adrian- Postat Februarie 24, 2019 Partajează Postat Februarie 24, 2019 (editat) Am un motor trifazic de 20 kw, tensiune de alimentare 56-60 V la care doresc sa ii controlez turatia . Dintr-un studiu aprofundat pe internet , un motor asincron de regula trifazic are nevoie de un curent de alimentare alternativ avand fazele decalate intre ele la 120 grade. Controlul turatiei cat si a cuplului motor se va face prin variatia frecventei cat si a tensiunii de alimentare , tinand cont tensiunea de frecventa printrun raport bine stabilit in functie de tipul motorului. Schema de baza e destul de simpla , se vor folosi 6 mosfeturi , 2 pentru fiecare faza , unul pentru + celalalt -, iar controlul acestora va reveni unui microcontroler, in caul de fata am ales Arduino fiind cel mai simplu. Am reusit sa generez prin pinii 9,10,11 de la arduino un semnal pulsatoriu (pwm DAC), de la 0-5V decalat cu 120 grade fiecare , totodata se poate modifica frecventa acestui semnal printr-un potentiometru legat la pin A0 . Acest semnal este trecut apoi printr-un filtru low pass , ce netezeste varfurile devenind sinusoidal. Aici m-am blocat, deoarece am recuperat puntea tripla H provenita de la controllerul original cu care a venit motorul , am indetificat fiecare poarta a fiecarui mosfet dar nu situ cum sa o controlez . Stiu ca mosfetul (cel prezent in controllerul de fata) are nevoie de + 20v max pentru a conduce si 0v pentru a nu conduce curent electric, de asemena va fi nevoie ca poarta mosfetului sa primeasca 0v prin legare la masa dupa fiecare semnal primit, dar cum se va proceda in cazul de fata ? Ideea mea este sa ma complic: semnalul sinusoidal trifazic va fi introdus intr-un al doilea arduino care va genera pentru fiecare faza cate un semnal pulsatoriu de 5V pe 2 pini atunci cand va citi valoare maxima a sinusoidei de intrare va scoate 5v pe pin 5 dupa , asteapta pana ajunge la o valoare minima , opreste curentul pe pinul 5 , va avea o nanopauza si genereaza tensiune pe pin6 , dupa care la o anumita valoare va opri tenisunea pe pin6 , asteapta o nanopauza si o ia de la capat Pinii 5 si 6 vor fi legati la cate un optocuplor , acestia fiecare fiind legati la +20v respectiv 0v , vor exista astfel 3 perechi a cate 2 optocuplori fiecare pereche pentru cate o faza. Sigur am facut cateva greseli in exprimarea mea dar sper ca m-am facut inteles , codul pentru generarea frecventei pentru arduino a fost preluat dintr-un document gasit pe google : Open VFD-master De altfel cunostintele mele legate de electronica provin doar dupa cursuri de Youtube si Google, deci destul de joase Am incercat sa pun totul intro schema sper astfel sa ma fac inteles mai bine Editat Februarie 24, 2019 de adrian- adugare poza 1 Link spre comentariu
validae Postat Februarie 24, 2019 Partajează Postat Februarie 24, 2019 Motorul are 20kW și alimentarea numai de 60V ??? Păi ai idee cu ce curenți vei lucra acolo ? Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 24, 2019 Partajează Postat Februarie 24, 2019 Eu zic sa nu te joci la trifazat, mai ales cand ai experienta din tutoriale. In primul rand, 60V cum ii obtii din retea? 60 v de unde pana unde masurati? Intre faze sau intre faza si nul? Link spre comentariu
gauss Postat Februarie 24, 2019 Partajează Postat Februarie 24, 2019 (editat) " Controlul turatiei cat si a cuplului motor se va face prin variatia frecventei cat si a tensiunii de alimentare , tinand cont tensiunea de frecventa printrun raport bine stabilit in functie de tipul motorului. " Am citat . 20KW la 60 V ? Nu prea cred . Ma rog , o fi de la ceva masina electrica . Si daca ar fi ... e vorba de intensitati de sute de amperi . Inteleg ca se variaza si tensiunea , si frecventa ... ? Generate de Arduino ... In fine , poate primim lamuriri . Eu n - am inteles mare lucru ... , bunaoara care e sursa primara de alimentare , generatoare de energie . Din schema pare a fi o tensiune continua , transformata in trifazata prin comanda puntii cu mosfeturi . Si altele , dar nu conteaza . Editat Februarie 24, 2019 de gauss Link spre comentariu
informer Postat Februarie 24, 2019 Partajează Postat Februarie 24, 2019 Parerea mea sincera si fara sa te superi este ca la nivelul cunostintelor pe care chiar tu zici ca le ai ar fi mai sigur si mai ieftin sa abordezi constructii cu mai putine sute de amperi si kW. De ex. ce-ar fi sa controlezi pt. inceput turatia unui motor de stergator de parbriz auto cu un Arduino si cu un singur MOS? Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 24, 2019 Partajează Postat Februarie 24, 2019 (editat) Parca nu cred sa existe un astfel de motor...poate 560V~600V ,la puterea de 20kw,ar fi mai aproape de realitate.Poti sa pui niste poze cu motorul?Cel putin pe mine m-ai facut curios! Editat Februarie 24, 2019 de Vizitator Link spre comentariu
adrian- Postat Februarie 24, 2019 Autor Partajează Postat Februarie 24, 2019 (editat) Da , motorul este de 55-60 volti , da ,curentii sunt uriasi nominal 350 A , cu varf de 500A , suportat de motor Sursa de curent electric va fi un acumulator de circa 300-400 amperi 60-72 V ramane la urma de vazut , controllerul suporta 48-82 V Motoru provine de pe un stivuitor electric mai maricel Ca experienta pana acum in controlul motoarelor cu pwm , am reusit constructia si controlul unei punti H pentru un motor in curent continuu Vreau totusi sa nu se indeparteze discutia de subiectu topicului , imi este necesar sa construiesc acest VFD , imi dau seama ca e foarte greu avand in vedere cunostintele mele limitate , o sa incerc sa clarific abordarea mea din nou , maine Revin cu poze ale motorului maine dimineata Editat Februarie 24, 2019 de adrian- Link spre comentariu
Mircea Postat Februarie 24, 2019 Partajează Postat Februarie 24, 2019 (editat) 6 hours ago, adrian- said: Am reusit sa generez prin pinii 9,10,11 de la arduino un semnal pulsatoriu (pwm DAC), de la 0-5V decalat cu 120 grade fiecare , totodata se poate modifica frecventa acestui semnal printr-un potentiometru legat la pin A0 . Acest semnal este trecut apoi printr-un filtru low pass , ce netezeste varfurile devenind sinusoidal. Aici m-am blocat, deoarece am recuperat puntea tripla H provenita de la controllerul original cu care a venit motorul , am indetificat fiecare poarta a fiecarui mosfet dar nu situ cum sa o controlez . E inutil sa incerci obtinerea a 3 sinusoide din Arduino (sau orice alt controller). Nu iti vor folosi, in nici un fel la controlul puntii (celor 3 semi-punti). Ar trebui sa citesti un pic despre PWM, referitor la comanda semi-puntilor. Uite cum arata comanda a 2 faze ca sa creezi o tensiune sinusoidala de linie: Documentatie este multa pe Internet. Citeste. LE: Ca sa nu zici ca te trimit numai la "plimbare". Principiu semi-punte: Principiu semi-punti: Paginile sunt din cartea Electronica de putere (Convertoare statice) de la Editura tehnica, 1998. Din respect pentru dascalii mei, nu am sa postez mai multe pagini din carte, va rog nu cereti. Cumparati cartea, sigur se gaseste pe undeva. 30 lei pe Okazii. Editat Februarie 24, 2019 de Thunderer Link spre comentariu
dany_cta Postat Februarie 24, 2019 Partajează Postat Februarie 24, 2019 Oare nu se pot folosi ESC-uri pentru generarea sinusoidelor ? Link spre comentariu
Mircea Postat Februarie 24, 2019 Partajează Postat Februarie 24, 2019 6 hours ago, adrian- said: Dintr-un studiu aprofundat pe internet , un motor asincron de regula trifazic are nevoie de un curent de alimentare alternativ avand fazele decalate intre ele la 120 grade. Controlul turatiei cat si a cuplului motor se va face prin variatia frecventei cat si a tensiunii de alimentare , tinand cont tensiunea de frecventa printrun raport bine stabilit in functie de tipul motorului. Controlul cuplului nu se face prin varierea frecventei si/sau a tensiunii de alimentare. Procedeul este mult mai elaborat, fara sa ajungem sa discutam despre controlul vectorial. Nu fi descurajat, dar... e mult de lucru. @dany_cta, ar fi asa de simplu... daca orice motor ar fi folosit ca un ventilator. Dar noi dorim control de cuplu, nu doar turatie. Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 25, 2019 Partajează Postat Februarie 25, 2019 Si daca se foloseste oe stivuitor, e si ceva de safety implicat. Daca nu se controleaza cum trebuie, darami raftul, etc. Link spre comentariu
adrian- Postat Februarie 25, 2019 Autor Partajează Postat Februarie 25, 2019 (editat) din pacate nu pot incarca imagini cu motorul si controllerul, nu imi apare optiunea de incarcare , dar le-am incarcat pe un site aferent care sa genereze un link pentru fiecare : motor: https://photos.app.goo.gl/CQQFJobHiSsWjQE68 https://photos.app.goo.gl/aF7nW5oJMZ3Jf8Wq7 https://photos.app.goo.gl/6C2MSivGwJSiKzf17 si controller: https://photos.app.goo.gl/D6Srbkp3wBxTj1Bi6 apoi aici este demontat , avand microcontrolerul propiu , se poate observa ca e cel cu mufa murdara : https://photos.app.goo.gl/XEySv4WqenZ25nZX7 si aici este doar partea cu mosfeturi , etajul microcontrolului fiind inlaturat: https://photos.app.goo.gl/EFM5cJ3UzZpeRT3t5 https://photos.app.goo.gl/8r14dsPVSZ77hMXq7 cele trei faze U ,V, W, se afla in mijloc , iar in lateral sunt notate bornele de alimentare B+, respectiv B- mersi Thunderer2018 pentru documentatia postata , o studiez acum si revin Director , motorul a fost preluat de pe un stivuitor electric, el va fi folosit la un alt vehicul ce nu va rula prin depozite , drumuri publice sau in situatii unde poate provoca accidente dany_cta , in ceea ce priveste folosirea ESC-urilor de RC pentru motoare brushless BLDC , am inteles ca open ESC ar putea fi modificate sa genereze un curent alternativ fara a avea nevoie de back EMF , sau un senzor de rotatie , in cazul motorului meu se va putea folosi un senzor de rotatie/pozitie a rotorului acesta existand deja implementat Editat Februarie 25, 2019 de adrian- Link spre comentariu
iop95 Postat Februarie 25, 2019 Partajează Postat Februarie 25, 2019 Cautati materiale despre comanda vectoriala a motoareleor asincrone (induction motor vector controll). Adaptati exemplele pentru procesorul folosit. Sunt implementari pentru U/f = ct mai simple; nu stiu care este aplicatia... e posibil ca metoda U/f-=ct sa fie sufucienta. Comanda vectoriala este complicata, necesita putere de calcul mare... solicita precizie in determinarea pozitie rotorului, dar cu avantaje mari in control, practic transforma un motor asincron intr-un de cc, dpdv al controlului. Exemplu: https://www.thierry-lequeu.fr/data/BPRA043.pdf Multe aplicatii/exemple se gasesc la TI. Link spre comentariu
adrian- Postat Februarie 25, 2019 Autor Partajează Postat Februarie 25, 2019 Acum 17 minute, iop95 a spus: Cautati materiale despre comanda vectoriala a motoareleor asincrone (induction motor vector controll). mersi , am gasit pe wikipedia cateva detalii pe scurt despre comanda vectoriala , dar mi se pare pentru inceput complicat dar mult mai buna din punct de vedere al controlului cuplului si a energiei consumate , sigur pe viitor voi studia si tipul acesta momentan sa reusesc controlul motorului prin variatia tensiunii pe frecventa Link spre comentariu
gauss Postat Februarie 25, 2019 Partajează Postat Februarie 25, 2019 (editat) Eu as verifica daca mai functioneaza . Macar motorul . Apoi ce a mai ramas din automatizare . Macar partea de " forta " . Asa , pentru imbarbatare ... Editat Februarie 25, 2019 de gauss Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum