Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Masina spalat icecool WM1042F2C nu invarte


Galagie

Postări Recomandate

Va salut,

 

am pus niste haine la spalat, si surpriza masina de spalat nu mai functioneaza.

 

Ieri a functionat perfect.

 

Problema este urmatoarea:

- selectez programul, apas start

- masina incepe sa isi faca 2-3 cicluri de evacuare a apei 

- incepe sa bage apa la compartimentul cu detergent

- masina sare la sfarsitul programului

 

Cuva nu se invarte deloc.

 

Am incercat sa selectez un program de centrifugare,  si la fel se manifesta,  nu invarte si sare direct la sfarsitul programului.    Nici releele nu se aud sa cupleze.

 

Ma intreb de la ce ar putea fi?

 

Sa fie si motorul defect? Sa detecteze ceva fault pe acesta?

 

 

Placa electronica este cea din pozele de mai jos

 

 

image.png.ae7431e2acbaeb02c82b47988a631036.png

 

image.png.91b158d547e3e1a2ea66d62f6ef489a3.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 13
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Galagie

    7

  • validae

    4

  • dan-a2

    2

  • ruscanusorin

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

periile aparent sunt ok,  nu am gasit urme de oxizi nici la contactul cu pcb-ul.

 

Motorul are 6 fire in total.

 

2 fire vin la perii

2 fire vin la bobina statorului

2 fire vin la ceva ( senzor tacho?)  pe axul motorului

 

Link spre comentariu

Triacul este un BTB12-600CW

 

intre pinii 1 si 3  masor aprox 65ohm  cu multimetrul,   ( picioarele sunt izolate de circuit).

 

Masurat pinul 2 fata de 1 si 3 nu am rezistenta

Este ok?

 

image.png.f9f047545ad6170dc8d6bd3fdbb69a58.png

Editat de Galagie
Link spre comentariu

,,periile aparent sunt ok,, Nu asa , desfaceti periile sa vedeti lungimea lor , curatati colectorul rotorului . Verificati tahogeneratorul si magnetul de pe axul motorului sa nu fie fisurat. Lasati in pace triacul care comanda motorul , este bun dupa valorile indicate de aparatul de masura. Curios este ca baga apa numai pe o electrovalva , ar trebui sa bage pe amandoua . Alimentati separat si direct de la retea fiecare electrovalva.

Link spre comentariu

Periile le-am desfacut din locas, sunt destul de lungi.  Nu sunt ciobite. Colectorul arata destul de curat. L-am curatat preventiv cu alcol izopropilic.

 

Masina de spalat are 2.5 ani

 

Senzorul tacho indica 88ohmi pe multimetru,  cand rotesc cuva,  valoarea variaza.

 

In legatura cu electrovalvele de apa, nu cred ca are vreo legatura.   Am verificat pe pcb traseele de la electrovalve,  si duc direct doar in triace.  Nu au circuite divizoare care sa duca catre microcontroler. 

 

Daca ar fi de la electrovalve, ma gandesc ca pe programul de centrifugare ar fi trebuit sa mearga.

 

Interesant defect totusi,  momentan inca sap pe placa.

 

 

Editat de Galagie
Link spre comentariu

Ca sa excludeti motorul de pe lista de defecte, el fiind de obicei primul care poate determina blocarea programului, scoateti mufa motorului, suntati cele doua lamele mijlocii dintre cele patru ale motorului si alimentati pe cele din extremitati.Excludem cele doua fire de la tachogenerator.Astfel alimentat, motorul trebuie sa porneasca imediat la turatie maxima, ideal ar fi sa inseriati si un resou sau rezistenta de putere cu motorul ca sa nu porneasca prea violent.Sau dati jos cureaua, ca pornirea de proba sa fie in gol. In prealabil trebuie verificata insa si rezistenta de izolatie a motorului, macar cu ohmmetrul de la multimetru, ideal cu un Megohmmetru sau (mai riscant) cu o ,,lampa de control,, formata din cordon de retea, bec de 10-20W inseriat pe unul din fiire si doua fire cu cleme ,,crocodil,, pentru fixare. Se pune unul din firele lampii pe masa motorului (carcasa, ax, tole) si celelalt fir pe una din bornele de alimentare.Daca lampa se aprinde cat de slab, motorul e compromis ca izolatie.Daca lampa nu se aprinde deloc, e bine. Testarea se face fara a atinge motorul, fiindca apare tensiune de retea pe el, dar asta e o metoda de compromis, in lipsa unui Megohmmetru dedicat.

Ca idee de defect aiurea:

Chiar azi am verificat masina de spalat a unui cunoscut, care dupa ce-si ia apa, da sa porneasca si chiar se aude motorul ,,maraind,, dar nu reuseste intotdeauna sa roteasca tamburul.Uneori porneste, dar cu un mers anormal, parca ,,ciricaie,, ceva in el.Am suspectat motorul, am dat periile jos si am constatat cu surpriza ca periile-s foarte OK, colectorul doar putin innegrit, dar la o testare sumara motorul ,,da bine,,. Atunci am suntat cum am descris mai sus lamelele mijlocii ale mufei motorului si l-am alimentat direct din retea cu ajutorul unui cablu separat cu cleme crocodil, cu rufele in cuva. A pornit imediat cu mare turatie, noroc ca l-am scos din priza repede, ca o lua masina din loc.Atunci am zis ca poate s-or fi dus releele ce comanda motorul, am luat placa acasa si am trecut prin contacte un curent de 100mA si am masurat rezistenta contactelor prin metoda ,,four wire resistance measurement,, sau Puntea Kelvin pe romaneste.Culmea e ca dau circa 2-4 miliOhmi, o rezistenta excelenta.....alt posibil defect exclus. Am banuit atunci o proasta comanda aplicata triacului de reglaj a turatiei, cunoscut fiind ca motorul porneste cu turatie redusa in ambele sensuri intotdeauna. Am schimbat preventiv triacul cu unul sigur bun, iar maine urmeaza sa testez iar placa.Daca si asa nu porneste, concluzia e ca microcontrollerul nu comanda bine turatia motorului, fie semnalul de comanda e insuficient, fie nu deschide bine triacul si exista o cadere mare de tensiune pe triac sau unghiul de conductie e gresit.

Partea proasta e ca se poate sa fie si softul controllerului alterat in ambele cazuri. Am avut astfel de probleme cu prima masina, dar asta dupa cel putin zece ani de munca grea.Ultima data, controllerul dadea comanda simultana pe ambele sensuri, binenteles ca masina nu avea cum sa se urneasca.....dar s-a rezolvat prin cumpararea altei masini, dupa ce am incercat in zadar diverse rescrieri de soft, alte memorii....

In cazul dv-stra, se poate incerca cu o alta placa de comanda, se gasesc de ocazie intre 1-200 Lei....s-ar putea sa fie si cazul cunostintei mele, daca nu porneste cu noul triac.

 

Last edit:

Azi am încercat o altă placă pe maşina în cauză, aceeaşi comportare, motorul ,,mârâie,, dar nu porneşte.Uneori o ia, mai ales în gol, fără haine.Am dat jos motorul şi l-am testat minuţios cu metoda descrisă la Electrocasnice (Testarea motoarelor universale cu rotor bobinat) şi a rezultat că are scurtcircuit rotoric.De aia se şi auzea zgomot anormal în funcţionare.

Editat de validae
Link spre comentariu

 

 

In ce priveste motorul,  am masurat statorul, rotorul + siguranta termica. Par in regula pe multimetru. 

 

Alimentare directa nu i-am dat ce`i drept.... 

 

 

In schimb am dat jos placa de control aseara, si m-am jucat  cu ea.... Am inlocuit conexiunile motorului cu niste becuri de 60W.

 

I-am indeplinit si celalalte conditii hardware ( contact cuva, presostat).

 

La fel se comporta . Becurile nu se aprind

 

Preventiv am inlocuit doua condensatoare de pe smps-ul placii, bara de +4.7v si bara de 28V.

 

Judecand dupa schema de mai jos,  macar un releu trebuia sa aclanseze ca sa porneasca motorul.

 

Inca sap pe placa sa vad ce canale ADC mai duc catre microcontroler.   Masina nu are multi senzori, este relativ simpla ca si constructie.

 

Marele regret acum e ca nu mai am niciun potentiometru prin casa ( i-am aruncat pe toti cand am facut curatenie),  as fi vrut sa simulez senzorul de nivel al apei.

 

 

Asta este schema de comanda a motorului din ce am reusit sa deduc pe placa.

 

image.thumb.png.b503ad73f425a7097ace957b0ee14768.png

Link spre comentariu

Da, motorul e trecut prin variatorul de turaţie şi prin două relee ce inversează sensul.Dacă toate perifericele maşinii sunt OK (butoane de reglaj, senzori, motor, presostat, contact uşă) şi totuşi motorul nu porneşte, poate fi ori vreun integrat tip ULN2003 (dacă are buffer)care separă comenzile controllerului de partea de forţă, ori chiar dump-ul memoriei afectat.Cum scriam anterior, la prima maşină spre sfârşitul vieţii ei, controllerul comanda simultan ambele relee de sens, iar asta nu avea tangenţă cu nimic altceva din afara plăcii.Dat fiind şi vechimea, am zis că nu merită o placă nouă, intrase şi rugina în tablă.Dar la o maşină de doar 2 ani, merită să-i mai dai o şansă, măcar ca o maşină de rezervă....

Editat de validae
Link spre comentariu

Am probat motorul pe direct, si functioneaza.

 

Partea interesanta vine acum,

 

daca cuplez un bec in locul rotorului,   se aude comanda releului. si becul se aprinde.

 

Daca cuplez la loc infasurarea rotorului, nu se mai comanda releul.

 

Pe multimetru rotorul are cam 4.7 ohmi,    iar becul de 40W are cam 60-80 ohmi.

 

Pe langa triac sunt ceva divizoare rezistive, cred ca o sa le iau la puricat.

 

Cam asa arata pcb-ul in zona triacului 

 

image.thumb.png.0a5f1b10269373cb2ea09c37b91dc2d5.png

Link spre comentariu

Verifică totuşi cu atenţie motorul, înseriind doar cu rotorul un bec auto de poziţii (12V/31W) şi o sursă de 12V, apoi măsoară cu multimetrul (pe domeniul de 200mV) tensiunea dintre fiecare două lamele alăturate.Dacă are probleme, doar prin rotirea uşoară cu mâna, luminozitatea becului va fluctua vizibil.Să nu aibă ceva probleme rotorul....la ultima maşină (postul anterior) am descoperit că rotorul cauza defectul, culmea e că ,,pe direct,, cu cablu de reţea separat, motorul pornea din prima.....

Editat de validae
Link spre comentariu

 

Aseara dupa ce am verificat componentele de pe divizorul rezistiv din circuitul triacului,   am zis sa bag totul in priza si sa vad  ce tensiune  masor pe anozii triacului in conditia Stop.

 

Cu rotorul cuplat, masuram  aprox 65VAC.

 

Cu becul  cuplat  masuram 0Vac.

 

In schema de mai jos, judecand dupa pozitia releelor K1 si K2 cand acestea nu sunt actionate,  nu ar trebui sa am tensiune pe rotor ( triacul fiind oprit si el).

 

Singura explicatie ar fi ca am o scurgere de curent intre rotor si impamantare.

 

Am luat iar la puricat motorul,  am dat jos periile,  si am sunat cu multimetrul setat pe 2Mega fiecare lamela de pe colector   fata de carcasa metalica,   Nimic !

 

Nici pe stator nu aveam ceva.

 

Montez la loc periile,  surpriza, am 65Kilohmi  intre firele rotorului fata de sasiu

 

Suportii in care stau carbunii sunt ceva material negru izolator care sunt prinsi direct pe carcasa metalica a motorului....

 

Privind mai atent am vazut pulbere fina de la carbuni care cumva asigura o cale pentru curent la carcasa metalica.

 

Am curatat cu alcol izopropilic ambii suporti, si cu totul asamblat nu mai mai masor nimic fata de carcasa.

 

Masina functioneaza corect.

 

 

 

image.thumb.png.9479d38fdc4052aac3cb391f29a5a7e6.png

Link spre comentariu

E bine că ai avut răbdare să scoţi schema circuitului care măsoară curentul rezidual al motorului faţă de împământare :aplauze.Aşa se explică mai bine de ce motoarele cu ,,puneri la masă,, sau rezistenţă de izolaţie redusă blochează funcţionarea unui program.Eu am găsit rotorul defect la maşina de ieri....deşi motorul funcţiona când îl alimentam ,,pe direct,, şi azi i-am verificat rezistenţa de izolaţie, totuşi refuza să pornească şi cu altă placă de comandă.Am pus o rezistenţă de putere de 90 Ohmi în serie cu motorul şi n-a mai vrut să pornească, asta a dovedit că e defect.Luat la ,,puricat,, cu metoda descrisă în postul anterior, s-a dovedit că avea bobine în scurtcircuit şi nu pornea cu tensiune redusă decât dacă se nimerea într-o poziţie favorabilă.Am identificat şi o maşină ,,donoare,, şi urmează să fac transplantul în curând....

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări