la alimentarea unui filtru EMI ( a carui prezenta in continuare nu mi-o explic, n-are nici un sens EMI aici, da na... ) si a unui traf de retea stiut a fi functional, atunci poate electronica nu-i ocupatia potrivita. Link spre comentariu
un_razesh Postat Noiembrie 22, 2019 Autor Partajează Postat Noiembrie 22, 2019 In ce ma priveste electronica e la stadiul de hobby, nivelul de incepator. In schimb foarte potrivita e bucuria si satisfactia lucrului functional iesit din propriile maini. Mai ales cand nu e insotit de evenimente neplacute. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum