Vizitator Postat Februarie 25, 2019 Partajează Postat Februarie 25, 2019 (editat) Salut! Am un "kit" format din: -o statie emisie CB TTI880H MAX: Un SWR/PWR metru + cablu conectare O antena Sirio Turbo (nu mai stiu exact ce model, are putin peste 1metru) Antena este formata din talpa (este magnetica, si are si o folie de staniol/metal pe fund, poate pentru planul de masa? si mai are si un surub) dintr-un elment (cel in chenarul rosu) care are cateva bobine inauntru si spicul (putin peste 1metru) Problema care este: Statia merge bine la receptie, nimic de comentat. La emisie, transmite bine (am verificat cu mai multe receptoare), moduleaza bine, puterea nu o stiu deoarece nu am un "dummy load" / rezistenta de sarcina. Ei, la emisie, am SWR maaareee de tot, peste 3 cu mult, cam pe la capatul scalei, "prin pruni". Mi s-a spus ca nu am plan de masa, ca emit pe birou sau pe alte suprafete neconductive. Am incercat prima oara pe un capac de la calculator, la fel. Apoi am pus pe masina (metal!) , la fel. Problema poate fi: 1. statia 2. antena 3. cablu conectare 4. swr metru 1. Statia transmite, pot vedea cu un stick rtl sdr semnalul clar, foarte puternic, la fel si cu un receptor profesional, dar nu am cum sa masor/analizez etc pentru ca nu am echipamentul necesar. Eventual sa imi fac o rezistenta neinductiva de 50ohmi, la ceva watti, sa masor cat scoate. 2. Daca pun ohmetru intre centru si masa la mufa, obtin scurt circuit 0 ohmi. Am identificat talpa spicul si elementul de conectare si am gasit locul unde se petrece scurtcircuitul: "Scurtcircuit" e prea mult spus :)). In jucaria asta se afla multe bobine, si de aici si scurtul, deci cred ca este normal sa fie scurt avand in vedere ca sunt bobine inauntru. 3. Cablurile 99% sunt ok. 4.Swr metrul e nou, am si cutia si hartiile lui, dar poate o fi defect cine stie.... L-am desfacut asa imediat sa vad ce e inauntru si e o banalitate, instrumentul comuatorul un potentiometru o dioda o rezistenta si cam atat :)) nimic prajit bineinteles. O sa incerc sa fac un dummy load de 50ohmi la vreo 30W (statia are 25W, teoretic), macar sa vad daca scoate ceva. Intrebari: Cum functioneaza antena de masina? Mai exact planul de masa la aceste tipuri de antene. (aici se aplica: "Radioamatorii stiu de ce") Cum se calibreaza antena, cu masuratul swr-ului pe canalul 1, 40 si 20 am inteles, dar cum se alungeste/taie antena? Pe fund, pe langa staniol mai are si un surub. Poate surubul ala? Cam care ar fi problema? Ceva sfaturi? O sa mai intreb persoane care au experienta, eventual sa il duc la un service sa verifice rapid statia/antena/swr metrul. Nu ar strica niste sfaturi elforumiste!!! EDIT: Am uitat sa mentionez ca statia are si microfonul ei original (duuhhh!) Editat Februarie 25, 2019 de Vizitator Link spre comentariu
Mircea Postat Februarie 26, 2019 Partajează Postat Februarie 26, 2019 Antenele Sirio sunt date cu SWR <=2. La planul de masa disponibil, probabil ca prea bine nu o sa dea la masuratori. Acuma intrebare de baraj: comutatorul ala este pe ce pozitie la SWR -metru cand masoara in "pruni"? Ca daca este pe FWR e bine daca este in "pruni". Ai si potentiometrul ala de Calibrare. Pune o sarcina rezistiva si calibreaza sa fie indicatia la 1 cu switchul in pozitia REF. E OK daca-s piese putine in SWR-metru ala, uite o schema aici. O poti construi si tu, cutie si mufe sa ai. Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 26, 2019 Partajează Postat Februarie 26, 2019 Acum 3 ore, Thunderer2018 a spus: Acuma intrebare de baraj: comutatorul ala este pe ce pozitie la SWR -metru cand masoara in "pruni"? Ca daca este pe FWR e bine daca este in "pruni". Pai, conform instrucțiunilor de la swr metru: Cu statia pe recepție, comut pe "FWD" Cu statia pe emisie, mișc de potențiometrul "CAL" până când ajunge acul la punctul "SET" pe scala Cu statia pe recepție comut pe "REF" Apoi emit din nou și unde se duce acul acolo e swr ul. Mie, oriunde as pune antena îmi dă swr "prin pruni" in zona roșie. Acum 3 ore, Thunderer2018 a spus: Ai si potentiometrul ala de Calibrare. Pune o sarcina rezistiva si calibreaza sa fie indicatia la 1 cu switchul in pozitia REF. N am o sarcina rez de 50ohmi, o sa îmi construiesc una din multe rezistente puse în serie/paralel și apoi să pun totul intr o cutiuță cu ceva ulei (ca sa se dispute căldura bine) Link spre comentariu
yokoono Postat Februarie 26, 2019 Partajează Postat Februarie 26, 2019 Am lucrat in radiocomunicatii si am folosit niste scule, ca principiu, cu ce aveti dvs. Doar ca erau profesionale. Unitatea de masura a puterii era separata si se numea bolometru. Ne foloseam de o "piesa" complet metalica si care se numea cuplor si carea avea doar mufele de masura. Cu ajutorul lui masuram puterea directa si puterea reflectata. Mai foloseam atenuatori de diferite atenuari (5, 10, 20,30 decibeli) si sarcini de 50 ohmi de diferite puteri. La un capat al cuplorului era conectat echipamentul ce trebuia masurat iar la celalat antena emisie/receptie. La mufele aferente ale cuplorului masuram putere directa si reflectata (ref la dvs). La o diferenta de 17 dbm eram multumiti (antene facute in Romania). Daca erau valori mai mici erau probleme cu antena sau ghidul de unda - un "tub" (rar aveam si cabluri-la frecvente mai mici): apa, mufe oxidate, contacte proaste etc. Masuratorile le faceam doar pe partea de emisie. Daca era ok asa, era si la receptie. La dvs. daca reflectata este foarte mare (in nici un caz nu poate fi mai mare decat puterea directa) inseamna ca aveti un scurt pe emisie sau, cel mai probabil sursa de emisie nu se adapteaza cu antena: alta impedanta a antenei, reglaje interne proaste a emitatorului. Si sa nu va asteptati sa vedeti 50 de ohmi pe bornele antenei si nici la iesirea "sculei" (masurate cu ohmetrul). Pentru reglaje va trebuiesc ceva scule profesionale. Va ajutam cu placere dar m-am pensionat de vreo 8 ani. P.S. Calibrarea instrumentui o faceam pe o sarcina artificiala de 50 ohmi. In functie de puterea disipata erau mai mari si mai mici si cu radiatoare. Nu am desfacut niciodata una deoarece erau capsulate. Pe cele arse sau care se decalibrau le aruncam si luam altele noi asa ca nu ne bateam capul cu ele. Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 26, 2019 Partajează Postat Februarie 26, 2019 1 oră în urmă, yokoono a spus: inseamna ca aveti un scurt pe emisie Scurt pe emise în ce sens, in statie sau în antena/cablu? 1 oră în urmă, yokoono a spus: . Si sa nu va asteptati sa vedeti 50 de ohmi pe bornele antenei si nici la iesirea "sculei" (masurate cu ohmetrul). Una e impedanța alta e rezistenta, bineînțeles. Eu pe bornele de la mufa care se duce la antena am fix 0ohmi, adică scurt scurt, nu știu dacă este normal, cred că sunt bobinele din elementul acela al antenei. Interesant cum verificați independent puterile. Din păcate nu am sculele necesare, doar un watt metru direcțional. Link spre comentariu
yokoono Postat Februarie 26, 2019 Partajează Postat Februarie 26, 2019 Din constructie antena poate prezenta scurt. Dar pentru ca nu aveti ce va trebuie pentru masuratori singura sansa este sa o desfaceti bucatele si verificat, curatat. Daca s-a umblat in scula si s-au stricat circuitele de acord cu antena este complicat sa le reacordati fara ce trebuie. Cand acordam asa ceva puneam 2 bolometre (watmetru cu cap de masura termic), unu pe puterea directa si unul pe reflectata si acordam pentru putere maxima si reflectata minima. Link spre comentariu
PINTI Postat Februarie 26, 2019 Partajează Postat Februarie 26, 2019 (editat) Antena are doua bobine in acea carcasa: o bobina care face legatura intre partea centrala (coaxiala) a antenei si masa acesteia, care se numeste bobina trap si o bobina cu mai multe spire care este inseriata cu elementul radiant ( spic). Deci este normal sa aveti scurt intre borna centrala si masa. De asemeni trebuie sa aveti scurt si intre borna centrala si elemenrul radiant. daca acest scurt nu exista inseamna ca aveti probleme de contact la bobina inseriata (lipituri proaste, contact imperfect al spicului in montura, etc). Dupa simptomele aratate de Dvs. cam acesta este defectul. Editat Februarie 26, 2019 de PINTI Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 26, 2019 Partajează Postat Februarie 26, 2019 Acum 1 oră, PINTI a spus: Antena are doua bobine in acea carcasa: o bobina care face legatura intre partea centrala (coaxiala) a antenei si masa acesteia, care se numeste bobina trap si o bobina cu mai multe spire care este inseriata cu elementul radiant ( spic). Asta căutăm. Mulțumesc! Între centru și masa am continuitate (bobina trap) Între centru și spic nu știu, deocamdată nu am la îndemână statia antena swr metrul. Daca este întrerupt, și până acum emiteam in gol/swr foarte mare, atunci sunt șanse că am prăjit finalii? Sau degradat? Cum se poate calibra o antena CB? de unde se lungește/scurteaza? De asemenea cum pot face un plan de masa, am auzit că poate fi și unul mic (10x10cm) sau mai mare (1m x 1m), sa fie de metal și calibrarea să aibă loc într un spatiu deschis, nu în camera/loc inchis Link spre comentariu
PINTI Postat Februarie 26, 2019 Partajează Postat Februarie 26, 2019 Cea mai buna calibrare o faci pe plafonul masinii (in mijloc), in spatiu deschis (nu in garaj), pe cat posibil nu sub cabluri de electricitate (ideal ar fi in camp deschis) si cu usile masinii inchise. Am observat ca stii sa folosesti SWR-metrul. Canalul principal de comunicatii in CB este 22. Pentru a acorda corect antena procedezi in felul urmator: - Se trece statia in canalul 1 si se masoara SWR-ul. Se noteaza rezultatul. - Se trece statia in canalul 40 si se masoara SWR-ul. Se noteaza rezultatul. Acum facem comparatia intre cele doua masuratori: - daca SWR-ul este mai mare pe canalul 1, antena (spicul) mai trebuie lungita - daca SWR-ul este mai mare pe canalul 40, antena mai trebuie micsorata. Aceasta operatie se efectuiaza prin deplasarea spicului in sus sau in jos (dupa caz), prin desfacerea surubului sau suruburilor cu cap imbus cu care se fixeaza acesta in montura. Daca antena trebuie scurtata mai mult, iar reglajul in jos nu mai permite, atunci se recurge la micsorarea acesteia prin taiere cu un sfic. Atentie aceasta este o operatie ireversibila . Se regleaza antena la jumatate si se taie in pasi scurti de max. 0,5-1cm. dupa fiecare operatie se repeta masuratoarea si eventual reglajul. Reglajul final se face pe canalul 22. Atentie : acea statie este capabila sa lucreze pe 400 de canale , in normele A B C D E F G I J si K. Pe display trebuie sa scrie EU sau CE. Daca apare altceva iti trimit modul de programare in banda D pe Mail. Succes. Off topic M-a chemat un vecin de bloc sa ii reglez o antena. Atat statia cat si antena erau noi. In urma masuratorilor nu mai stiam ce sa cred. Erau acolo niste rezultate de te cruceai. Intr-un final mi-am dat seama ca se taiase din antena. Intrebat, acesta a recunoscut ca a taiat din ea intru-cat nu ii incapea in portbagajul masinii. Nu taiase mult, ..........cam 30 de cm. 1 Link spre comentariu
yokoono Postat Februarie 26, 2019 Partajează Postat Februarie 26, 2019 Si de tinut minte cand si daca taiati: lungimea antenei este invers proportionala cu frecventa de lucru. Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 26, 2019 Partajează Postat Februarie 26, 2019 Raspunsul domnului @PINTI mi a clarificat tot, mulțumesc! Am căutat antena pe net, este un Sirio Turbo 2000, exact ca cea de aici: https://m.emag.ro/antena-cb-sirio-turbo-2000-pl-blue-line-145-cm-fara-cablu-2202105-41/pd/DJZX4MBBM/ Are 2 șurubele ciudate care trebuie scoase pentru reglarea spicului, din păcate nu găsesc șurubelniță pentru ele: Și vad inca o problema. Scrie in specificații că antena are 145cm, in timp ce antena mea are puțin peste 1m, 100-120cm maxim. Asta ar putea fi o problema... Mâine seara mă duc unde e și verific tot ce mi ați spus. Link spre comentariu
Mircea Postat Februarie 27, 2019 Partajează Postat Februarie 27, 2019 Info aditionala despre calibrarea VSWR-metrului si o posibila sarcina artificiala (din becuri de 75W). Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 27, 2019 Partajează Postat Februarie 27, 2019 Am ajuns la locul unde se afla "kitul". Spicul are 97cm!!!!! Cu tot cu elementul in care se insurubeaza are 110cm. Mda... cred că și asta a fost calibrata pentru portbagaj nu pentru swr... O sa incerc sa o prelungesc, cu ceva. Am verificat bobinele cu voltmetrul, sunt toate ok. Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 27, 2019 Partajează Postat Februarie 27, 2019 Edit Scrie "sirio turbo line the original made in Italy" Nu si ce serie, s ar putea să fie normal întrucât sirio 1000 de exemplu are 115cm, incerc sa indentific antena Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 27, 2019 Partajează Postat Februarie 27, 2019 Am ajuns acasa. Acum 2 ore, Richard9026 a spus: voltmetrul ohmetrul*** am cautat peste toata antena un numar ceva, nimic. Antenele sirio turbo line 1000 2000 si 3000 sunt identice ca aspect, doar lungimea spicului difera. sirio 1000 - 115cm sirio 2000 - 145cm sirio 3000- 171cm. Lungimea asta reprezinta doar spicul? sau toata antena (de la spic la elementul care se insurubeaza in talpa). Daca reprezinta toata antena, atunci ar da aproape fix 115cm antena, cu tot. Masina pe care voiam sa incerc (kitul nu este acasa, ci la un prieten depanator) este una de... aluminiu :))) Audi A2. Talpa nu sta Pentru masuratori masina sta pe loc, deci pentru calibrare/determinare daca merge este OK. Aluminiul face si el un plan de masa bun, nu? Daca nu o sa incerc pe o dacie nova a unui vecin :)). Presupun ca este o antena sirio 1000, cu lungimea de 115cm. O sa incerc sa caut un imbus mic ca sa reglez pozitia spicului. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum