Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

OLD stuff...


Postări Recomandate

Astazi, o descoperire placuta la Muzeul Jucariilor, o jucarie care ne-a incantat copilaria, mai veche decat credeam...

Se numea " Sfarleaza cu elice ", acest exemplar e produs intre anii 1948 - nationalizare - Întreprinderea de Industrie Locală Chaia Lifschitz si 1951 cand a fost fost comasată  la Întreprinderea de mase plastice Viitorul Oradea !

 

sfarleaza.jpg

Link spre comentariu

Pe principiul asta am avut un elicopter, dar nu mai stiu daca era romanesc, sau de prin vecini. S-a stricat repede, pt ca elicele, lungi de cca 20cm fiecare, nu aveau nici o protecție. Tin minte ca unghiul era variabil centrifugal. Cu cat se roteau mai repede, cu atat se modifica unghiul mai tare si zbura destul de sus, sau asa mi se parea mie. Eu nu reuseam sa lansez mai mult de 4...5m.

Acum 1 oră, okean a spus:

 

Se numea " Sfarleaza cu elice ", acest exemplar e produs intre anii 1948 

 

sfarleaza.jpg

 

Link spre comentariu

23 Martie 1983 primul zbor international pe ruta Bucuresti - Londra a avionului romanesc Rombac 1- 11 produs la Intreprinderea de Avioane Bucuresti sub licenta engleza BAC 1-11.

Cu mandrie, a fost singurul avion comercial cu reactie produs in lagarul comunist in afara de U.R.S.S.

 

ROMBAC.jpg

Editat de okean
Link spre comentariu

Din pacate, prietenii nostri din NATO, ne-au taiat-o repede, pe motiv ca era zgomotos motorul, un  Rolls-Royce Spey Mk 512- 14DW, care, nu-i asa, echipa si alte aeronave, de prin tari democrate, fara probleme.

 

Link spre comentariu

Gurile rele zic ca era deja interzis in lume in anii 80. Deci, poate local, unele tari l-au avut pana mai tarziu, insa cum Rombacul nu era numai pentru curse interne, putem sa recunoastem ca era o tehnologie veche sau sa dam vina pe altii. 

 

In 1980, Turbomecanica Bucharest acquired the license for the Spey 512-14 DW version, which propelled the Romanian built BAC One-Eleven aircraft (Rombac One-Eleven).[2]

Spey-powered airliners remained in widespread service until the 1980s, when noise limitations in European airports forced them out of service.

Link spre comentariu
Acum 6 minute, franzm a spus:

Cu mult înaintea lui fu Baade 152.

First flight       4 December 1958

Retired           1961

Status            Development terminated, never entered service

Link spre comentariu

A fost insa nu comercial...doar in stadiul de prototipuri.

 

Development terminated, never entered service

2 flight prototypes + 1 completed that never flew. Several abandoned while under construction.

Deci comercial tot BAC 1-11 ramine.

Link spre comentariu
13 hours ago, franzm said:

Cu mult înaintea lui fu Baade 152.

S-au facut 3 prototipuri pentru teste, proiectul a fost abandonat, nu a fost omologat ca avion comercial...

Editat de okean
Link spre comentariu

D-asta aveam acasa pe usa de la baie. Usa era din lemn lacuit, deci contrastul nu era atat de evident. 

 

E cam sexist in anul 2022, dar asa era. :rade:

Link spre comentariu
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări