Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

OLD stuff...


Postări Recomandate

Pe vremea aceea tata avea mașină, eu eram minor, nu mai știu dacă există și o cartelă. 

 Dar erai arondat la o stație Peco (noi eram la Favorit - Dr. Taberei) și aveau ei datele (nr. de inmatriculare etc). Astfel puteau ține evidența.

Rația era 40l pe lună, un plin la Dacie.

Link spre comentariu
Acum 8 ore, puriu a spus:

Pe vremea crizei de benzina Trabantul mergea cam cu orice combinatie care arde.

 

Inainte de a aparea Daciile, in centrele oraselor mari erau showroomuri in care puteai vedea multe modele din Vest si, mai putine, din Est. Se puteau cumpara imediat cu banii jos.

 

In 62 ai mei au hotarit sa ia o masina.

Modele importate pe atunci erau din Vest doar de la Renault si Fiat.

Masina au luat`o in 65, era un Renault 10 dupa vreo 3 ani de asteptare.

Se foloseau niste obligatiuni CEC cu vechime.

Au avut noroc sa`i imprumute astfel de obligatiuni unchiu meu, fratele mamei altfel astepta cam 5 ani.

Ca puteai sa iei masina cu bani jos...cred ca`i doar poveste pentru anii 60.

Prin zonele cu sonde se folosea la greu gazolina, Dacia era mai pretentioasa si din cauza asta s`a trecut la optimizarea motoarelor pentru functionare cu gazolina.

Metoda era simpla, se taia o felie din piston pentru a reduce compresia, la un service era un astfel de piston vopsit in rosu prins pe panoul de scule, cind am intrebat ce`i cu el au raspuns ca ala era ETALONUL obtinut dupa mult teste !

:d

Moskvitch-ul n`avea probleme cu gazolina, mergea ca pe benzina.

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Ceva de genul acesta, totusi era model diferit, Dacia 1100 era Renault 8 dar echipat cu motor de Renault 10 Major, in fapt asta era tipul luat de tata, cel cu faruri rotunde, la vreo 2 ani a aparut si R10 Major cu faruri dreptunghiulare si parca 2Cp in plus.

Link spre comentariu
19 minutes ago, +_Florin_+ said:

Pe vremea aceea tata avea mașină, eu eram minor, nu mai știu dacă există și o cartelă. 

 Dar erai arondat la o stație Peco (noi eram la Favorit - Dr. Taberei) și aveau ei datele (nr. de inmatriculare etc). Astfel puteau ține evidența.

Rația era 40l pe lună, un plin la Dacie.

Trebuia sa stai la coada la PECO? Cam cat de mare era coada si in cat timp iti venea randul? Macar sa ma lamuresc si cu acest aspect.

Link spre comentariu
Acum 30 minute, merck a spus:

Trebuia sa stai la coada la PECO? Cam cat de mare era coada si in cat timp iti venea randul? Macar sa ma lamuresc si cu acest aspect.

 

Cozile erau mari și foarte mari, uneori întinse pe 2 ... 3 km sau mai mult.  De ex coada de la Favorit (bucureștenii îți pot confirma, sau aruncă  o privire pe google-map) începea de pe actualul bd. Timișoara, se făcea dreapta către farmacia Orizont, iar dreapta pe Drumul Taberei apoi încă vre-un km pănă la Favorit, unde iar făceai dreapta către stația peco.:rade:.

Puteai sta și două zile la coadă.  Pe bune. Dacă te plictiseai după câteva ore lăsai mașina la coadă și plecai acasă. Reveneai a doua zi și continuai din acea poziție.  Între timp, ceilalți din spate te depăseau.  

Nu era așa mereu, uneori scăpai în căteva ore.

 

L.E. Cozi mari la benzină au fost și după revoluție. Le-am prins și eu ca tânăr automobilist. 

Se scumpea permanent benzina, uneori și la interval de două săptămăni. Toată lumea stătea la coadă ca să apuce pe prețul vechi, pănă la ora 24.00:)

Editat de +_Florin_+
Link spre comentariu
Acum 20 minute, +_Florin_+ a spus:

 

Nu era așa mereu, uneori scăpai în căteva ore.

Poate în capitala sa fi fost cererea mai mare. Eu nu țin minte sa fi stat mai mult de câteva ore la rand. Ca la orice produs în acele vremuri, se făceau stocuri. Aveam permanent în garaj 2 canistre metalice pline. Cumpărăm bonuri de la cei care nu circulau, și cu acele bonuri ma duceam la care PECO voiam, sau mai bine zis, la care nu era aglomerat. Nu erau nominale, și nu aveau treaba cu nr de înmatriculare. Îmi făcusem o relație la stație și luam canistra plina când nu mai era aglomerat. Se mai practica și împrumutul cotei de benzina. Dacă eu aveam de plecat în concediu, luam cota mea și a unui prieten. Când avea el de plecat ii dădeam eu cota mea. Nu am resimțit prea tare criza de combustibil. Și acum fac un plin pe luna în general. Rar consum mai mult, cu excepția concediului. Stațiile PECO din acele vremuri aveau pompa și pt gaz lampant, vindeau neofalina, nu intrau doar cei cu mașină. 

Editat de doru3160
Link spre comentariu

Erau cartele care se eliberau odata pe an. Aveau niste patratele pe care era scrisa luna. In tranzit puteai lua 5l in fiecare judet. Nu toate statiile peco dadeau pe tranzit. Acolo erai trecut intr-un registru. 

Cu gazolina tatal meu a mers mult. Aveam pe acasa cam tot timpul 100l gazolina. Uneori ii punea tetraetil de plumb. Daca gazolina era buna se simtea mai ales la deal. Trebuia sa mergi intr-o treapta inferioara si se mai simtea la depasiri. La srum drept era ok. In legatura cu autoaprinderile trebuia micsorat un pic avansul. Acuma folosesc gazolina ca diluant pt vopsea sau sa curat diverse piese de unsoare.

Editat de daniels
Link spre comentariu
Acum 8 minute, +_Florin_+ a spus:

 

Cozile erau mari și foarte mari, uneori întinse pe 2 ... 3 km sau mai mult.  De ex coada de la Favorit (bucureștenii îți pot confirma, sau aruncă  o privire pe google-map) începea de pe actualul bd. Timișoara, se făcea dreapta către farmacia Orizont, iar dreapta pe Drumul Taberei apoi încă vre-un km pănă la Favorit, unde iar făceai dreapta către stația peco.:rade:.

Puteai sta și două zile la coadă.  Pe bune. Dacă te plictiseai după câteva ore lăsai mașina la coadă și plecai acasă. Reveneai a doua zi și continuai din acea poziție.  Între timp, ceilalți din spate te depăseau.  

Nu era așa mereu, uneori scăpai în căteva ore.

Domnilor colegi contemporani: florin, ion bumbu, validae, doru, şi alții pe care le cer scuze că nu le reamintesc numele, şi care au avut interveții reale şi pragmatice, asupra acestui subiect destul de delicat, din perioada apusă, vă mulțumesc ca existați şi că postați.

Istoria adevărată, de la oameni ,,simpli şi reali", se transmite!

Restul, sunt ,,cronicari plătiți ai vremii", sau părerologi cu studii aprofundate, în motorul de căutare: ,,Google, sau altul!"

Au fost într-adevăr, cu bune şi cu rele, sperăm să nu mai revină curînd!

Viața merge înainte, timpul în esență, indiferent de voința noastră!

Link spre comentariu
Acum 12 minute, doru3160 a spus:

Poate în capitala sa fi fost cererea mai mare. Eu nu țin minte sa fi stat mai mult de câteva ore la rand. 

 

Cel mai probabil din cauza numărului mare de mașini din Buc.  cozile erau mai mari comparativ cu alte orașe. 

Și aici de regulă scăpai în căteva ore, dar erau și situații ca cea descrisă de mine, în care unii "abandonau" pentru a relua coada a doua zi din poziția în care rămăseseră.

 

Rația de 40l evident că nu ajungea și pentru ieșiri/concedii. Tata făcea diverse trocuri cu colegii/prietenii așa cum ai descris. Mai erau unii care nu circulau și dădeau cota de benzină. 

Cu gazolină n-a mers niciodată, cel puțin nu-mi amintesc.

Dar îmi amintesc că într-o vreme taxiurile mai foloseau ceva ce se numea "metanol". 

Link spre comentariu
11 minutes ago, +_Florin_+ said:

Dar îmi amintesc că într-o vreme taxiurile mai foloseau ceva ce se numea "metanol". 

Putoarea de la teava de esapament a taxiurilor ... greu o poti uita :57

Link spre comentariu
Acum 42 minute, +_Florin_+ a spus:

 erau și situații ca cea descrisă de mine, în care unii "abandonau" pentru a relua coada a doua zi din poziția în care rămăseseră.

Șoimii patriei de atunci, când citesc asta azi, au imaginea completa, și nu mai vor sa știe ca nu era o regula. A fost o politica idioata a acelui regim. Oamenii oricum nu consumau mai mult de 40l pe luna decât rar, nu mâncau mai mult de o pâine pe zi, dar faptul ca nu se găsea, sau mai bine zis, nu ți se vindea mai mult, devenea o marfa dorita. Omul se mulțumește cu puțin, dar idioții aia au vrut sa limiteze și acel puțin. Dacă la altele am mai simțit lipsa, la benzina chiar nu. Poate unii aveau nevoie de 5 plinuri pe luna, poate aveau o activitate care trebuia susținută de transport auto, și atunci normal ca au resimțit lipsa. Metanol au introdus la stațiile taxi, dar nu alimentau cu așa ceva. Foloseau benzina, și aerul pt amestec venea cu vapori de metanol. Se creștea randamentul motorului, cu reducerea consumului de benzina. Am experimentat și eu asa ceva pe masina unui prieten, un Aro10, care era cam gurmand, bineînțeles, după 90.

Editat de doru3160
Link spre comentariu
La 10.12.2020 la 21:15, +_Florin_+ a spus:

taxiurile mai foloseau ceva ce se numea "metanol". 

De fapt se numea "frunti de metanol". Metanolul curat (combustibil foarte bun) se folosea ca solvent in industria chimica si se recicla prin distilare. "Fruntea" era mai concentrata si se dadea la taximetre, dar continea tot felul de mizerii.

La 10.12.2020 la 19:25, dan-a2 a spus:

Pai si cum se tinea evidenta >?  , erau bonuri ,cartele ?

La mine erau bonuri din carton, in fiecare luna de alta culoare. Pe fata scria anul si luna, iar pe spate era un model complicat, imposibil de reprodus si diferit de la o luna la alta.

Marturisesc ca eu tipaream asemenea bonuri pe carton pentru carti de vizita (de la librarie) cu vopsea de ulei din tuburi (de la Fondul Plastic). In fiecare luna imi faceam o placa de tipar din cupru. Iesea perfect. Tipaream putine, cate unul pentru rude si prieteni. N-am vandut niciodata. Daca mai gasesc vre-o placa promit s-o pozez.

Link spre comentariu
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări