Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

OLD stuff...


Postări Recomandate

Pariez că nici în 2021 nu se deschid prea tare (geamurile vagoanelor) ... aș fi curios dacă știe cineva cum decurge actualmente  o călătorie cu trenul între oarece oraș din RO și Republica Moldova sau Rusia ... infrastructura feroviară puțin probabil că s-ar fi schimbat, probabil nici obiceiurile... deci, a experimentat cineva o asemenea călatorie?

Link spre comentariu
Acum 16 minute, icar a spus:

Iarna nu deschideam niciodata geamul de la vagon. Nu se mai inchidea nici cu macaraua!

Adevărat grăit-ai!

Mă ia cu friguri, cînd mi-aduc aminte de călătoriile cu CFR, de după '87-'89 şi pînă după '90 şi mult mai apoi.

Erau geamurile ,,bocnă", doar de la răsuflarea călătorilor şi de la fumul dens de țigări, se mai putea face o încercare de închidere/deschidere a geamurilor vagoanelor!

Eram căliți, ce mai vorbă!

Link spre comentariu

Dupa 89, pățeam altceva. In decembrie, veneam la fratele meu, care taia porc. Cumparam si eu carne, pentru cârnati, si ii faceam impreuna. La venire, intotdeauna, dar intotdeauna, sufeream de frig in compartiment: ca s-a spar nu stiu ce teava, ca s-a ars o siguranta, ca e defect reostatul, nu mai conteaza, ideea era ca veneam in frig. Cind plecam spre Bucuresti, cu straița plina cu afumaturi, de fiecare data, dar de fiecare data, in compartiment erau cel putin 30 de grade, si in camasa nadușeai. Pare neadevarat, dar va asigur ca asa era. 

Nu am avut niciodata problene cu afumaturile, ajungeau cu bine, dar emotii aveam destule.

Link spre comentariu

tenis.jpg

1973

Mariana Simionescu, Florența Mihai, Monica Nunweiller, Mariana Hadgiu, Virginia Ruzici.
Antrenor: Aurel Segărceanu.

Editat de daniels
Link spre comentariu
Acum 2 ore, +_Florin_+ a spus:

Pariez că nici în 2021 nu se deschid prea tare (geamurile vagoanelor) ... aș fi curios dacă știe cineva cum decurge actualmente  o călătorie cu trenul între oarece oraș din RO și Republica Moldova sau Rusia ... infrastructura feroviară puțin probabil că s-ar fi schimbat, probabil nici obiceiurile... deci, a experimentat cineva o asemenea călatorie?

Acum vreo doi ani, din Iasi erau doua trenuri ce trenuri ce treceau granita in Republica Moldova:

 

- un tren cu ecartament normal (1435mm) ce mergea pana la prima statie de dupa granita (Ungheni, Rep. Moldova). Pleca din Gara Mare, gara principala a orasului Iasi.

 

- un tren cu ecartament rusesc (1520 mm, cred) pleca din gara Socola, din estul Iasului; trenul asta mergea pana la Chisinau. Linia cu ecartament larg, rusesc, intra in orasul Iasi, pana in triajul de la gara Socola.

 

Nu este agaugata a treia sina, ci sunt sine separate, chiar daca sunt unele langa altele.

Aici e linia cu ecartament normal (cea folosita) si linia cu ecartament larg, la jumatatea distantei (CET Holboca) intre Iasi si granita. Din unele locuri din orasul Iasi se vad blocurile din Ungheni, Rep. Moldova.

https://www.google.com/maps/@47.1532564,27.7112154,3a,75y,343.57h,90.75t/data=!3m6!1e1!3m4!1slCBM6GhnXyY9V5KVFJtdNA!2e0!7i13312!8i6656

 

Despre infrastructura.

 

Trenul ce mergea pana la Ungheni, Rep. Moldova avea de regula un singur vagon, vechi, clasic, facut la Arad. Geamurile nu se puteau deschide (erau blocate intentionat) ca sa nu se poata arunca/distribui nimic din mers. Am circulat cu acest tren.

Controlul calatorilor se facea aici, in acele containere albastre:

https://www.google.com/maps/@47.2006027,27.7834121,3a,82.2y,59.76h,82.54t/data=!3m6!1e1!3m4!1s8meWcURcD-KZRJq4wefHnA!2e0!7i13312!8i6656

E localitatea Ungheni din Romania. Se vede podul peste Prut.

Toata lumea cobora din tren si politistii de frontiera inspectau cu endoscoape fiecare loc mai ascuns. Era si un caine lup ce il bagau in vagon. Cautau  marfa interzisa sau de contrabanda.

Biletul era destul de scump. Nu mai retin exact, dar era comparativ cu un bilet la tren accelerat (sau interregio cum ii zice acum) pe o distanta de 150 Km, desi distanta Iasi - Ungheni, Rep. Moldova e de vreo 20 Km.

 

Trenul cu ecartament larg, ce mergea la Chisinau si pleca din gara Socola, Iasi, era un fel de Sageata Albastra. Nu am mers cu acest tren, dar l-am vazut de multe ori circuland si am vazut si in interior cum era. Conditii rezonabile.

Aici e gara Socola. Linia  de langa cladirea garii e cu ecartament larg. Acolo era garat trenul ce mergea la Chisinau.

https://www.google.com/maps/@47.1387281,27.6041759,3a,31.2y,74.7h,85.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbEgK3SuyAJv5b5vXxGsoSw!2e0!7i13312!8i6656

 

Link spre comentariu

Mulțumesc @norad pentru explicațiile detaliate, chiar eram curios să aflu cum stau lucrurile în perioada actuală...

@saptemari, se pare că în 2005 totul se derula (încă) ca în 1979 ...:rade:

Editat de +_Florin_+
Link spre comentariu
1 oră în urmă, norad a spus:

 

 

- un tren cu ecartament normal (1435mm) 

 

- un tren cu ecartament rusesc (1520 mm, cred) 

 

Nu este agaugata a treia sina, ci sunt sine separate, chiar daca sunt unele langa altele.

 

 

Diferența ar fi de doar 10 cm între cele doua sisteme... ceva nu e în regula, distanta între șine în poze parca nu arata a fi doar 5 cm distanta între cele doua șine de pe o parte. Nu am cautat pe net, doar am citit aici. 

PS-se pare ca astea sunt cotele, le-am găsit pe net. Înseamnă că un ecartament este format nu din cele doua șine apropiate sau depărtate, ci combinat, una din exterior cu una din interior. Nu am fost în gara Socola, acum ca a venit vorba, am realizat. Știu ca mai veneau în gara Nicolina trenuri sovietice, dar acolo sunt șine cu ecartament normal. La moldoveni am mers doar cu mașina, niciodată cu trenul. 

Link spre comentariu

Cu numai trei sine si 10 cm diferenta de ecartament, ar fi mai greu de realizat ace si macazuri. De aceea s-a adoptat solutia cu doua perechi de sine.

Link spre comentariu

La o prima vedere a celor 2 perechi de șine, ma întrebam care vagoane ar fi încăput pe cele de la interior... poate doar mocanita. Greșeala mea. Acum m-am luminat.

În Timișoara la tramvaie este același ecartament ca cel de tren, și mai mult, am văzut tronsoane comune, folosite atât de tren cât și de tramvai. Nu știu de ce la noi în Iași, tramvaiul a rămas pe ecartament mic. Și în capitala tot ecartament mare, ca la trenuri este. 

Link spre comentariu

In Arad nu am fost, dar la noi s-au schimbat de cateva ori sinele prin oras, nu era o problema sa le monteze pe ecartament mare...mi se pare mai sigur in viraje. Ma gandeam doar la o standardizare, dar se pare ca nu asta e principala preocupare. E ca la englezi, cu circulatia pe stanga. Toata lumea e pe dreapta numai ei si fostele colonii pastreaza sistemul pe stanga.

Link spre comentariu

Citeam pe undeva, ca si in orasul Galati, tramvaiul a fost pe ecartament de 1000 mm.

Dar ecartament de 1000 mm la tramvaie am vazut si in Elvetia, in Zurich.

Iarasi citeam pe undeva ca in orasul Iasi s-a propus sa se treaca la ecartament normal de 1435 mm, dar ca nu ar avea loc pe strazile inguste. Una din ele fiind Cuza Voda:

https://www.google.com/maps/@47.1648286,27.5833608,3a,75y,110.43h,86.34t/data=!3m7!1e1!3m5!1s7rny2bnuQW1e8JBvfsYWWg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D7rny2bnuQW1e8JBvfsYWWg%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D307.41074%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

Nu pot sa-mi dau cu parerea.

Oricum, tramvaiele le iei la comanda.

 

Link spre comentariu
Acum 7 minute, norad a spus:

Iarasi citeam pe undeva ca in orasul Iasi s-a propus sa se treaca la ecartament normal de 1435 mm, dar ca nu ar avea loc pe strazile inguste. Una din ele fiind Cuza Voda:

Pai e aiurea argumentul. Vagoanele au aceeasi dimensiune pe latime, deci daca incap acum, incap si dupa mutarea liniilor. Judec asta, prin prisma celor ce se intampla la trenuri. Aceleasi vagoane, cu boghiuri pt format mic sau mare. Cred ca e ceva ce ne scapa.

Link spre comentariu

 Pentru export în soviete,de vagoane,se făcea transbordare la Ungheni.Până acolo vagoanele se deplasau pe boghiuri de serviciu.La Ungheni primeau boghiuri sovietice.

 E vorba de exportul de vagoane de cereale ale grupului de "vagonari" din RO.

 Un contract mamut,început parcă prin 1985.Peste 10000 de vagoane!

 Proiectul era sovietic.Impecabil...Vagoanele lor erau mult peste cele proiectate în ţară pentru cereale.

Link spre comentariu
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări