Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Ajutor bobinare rotor bormasina.


mihail-cornel

Postări Recomandate

Salut,

Deoarece nu gasesc rotor de schimb vreau sa rebobinez rotorul.

Din cauza impregnarii cu o rasina de culoare inchisa nu am putut determina sensul de bobinare

si,deocamdata,nici numarul de spire.Pe acestea le voi determina mai tarziu.

-Sarma este de 0,2 fara lac.

-Rezistenta masurata inainte de al curata era de 1,6 ohmi.

-Bobinajul  era ca in foto.

Colectorul are 24 lamele.

Problema mea consta in ordinea legarii la colector.

Mentionez ca este prima oara cand vreau sa fac aceasta operatie.

Astept indicatii de la cunoscatori.

Picture 002.jpg

Picture 001.jpg

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 21
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • mihail-cornel

    9

  • validae

    7

  • cimitavita

    2

  • -Atlas-

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Bobinajul e ușor de făcut dar trebuie de știut numărul spirelor pe bobină și problema cea mai mare este defazajul. Capetele bobinelor trebuie legate cu un anumit defazaj față de bobinele de pe miezul magnetic. Altfel apar scântei mari pe colector iar motorul are puterea mai mică și se încălzește mult mai puternic decât în mod normal.

Link spre comentariu

Numărul spirelor l-am aflat.

Numai cineva care  a mai bobinat asa ceva sau care este de specialitate ma poate lamuri.

Statorul are doua bobine.

 

Picture 005.jpg

Link spre comentariu

Buna

Trebuia demontata sarma defecta spira cu spira(macar o bobina,pentru a afla numarul de spire).

Trebuia tot in timpul demontarii,aflat defazajul(cum spunea coleul "cimitavita").Daca nu ai aceste date,dupa mine,nu ai nici o sansa

sa-l rebobinezi.Doar daca are cineva aceste date.Eventual daca are cineva masina functionala.

Spor

Alex

Link spre comentariu

Din pacate nu a fost posibil cu nici un chip sa aflu defasajul din cauza lacului tare ca piatra.

Spirele le stiu-55sp.

Link spre comentariu

fiecare bobina este formata din 2 sectiuni egale si ocupa 3 lamele de pe colector. Uite un desen de la rotorul unui rotopercutor facut mai "babeste". In desen se poate vedea si defazajul bobinelor la lamelele colectorului. Sunt in total 12 bobini. Se bobineaza cate 2 bobini simetric fata de axul rotorului. Este bine ca la bobinile simetrice fata de axul rotorului sa se foloseasca aceeasi cantitate de sarma pentru-ca rotorul sa iasa cat mai echilibrat.

Daca e un motor mai pretentios, se poate face un sablon pe care se bobineaza toate cele 12 bobini, urmand ca bobinile sa fie instroduse apoi in crestaturi. In felul asta toate bobinile ies perfect egale.

Bobinile se vor consolida in partea de sus si de jos cu sfoara rezistenta la temperatura, apoi se vor impregna cu compund.

Capetele bobinelor se nituiesc pe lamelele colectoare. In nici un caz nu se vor lipi cu fludor, deoarece se vor desprine in cateva minute de functionare.

 

rotor motor rotopercutor.jpg

Link spre comentariu

Multumesc mult pentru desen.si explicatii.

Diferenta consta in faptul ca in desen bobinajul se face peste 5 poli

iar la al meu se facea peste 4 poli iar sarma era de 0,2mm fara lac

iar nr. de spire  era de 22.

Am gasit un film pe youtube care trebuie sa-l mai studiez un pic.

Link spre comentariu

Vezi că bobinarea e destul de ușor de făcut după ce înțelegi principiul, fiind o chestiune simetrică și repetitivă.Chestia cea mai grea e fixarea și impregnarea corectă și cel mai important, echilibrarea finală.Cât ai lucra de atent, rotorul nu va fi suficient de echilibrat doar din bobinaj.În plus, ai să observi că producătorul fie a frezat ușor unii dintre polii rotorului, fie a a dăugat rășină dură peste anumite porțiuni de bobinaj pentru echilibrare.De regulă se frezează niște șanțuri în poli, dat fiind că la serii mari procedura e făcută automat de o mașină.Poți să nu mai echilibrezi, dar se vor uza rulmenții foarte rapid dacă utilizezi des mașina și apar vibrații mari. S-a mai discutat pe un topic vechi, există la vecinii unguri cel puțin un atelier care bobinează profesional, costurile fiind oricum mult sub prețul unui rotor nou de schimb.Nu mai știu detalii, dar poate cineva care a trimis acolo își amintește.Observ că ai polizat mult din bucșa izolatoare ce acoperă axul dinspre pinion, ar trebui să elimini complet acea bucșă și să o înlocuiești cu una din teflon, fiindcă vei avea un mare dezechilibru în acea parte.

Link spre comentariu

Prindeti ( serios ) cu sfoara si lac ( sau rasina ) capetele bobinajelor care vin la colector . Altfel , vor zbura ( complet )  la prima pornire . Fara echilibrare ( la final ) , e munca in zadar . Simptomele le - a descris perfect dl . Validae , as adauga puterea redusa ( scade turatia rotorului ) si incalzirea mult mai rapida a bobinajului . Sansele de a obtine performante egale cu cele initiale prin rebobinarea rotorului sant f . mici . Ma rog , pareri personale . 

Link spre comentariu

Va Multumesc pentru incicatii si sfaturi.

Cred ca m-am edificat asupra tehnicii de bobinare.

Ma voi apuca de bobinat iar la sfarsit voi posta aici rezultatul.

Mentionez ca bormasina va fi utilizata numai ocazional.

Link spre comentariu

E un exercițiu util, am bobinat și eu câteva rotoare, mai mult de curiozitate.Lamela de la care se începe este cea care ,,pică,, fix la jumătatea unuia dintre poli.Decalând cu o lamelă înspre stânga sau dreapta începutul bobinajului, poți avea o turație mai redusă sau mai ridicată, funcție și de sensul de rotație al mașinii.Poți impregna rotorul și cu rășină epoxy transparentă, dar înainte de a-l scufunda în rășină, încălzești câteva minute rotorul în cuptor ca să pătrundă mai ușor rășina la baza bobinajului.Acoperirea recipientului cu rășină cu un clopot și vacuumarea (măcar cu un aspirator) ar ajuta la pătrunderea rășinii între spire.Să protejezi colectorul să nu intre rășină sau lac între lamele, altfel va trebui să canelezi din nou colectorul..

Link spre comentariu

Eu din ambitie vreau sa-l dau gata.

Am tot fost pe la doua ateliere de bobinaj si mi-au impuiat capul cu diverse explicatii

cum ca  nu stiu cutare lucru sau altul ,ca nu am sa reusesc,ca daca am rotorul gol

nu se poate etc.

Voi folosi bobinajul universal care este cel mai simplu.

Va mai dura putin pana voi face rost de sarma,lac si izolant.

Multumesc de indicatii.

Link spre comentariu

Dacă ai reușit să numeri spirele unei bobine și ai determinat corect grosimea conductorului, e cam suficient.Orice rotor se poate bobina în principiu în două feluri, cu bobine paralele și/sau alăturate.Cel cu bobine paralele e preferabil pentru echilibrare statică mai bună.Aveam o carte veche despre bobinarea rotoarelor, dacă mai dau de ea, o scanez....cred că am dat-o la cineva de la atelierul de bobinaj.

Unii ,,meseriași,, cred că dacă ei știu bine ceva și mor fără să mai lase cunoștințele și altora, nu se mai nasc și alții ca ei.Aveam pe unul la serviciu, când stăteai lângă el și vedea că ești interesat să înveți, te trimitea aiurea după chei inutile, repara repede ce era acolo și când te întorceai și-l întrebai ce a făcut, zicea ,,ei...n-a fost mare lucru, un cablu slăbit, sau ceva asemănător,,.Asta, numai ca să pară că echipa depinde doar de el....

Au fost la noi ingineri sau depanatori, care când au plecat la pensie sau la alte firme, au luat cu ei și manualele service, lăsându-ne pe cei care au venit în urma lor să ne descurcăm cum am putut...

Nu am fost niciodată un astfel de om, eu dacă știu ceva, învăț pe oricine dorește să știe ce știu și eu.....

Editat de validae
Link spre comentariu

Din pacate spirele si grosimea nu am determinat-o inca deoarece nu am o lupa asa de puternica sa le pot numara din manunchi.

iar pentru grosime nu am micrometru.Sarma am masurat-o totusi cu sublerul si ar fi cam 0,2/0,25 undeva pe acolo.

Cred ca voi trimite  manunchiul de fire cuiva care are ceva puternic de marit ca sa le poate numara.

As prefera totusi sa fac un bobinaj paralel.

 

Picture 003.jpg

Editat de radu53
Link spre comentariu

Se ia un fir individual și se curăță inițial de lacul de impregnare, se măsoară cu izolația lui.Apoi se arde cu o brichetă la un capăt, se curăță atent de zgură și se măsoară diametrul fără izolație.Acela e cel mai important, fiindcă există izolații diferite ca grosime, de exemplu este și așa-numitul conductor ,,dublu email,, care poate să înșele bobinatorul, apoi apar probleme în funcționare.În lipsa unui micrometru, puteți bobina strâns spiră lângă spiră 20-30 spire cu conductorul dezizolat, pe un burghiu de 3mm.Apoi măsurați cu șublerul sau chiar cu o riglă sau ruletă lungimea bobinei, împărțind-o la numărul de spire.Se află astfel cu mare precizie diametrul unui singur fir, iar cu cât dați mai multe spire, cu atât crește acuratețea...

Editat de validae
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări