Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Amplificator SARA 2016 detalii despre constructie


Postări Recomandate

Pai sr creste din conexiunea in punte, componenta a config de instrumentatie.

Si distors se duc in jos doar cand cele doua sunt imperecheate. Si zgomotu se rezolva cu etaj de intrare in config asta daca vrei.

 

Acu na. De e sa iti faci damblaua, clar. De ce nu. 

Editat de Sharky
Link spre comentariu

Eu sunt in stadiul in care ambele module canta montate pe radiatoare, dar am mici probleme cu ele:

La primul modul alimentat, la prima alimentare mi-au pocnit 2 din condensatori de 100nF din SMD-urile montate pe pinii condensatoarelor, apoi totul a fost ok, am reglat curentul de mers in gol usor si canta foarte bine.

La modulul 2 inca am o problema pe care nu am deslusit-o inca. La alimentarea modului totul e ok, pot regla curentul de mers in gol si canta bine, dar dupa 1-2 minute apare un dezechilibru ciudat, imi scade tensiunea pe ramura negativa si creste pe cea pozitiva, am inseriat 2 ampermetre pe alimentare si curentul nu se modifica pe cele 2 ramuri, e identic. Pe modulul 1 nu am acest comportament.

Am observat ca la prefinalul de pe ramura negativa am ca o mica crapatura pe spatele lui... asa a venit de la producator.... dar nu cred ca asta ar putea fi problema(o sa comand altul sa il inlocuiesc oricum). Am suspectat sursa, dar cu modulul 1 functioneaza fara nici o problema.... Cred ca apare o oscilatie undeva....

Sursa de alimentare este SMPS-ul V2 proiectat de T. Vicol.

Link spre comentariu
Acum 7 ore, cocochannel a spus:

io credeam ca pulsurile de curent mare de care zice sharky le ia din condensatoare nu din traf.

 

 Xc+ESR pentru un C=10.000yF are in jur de 0,35ohm la 50hz. Sarcina va trage curent de acolo de unde ii este mai usor. Daca traful este mare va prezenta o impedanta catre sarcina mai mica fata de cea a condensatorului, prin urmare va livra curent si catre sarcina nu doar catre condensator. Cand diodele din redresare sunt inchise sarcina se va baza exclusiv pe energia acumulata in condensatoare. Capacitatea nu este nevoie sa fie infinita ca sa zic asa, ci ea trebuie doar sa satisfaca necesarul de curent pentru perioada de timp X. Daca bateria ta de condensatoare de 20.000uF sa zicem, indeplineste cu brio necesarul de curent, atunci pur si simplu nu va fi nevoie de 1Farad, de exemplu.  Deci totul este legat de cat de tare vrei sa asculti, de cat cat de mari sunt varfurile muzicale (crest factorul) si de impedanta sarcinii. Nu este rentabil economic sa folosesti o baterie de condensatoare uriasa si nici imbunatatiri semnificative nu va mai aduce de la un anumit prag in sus. Cam aceeasi discutie ar putea fi si despre transformator. E bine sa ai o alimentare supradimensionata dar care sa aibe si ea o limita a decentei tehnice. Eu personal, cu mai multe amplificatoare, de-a lungul timpului, cu boxe normale si ceva mai grele, am constatat ca un traf in jurul a 500VA si o baterie de condensatoare cu un total de circa 80.000uF aproape ca reprezinta idealul pentru un amplificator in clasa AB construit ok. 

 

Link spre comentariu
Acum 4 ore, Sharky a spus:

Pai sr creste din conexiunea in punte, componenta a config de instrumentatie.

Si distors se duc in jos doar cand cele doua sunt imperecheate. Si zgomotu se rezolva cu etaj de intrare in config asta daca vrei.

 

Acu na. De e sa iti faci damblaua, clar. De ce nu. 

 

 SR creste la punerea in punte, corect. Asta este un avantaj destul de mare al acestei topologii dar doar configuratia amplificator de instrumentatie elimina si zgomotul de mod comun propriu ale amplificatorului, precum si zgomotul de mod comun care vine pe intrare. De fapt ideea este ca folosesc exclusiv o intrare balansata in amplificator impreuna cu DAC-uri care au iesire diferentiala inca din chipset. Practic si pe scurt vorbind, boxa este legata direct diferential la iesirea chipsetului de conversie D/A. In tot acest lant nu mai exista nicio transformare la single-ended iar semnalul care ajunge la boxa niciodata nu mai are legatura cu masa(ma rog, in realitate de fapt mai exista legatura dar influenta ei este diminuata extrem de mult).

 

 Problema este ca sunt 2 reactii negative de gestionat si dimensiunea fizica rezultata a unui astfel de amplificator este cel putin dubla ceea ce duce foarte usor la oscilatii si la cuplaje de tot felul. Pentru o asemenea configuratie de putere in mod clar ar trebui un proiect plecat de la zero lucrat in tehnica SMD, cu componente pe abele fetze, eventual in 4 straturi cu planuri de masa, etc... Nu stiu daca merita o asemenea complicaciune pentru uz domestic dar ca performanta da, reprezinta un pas serios inainte.

Link spre comentariu

Deci vezi unde bateam?

N am uitat ce e aia config de instrumentatie.

Iar masurarea e grea la fel si imperecherea la sange pt a asigura perf optime. Nu zic ca nu se poate. Dar tre masurat.

 

Partea cu balansatu o tii cat timp nu ai control pe fire. In cutie ai control, rutezi cum vrei, iei masa de unde vrei si cine e afara nu are acces sa strice.

Afara conteaza sa fie balansate. Ca nu stii la ce le legi si cum si nici prin ce.

 

Asta vroiam sa subliniez. Mai departe fiecare face fiecare cum vrea, important e sa iasa bine.

Link spre comentariu

Da, da,da, tu ai gandit-o ca o solutie universala. Eu mi-am facut-o pentru mine in care nu exista decat controlul volumului iar asta se face in domeniul digital, inainte de conversia digital-analog. Deci practic este un lant neatins de nimic. Este o solutie dedicata, de nisa. Omul normal poate vrea sa intercaleze un preamplificator, sa foloseasca alte surse, corectoare de ton, etc. Eu am facut-o strict de curiozitate, sa aud cat mai aproape de adevar, sa aud cat mai mult doar ceea ce este inregistrat, fara coloratura. De masurat am QA401 care este o scula diferentiala atat pe iesire cat si pe intrare plus izolata galvanic fata de computer, acolo unde se fac calculele si se afiseaza rezultatul. Asta m-a ajutat foarte mult sa elimin buclele de masa care sunt o pacoste in masurari, altfel este destul de greu sa vezi zgomot mai mic de -90dB si sa fi sigur ca nu vine de la bucle de masa. Precizia mare nu cere neaparat ca toate piesele sa fie imperechiate la sange, pur si simplu cel mai mult conteaza cele doua rezistente din reactia negativa. Astea duc tot secretul cu ele. Cea mai buna rejectie si distorsiunile cele mai mici le-am obtinut cu cele mai bune rezistente pe care le-am cumparat, cu toleranta de 0,1% si tempco 10ppm/C. Pentru pretentiosi chiar si la varianta normala de SARA-2016 sau la oricare amplificator, sa caute sa puna aceste rezistente de foarte foarte buna calitate. Pentru un amplif stereo fiind vorba doar de 4 rezistente nu e o avere sa pui ceva bun.

Editat de sk24bpo
Link spre comentariu

Exact. Sunt adaugati degeaba dar totusi ofera spatiul de manevra necesar. Zgomotul unui chip modern de top este daca nu ma insel, undeva in jurul a 1uV. Daca reduci volumul din software, din Roon de exemplu, calculele se fac in 64 de biti. In fapt chiar daca nu vrei sa folosesti deloc volumul digital tot este bine sa-l tii redus cu 3-6dB din cauza muzicii  care poate avea varfuri in clipping digital cand apar asanumitele inter-sample overs.

Link spre comentariu

Raimond, tu poți sa spui și sa consideri  ce vrei pt ca nu te oprește nimeni. 

Postul meu de mai sus nu l-am făcut doar pt nr ci în deplina cunoștință de cauza.

Am vizualizat acum ceva timp inclusiv o prezentare a unui DAC din seria Sabre (scuze dacă nu am scris corect) în care se discuta exact despre controlul de volum digital care este implementat în DAC-urile din serie. Știu ca am identificat atunci pe moment o problema în prezentare respectiva. Nu mai rețin exact ce problema dar știu ca este și nu tot ce prezintă ei acolo este real sau corect. 

Link spre comentariu

Am dat exemplu cu volumul de la Sabre pentru ca a fost primul care mi-a iesit in cale. Mie personal nu-mi place semnatura acustica a chipurilor de la ei, prefer oricand AKM, CS, TI, Wolfson sau de ce nu topologia R2R.

 

 In fine, masuratorile realizate de altii cu AP-uri de top arata ca unui volum digital modern nu ai ce sa-i reprosezi daca vorbim pe cifre. Subiectiv vorbind....fiecare cu pasarica lui.

 

  Daca nici 32 de biti nu-s deajuns, atunci exista asa cum am mai spus, volumul realizat software in 64 biti. Sa fim realisti, de ce te-ai mai chinui cu potentiometru analogic plin de bube, cu diferente mari intre canale ? Doar ca sa mai captezi niste paraziti prin tot felul de cuplaje parazite ?

Link spre comentariu

Nu stiu concret cum folosesc calculele, dar cu rezolutie de 64 biti esti cu 2 la 40 peste orice raport semnal zgomot posibil Asa ca loc de manevra e destul.

 

Nu stiu ce face procesoru cu bitii aia dar presupun ca algoritmul e cat de cat corect, nu face resampling intre fr incompatibile gen 44 48khz sau alte traznai din motive de buget redus.

In cazu asta de ce nu...sa scalezi semnalu e usor nu cere rezolutie in plus.

Editat de Sharky
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări