Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Robot pornire auto-Transformator Electrotehnica


Postări Recomandate

Salutare ! Am recuperat astazi un transformator electrotehnica (1975) 220v-60-65v iesire 315 va si vreau sa il fac un robot de pornire auto.M-am apucat de scos din secundar pana l-am adus momentan la tensiunea de 19v ca.Pana la ce tensiune trebuie sa il aduc in curent alternativ ca sa il pot folosi pentru ceea ce vreau eu ? Mentionez ca o sa folosesc punte redresoare de alternator dacie si ca vreau sa ii fac 2 iesiri la transformator.Una pentru ceva mai mica tensiune la iesire si una mai puternica

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 11
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Atunci sa zicem ca m-am exprimat eu gresit. Ceva mai puternic fata de un redresor auto din comert...Stiu ca nu este ok pentru sanatatea acumulatorului auto.. Mi-ar fi suficient sa zicem in urmatoarea situatie : Dau sa pornesc si nu mai am suficient curent la pornire ,pus 5 minute respectivul ``robot`` dat cheie la masina si plecat la treaba. Pentru asta mi-ar trebui 

Link spre comentariu

Robot de pornire evident ca nu se poate cu acel traf asa cum deja a zis @sesebe, ti-ar trebui minim 1500-2000VA.

Apoi, traful zici ca are secundar de 60-65Vca, pai 315VA cu 60V inseamna un secundar dimensionat pentru cam 5A.

La curentul asta poti face doar incarcari pe perioade lungi, minim 6-8 ore.

Daca vrei curent mai mare atunci desfaci complet secundarul si bobinezi un altul cu spire suficiente sa ai la 220-230Vca la priza, 13-14Vca in secundar  ( asta ca sa lasi ceva rezerve pentru retea mai mica ), cu sarma cu diametru de macar 1,5-2mm.

Iti mai trebui o punte redresoare, aia de la alternatorul de dacie o poti arunca, ori eventual da unui copil sa se joace cu ea, nu valoreaza mai mult.

Cumperi punte patrata de 50A si pe aia o folosesti.

Si asa obtii un redresor sumar, cu strictul necesar asa cum sunt majoritatea celor ieftine din comert, adica nestabilizate si neprotejate ( ca siguranta aia numai protectie nu-i ).

Editat de Marian
Link spre comentariu

Dacă va fi capabil să livreze cel puţin 15-20A la 12-14Vc.c. e destul a ,,ajuta,,. să reîncarci rapid bateria după porniri greoaie.Ar fi bine să faci priza de ,,încărcare lentă,, pe la tensiunea de  10-11V şi pe cea ,,rapidă,, pe la 13-14V.Pe ,,rapid,, vei încărca doar scurt timp şi sub supraveghere şi numai dacă  bateria e parţial descărcată.O siguranţă automată lentă de minim 25A se impune a fi montată pe secundar, fiindcă există şi riscul inversării bornelor la acumulator, dar e nevoie de protecţie şi la suprasarcină...iar puntea trebuie să fie ceva serios, atenţie că punţile chinezeşti ce sunt catalogate cu 50A se mai ard şi pe la 10-15A uneori.Ar fi mai sigură o punte din diode discrete, cum erau cele vechi româneşti de putere.Cu acelea nu prea dai greş....

Editat de validae
Link spre comentariu

Vezi de treaba cu 15A destui ai tai pentru ajutor la pornire...

Daca acumulatorul este suficient de obosit atunci aia 15-20A abea ajung pentru electronica de bord plus faruri ( daca se aprind automat ) plus alti consumatori ce pornesc o data cu pusul contactului.

Pentru asistenta la pornire trebuiesc macar cateva zeci de amperi, ori cele serioase din comert sunt destul de prohibitive, iar ca sa-ti faci asa ceva si sa mai fie si bun, nu-i nici simplu si nici ieftin.

 

Link spre comentariu

Eu am o sursă Mean Well cu 20A curent maxim.Când mi-a ,,murit,, acumulatorul de pe Diesel, după repetate încercări de pornire ratate din cauza căderii magnetului de pe statorul demarorului, a fost suficient să ţin 15minute acea sursă pe baterie şi apoi a pornit.Deci curentul a fost limitat din start şi aveam acumulator de 80Ah, nu jucărie....şi tot l-a ,,resuscitat,, suficient.Am mai făcut mai demult ,,redresoare ajutătoare de pornire,, că nu le puteam spune ,,roboţi,, cu traf recuperat din UPS de 24V, folosind varianta de redresare dublă alternanţă cu două diode şi priză mediană.Un traf din ăla nu dă mai mult de 10-15A şi când îl puneam pe baterie iarna la porniri grele, se învîrtea demarorul de ziceai că are fasole săltăreaţă în el....

Editat de validae
Link spre comentariu

si pe aici multi cumpara starterele acelea cu acumulator micut il pun pe bateria si dau la cheie. Desigur ca nu merge si se vaita ca sunt proaste. Trebuie pus pe baterie si lasat 20-30 minute inainte de a incerca demararea.

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Pentru pornire, tensiunea acumulatorului poate scade (tolerabil) la....9 (noua!) volti!

Ceea ce inseamna 60-80 amperi pentru motoarele curente pe benzina (pana la 1,6 litri)

sau 90-110 pentru Diesel (astea au compresie mai mare, de aceea necesita mai mult).

De fapt, pentru pus in miscare fieratania, demarorul "ia" un varf chiar mai mare.

Acumulatorul auto e "optimizat" in principal pentru a fi capabil sa "arunce" acel

impuls de curent, care e conditionat de o rezistenta interna cat mai mica; principala

defectiune a acestor acumulatori fiind tocmai cresterea acestei rezistente....

Redresorul are de fapt mai multe efecte, "incarcarea" fiind doar unul din ele!

Un redresor "mare" (capabil de a debita curent peste C/10) in primul rand realizeaza

ceea ce se numeste incarcare "rapida" (tolerabila pentru durate scurte); in al doilea rand,

curentul mare produce un efect de incalzire a acumulatorului. Chiar daca nu e vorba de

incarcare propriu-zisa, mobilitatea in electroliti fiind ionica, e puternic influentata de 

temperatura electrolitului; practic se produce o scadere tocmai a acelei rezistente

interne, importanta mai ales iarna, la ger.

In fine, chiar daca vorbim de doar 10-20 de amperi din 100, astia pot fi ce lipseste

ca demarorul sa atinga pragul de "voiosie" necesar pornirii!

Sigur, daca "robotul" poate da 100 de amperi, pornirea ar fi asigurata chiar pentru

o baterie "moarta dar nu absenta", insa, daca e sa luam in consideratie si alte

aspecte, exista alte riscuri, (mult) mai costisitoare decat o baterie noua!!!

Bateria are si un rol, mai putin observat, de "amortizor" al oscilatiilor de tensiune.

In lipsa acestei functiuni, dupa pornire, la decuplarea demarorului, socul de tensiune,

in loc de a fi "moderat" de acumulatorul cu rezistenta interna mica, ajunge la toate

electronicele care impaneaza autovehiculele contemporane! E suficient ca doar

unul sa cedeze, ca restul vor "afla" imediat si s-a terminat cu pornirea, pana la

inlocuirea "mortului" (era sa spun reparatie, dar asta e acum "reparatia")....

Bafta! 

 

PS Acele "ajutoare pentru pornire" fac aceeasi completare a impulsului de

pornire, dar din acumulatorul propriu (autonom, fara cablu la retea).

Editat de blazeu
Link spre comentariu

@blazeu de acord cu cele afirmate.

Tensiunea nominala a demarorului este sub 12V, deoarece la curentul absorbit (aprox 300A), se iau in calcul rezistentele suplimentare (interna a bateriei, cablurilor, rezistetele contact starter, baterie-cabluri, etc).

Referitor la acel "ajutor" pornire, este benefic prin faptul ca in cateva minute mareste temperatura bateriei, deci viteza reactiilor chimice care se traduce prin marirea capacitatii bateriei. Nu in ultimul rand, cei cativa amperi 10-15, isi aduc si ei aportul la pornire.

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări