Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Reconfigurare convertor DC/DC la driver LED/COB


Postări Recomandate

Se poate folosi un tranzistor MOS-FET tip P o rezistenta si un zener pt ptrotectia portii tranzistorului.

Astfel pierderile pt protectia "anti-prost" devin neglijabile.

Ceva de genul:

testcircuit-png.51435

Rezistenta de 10K poate fi si mai mare, pina in 100K este OK.

Link spre comentariu

Pai si cum protejeaza asta de conectarea inversa??? Exact asta nu poate face.

 

Problema este dioda interna/inerenta structurii mosfet, in general in astfel de cazuri se pun doua mosfeturi cu sursele conectate intre ele si drenele ca intrare respectiv iesire.

In plus nu vad de ce sa nu faci comutarea pe bara negativa folosind mosfeturi cu canal N care sunt mai ieftine.

In rest ideea de baza este buna.

 

Sper ca nu iese discutie aberanta si din asta...

 

(cred ca se observa lejer curatarea topicului)

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Ba exact asta face.

Mai studiază schema și ai sa afli! 

@miticamy și @Marian voi și alți  probabil ca v-ati prins deja dar sa lasam sa se mai gindeasca lumea pina sa dam explicația. 

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Buna ideea lui @sesebe ( si eficienta de altfel ).

Eu ma gandisem la o dioda shottky recuperata din surse atx, cele in capsule mari au vf foarte mic, totusi varianta lui @sesebe e mai buna la capitolul randament.

Link spre comentariu

Daca conectam invers dioda DS (drena-sursa) este polarizata direct si tensiunea (inversa) trece spre "load" (nici nu mai conteaza circuitul din poarta) - eu asta vad in schema pusa 4 postari mai sus, dar astept sa-mi explici ce anume nu am remarcat.

Daca este asa invat si eu ceva, fara suparare.

Reciproc ar fi de dorit sa recunosti daca greseala este la tine... tot fara suparare.

Eu zic ca oricine poate gresi, si exact asta drege discutia pe forum...

 

Sa nu imi spui ca XL6009 din load are incorporat cel de-al doilea mosfet / si nici dioda Schottky din structura boost... pentru ca aia nu este valabil dect in raport cu COBul , in timp ce toata electronica interna a IC vine inaintea diodei si se va arde.

In DS la "absolute maximum ratings" se specifica clar ca tensiunea inversa aplicata ca "input voltage" nu poate fi mai mica ca  -0,3V (minus 300 milivolti).

Priveste schema de aplicatie de unde reiese clar ca pinii 1 si 4 vin imediat la intrare... si nu sunt inseriati/izolati de dioda sau de mosfetul incorporat.

 

***

 

Totusi ramane ideea ca doi mosfeti inseriati de cativa miliohmi fiecare sunt mult mai eficienti fata de o dioda in conductie (mV fata de sute mV in cazul nostru)... si ramane si ideea de a folosi din cei cu canal N pusi pe railul negativ, fiind mai performanti si mai ieftini.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

La un MOS-fet circulația curentului poate avea loc în ambele sensuri prin canal cit timp este menținută tensiunea de deschidere P-S. 

Prin dioda este polarizata sursa tranzistorului care astfel devine mai pozitiva decit poarta și cum tranzistorul este canal P el începe sa se deschidă pina cind poate ajunge chiar la saturatie (în funcție de tensiunea de alimentare) . 

Odată ce tranzistorul conduce la saturatie sau aproape de ea, canalul scurtcircuiteaza dioda și căderea de tensiune D-S este dictata de curent și de RDS-on. 

Schema nu este invenția mea ci are citeva zeci de ani de cind este cunoscuta,  în diferite versiuni. 

La alimentare inversa dioda este blocata fiind polarizata invers iar tensiunea aplicata P-S este în sensul blocării și deci și canalul este blocat necirculind curent. 

Editat de sesebe
Link spre comentariu
Acum 1 oră, Dxxx a spus:

.................. 

Reciproc ar fi de dorit sa recunosti daca greseala este la tine... tot fara suparare.

Eu zic ca oricine poate gresi, si exact asta drege discutia pe forum...

...................... 

 

 

Ps: m-aș fi așteptat sa se unească postarile. 

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Schema pusa de @sesebe este corecta si functionala ( am mai intalnit-o si eu ).

Mosfetul este canal P, dioda sa este orientata fix in aceeasi directie ca si o dioda normala pentru o astfel de protectie.

Simplist spus dioda are "plusul" spre "plusul" alimentarii regulatorului, motiv pentru care dioda nu poate conduce direct decat in situatia in care polaritatea alimentarii este directa.

Atunci cand alimentarea este conectata invers, dioda se polarizeaza invers si decupleaza regulatorul de la alimentare.

Chestia asta este usor de observat in schema... @Dxxx s-a grabit putin aici :)

Editat de Marian
Link spre comentariu

OK, aveti dreptate... acolo mosfetul este pus atipic. Presupuneam ca sarcina este pusa in drena, cum este cazul uzual... dar este invers.

 

Da, nu am observat chestia, asta este corect si nici nu ma doare sa recunosc asta... deci consider rezolvata  contradictia si ma bucur ca am invatat ceva.

 

 

 

Insa nu vad de ce nu se poate face varianta perfect simetrica cu mosfet cu canal N pus pe railul negativ... in aplicatia asta nu conteaza daca cele doua mase aparente (adica alimentarea din baterie si iesirea spre COB) nu sunt comune.

Daca ar fi mediu auto, atunci evident ca masa ar trebui sa fie comuna si nu ar merge decat cu comutare pe railul pozitiv.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Crede-ma, la fel de contraintuitiv mi s-a parut si mie prima oara cand am vazut ceva de genul, abea dupa o analiza mai atenta m-am prins de rolul esential al diodei in activarea mosfetului :)

Link spre comentariu

Pai chiar ziceam ca oricine poate gresi... si aici nu e vorba de greseala ci de atentie, faptul ca nu am observat conectarea neobisnuita/nici nu eram foarte atent la ora aia.

 

Defapt faptul ca eu presupuneam conectarea inversa D-S reiese chiar din ce am spus: "Daca conectam invers dioda DS (drena-sursa) este polarizata direct"

Link spre comentariu

Am făcut modificarea definitivă la cele două module si am măsurat curentul din nou.

Iled= 390 mA, U led = 16,78 V

Isursa = 650 mA, U sursa = 12,42 V.

Ar fi 81,75% randament.

Pentru siguranța, voi reface măsurătorile.

Însă am ajuns la partea cea mai grea: carcasa. 

 

20200514_165924.jpg

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Salut,

 

Am finalizat acum ceva timp cele doua lampi la care am uitat sa fac poze.

Asa ca am cerut unuia dintre cei doi prieteni pentru care le-am facut sa imi trimita.

L1 este una din lampi, nefinalizata cand am facut poza. Arata la fel ca L2.

Diferenta dintre cele doua lampi este carcasa gcc-ului: la L1 am bricolat o carcasa din aluminiu, prinsa de corpul lampii.

La L2 carcasa este pe fir si este un tub de vitamine. :limb:.

L1 lumineaza atelierul si L2 focul neaprins.

Cob-urile sunt acoperite cu plexiglas prins pe un profil U din aluminiu de 0,8x0,8 cm, luat din brico.

L1 a fost alimentata 24 ore dinntr-un acumulator de UPS. Nu s-a incalzit, nu s-a diminuat lumina.

 

20200605_203733.jpg

IMG-20200703-WA0004.jpg

L1.jpg

L2.jpg

Link spre comentariu

Este OK - pentru ceva in intregime de amator asa ne si asteptam sa se rezolve.

 

Poti sa cizelezi un pic pe partea optica:

- cauta suruburi cu capul mai mic si mai plat, poate Zenk - in asa fel incat sa nu intervina direct in calea luminii, unghiul de emisie tipic este de 120 grade, insa exista emisie descrescatoare pana aproape de 180 grade, cum se poate vedea din graficele de spatialitate.

- tot in directia asta: incearca sa bricolezi o mica oglinda concava, care sa recolteze ce se emite la unghi mare si sa retrimita mai aproape de axa optica.

Ideal ar fi oglinda argintata multifatetata ... dar oricum va fi un progres si cu suprafata lisa, sau chiar alba - oricare dintre ele va "recolta" din pierderi.

 - uzual nu este util unghiul nativ de 120 grade, deci daca ai diverse variante poti sa pui oglinzi de:

  • 120 grade, asta va recolta radiatia la unghi peste 120 grade, care sunt sub 50% din fluxul in axul principal
  •  sub 120 grade, care vor recolta in plus si radiatie mai intensa

evident ca unghiul respectiv il alegi in functie de aplicatia concreta.

 

 

Un ecran de plexiglass are utilitatea de a proteja COBul mecanic, adica de atingere. In plus protejeaza si de depunerea pulberilor, inclusiv praf.

INSA - ca sa ai pierderi minime de lumina tinzi spre atenuare mai mica de 10%... si asta o obtii greu cu plexiglass - ar fi mai bine cu policarbonat, si mai bine cu sticla.

Link spre comentariu

Mulțumesc pentru sfaturi.

Lămpile au plecat la beneficiari, băieții sunt mulțumiți. 

Le-au dorit pentru camping, pescuit.

Privitor la șuruburi, am folosit ce am avut pe acasă pentru că la magazine am gasit doar M4 si nu aveam tarozi, (acum am) astfel ca am optat pentru autoforante. 

Următorul proiect va fi o lanternă intr-o carcasă de cameră de supraveghere mai veche, din aluminiu.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări