Vizitator Postat Septembrie 14, 2019 Partajează Postat Septembrie 14, 2019 (editat) Realizatorul BBC Raymond Baxter, despre mopedul electric romanesc, anul 1974. https://www.dcnews.ro/bicicleta-electrica-romania-producator-inca-din-1974-arhiva-video_620942.html http://mobra.ro/index.php?p=stiri&p_title=ELMO - ELectric MObra&nid=28 https://www.unica.ro/divertisment/cine-este-romanul-care-inventat-bicicleta-electrica-257286 Preluare; "După doi ani de cercetare și teste, în laboratorul de cercetare de la ICPE Bucureşti a fost creat un motor ce avea să revoluționeze industria, sub îndrumarea inginerului Sigismund Şlaiher, care are în prezent 90 de ani, relatează Digi24. Mopedul prezentat de jurnalistul britanic Raymond Baxte funcționa pe bază de curent electric, avea o autonomie de trei ore, atingea viteza de 25 de km/h şi avea o putere similară unui scuter pe benzină de 50 de centimetri cubi. Acesta a fost botezat Elmo, de la „electric moped”. „În singura ţară europeană care nu are nevoie să importe petrol, acest nou moped produs local funcţionează pe bază de curent electric. A fost conceput şi construit aici, la Institutul de stat pentru inginerie electrică din Bucureşti”, spunea la acea vreme Raymond Baxter. Invenția românească a fost premiată în afara țării, dar comuniștii i-au dat inginerului Şlaiher cinci mii de lei pentru vehicul și i-au permis să păstreze doar un exemplar ilustrativ. Românul mai are și astăzi câteva piese din motor: „Ăsta-i rotorul, uite! Ăsta dă un kiloWatt. Ăsta-i colectorul. Se lipesc. Şi toate astea, punct cu punct, cu o maşină automată de sudat. Aşa arată un motor de un kiloWatt. Dă o mie de Waţi putere. Uite cum arată unul ştanţat! Asta e un sfert din motor. Patru din astea alcătuiesc, prin lipiri, cu izolaţie, şi cu tot… Ăsta are vreo 380 de Waţi, iar celălalt are un kiloWatt” a povestit Sigismund Şlaiher pentru sursa citată, amintindu-și totodată de faptul că pentru fabricarea motorului a cumpărat din Germania mai multe mașini, una dintre ele costând 900 de mii de mărci. Citeşte întreaga ştire: Cine este românul care a inventat bicicleta electrică" Editat Septembrie 14, 2019 de Vizitator Link spre comentariu
gauss Postat Septembrie 14, 2019 Partajează Postat Septembrie 14, 2019 (editat) Din ce era alimentata ? Ca se mentioneaza ceva apropo de un scuter de 50 centimetri cubi ... , aceeasi putere . Si un motor de 1kW ( 12V si 80 A ? ) . Sa facem niste calcule , d' astea simple , aritmetice ... Editat Septembrie 14, 2019 de gauss Link spre comentariu
Vizitator Postat Septembrie 14, 2019 Partajează Postat Septembrie 14, 2019 (editat) Presupun ca la vremea aia din vreun plumbacid de 24V. 500W, 3h, 60Ah... ihm. Curajoasa afirmatia "creat motor", el fiind dintr-o alta afirmatie, conceptie americana. Nonetheless, faptul ca se miscau atat de multe, era minunat. Editat Septembrie 14, 2019 de Vizitator Link spre comentariu
gauss Postat Septembrie 14, 2019 Partajează Postat Septembrie 14, 2019 (editat) Motor din ala ( daca e cel din clip ) am vazut si am folosit , chiar produs de ICPE . E cu rotor - foaie , are turatie dar nu prea are cuplu . Masa rotorului este de sute de grame ( la cele mari , nu incap in cutia motoretei , din cauza diametrului ) , bobinajul e din platbanda de Cu ( spira plata ) incastrata intr - un disc din bachelita . Ma gandesc ce reductor mecanic trebuia , pentru antrenarea rotii . Doua baterii de 12 V 60 Ah sunt destul de mari . Si de grele . Un pic mai mari ca alea de Dacie , de pe vremuri . Acumulatori de demaraj , nu era bine sa fie descarcati profund , mergeau in circulatie tampon cu alternatorul . Reporterul BBC spune ca n - a putut sa filmeze interiorul motoretei , ca urma sa fie brevetata . Dar ca bateria era " destul de mica " , din ce i s - a spus ... Constructia imi aminteste de realizarile lui Iustin Capra , cateva le - am vazut dupa '90 . Pe viu , a lucrat la ele cam un an in unitatea unde eram angajat , le " testa " pe alei . Numai ca folosea acumulatori Zn - Ag , alcalini , de 28 V . Se produceau in curtea aia , m - am jucat cu ei destul timp . Erau folositi ( destinatia oficiala ) la MiG - uri , pentru pornirea de urgenta . O singura pornire de la zero , dupa care se inlocuia si se casa , recuperandu - se argintul si zincul , ambele de inalta puritate . Unul costa mai mult ca o Dacia 1300 . P.S. - le cam incurca si jurnalistii , moped - ul era altceva . Macar lingvistic , termenul vine de la " motoreta cu pedale " , cu propulsie mixta . Cu hidrocarburi si cu talpa . Au fost si in regimul trecut . Editat Septembrie 14, 2019 de gauss Link spre comentariu
Vizitator Postat Septembrie 14, 2019 Partajează Postat Septembrie 14, 2019 Din cate inteleg, poate un cost astronomic de productie este motivul pentru care nu a luat avant nici in vest. Presupun ca la vremea aia, un acumulator atat de compact si capabil de un teoretic 60Ah, chiar era o problema mare de tot. Motorul ca motorul, niste asincroane gaseai, si nici niste invertoare chinuite nu erau chiar imposibil de facut. Link spre comentariu
gauss Postat Septembrie 14, 2019 Partajează Postat Septembrie 14, 2019 (editat) Asa este . Bateria e si acum o problema , nu stiu cum se va solutiona . Altfel , motoarele pomenite aveau un soi de controler , ceva primitiv ( dupa standardele de astazi ) cu tiristori . Luni am sa caut , poate mai gasesc vreunul , sa pun ceva foto . Au fost folosite (si) la primii roboti industriali , dupa Revolutie . Editat Septembrie 14, 2019 de gauss Link spre comentariu
iop95 Postat Septembrie 14, 2019 Partajează Postat Septembrie 14, 2019 Motorul e cu flux axial si nu nicio inventie americana... din cate stiu e proiectat / realizat integral la ICPE. Au fost gandite pentru actionari rapide, rotorul avand inertie foarte mica.... probabil au facut cateva variante optimizate pentru tractiune (cuplu mare la pornire / turatie mare dupa lansare). Importanta e puterea si carcteristica mecanica. Chiar daca are turatie mare se poate reduce mecanic. Era un convertor buck (chopper) cu tiristoare... tehnologie foarte ok pentru acei ani. S-au facut actionari cu turatie variabila pentru morile de ciment, de sute kW... La acea ora nu exista tehnologie pentru actionare cu motor asincron cu rotor in scurt... nici teoria de control nu era bine pusa la punct. Link spre comentariu
gauss Postat Septembrie 14, 2019 Partajează Postat Septembrie 14, 2019 (editat) Am scris ( si eu ) mai sus ca ma gandesc la reductor . Din motoare de genul ... , nu ai ce scoate . Altceva decat pentru au fost gandite . Mi - am batut capul destul cu ele . Reductorul merge bine pe hartie , cateodata si in practica . La un vehicol pe baterii , e jenant sa pierzi putere intr - un reductor cu mai multe trepte , care cantareste si el ceva . Totul actionat de un rotor de o suta - doua de grame ... Altfel , motoare de C.C. performante erau la data respectiva . Ca nu le produceam noi , e alta discutie . Am avut ( si folosit ) prin '95 un motor englezesc , 4kW la 28V , folosit la scoaterea de urgenta ( avarie ) a trenului de aterizare la o aeronava . Gros cat o sticla de Cola de 2,5 litri , si cam doua treimi din ea de lung . Axul era de 30 mm diametru ( pe - acolo , era o cota in inchi ) . Peste carcasa avea un radiator detasabil , cu suruburi , arata ca un cilindru dintzat supradimensinat de la un zdrobitor de struguri . In final , l - am dat unui coleg , a facut un cart pentru copii cu el . Doua baterii auto de 12 V in spatele constructiei , antrenarea osiei rotilor din spate cu fulii si curea , cu un intinzator roata mobil , era si ambreiaj , si acceleratie , manevrat manual , dupa un timp l - a trecut la o pedala . Mergea foarte bine si numai cu o baterie , le inseria cu un contactor aero de 200 A la contact . A functionat destul , dupa ce copiii s - au marit , l - a vandut . In fine ... Editat Septembrie 14, 2019 de gauss Link spre comentariu
vera Postat Septembrie 14, 2019 Partajează Postat Septembrie 14, 2019 Nu pot vedea clipul (probabil a expirat perioada). Din ce am citit aici, cred ca este vorba despre motorul cu rotor disc (rotorul facut pe cablaj imprimat), cu cuplu constant (deci nu are nevoie de cutie viteza-reductor), turatia variind functie de tensiunea de alimentare. Au fost interesate f multe firme din V de ac. motor. Am participat cand una din firme a vrut sa vada ac. motor. Nu aveam cu ce sa-l alimentam (ca la noi). Intamplator aveam la mine 4 acumulatori Cd-Ni frantuzesti de 0,5Ah, cu care am alimentat motorul. Motorul a luat-o din loc, la cateva zeci (poate 2-3 sute) rot/min. Baietii au fost impresionati de cuplul motorului. Motorul de 1 kW avea un diametru de aprox. 30cm si o grosime de 15 cm (din aduceri aminte). Ulterior, au aparut f multe copii nereusite ale ac. motor. Daca este vorba de altceva, imi cer scuze (nu am vazut clipul) si va rog sa stergeti postarea. Link spre comentariu
doru3160 Postat Septembrie 15, 2019 Partajează Postat Septembrie 15, 2019 (editat) Acum 9 ore, vera a spus: Din ce am citit aici, cred ca este vorba despre motorul cu rotor disc (rotorul facut pe cablaj imprimat), cu cuplu constant (deci nu are nevoie de cutie viteza-reductor), turatia variind functie de tensiunea de alimentare. Cu un asemenea motor am antrenat o mașină de bobinat. La tensiune constanta , variază curentul în funcție de sarcina pt a menține turația constanta. Asta mi s-a părut perfect, și m-a scutit de a mai realiza o sursa care sa ceara semnal de feedback de la un tachogenerator. Partea proasta e ca nu cunosc tensiunea maxima suportata fără pericol. La probe l-am dus până în 24V dar practic am fost mulțumit de cum se mișcă de la 5 la 12V. Asa merge de mai bine de 30 ani. Editat Septembrie 15, 2019 de doru3160 Link spre comentariu
gauss Postat Septembrie 15, 2019 Partajează Postat Septembrie 15, 2019 (editat) De 24 V ( nominal ) sunt . Doar la comanda speciala se produceau la 12V si 18V , din ce - mi amintesc . N - am reusit sa primesc , de 12 V ( sub pretextul ca trebuie sa schimbe totul pe linie , era un atelier cu cativa oameni ) etc . Ar trebui sa am pe undeva un catalog , l - am primit de la ICPE , odata cu un lot de servomotoare . Niste colegi au facut cu ele o masina de gaurit in coordonate , pentru cablaje imprimate . Amintiri , acu' 30 de ani . Dupa Revolutie , aparuse un avant ( asumat ) , multi au vrut sa faca diferite chestii , si chiar s - au reusit . Se daduse drumul la importuri , chestii care erau " in buze " au putut fi finalizate , cu cerere mare la export si bani frumosi , contracte pe ani buni . Pacat ca pravalia era oricum condamnata ... , trebuia sa luam de la altii , oricare ar fi fost . Era pe lista scurta , de inchis ca sa intram in NATO . Lucru care s - a intamplat ... , alaturi de altele , in special institutele de cercetare care aveau si microproductie . In fine ... Editat Septembrie 15, 2019 de gauss Link spre comentariu
iop95 Postat Septembrie 15, 2019 Partajează Postat Septembrie 15, 2019 Apropos de tractiune electrica, la extrema cealalta e DAC120DE... https://en.wikipedia.org/wiki/DAC_120_DE Grup motor diesel 65l/1050CP - generator care alimenta 2 motoare de cc pe puntea spate. Incarcatura utila ...120t, cu care putea ajunge la 55km/h. Link spre comentariu
gauss Postat Septembrie 15, 2019 Partajează Postat Septembrie 15, 2019 (editat) Foto ( oficiala ) este de pe platforma 1 , de la pavilonul expozitional , unde se organiza EREN . Adica Expozitia Realizarilor Economiei Nationale . S - a mai discutat de vehicolele respective , personal le - am privit cu admiratie . Erau imense , iar roata mai inalta ca mine ( peste 2 metri ) . Au fost gandite pentru lucrul la Canal , din pacate putin fiabile . Editat Septembrie 15, 2019 de gauss Link spre comentariu
doru3160 Postat Septembrie 15, 2019 Partajează Postat Septembrie 15, 2019 (editat) Acum 2 ore, gauss a spus: De 24 V ( nominal ) sunt . Doar la comanda speciala se produceau la 12V si 18V , din ce - mi amintesc . Înseamnă că la cum ii dau eu doar max 12V mai tine 30 ani. Nu cred ca e românesc, și nici n-am avut la îndemână o sursa suficient de potenta ca să-l pot bloca mecanic. Axul e de cca 12mm. De regula transpira sursa, și atunci se bloca și motorul. N-am încercat pe acumulator. Am fost mulțumit ca am renunțat la manivela mașinii de bobinat, mai ales pe porțiunile unde se poate bobina în viteza. Doar ca in ultimii ani, n-am prea bobinat mare lucru. Editat Septembrie 15, 2019 de doru3160 Link spre comentariu
franzm Postat Septembrie 15, 2019 Partajează Postat Septembrie 15, 2019 " Nu cred ca e românesc, " Nici eu. Link spre comentariu
Postări Recomandate