Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cum se calculeaza pretul unui produs electronic


Postări Recomandate

Am avut posibilitatea sa asist cum se calculeaza pretul  de vanzare pentru un produs electronic si micile picanterii din spate. Nu pot da numele companiei (dar este foarte cunoscuta) sau unele date mai specifice dar incerc sa reproduc din memorie ce mi s-a parut mai interesant. 

 

 

1. Pret de productie efectiv. Ei il vad strict ca si ce inseamna in bani sa faci o unitate din acel produs. Raportat la pretul de retail (in magazin) asta este undeva la maxim.. dar MAXIM 20-30% din costul total.

2. Ajustarea la yeald-rate-ul liniei de productie. Daca faci sa zicem 100 de display-uri LCD in fabrica, poti avea surpriza ca 2-3 din ele sa nu iasa cum trebuie (prea multi pixeli blocati, alte defecte etc). Mai mult am fost suprins sa aflu ca exista situatii cand yeald-rate-ul este de 55-60% (chestii mai high tech, varfuri de game). Adica din 100 bucati, doar 55-60 sunt viabile. Restul se considera pierderi, dar tot tu le platesti, se ajusteaza la pretul de productie efectiv. 

3. Costuri end-of-life - reciclare. Daca produsul trebuie in vreun fel sau altul proiectat de asa maniera cat sa fie necesari pasi suplimentari de intreprins pentru producator in vederea reciclarii, platesti si aceste costuri. 

4. Costul de service in garantie - post garantie. Este un cost aditional pe care ei il adauga in functie de MTBF-ul calculat de departamentul de productie. Daca se asteapta ca in medie sa ai 2% rata de defecte in perioada de garantie, ei cauta sa afle ce anume tinde se sa defecteze cel mai probabil, cat ar costa aducerea la conformitate si acest cost rezultat il includ in pretul fiecarei unitati vandute. Deci da.. normal ca ai dreptul la garantie.. deja ai platit pentru ea. Tot aici intra inclusiv operatiile de refurbishment raportate la politica de service a companiei.  O chestie interesanta e ca in raporturi comerciale intre companii, daca nu ai nevoie de garantii, poti opta sa cumperi produse fara acest cost asociat. Se strica... e treaba ta sau platesti tu separat reparatia. La anumite produse, costul asta e destul de semnificativ. 

5. Costul de R&D. Platesti practic atat dezvoltarea produsului in cauza cat si pentru bugetul viitor al companiei referitor la dezvoltarea de viitoare produse. 

6. Adaos-ul efectiv. Companiile astea au in spate board-uri de asociati/fonduri de investitii. Astia vor bani/randamente. De regula 20-30% ar fi bine, dar deseori e mai putin. 

7. Costuri de logistica. Cat de mare/greu e produsul - are un impact major aici. Insa exceptand lansarile si anumite situatii mai specifice, in vasta majoritate se transporta pe apa cu containerul. Raportat la costul total, asta e o fractiune de procent. 

8. Costul de marketing. Sunt cazuri cand asta, singular e cel mai mare cost din cele enumerate. Chiar se toaca o caruta de bani in pliante, reclame platite, vedete ca imagine de brand, sponsorizari etc. Deseori depaseste costul efectiv de productie. La fel de des, parte din acest cost e dictat de ce face concurenta in acel domeniu. 

9. Costuri cu operatiuni de retail/retaileri. Daca vinzi in magazine, aia vor adaos-ul lor, taxe raft etc. Peste toate costurile de acum, vazute de retailer ca si cost de achizitie, asta din urma isi pune adaos-ul lui. La produse electronice, uzual poti avea 20-30%. 

10. Taxe si impozite. Atat pretul de achizitie al retailerului, cat si pretul lui final sunt supuse unor serii de taxe/impozite. Cel mai cunoscut este TVA-ul dar nu se termina deloc aici. Daca pentru vanzare, producatorul trebuie sa tipareasca un manual specific, o eticheta anume, orice chestie specifica, va fi inclusa in pret. Retailerul face la fel. 

 

Pe romaneste cam asa se ajunge ca un produs fabricat cu 2 lei sa coste 10-15 lei la raft.

 

 

 

 

Link spre comentariu
Acum 11 minute, matzah a spus:

1. Pret de productie efectiv  MAXIM 20-30% din costul total.

 

5. Costul de R&D. Platesti practic atat dezvoltarea produsului in cauza cat si pentru bugetul viitor al companiei referitor la dezvoltarea de viitoare produse. 

6. Adaos-ul efectiv. Companiile astea au in spate board-uri de asociati/fonduri de investitii. Astia vor bani/randamente. De regula 20-30% ar fi bine, dar deseori e mai putin. 

7. Costuri de logistica. Cat de mare/greu e produsul - are un impact major aici. Insa exceptand lansarile si anumite situatii mai specifice, in vasta majoritate se transporta pe apa cu containerul. Raportat la costul total, asta e o fractiune de procent. 

8. Costul de marketing. Sunt cazuri cand asta, singular e cel mai mare cost din cele enumerate. Chiar se toaca o caruta de bani in pliante, reclame platite, vedete ca imagine de brand, sponsorizari etc. Deseori depaseste costul efectiv de productie (punem 20-30%). La fel de des, parte din acest cost e dictat de ce face concurenta in acel domeniu. 

9. Costuri cu operatiuni de retail/retaileri. Daca vinzi in magazine, aia vor adaos-ul lor, taxe raft etc. Peste toate costurile de acum, vazute de retailer ca si cost de achizitie, asta din urma isi pune adaos-ul lui. La produse electronice, uzual poti avea 20-30%

10. Taxe si impozite. Atat pretul de achizitie al retailerului, cat si pretul lui final sunt supuse unor serii de taxe/impozite. Cel mai cunoscut este TVA-ul (punem 19%)dar nu se termina deloc aici. Daca pentru vanzare, producatorul trebuie sa tipareasca un manual specific, o eticheta anume, orice chestie specifica, va fi inclusa in pret. Retailerul face la fel. 

Pe romaneste cam asa se ajunge ca un produs fabricat cu 2 lei sa coste 10-15 lei la raft.

Deci din punctele 1+6+8+9+10 iese undeva la : 99 - 129%. Daca era cuantificat si punctul 5 macar .... parca nu-s bune procentele date. 

Link spre comentariu

Dollar se chiama !!!!!

Acum ceva ani am avut o oferta de Nokia 108 sau alta troaca de genul (direct China )

cu 4,75 eur pe bucata cu conditia sa cumpar mai mult de 5000 de buc (era ceva cu un container si transport free pentru cantitatea respectiva ).Evident ca am dat pass .Nu aveai cum sa vinzi competitiv 5000-7000 de telefoane cand providerii le dadeau mocca .

La acea vreme in Ro se vindea la liber , oficial in voda si protocala cu aprox 110 ron sau ceva pe aproape .

Din ce tin minte pretul la poarta fabricii era undeva la 2,3-2,5 eur pe buc .

Este foarte adevarat ,doar ca nu stie ,si nu se doreste aceasta informatie pe strada .

 

Link spre comentariu

Asa e.. am povestit cam incalcit. 

 

Ai 2 preturi..

O data  pretul cu care retailer-ul cumpara (pretul producatorului).

Apoi e pretul la care retailer-ul vinde catre clientul final. 

 

Pretul producatorului include : 1-8 si partial din 10.  Eu am trecut ce ar fi cazuri ideale. Respectiv, producatorul ar vrea adaos net 20-30% ca si target, dar deseori iese curat mai putin. Cand zic deseori.. chiar e ... des. Pretul de productie cum spuneam... e maxim acea valoare. Defapt la pret pe unitate 30% din valoarea cu care vinzi catre retailer... nu prea faci mare treaba. Procentele astea sufera modificari foarte dinamic in functie de produs explicit si conditii de piata.. de-asta le propun la nivel de asteptarile partilor. 

 

Pretul retailerului este pretul producatorului plus cei 20-30% adaos si plus o parte din taxele de la pct. 10. Este practic pretul de raft. 

 

* nu cunosc calculul pentru R&D, n-am auzit vreun procent. Dar de regula este destul de mic, gherlele se vad la yeald si pe banda la asamblare propriu zis. Destul de des se intampla ca un produs sa sufere revizie dupa revizie dupa ce deja ai inceput productia la scala mare. Reviziile se reflecta in ciclul urmator de productie. 

 

Ca o curiozitate, am intrebat din acele persoane... bai nene, daca eu vreau sa fac un montaj electronic si sa-l vand eu pe un site sau ceva de genu (nu retail), cam ce adaos ar trebui sa-mi pun la pretul meu de achizitie pt piese si acareturi, ca sa pot sustine asta ca un fel de afacere din care sa castig. Raspunsul unanim: minim 100%. Altfel te cureti de pe piata sau ceea ce faci se numeste hobby. 

 

 

 

 

Editat de matzah
Link spre comentariu
Vizitator viobio

"Ca o curiozitate, am intrebat din acele persoane... bai nene, daca eu vreau sa fac un montaj electronic si sa-l vand eu pe un site sau ceva de genu (nu retail), cam ce adaos ar trebui sa-mi pun la pretul meu de achizitie pt piese si acareturi, ca sa pot sustine asta ca un fel de afacere din care sa castig. Raspunsul unanim: minim 100%. " 

 

Minim 100% !  Cind produsul are cerere mare poți lăsa prețul mai jos , dacă lasi prețul mai jos cistigi din rulaj decit să stai cu produsul pe stoc .

Nu este bine să vinzi ieftin , ce este ieftin .....este dubios pentru snobi .

Pretul trebuie să conțină tot ce tine de producție , inclusiv amortizarea echipamentelor de producției .

Link spre comentariu
58 minutes ago, matzah said:

* nu cunosc calculul pentru R&D, n-am auzit vreun procent. Dar de regula este destul de mic...

Nu cunosc piata electronicelor de consum larg, insa la electronicele custom-made era cam asa pe vremuri la producator in Ro.

 

1. Pret piese x$

2. Pret final, include manopera + R&D 3x$.

 

Si se vindea. Chiar facut custom-made tot era mai ieftin decat ce venea de afara. Facea treaba, da arata ca Logan-ul fata de un Audi mai entry level.

Link spre comentariu
Acum 4 ore, Faust2018 a spus:

Minim 100% !  Cind produsul are cerere mare poți lăsa prețul mai jos , dacă lasi prețul mai jos cistigi din rulaj decit să stai cu produsul pe stoc .

 

Asta am observat si eu, mai ales pe la noi, se cere pe cate un produs de zici ca trebuie s-o vand si pe mama sa il cumpar.

Oamenii nu pricep ca se poate castiga foarte frumos din rulaj mare de marfa si pret mic, daca cererea e mare. In schimb lacomia ii ingenuncheaza pe multi care au impresia ca vand ceva ce nu s-a mai vazut si se mira de ce nu cumpara lumea.

Link spre comentariu
Vizitator viobio
Acum 8 minute, maxente a spus:

 

Asta am observat si eu, mai ales pe la noi, se cere pe cate un produs de zici ca trebuie s-o vand si pe mama sa il cumpar.

Oamenii nu pricep ca se poate castiga foarte frumos din rulaj mare de marfa si pret mic, daca cererea e mare. In schimb lacomia ii ingenuncheaza pe multi care au impresia ca vand ceva ce nu s-a mai vazut si se mira de ce nu cumpara lumea.

Cei mai mulți nu au habar de economie , marketing , si este foarte bine așa , că au alții habar .

Link spre comentariu
Acum 4 ore, Faust2018 a spus:

Nu este bine să vinzi ieftin , ce este ieftin .....este dubios pentru snobi . .

Ăăă păi dacă tu îți faci probleme pentru snobi ...afacerea e 99,99% pierdută!

Cu snobii nu faci afaceri ...ei nu cumpără că au nevoie sau le place ceva ...ei cumpără că e la modă!

Cu astfel de oameni e mai bine să n-ai de-a-face!

Bine ...”cine se asemănă, se adună”... e o vorbă din popor!:rade:

Link spre comentariu
Vizitator viobio
Acum 16 minute, maxente a spus:

Aaa si am uita alta treaba, la toata chestia asta se mai poate adauga si efectul rahatului invelit in staniol si legat cu fundita roz. In primele momente de la ''reclama agresiva'' face cateva victime, apoi lumea se convinge ca da o gramada de bani pe un lucru mediocru sau chiar jalnic. 

Rahatul ambalat se numește marketing , se fac scoli grele pentru asta .

Link spre comentariu

Apropo de castigul rulajului mare, un exemplu sunt chinezii aia de la jlcpcb care fac cablaje ieftine si de calitate foarte buna. Acum au si oferta dupa cum bine spune colegul in subiectul asta.

Cu 10$ faci 5 cablaje de 10x10cm dublu strat, orice culoare si aduse acasa. Chiar si o dimensiune mai mare e destul de ieftin la ei de facut. Nu ii bate nimeni la pret si se inghesuie lumea sa faca la ei

Link spre comentariu

Pai atat costa, nu-ti da nimeni ceva in defavoarea lui. Acelasi pret il au si 20 de bucati cu un  transport mult mai rapid decat cel de 8$.

La genul asta de oferte chinezii castiga valuta care este mai importanta decat procentul de profit.

Link spre comentariu
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări