Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

OLD stuff...


Postări Recomandate

Frumoase fotografii! In copilarie mergeam des in piata din ultima poza, imi amintesc ca era un magazin mic cu o reclama "Zmeu - Tocilarie"; niciodata n-am priceput ce faceau acolo... Iar turnul din planul indepartat este oare "Turnul parasutist" din Copou?

As putea jura ca doamna din poza din mijloc e mama! De fapt, toate femeile erau elegante pe vremea aceea. 

Link spre comentariu

Nu, turnul cu parasuta este mai sus pe deal, mai la stanga, in zona Parcul Copou.

Ce se vede in poza este fosta antena de emisie a postului de radio Iasi AM 1053 kHz, asa cum am scris in postarea precedenta, daca ai citit.

 

"Intre timp, am gasit date mai exacte despre istoria acestui post de radio:

În anul 1941, inginerul Emil Petrașcu are meritul de a fi propus, alături de jurnalistul Alexandru Hodoș – fost director adjunct de programe la Radiodifuziune, după distrugerea, în vara acelui an, a postului de Radio Chișinău de către trupele sovietice, instalarea la Iași a postului de 5 kW, produs de firma italiană Magnetti Marelli.

La 2 noiembrie 1941, într-o zi de duminică, răsunau – pentru prima dată în eter – cuvintele „Aici Radio Moldova”, pe lungimea de 259 de metri, aceste prime cuvinte fiind rostite de crainicul Petre P. Andrei.

Din punct de vedere tehnic, în grădina casei de pe strada Lascăr Catargi s-au montat două catarge de lemn de 50 de metri înălțime, care suportă antena în „T”. Antena a fost construită la Bod de inginerul Alexandru Georgescu, care a condus și lucrările de instalare de la Iași. Deși se prevăzuse instalarea unui post de 50 de Kw putere, acesta nu a fost procurat în timp util, astfel că s-a instalat în mod provizoriu postul de 5 kW, care era satisfăcător din punct de vedere al puterii de acoperire și, în plus, era compact, ușor de transportat și a permis instalarea într-un timp extrem de scurt. Postul a funcționat la început cu puterea de 1 kW, iar după toate testele necesare, abia în mai 1942 a ajuns la puterea nominală de 5 kW, în antenă, pe 280,9 m. Postul în sine era compus din patru dulapuri cu dimensiunile 2x1x0,7 metri adâncime, plus transformatoarele, filtrele și masa de comandă, plus grupul generator, toate putând fi încărcate într-un camion cu remorcă.

În 1944, odată cu intrarea trupelor sovietice în Iași, postul „Radio Moldova” și-a încetat activitatea, iar propaganda radiofonică la est de Carpați, s-a atenuat foarte mult. Abia la 1 mai 1956, activitatea postului de la Iași este reluată, sub denumirea Radio Iași, funcționând ca studiou teritorial, fără personalitate juridică, în structura Radiodifuziunii Române.

În 1970 a fost dată în funcție stația modernă de transmisie radio de mare putere 1000 kW - care a preluat frecvența de până atunci a postului de Radio Iași, respectiv 1053 kHz. Stația construită de firma engleză Marconi la Uricani dispune de doi piloni autoradianți și este capabilă să emită cu putere maximă pe axa nord-sud, pentru a asigura o recepție stabilă în zona Moldovei atât ziua, cât și noaptea.

În anul 1985, pe 12 ianuarie, toată activitatea studiourilor teritoriale, inclusiv a Radio Iași a fost desființată, emitatorul transmitand doar programele centrale.

Emisia postului cu program local a fost reluată odată cu Revoluția Română din 1989, începând cu data de 22 decembrie, ora 15:00, în aceeași zi cu celelalte 6 studiouri teritoriale și 2 locale din țară. 

La 2 noiembrie 1996, la 55 de ani de emisie, Radio Iași emitea pe un același emițător Marconi de 1000 de kW, pe unde medii 1053 kHz și deservea opt județe din România și Republica Moldova, având o bună recepție în țări precum Suedia, Finlanda, Polonia, Germania, Grecia, Italia și regiuni ca Africa de Nord. Acest emițător era în proprietatea Societății Naționale de Radiocomunicații, Radiocom și a fost în funcțiune până în anul 2004.

Din 2 aprilie 2004 la orele 05:50 a intrat în emisie oficială noul emițător american Harris, tranzistorizat, cu o putere de 400 kW, aflat în funcțiune și în prezent."

 

Editat de Sorin2015
Link spre comentariu

Eee, cam  flambeaza. Cand sus, cand jos.

Mai imbatranin, ce sa facem.

Acum 18 minute, BRANCA a spus:

 Pe vremea aia chiar că aveau ce căra Daciile!!Azi??:nerv

Azi nu mai caram cu Dacia. 

Link spre comentariu
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări