Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cum se calculeaza pretul unui produs electronic


Postări Recomandate

Acum 2 ore, maxente a spus:

Apropo de castigul rulajului mare, un exemplu sunt chinezii aia de la jlcpcb care fac cablaje ieftine si de calitate foarte buna. Acum au si oferta dupa cum bine spune colegul in subiectul asta.

Cu 10$ faci 5 cablaje de 10x10cm dublu strat, orice culoare si aduse acasa. Chiar si o dimensiune mai mare e destul de ieftin la ei de facut. Nu ii bate nimeni la pret si se inghesuie lumea sa faca la ei

aduse acasa, NU! ia simuleaza o comanada! costa o gramada de bani transportul cu un curier rapid! asta ca sa fii sigura ca il primkesti repede, nu dupa ce sta 3 luni la BSI!

Link spre comentariu

Probabil cei care trimit ieftin adună foarte multe colete mici pentru trimiterea cu avionul și astfel își permit să includă transportul în preț.Dar și durata transportului crește, fiindcă trebuie să aștepți până se strâng suficiente colete pentru a deveni rentabil transportul în aceste condiții...

Link spre comentariu

La chinezi (din ce vorbeam cu ei) dumping-ul pe piete Europene/Americane e politica de stat. Respectiv costurile de transport se subventioneaza de stat atata vreme cat se folosesc serviciile lor postale. Multi chinezi aleg sa-si faca intrare pe piata mergand strict pe break even si uneori in pierdere pentru a-si asigura deschidere. Practic se actioneaza tip cartel, nu fabricile din China in sine fac astea, au oameni separati pentru "marketing", uneori entitati complet separate de fabrica. Astia cauta nise pe pietele occidentale, studiaza concurenta si modelul lor de preturi, apoi prin risc asumat intra pe piata respectiva. Logica e simpla.. te fortez sa concurezi cu mine pe un anume segment de pret si mai departe, care nu-si permite primul acest nivel.. ala se curata. Diferenta dintre noi si ei este ca mediul nostru antreprenorial nu e unit si fiecare face cum il taie capul. Ori ei se ajuta intre ei pe langa subventionarea statului. Si da... aia chiar trag si fac munca de chinez batran, ca sa-ti inunde piata cu produsele alea.. cat timp noi facem bot (lobby) pe la nu stiu ce organisme internationale sa ne protejeze fabricile si productia ramasa la nivel tehnologic si productivitate de acum 30 ani. 

 

Referitor la modelul de a vinde, nu poti face "volume" daca vinzi produse de nisa/specialitate. E o contradictie in termeni. Ca regula generala... faci sa zicem amplificatoare cu lampi la nivel de mini fabricuta mai boutique asa (nu chiar artizanal). Asta versul unul care toarna clase D in produse comerciale vandute la volum mare. Si tu si ala aveti de acoperit niste cheltuieli fixe. Hai sa zicem ca nu ai masina pick&place si cuptor de reflow, dar ambii va luati o statie de lipit, un multimetru, osciloscoape etc. Numai ca cu lampile sa zicem ca misti 10 bucati pe luna, cand alalalt cu clasa D vinde 1000 bucati. Daca tu vrei sa-ti amortizezi costul cu echipamentele intr-un an sa zicem, vei avea vandute 120 amplificatoare cu lampi vs alalalt cu 12000 amplificatoare clasa D. Deci daca ai 20000 lei cost de amortizat, inseamna ca bagi in pretul ampului ca lampi o cota parte de 166.6 lei pe cand alalalt are de bagat 1.66 lei. Chiar si amortizand la 2-3 ani aceste costuri.. diferentele sunt evidente. 

Apoi sa zicem ca vrei sa angajezi niste neni sa lucreze la tine la asamblat amplificatoare. La clasa D, aia ar avea de plantat pe 33 placi pe zi, la lampi 0.3 placi pe zi. Dar astia tot un salariu vad. Apoi te gandesti ca aia de la lampi freaca pisicu' cu 0.3 placi ale lor, ce faci.. ii pui sa bobineze trafuri, sa mature prin atelier? Poate lasi unul la bobinat, pe ailalti ii trimiti acasa. Pana cand prinzi ceva bafta si primesti odata o comanda de 10 bucati odata. Apoi suni sa lingi unde ai scuipat si toti aia nu te mai baga in seama. 

Desi poti dimensiona asa la rece necesarul de angajati, fita suprema aici e sa-ti permiti un buffer pentru situatiile cand ai de treaba, respectiv sa-ti permiti sa platesti unul (niste) oameni cand tocmai... n-au de treaba. Asta iarasi te duce in cazul de mai sus, bagi in pret. 

Mai adaug o chestie... cand vinzi in medie 10 bucati din ceva pe luna, cifra ta de afaceri anuala este data din suma preturilor de vanzare a celor 120 produse adunate. Asta inseamna ca fiecare comanda preluata are o cota parte de 1.2% din cifra de afaceri anuala. Este urias. Unde doare? Pai cand depinzi doar de 10 comenzi pe luna, poate se alineaza astrele aiurea si intr-o luna nu iei decat 3 comenzi. Tu trebuie sa poti sustine productia si costurile ei inclusiv in astfel de conditii.  Chiar si altfel spus, unui client care nu-i place fata ta sau cum i-ai dat buna ziua, renuntand sa mai comande iti "produce" o pierdere de 1.2% din cifra anuala de vanzari si 10% din luna. Te supui mult mai usor hazardului, orice greseala faci, chiar si independent de vointa ta, costa mai mult si mai imediat. Nu mai vorbesc de perioade de adversiune fata de risc (crize, recesiuni) cand oamenii fac "economie" la produse de lux, nisa etc. Pe tine te sar primul, nu aprozarul de la colt. 

Si sa nu uitam ca la sfarsitul zilei vorbesti de o afacere, deci se presupune ca vrei sa mai faci si un ban din toate astea. 

Sumar vorbind, astea sunt parte a celor 100% adaos minim despre care vorbeam. Contextul venea in discutie cu realitatile de afara, dar cu siguranta in Romanica nu cred ca e mai usor. 

 

Apoi sa sar gardul "dincolo" pe retail unde activez acum. Vindem produse tapitate (canapele, fotolii etc). Adaos-ul pe piata e undeva la 40%. Dupa calculul specific, am estimat pentru noi undeva la 43% necesari. In discutia cu producatorul, aproape am fost facut nesimtit de aia cand au auzit de 43%. Ca ei ca producatori n-au atata si e cam ciudat cum eu de pe retail "fac mai multi bani ca ei". Apoi le-am facut calculul celor 43% sau ma rog, ce ramane dupa ce scazi cei 19% din ei care se duc la stat TVA din start. Costuri angajati, costuri livrare la client, costuri chirii, depozite, utilitati, impozite stat si etc, costuri service si operatii conexe. Daca totul ar merge perfect, ca pe hartie, cu 0 probleme si "surprize" din partea statului - eu raman cu 8-9% curati, ei raman cu vreo 13-14% curati daca ii raportez la pretul meu de achizitie. Eu port raspunderea legala fata de clientul final (garantii, termene contractuale, etc) ei efectiv n-au nici o alta grija decat sa-mi incarce un camion cu ce am comandat si sa livreze, preferabil la termen. Daca ii spun unui client, bai nene vezi canapeaua asta... eu o iau cu 1000, iti arat cum se extinde, iti fac o factura si ti-o aduc acasa, dar pentru asta iti iau 430 lei - (cam asa percep ei) - imi leaga asta un bolovan de gat si ma arunca in Dunare. 

 

Editat de matzah
Link spre comentariu

''...

ei efectiv n-au nici o alta grija decat sa-mi incarce un camion cu ce am comandat si sa livreze, preferabil la termen. Daca ii spun unui client, bai nene vezi canapeaua asta... eu o iau cu 1000, iti arat cum se extinde, iti fac o factura si ti-o aduc acasa, dar pentru asta iti iau 430 lei - (cam asa percep ei) - imi leaga asta un bolovan de gat si ma arunca in Dunare. ''

 

observ ca ai uitat ce e mai important: producatorul este cel care produce!!! cum nu are nici o grija??? iar tva, salarii si restul cheltuielilor pe care le ai tu, le are si el, ba chiar are mai multe ca tine! e adevarat ca vinzariile sint foarte importante in succesul unui produs, dar sa nu aburim ca vinzatorul are cheltuieli mai mari! e mai lacom pentru ca poate cistiga bani usor, atita tot!

 

Link spre comentariu
Acum 4 ore, matzah a spus:

La chinezi (din ce vorbeam cu ei) dumping-ul pe piete Europene/Americane e politica de stat. Respectiv costurile de transport se subventioneaza de stat atata vreme cat se folosesc serviciile lor postale. Multi chinezi aleg sa-si faca intrare pe piata mergand strict pe break even si uneori in pierdere pentru a-si asigura deschidere. Practic se actioneaza tip cartel, nu fabricile din China in sine fac astea, au oameni separati pentru "marketing", uneori entitati complet separate de fabrica. Astia cauta nise pe pietele occidentale, studiaza concurenta si modelul lor de preturi, apoi prin risc asumat intra pe piata respectiva. Logica e simpla.. te fortez sa concurezi cu mine pe un anume segment de pret si mai departe, care nu-si permite primul acest nivel.. ala se curata. Diferenta dintre noi si ei este ca mediul nostru antreprenorial nu e unit si fiecare face cum il taie capul. Ori ei se ajuta intre ei pe langa subventionarea statului. Si da... aia chiar trag si fac munca de chinez batran, ca sa-ti inunde piata cu produsele alea.. cat timp noi facem bot (lobby) pe la nu stiu ce organisme internationale sa ne protejeze fabricile si productia ramasa la nivel tehnologic si productivitate de acum 30 ani. 

 

Referitor la modelul de a vinde, nu poti face "volume" daca vinzi produse de nisa/specialitate. E o contradictie in termeni. Ca regula generala... faci sa zicem amplificatoare cu lampi la nivel de mini fabricuta mai boutique asa (nu chiar artizanal). Asta versul unul care toarna clase D in produse comerciale vandute la volum mare. Si tu si ala aveti de acoperit niste cheltuieli fixe. Hai sa zicem ca nu ai masina pick&place si cuptor de reflow, dar ambii va luati o statie de lipit, un multimetru, osciloscoape etc. Numai ca cu lampile sa zicem ca misti 10 bucati pe luna, cand alalalt cu clasa D vinde 1000 bucati. Daca tu vrei sa-ti amortizezi costul cu echipamentele intr-un an sa zicem, vei avea vandute 120 amplificatoare cu lampi vs alalalt cu 12000 amplificatoare clasa D. Deci daca ai 20000 lei cost de amortizat, inseamna ca bagi in pretul ampului ca lampi o cota parte de 166.6 lei pe cand alalalt are de bagat 1.66 lei. Chiar si amortizand la 2-3 ani aceste costuri.. diferentele sunt evidente. 

Apoi sa zicem ca vrei sa angajezi niste neni sa lucreze la tine la asamblat amplificatoare. La clasa D, aia ar avea de plantat pe 33 placi pe zi, la lampi 0.3 placi pe zi. Dar astia tot un salariu vad. Apoi te gandesti ca aia de la lampi freaca pisicu' cu 0.3 placi ale lor, ce faci.. ii pui sa bobineze trafuri, sa mature prin atelier? Poate lasi unul la bobinat, pe ailalti ii trimiti acasa. Pana cand prinzi ceva bafta si primesti odata o comanda de 10 bucati odata. Apoi suni sa lingi unde ai scuipat si toti aia nu te mai baga in seama. 

Desi poti dimensiona asa la rece necesarul de angajati, fita suprema aici e sa-ti permiti un buffer pentru situatiile cand ai de treaba, respectiv sa-ti permiti sa platesti unul (niste) oameni cand tocmai... n-au de treaba. Asta iarasi te duce in cazul de mai sus, bagi in pret. 

Mai adaug o chestie... cand vinzi in medie 10 bucati din ceva pe luna, cifra ta de afaceri anuala este data din suma preturilor de vanzare a celor 120 produse adunate. Asta inseamna ca fiecare comanda preluata are o cota parte de 1.2% din cifra de afaceri anuala. Este urias. Unde doare? Pai cand depinzi doar de 10 comenzi pe luna, poate se alineaza astrele aiurea si intr-o luna nu iei decat 3 comenzi. Tu trebuie sa poti sustine productia si costurile ei inclusiv in astfel de conditii.  Chiar si altfel spus, unui client care nu-i place fata ta sau cum i-ai dat buna ziua, renuntand sa mai comande iti "produce" o pierdere de 1.2% din cifra anuala de vanzari si 10% din luna. Te supui mult mai usor hazardului, orice greseala faci, chiar si independent de vointa ta, costa mai mult si mai imediat. Nu mai vorbesc de perioade de adversiune fata de risc (crize, recesiuni) cand oamenii fac "economie" la produse de lux, nisa etc. Pe tine te sar primul, nu aprozarul de la colt. 

Si sa nu uitam ca la sfarsitul zilei vorbesti de o afacere, deci se presupune ca vrei sa mai faci si un ban din toate astea. 

Sumar vorbind, astea sunt parte a celor 100% adaos minim despre care vorbeam. Contextul venea in discutie cu realitatile de afara, dar cu siguranta in Romanica nu cred ca e mai usor. 

 

Apoi sa sar gardul "dincolo" pe retail unde activez acum. Vindem produse tapitate (canapele, fotolii etc). Adaos-ul pe piata e undeva la 40%. Dupa calculul specific, am estimat pentru noi undeva la 43% necesari. In discutia cu producatorul, aproape am fost facut nesimtit de aia cand au auzit de 43%. Ca ei ca producatori n-au atata si e cam ciudat cum eu de pe retail "fac mai multi bani ca ei". Apoi le-am facut calculul celor 43% sau ma rog, ce ramane dupa ce scazi cei 19% din ei care se duc la stat TVA din start. Costuri angajati, costuri livrare la client, costuri chirii, depozite, utilitati, impozite stat si etc, costuri service si operatii conexe. Daca totul ar merge perfect, ca pe hartie, cu 0 probleme si "surprize" din partea statului - eu raman cu 8-9% curati, ei raman cu vreo 13-14% curati daca ii raportez la pretul meu de achizitie. Eu port raspunderea legala fata de clientul final (garantii, termene contractuale, etc) ei efectiv n-au nici o alta grija decat sa-mi incarce un camion cu ce am comandat si sa livreze, preferabil la termen. Daca ii spun unui client, bai nene vezi canapeaua asta... eu o iau cu 1000, iti arat cum se extinde, iti fac o factura si ti-o aduc acasa, dar pentru asta iti iau 430 lei - (cam asa percep ei) - imi leaga asta un bolovan de gat si ma arunca in Dunare. 

 

 

Postare citita cu placere!

Adevar in scris.

 

LIKE!

Link spre comentariu

Aiurea, citita, dar logica de electronist, fara ofense.

Vorbiti si voi cu unul care a citit o carte de economie, sau macar cu vreo studenta la ase.

Astea sunt povesti cu iau cu 1000 si vand cu 1430, ori are vreun sopron la 10 metri de fabrica ori face foamea.

Link spre comentariu
Acum 19 ore, Marele Savant a spus:

''...

ei efectiv n-au nici o alta grija decat sa-mi incarce un camion cu ce am comandat si sa livreze, preferabil la termen. Daca ii spun unui client, bai nene vezi canapeaua asta... eu o iau cu 1000, iti arat cum se extinde, iti fac o factura si ti-o aduc acasa, dar pentru asta iti iau 430 lei - (cam asa percep ei) - imi leaga asta un bolovan de gat si ma arunca in Dunare. ''

 

observ ca ai uitat ce e mai important: producatorul este cel care produce!!! cum nu are nici o grija??? iar tva, salarii si restul cheltuielilor pe care le ai tu, le are si el, ba chiar are mai multe ca tine! e adevarat ca vinzariile sint foarte importante in succesul unui produs, dar sa nu aburim ca vinzatorul are cheltuieli mai mari! e mai lacom pentru ca poate cistiga bani usor, atita tot!

 

 

TVA platesc toti, taxele la fel. Iar daca ti-e greu sa-ti ti 60-100 oameni in subordine (si e greu) nu te pune nimeni sa-ti faci fabrica. Eu vorbesc ca avand fabrica, intr-un ciclu de productie dat, amortizarea de costuri poti sa o faci cu o cota parte (adaos) mai mica raportata la un produs singular. Ca vorbeam ca esti fabrica, nu garaj sau basca. Ori daca tu tragi linie si iei 13% sa zicem, nu-mi spune mie ca sunt lacom la 8%. Nu ma intereseaza ca tu produci prin sudoarea fruntii si munca patriotica, vorbim de business-uri aici, nu de povesti de declarat in fata presei sau cand te duci sa ceri alte imprumuturi nerambursabile. Tu daca ai putea, cand vei creste o sa ma sari cu totul si cu prima ocazie ma executi in piata si-mi iei locul. Pentru ce sa-ti port simpatie. 

Daca era simpla productia sau retail-ul, toti produceam si vindeam, ba chiar aia care produc nu se mai complicau sa-mi dea mie sa vand pe presupuse adaos-uri nesimtite. Nu la asta ma refer. Fabrica are raspundere legala in concret fata de mine sau clientul legal (cu tot cu gogorite, contracte si alte chestiute) - 0 - ZERO. Eu raspund pentru ce face sau nu fabrica aia in fata clientului. Pentru ca eu am relatia contractuala cu el, nu fabrica. Asa merge legea. Ia-ti raspunderea pe ce face altul, pe cheful lui si pe problemele tot lantului de distributie in fata statului roman asa cum e el si in fata clientului mediu roman... tot asa cum e el. Vis-a-vis de lacomie... pe ce suma esti dispus sa faci astea? Si crede-ma probleme sunt, pana la stat care iti vine cu tampeniile lui... Sa-ti mai spun ca din aia 8%-9% curati, mai platesti inca o data impozit pe dividente daca vrei sa-i scoti + contributie sanatate. Eu nu ma plang, nu ma pune nimeni si nimic sa fac astea, doar explic ca treaba e mai nuantata de atat. 

 

Acum 18 ore, cocochannel a spus:

Aiurea, citita, dar logica de electronist, fara ofense.

Vorbiti si voi cu unul care a citit o carte de economie, sau macar cu vreo studenta la ase.

Astea sunt povesti cu iau cu 1000 si vand cu 1430, ori are vreun sopron la 10 metri de fabrica ori face foamea.

 

Da o fuga la BIFE la anul prin septembrie, e targul national al producatorilor/distribuitorilor din industria mobilei si trage cu urechea, ai sa mai auzi povesti de-astea... Piata se autocorecteaza natural. Nu e unu nebun sa dea cu 40% ceva ce altul da cu 20%, ca aceleasi lemne si carpe vindem toti. 

De studente la ase nu vreau sa mai aud, astea habar n-au cum se mananca piata reala nu ala a lui Adam Smith din manualele lor. Lumea reala nu (mai) merge de mult asa simplu. Pietele actuale sunt guvernate de echilibre Nash, asta tine de game theory, daca nu ma insel... e o disciplina ce tine mai degraba de ramura matematicii. 

Crezi ca un economist ar fi un trader bun pe burse de capital? Adica ar parea ca stie omul cum e cu economia, cu bancile centrale, cu fluxurile cu etc...  

Ce nu inteleg multi este ca ponderea speculativului in investitii si in piete e mult mai mare acum decat in trecut. 

 

Editat de matzah
Link spre comentariu
Vizitator viobio

matzah

Foarte bine punctat! 

Cu China ai perfectă dreptate, unele produse le vand la preț de dumping, așa este au susținerea statului pentru întrarea pe piețe cu produse autohtone. Mai este puțin și parcă văd China printre marii producători de vinuri.... 

Cunosc foarte bine ce este prin China. 

Link spre comentariu
La 29.09.2019 la 14:03, matzah a spus:

Pe romaneste cam asa se ajunge ca un produs fabricat cu 2 lei sa coste 10-15 lei la raft.

 

Pe vremuri, daca ma duceam pe Academiei, cumparam toate piesele unui radioreceptor CORA si constatam ca puteam sa cumpar 3 radioreceptoare la gata, de acesti bani.

Link spre comentariu
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări