Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

OLD stuff...


Postări Recomandate

Nu confundați CFR-marfă cu CFR-călători !:rade:

N-a intrat în colaps întreg chefereu' doar pentru că mergeau  unii cu nașu'. 

Eu la marfă m-am referit, aici era "greul" transportului pe calea ferată. Și n-au prea mai avut ce transporta, în primul rând, datorită dispariției industriei. (Și acum vedem marfare, dar nicidecum la nivelul din trecut).

La asta s-au adăugat achiziții inutile pentru a obține comisioane, saĺarii muuult supradimensionate ca să tacă angajații, lăsarea infrastructurii în paragină în mod deliberat ... rețetă sigură pentru faliment.

@Marele Savant, eu nu plâng coșurile de fum ale fostei industrii (deși parte din ele erau încă utile și au fost tăiate degeaba), doar punctez anumite cauze care au dus la distrugerea transportului feroviar din Ro.

Link spre comentariu
Acum 6 minute, +_Florin_+ a spus:

în primul rând, datorită dispariției industriei.

   Nu imi este clar cum poate afirma cineva o asemenea enormitate, cind PIB-ul este mult mai mare ca inainte de 89, iar exporturile sint chiar de zeci de ori mai mari! si asta tinind cont de inflatie!

   Infrastructura aia se intretinea si din banii CFR calatori, erau mii de trenuri zilnic care frecau calea ferata! ca acuma industria produce chestii fine, de volum redus dar scumpe, asta e, ghinion! nu mai plimba nimeni mii de tone de otel dintr-un capat in altul al tarii doar pentru ca asa a planificat CSP-ul! Pe de alta parte, n-or fi toti nebuni, eu m-am dat destul cu trenul si prin alte tari si foarte rar am vazut -in Europa- trenuri de marfa! 

  Spui ca nu plingi cosurile de fum, dar exact asta faci cind afirmi ca nu mai avem industrie, cind acum se produc toti dracii din lume, si asta se vede in PIB si la exporturi! Si sa nu uita, cu o forta de munca la mai putin de jumatate fata de 1989! realizezi cit a crescut de fapt productia si productivitatea?

Acum 3 ore, dorian 70 a spus:

 

:rade:

 

 

Asta am păţit-o şi eu cândva, nu ştiam de ce se uită naşu' mai ciudat la mine... :d

 

 Pe ruta Motru-Craiova impegatul din Motru (care vindea si bilete) tragea intotdeauna de timp ca sa nu apuce sa cumpere toata lumea bilete! si inclusiv menicul de locomotiva te putea lua alaturi de el daca doreai!

Link spre comentariu

Hai domnule, ca e capitalismul care a pus si CFR-ul, dar si industria pe butuci.

 

Faptul ca decenii intregi ne-am furat palaria singuri (vezi naşul in exemplul de fata), sau ca multe tari au decis - si pentru ca embargourile s-au ridicat - sa cumpere din alte surse nu conteaza. Astea nu le putem vedea.

 

E mai simplu sa dam vina pe orice gadila neuronul unic al unui popor care si-a pierdut mandria si identitatea proprie... in doar 45 de ani de lumina. Este omul de tip nou. Nou nouţ!

Editat de Thunderer
Link spre comentariu
Acum 4 ore, Marele Savant a spus:

 Si apropo, ani de zile eram singurul fraier cu bilet din tot vagonul!

Ati studiat economie?

Sâmbata dupa-masa, pleaca studentii acasa cu trenul. Un grup de patru insi de la ISE stau la coada la bilete. Li se alatura un careu de la Poli. Primii iau patru bilete, câte unul de caciula, injinerimea numai unul pentru toti patru. În tren apuca toti opt în acelasi compartiment, ISE-ul se repede si ocupa locurile la geam. Pleaca trenul si dupa un timp se aude nasul:

- Biletele la control!

Cei de la Poli o tulesc si se înghesuie la buda. Nasul în controleaza pe ceilalti si merge mai departe. Astia, curiosi tare, vor sa vada cum îi prinde nasul pe injineri cu ocaua mica. Nasul ajunge la buda si bate în usa:

- Biletul la control!

Cei patru vâra biletul pe sub usa, nasul îl gaureste si îl baga înapoi, tot pe sub usa.

Sâmbata urmatoare, economistii cumpara un singur bilet, politehnistii, nici unul.

Când se aude nasul, economistii se refugiaza în cea mai apropiata buda si asteapta. Politehnistii, în drum spre buda urmatoare, bat în usa primei buzi:

- Biletul la control!

Morala: Multi folosesc metode ingineresti fara sa le priceapa cu adevarat.

Link spre comentariu

in 80 cand era dolarul 12 lei la oficial, iar cu un salariu de 3000 daca luai 200$ de la arabi (nu mai stiu era 20- sau 25). Pai 11 miliarde atunci erau mari cat roata carului, acum sunt averile a 5 maxim 10 smecheri din bucuresti.

Link spre comentariu
1 oră în urmă, Marele Savant a spus:

   Nu imi este clar cum poate afirma cineva o asemenea enormitate, cind PIB-ul este mult mai mare ca inainte de 89, iar exporturile sint chiar de zeci de ori mai mari! si asta tinind cont de inflatie!

 

 

Domnule, cred că aveți o problemă cu PIB-ul și exporturile, tot repetați chestia asta de câte ori se vorbește de o epocă sau alta, de parcă toate discuțiile ar fi pe tema "atunci era" sau "acum e" mai bine și mereu deturnați dialogul pe această pantă. Observ că aveți și companie.

1 oră în urmă, Marele Savant a spus:

  ...........

  Spui ca nu plingi cosurile de fum, dar exact asta faci cind afirmi ca nu mai avem industrie, cind acum se produc toti dracii din lume, si asta se vede in PIB 

...........

 

Ce industrie mai avem domnule? ... rămășițe ? ... industria care producea odinioară de la ace brice la chiloți de damă fierătanii și draci împachetați s-a mutat în China, asta o știu și copiii mici. Inclusiv industria din țările capitaliste. Atunci a fost o epocă, acum e alta! ... nu despre asta discutăm! ... ci despre evoluția CFR-ului și despre faptul că rețeaua de căi ferate a fost foarte dezvoltată pentru că în acea epocă era necesar, existând mii de obiective industriale. E o realitate istorică, fără legătură cu subiectul "când era mai bine" :rade:

Link spre comentariu
Citat

Deficitul balanţei comerciale în primele zece luni ale anului 2018 a fost de 11,845 miliarde de euro, mai mare cu 1,62 miliarde de euro comparativ cu cel înregistrat în perioada similară din 2017, potrivit datelor publicate luni de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Citat

România a terminat anul 2019 cu un deficit comercial uriaș: a depășit 17 mld. euro în 2019, cu peste 2 mld. mai mult față de anul anterior

Da' nu-i bai, avem un PIB, ohoho. E ca vorba aia, nu se scoala, nu se scoala, dar asa frumos atarna...

 

1 oră în urmă, +_Florin_+ a spus:

 

Domnule, cred că aveți o problemă cu PIB-ul și exporturile, tot repetați chestia asta de câte ori se vorbește de o epocă sau alta

 

Lasa-l Florine, ca e in lumea lui...altceva nu stie, o tine cu PIB-ul precum unii cu batman.




 

Link spre comentariu

   Din industria veche a ramas ce mai era viabil dupa diparitia CAER si au aparut in loc zeci de mii de firme, cu cel mai diverse profile. Si foarte multe dintre ele nu vind boni bon la colt de strada ci lucreaza si produc tehnologii de virf!

   E normal sa vin cu aceeasi replica (pib+exporturi) pentru ca raspund la aceluiasi argument (nu mai avem industrie)! ce dovada mai buna vreti ca ''avem industrie'' decit cifra exporturilor, de zeci de ori mai mare? ca industria actuala, produce altceva fata de ce producea in tineretea noastra, e normal si asa trebuie! credeti ca in restul tarilor se fabrica aceleasi chestii ca acum 30 de ani? Si cu sau fara CFT Marfa, cresterea bunastarii se vede in magazine, parcari, strazi pe care nu mai incap autoturismele (si nu toate dacia 1300), in noile cartiere construite si oriunde intoarcem privirile! Si ma doare la sireturi ca produceam noi ciment, fonta sau otel, daca eu nu aveam acasa apa calda, caldura si curent iat din magazine puteam cumpara de obicei rafturi si cirlige! si luam piine, zahar, faina si ulei pe cartela, cum nici in Africa nu se mai intimpla!

Link spre comentariu
Acum 30 minute, doru3160 a spus:

Lasa-l Florine, ca e in lumea lui...altceva nu stie, o tine cu PIB-ul precum unii cu batman.

Da, sint in lumea mea, in anul 2020, nu am ramas ancorat in 1970! si o tin cu PIB-ul asa cum si altii o tin cu ''nu mai avem industrie, au distrus tot''!

Link spre comentariu

Industrie e clar ca nu avem...s-a vazut acum cat s-au scremut sa inceapa sa faca niste amarate de masti, ca de ventilatoare medicale nici vorba. Iar de PIB numai de bine...o fi mare, o fi mic, nu ajuta pe nimeni. Dar o balanta comerciala pe plus, sigur e de mare ajutor pt o tara care de 30 ani traieste numai pe bani de imprumut. Si acum cand era mai mare nevoie de imprumut, sa vezi belea, ca deja esti in imprumut pana peste barbie, si daca faci valuri, iti intra imprumutul in gura. Asta e treaba reala. PIB-ul e poveste de adormit copii.

Link spre comentariu

Da, ai dreptate, avem o industrie cum nu s-a mai văzut (și nici nu se vede). 

Avem o industrie asa de buna ca pina și niște petice de pinza au trebuit sa le importam din ciaina și n-am fost în stare  timp de citeva luni de zile sa ne producem propriele măști chirurgicale și propriele combinezoane de protecție. 

PIB-ul luat de unul singur nu valorează mai nimic dacă nu-l legi și de consumul (cheltuielile) interne ale tarii. Degeaba avem un PIB de un milion de ori mai mare decit înainte de 89 dacă avem un consum/cheltuiala interna de 100 de milioane de ori mai mai mare decit atunci. 

Iar PIB-ul asta pe care-l tot scoți în fata provine în mare parte din vinzarea de materie prima aproape bruta, ne prelucrata, fără plus valoare adăugată. Acum avem pajiști pe versanții multilor în loc sa avem păduri. 

Iar mașinile de care aduci aminte ca umplu străzile sint în marea lor majoritate niște hirburi care în loc sa ajungă la reciclare/gunoi au ajuns sa fie luate de bune de toți snecherasii, pardon muncitorii din fabrici și uzine. 

Toți se pling ca mașinile noi sint prea scumpe. Nu, nu sint prea scumpe ci chiar prea ieftine. O Dacie era parca pe la 70-80 mii lei iar ca să o cumperi dădeai salariul pe minim 1.5-2 ani numai pe ea. Acum se poate cumpara o mașină nouă cu salariul pe mai puțin de un an, dar na, ne-am boieri și vrem lux și mașină la scara fără sa muncim nimic. 

 

 

 

@doru3160 a fost mai rapid.

Se pare ca unii au cam chiulit la orele de economie..... 

Editat de sesebe
Link spre comentariu
Acum 38 minute, doru3160 a spus:

ca de ventilatoare medicale nici vorba.

ca si restul tarilor! la fel si mastile!

iar acum, o pare dintre dv. cei care cititi, veti afla cu uimire ca raportata la  vestitul PIB, datoria externa publica a Romaniei este printre cele mai mici, stam bine si la acest capitol!

 

nemultumirea unora este alta de fapt, anume ca nu mai sint singurii din bloc care au dacie si Telecolor! acuma oricine isi permite o masina bunicica, 2-3 tv color si un PC iar mai nou laptop si tableta! Si ce sa vezi? luate direct din magazin, chiar aduse la usa de curier, fara aprobarea COM si a secretarului de partid pentru a fi pe lista!

Acum 34 minute, sesebe a spus:

Iar PIB-ul asta pe care-l tot scoți în fata provine în mare parte din vinzarea de materie prima aproape bruta, ne prelucrata, fără plus valoare adăugată. Acum avem pajiști pe versanții multilor în loc sa avem păduri. 

Fa un efort ca nu ustura si cauta structura exporturilor si vezi care este ponderea celor spuse de tine, dupa care poti sa revii si sa-ti ceri scuze public pentru dezinformare!

Link spre comentariu
Acum 36 minute, sesebe a spus:

Degeaba avem un PIB de un milion de ori mai mare

Ideea eraexact asta! cea pe care va faceti ca nu o cunoasteti (sau poate chiar nu o cunoasteti si scrieti doar sa treaca timpul): PIB-ul si exporturile alea imense fata de 89 nu pot fi realizate in lipsa industriei!

  Si, va suparati ori ba, dar mai iesiti si voi din sat, vedeti ce se fabrica acum in Romania si unde se exporta!

oricum, nu am sa mai polemizez pe subiect, va las sa va plingeti de mila in continuare, desi am dubii mari ca este pe aici cineva care o duce mai rau ca inainte! dar e in firea romanului sa se vaicareasca de saracie, ca sa nu-l pirasca vecinul la ilicit sau sa-i ceara bani imprumut!

Link spre comentariu

Mi-am adus aminte că mai erau un soi de indivizi...  asemănători, ca să zic aşa, cu naşu...

Erau şoferii de autobuz. Autobuzele care făceau curse regulate pe traseele de pe lângă autobaze, numite scurt Curse şi deserveau comunităţile dimprejur.

Erau, ei, aceşti şoferi, un fel de regi sau stăpâni ai Curselor...

De la mine din sat au fost doi şoferi la autobază, amândoi au fost primii localnici cu baie făcută în anexa de pe lângă casă,

casele din sat atunci erau de două feluri, modelul tradiţional bucovinean în "patru table" sau nemţesc în "două table"

 ( ne aflăm spre sfârşitul anilor "70 ... )

Aceşti amândoi aveau unul o fată şi unul un băiat, ambii colegi de clasă cu mine, şi am fost prin casă pe la ei.

Si acum ţin minte biblioteca unuia, de altfel un om înţelept şi cu care aveai ce discuta.

Mereu mă uitam la ya.png că erau aşa de frumoase printre celelalte.

 

Să venim mai încoace...

Prin "91, proaspăt angajat la locul de muncă de atunci, sunt trimis cu delegaţie ( ordin de deplasare) de la Bilca la Suceava.

Mi se atrage atenţia să aduc bilete spre decontare.

Trebuia să iau două Curse, una Bilca -Rădăuţi şi cealaltă Rădăuţi -Suceava.

In Rădăuţi, de regulă, cu Cursa ajungeam la 6,40 dimineaţa. Din Rădăuţi puteam prinde Cursa de 6,45 spre Suceava.

Cobor din autobuzul spre Rădăuţi, văd tabla cu autobuzul spre Suceava, mă urc în el, motorul pornit, zic că l-am prins la fix...

Dau banii şoferului şi aştept... Aştept bilet... Îi spun că vreau bilet...

Se uită nervos la mine şi-mi spune să mă dau jos şi să mă duc la casă să-mi iau bilet... Cobor, ce să fac... 

Apoi plec spre casa de bilete, aud cum se închide uşa autobuzului, dă marşarier, iese de la peron şi pleacă din autogară...

Nu-i nimic... următoarea cursă era peste un sfert de ceas, însă sentimentul trăit atunci persistă...

noroc că nu i-am reţinut nici măcar mecla şoferului, altfel, chiar şi acum m-aş fi dus să-i înţep gumele...

:d    :d   :d

 

Că tot am scris de casa în patru table...

( casa muzeu din Bilca )

 

yaa.png

 

 

 

 

 

 

Link spre comentariu

Fiindca veni vorba de CFR: între Arad si Aradul Nou exista un pod de cale ferata peste Mures. Începând cu jumatatea anilor '70, acesta era într-o stare asa de proasta încât, fie trenurile îl treceau la pas (cele care nu se puteau anula) fie se anulau. De exemplu, cursele Arad-Timisoara si o mare parte din cele pe ruta Arad-Periam nu circulau decât din Aradul Nou. Aceasta situatie a durat mai bine de zece ani (nu stiu ce s-a întâmplat cu podul dupa 1990). Si asta din cauza ca, în maretele planuri utopice, nu era loc de uzura, reparatii si retehnologizari. Numai cârpaceli de moment. De aceea, la un moment dat, industria a fost "un morman de fiare vechi". La finalul ei, RSR nu a mai avut datorii. Dar nici bani pentru a functiona, mai ales în noile conditii. (Putinii bani existenti au fost risipiti pe cadouri electorale.)

Deci, trageti linie, faceti bilantul si mergeti mai departe. Pe cât posibil, fara vechile naravuri.

Link spre comentariu
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări