Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cum se pot alimenta aceste LED-uri


Postări Recomandate

Schema as zice că-i bună dar zener de 18V nu va permite sa se aprindă LED-urile. 

Pt a putea aprinde 20 de LED-uri înseriate îți trebuie o tensiune de aproape 50-60V iar zenerul va limita la 18V.

TREBUIE verificat în datasheet care este tensiunea maxima ce se poate obține cu XL-ul și calculata (probabil) o valoare mai mare pt rezistenta de 4.7ohm ca să se poată obține un curent mai mic (în rangul necesar) pt LED-uri. 

Link spre comentariu

Schema este OK, asa, cu conceptia lui Sesebe.

 

De aici in colo incepe sa fie vorba de o conceptie mai avansata, si de optimizare.

 

Deci hai sa trecem si la asta.

Repet, micile diferente nu vor face mari castiguri, dar este vorba de a alege varianta optimizata, care da probabil 5% mai multa lumina si consuma 5% mai putin - oricum ar fi, orice castig este bine-venit fiind pe baterie.

 

1. eu nu vad sensul Rs plus semireglabil in paralel. Intotdeauna acolo este bine sa fie o singura rezistenta fixa, cea optima si in felul asta nici nu discutam ce se intampla cand contactul cursorului potentiometrului nu este bun... Din ce am inteles nici nu este necesar reglaj fin.

Deci pui numai un Rs, conform calculului, apoi NUMAI daca este cazul ajustezi valoarea, dar prin schimbarea Rs.

Mai simplu si mai fiabil.

 

2. Catene lungi, de 20 leduri au unele avantaje, in primul rand pierderi mici pentru ca este tensiune mare si curent mic.

In plus disipatia pr Rs este redusa.

OK, de acord, si eu prefer.

TEORETIC

 

Cine a lucrat si practic...

Aici este altceva.

 

Daca masori randamente vei avea cam 70-80% crescand la 59V ca sa duci 20 in serie, plus ca esti la limita de tensiune a IC, ceea ce nu este intelept.

Daca mergi pe 5 leduri vei avea probabil 98% randament / pe 6 leduri sigur peste 90, dar probabil peste 95%

 

Deci eu zic sa ramana cele 6 leduri serie, solutia cea mai buna ca punct de functionare si cel mai usor de realizat.

 

IN PLUS as face variatia descrisa de Mihai Cozac, in threadul reinviat de mine la care am pus link - in acest fel pe Rs nu cad decat 0,6V si pierderile cat si incalzirea Rs sunt mici.

Oricum (in acest caz) Rs este bine sa fie de peste 1W.

Cu mentiunea ca daca lasi tensiune pe Rs la 1,25V trebuie putere mai mare...

 

2. DZ merge de 18V daca rolul este de a proteja IC.

 

Asta inseamna ca in gol vei avea la iesire circa 19,25V, deci daca cumva contactul spre leduri se intrerupe tranzitoriu condensatoarele se incarca la 19,25V  si la refacerea contactului posibill vor stresa ledurile.

Deci cel mai bine acolo ar sta un Zenner de vreo 16V, dar cu testare si selectare, insa si 18V pare in limita activa pentru a proteja inclusiv ledurile (vorbesc de 6 in serie).

Sa nu pui de tensiune mai mare exact din cauza asta ...  ca sa protejezi numai IC ai putea merge si la 50V

 

Nota

Cu XL eu nu as merge la mai mult de 12 in serie / trebuie schimbata dioda Shottky, trebuie schimbate condensatoarele si evident DZ calculata la tensiunea concreta.

XL poate comuta 60V, dar nu m-as apropia de acea valoare.

Editat de Dxxx
Link spre comentariu

Raman la 6 LED-uri .

Am inceput defrisarea la ce facut fostul proprietar .

Ca o constatare , daca scot conexiunile de pe spate pcb-ul ramane curat , caz in care as putea aplica si o placa de aluminiu ptr racire . In cazul asta va trebui sa fac conexiunile pe deasupra , si sa fie finute . 

O alta problema ar fi daca pot lipi rezistentele de 20 Ohmi intre LED-uri , sau trebuie neaparat la capete ?? Ar fi minunat , as folosi rez SMD .

 

 

 

Va mutumesc 

 

Link spre comentariu

Pai ti-am zis, poti pune ORIUNDE rezistenta, atat cat ramane un sir de 6 leduri plus o rezistenta .

Presupun ca vei avea fie grup de 4 + inca doua sau invers, adica doua plus grup de 4. Este clar ca vei pune rezistenta dupa 4 bucati, de la dreapta sau de la stanga. Evident ca nu are importanta, prin toate cele 7 componente (6leduri plus rezistenta) trece fix acelas curent.

 

NU ARE NICI UN ROST sa te gandesti la radiator, din datele pe care le-ai experimentat tu, plus ca un cablaj normal nu va conduce nimic semnificativ prin izolator... pentru asa  ceva ai nevoie fie de cablaj exterm de subtire/ fie de MC-PCB. Dar clar ca nu este nevoie.

 

Link spre comentariu

Va multumesc , am inteles . Ma gandeam si eu la al doilea led dupa plus ,  la fiecare .

Si totusi am masurat cablajul , de curiozitate . Are 0,75mm cu folia de cupru .

Asta ma face sa cred ca lampa asta a avut racire ,  dar a fost indepartata . Banuiesc ca a fost  o plafoniera cumva .

 

Daca la urmatoarele probe nu se ambaleaza termic , nu voi pune racire .

 

Editat de vergil
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Ieri au sosit rezistentele, azi am terminat și cu probele . 

 

Sant 378 de led-uri . Au rezultat 63  grupuri a 6 led-uri . Le-am grupat pe placa fara sa demontez led-uri , au ramas in pozitia din poza din primul post .

Fiecare grupa de 6 led-uri , are cate o rezistenta serie de  20 ohmi/250mW , SMD.

Schema dupa care am facut reconfigurarea convertorului DC/DC , este in atasament . Am confectionat alt PCB , ca pe cel original nu se putea . Așa este mai aerisit . Spatiu in cutie este slava domnului .

 

Așa cum este schema am obtinut  urmatoarele  rezultate  masurate  .

Tensiune la iesire , fara sarcina 21V ,

Tensiune cu sarcina 17,24V ,

Uf , masurata la mai multe led-uri 2,80V/2,84V ,

Consumul led-urilor 440mA . Pe timpul probei nu sa modificat .

Temperatura nu a depasit 30 grade , in conditiile in care temperatura mediului ambiant din camera este de 29grade 

Masuratorile le-am facut dupa cca 30 minute de functionare .

 

Lumina este bunisoara , dar dupa mine cred ca ar putea fi mai buna . Zic și eu , daca nu , ma multumesc și cu atat .

Ce este cel mai important , faptul ca la 9V lumineaya la fel ca la 12V . Asta e cea mai buna treaba pentru scopul propus .

Astept concluzii sau modificari daca este cazul .

Schema boost curent constant reconfigurata de pe original.PNG

Editat de vergil
Link spre comentariu

Daca vrei curent mai mare fie cresti R2 la 1K6-2K2 fie scazi valoarea la R3 la 3R9-3R3. Poti pus si simplu sa pui in paralel cu R3 diferite rezistente (intre 10 si 47ohm), chiar si de 1/4W.

Link spre comentariu

Stai putin... inteleg ca nu doresti sa faci ce ti-am spus mai sus...

Dar ce rost au R2 si R4? - niciunul... Defapt fac ceva, adica scad randamentul...

(Ele nu au sens decat daca chiar iti trebuie curent reglabil si una din rezistente este potentiometru)

 

Daca nu doresti sa pui dioda prescrisa de Mihai Cozac, macar nu pune rezistente inutile.

Deci:

- dezlipesti R4 (o elimini de tot)

- scurtcircuitezi R2 (strap)

 

Iar in paralel cu R3 mai pui inca o rezistenta de aceeasi valoare, ca sa ai mai multa lumina -> nu va fi dublu curentul, dar va fi ceva mai mare.

 

(se poate obtine aceeasi functie inlocuind R2 cu strap, adica R=0, si punand inca o rezistenta de 4R7 in locul lui R4)

 

Eventual poti sa maresti pana spre 10K valoarea lui R1.

Link spre comentariu

Domnule Dxxx

 

Îmi cer scuze daca sant mai greu de cap , dar tot intreb ca sa fie cat mai ok .

Nu am avut nici o intentie sa nu pun dioda propusa de domnul Mihai Cozac . Din ce spuneti dv , inteleg ca dioda  trebuie pusa in locul lui R1 ?  Poate fi 1N4148?

Tot de la dv am inteles ca potentiometrul semireglabi ar trebui eliminat , am inteles motivele .

Am modificat schema , va rog , sa spuneti daca am inteles bine .

2 - Schema boost curent constant reconfigurata de pe original.PNG

Link spre comentariu

Da, asa este bine, cu singura observatie ca nu ai nevoie de curent mare prin R1, deci ca idee poti sa o maresti pana spre 10-15K fara ca sa se afecteze functionarea (comparatorul are impedanta mult mai mare de intrare, ideea este ca R1 sa fie neglijabila fata de aceasta impedanta).

 

Daca doresti sa pui dioda aia:

- vine in serie cu R1, in conductie, deci cu anodul legat la R1 si catodul la R4.

- trebuie sa mai pui o rezistenta de 15K de la Vout la anodul diodei

- trebuie ca R4 sa o reduci in jur de 1,5-1 Ohm, in functie de ce curent masori, este greu sa estimam numai din calcul, ramane masuratoarea experimentala.

 

 

Link spre comentariu

Da, ai inteles.

 

Insa R4 era mai inainte formata din 2 rezistente de 4,7 puse in paralel si caderea de tensiune era fix 1,25V.

 

Acum va cadea pe dioda ceva de genul 600mV, deci pe R4 va cadea numai restul, undeva tot pe la 600mV - deci ca sa obtii acelas curent ca inainte cand rezistenta era 2,35 Ohmi, acum va trebui sa pui o singura rezistenta, dar intre 1 si 1,5 Ohmi, asta verificand experimental.

Nu va fi necesar sa pui mai multe rezistente pentru ca puterea pe ele va fi mai mica la numai 0,6V (merge cu patratul tensiunii deci puterea va fi pe sfert).

 

La finalizare testezi in regim normal cam o ora de functionare (daca totul pare OK) si verifici temperatura pe driver si pe leduri, ar trebui sa poti sa pui mana pe toate componentele.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Îmi cer scuze , dar alte activitati mi-au mancat timpul .

Asadar , jucaria arata ca in poze 

Schema finala este ca in atasament .

Rez R4 , am stabilit-o la 1,3R . Mai mica crestea curentul prin led-uri , dar si consumul din baterie .

Cu R4 , 1,3ohmi , am obtinut 

Curent prin led-uri 485mA

Tensiune pe led-uri 2,85V/2,9V

Curent consumat din baterie 895mA .

Temperatura pe leduri nu depaseste 33grade . 

Driverul nu se incalzeste , abia se simte la mana . Rez R4 se incalzeste putin dar nesemnificativ , poți pune mana pe ea fara probleme .

Lumina este foarte buna .

Dupa 35 minute de functionare ,  datele de mai sus nu au suferit modificari .

 

La 9V in baterie , led-urile lumineaza ca la 12V

Am pus o dioda D25N25 , pe alimentare , antiprost , fiindca nu o sa umblu numai eu cu ea . Pierderile pe dioda sant undeva la 0,6V . 

In plus , pentru o reflectie , a luminii , am motat o folie  alba reflectorizanta , din aceea de care se foloseste la paneluri / ecrane , in  spate , pentru uniformizarea reflectitiei . Multe gauri de dat , si le-am mai si gresit . Inbunatateste cat decat reflectia luminii . Ma cam chinuit un pic , dar cred ca merita .

 Am facut si ceva poze , cu lampa asamblata .

Poate o recunoaste careva , si poate aflam ce led-uri sant in ea . 

 

Multumesc pentru ajutorul dat .

 

358djjb.jpg

mv4vom.jpg

14tv439.jpg

ta5t7m.jpg

1zgcmev.jpg

 

 

2 - Schema boost curent constant  cu care functioneaza perfect.PNG

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări