Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Automobile electrice


maxente

Postări Recomandate

Mai omule cat este caldura disipata pe un metru de cablu cu diametru de 10mm la 250A? 

Cat crezi ca este rezistenta de contact intre pinul mama si pinul tata la cei doi conectori (de pe masina si pe statia de incarcare)?

Am pus mai sus date de la un producator in W a puterii disipate de la 300A pana la 600A. 

 

Am pus poza asta mai devreme:

1093010-00-E_%D0%9F%D0%BE%D1%80%D1%82_%2

Este cablul de HV de la conectorul masinii pana la baterie, unde mama dracului este domnule furtunul cu agentul de racire ca eu nu-l vad!!! Deci de la mufa la baterie nu este acelasi curent ca din supercharger in mufa? De ce cablul de la supercharger este racit si cel din masina nu?

Voi chiar nu judecati???

 

Am pus si poze din manualul Tesla unde se vede clar cum se se monteaza cablul de HV si cuplul de strangere al piulitelor si am pus poza din manual unde nu se vede nici urma de furtun de racire! Voi chiar va uitati la ce postez sau traiti in lumea voastra???

 

Poftim le mai pun inca o data:

https://imgur.com/a/3LqyrQk

https://imgur.com/a/WOHMKen

Editat de merck
Link spre comentariu

@merck
De ce crezi că producătorii cablurilor s-au complicat să facă un cablu care să înglobeze si firele electrice dar și sistemul de răcire tur/retur pentru conectori ?
Nu era mai simplu/ieftin să pună răcirea pe două conducte paralele pe exteriorul cablului electric ?
De ce au adoptat soluția asta complicată cu răcirea mufelor prin interiorul cablului electric ?
 

Editat de mihaiaurul
Link spre comentariu
1 oră în urmă, mihaiaurul a spus:

@merck
De ce crezi că producătorii cablurilor s-au complicat să facă un cablu care să înglobeze si firele electrice dar și sistemul de răcire tur/retur pentru conectori ?
Nu era mai simplu/ieftin să pună răcirea pe două conducte paralele pe exteriorul cablului electric ?
De ce au adoptat soluția asta complicată cu răcirea mufelor prin interiorul cablului electric ?
 

Dar ce ti se pare tie asa complicat ca in aceeasi manta sa mai pui doua furtunuri, unul tur si unul retur! Basca ca daca sunt folosite pentru racirea cablurilor da cu virgula ca doar turul raceste, returul incalzeste, deci jumate de cablu nu-i racit. 

Dar am si eu o curiozitate: tu ai calculat ce putere se disipa pe un cablu lung de 1 metru cu diametrul de 10mm prin care trece 250A? Poti lua 9mm si iei din tabelul lui Bumbu rezistenta de 0.00025 ohmi pe metru si iti iese 15,62 de W. Chiar crezi ca 16W care se disipa sub forma de caldura pe lungimea unui conductor de 1 metru pun probleme? Ca sa iti fie mai usor sa judeci ai sa zicem 2W disipati pe fiecare 10cm din cablu. Nu-i fix pix?

De ce nu il intrebi pe AI cat este rezistenta de contact intre pinii de la borna supercharger-ului si mufa masinii ca acolo ai o rezistenta serioasa, ca este un contact facut prin atingere. Apoi compari valoarea cu rezistenta cablului si iti garantez ca poti sa dai si tu un verdict. 

Editat de merck
Link spre comentariu
23 minutes ago, merck said:

De ce nu il intrebi pe AI cat este rezistenta de contact intre pinii de la borna supercharger-ului

Eu am intrebat AI-ul american si pe cel chinezesc.
Și am aflat că se face răcirea cablurilor pentru a permite ca acestea să fie subțiri, deci,  mai ușoare.
Adică să fie posibil să-ți încarci mașina fără să fi halterofil.
 

Link spre comentariu
Acum 34 minute, merck a spus:

...doar turul raceste, returul incalzeste, deci jumate de cablu nu-i racit.

 

Problema răcirii cablurilor este de mult rezolvată, eu am reparat acum 20 ani un echipament medical, un laser, "turul" așa cum îi spui, era confecționat dintr-un silicon sau cauciuc care nu era un bun conductor termic, iar "returul" era dintr-un material foarte bun conductor termic. În piesa de la capătul furtunului era țeavă de cupru, adică exact unde ținea medicul mâna piesa era cel mai bine răcită.

Link spre comentariu

Am pus mai sus niste date de la un producator de conector racit. La 300A puterea disipata este de 170W => o rezistenta de contact de 0.001888 ohmi (un inginer iti spune ca este cat se poate de reala si de bun simt valoarea la un contact prin atingere, deci fara strangere cu surub, unde daca iti aduci aminte valoarea era intre 0.00005 si 0.00027 ohmi) deci de 7,5 ori mai mare decat a unui conductor de 1 metru cu diametrul de 9mm. Astia 0.001888 ohmi ii ai insa pe cativa centimetri hai sa zicem cu indulgenta 10cm. Deci comparam 10 cm de cablu prin care trec 300A => o putere disipata de 2.25W fata de 169.92W care se disipa in conector/cupla. Chiar ai nevoie sa racesti cei 2.25W de pe 10cm de cablu sau ai nevoie sa racesti conectorul unde ai 170W de putere disipata?

 

De ce nu intrebi cele doua AI-uri care este rezistenta de contact intre pinii de la conectorul superchargerului si pinii din mufa masinii? Stiu sa-ti dea o valoare? PE site-ul producatorului de conectori exista puterea disipata in functie de curent de unde poti sa calculezi rezistenta de contact, dar mai este pana AI-ul o sa stie sa faca asta.

Eu merg pe parametrii publicati de producatorul de conector. 

 

Acum 2 minute, Ovidanie a spus:

iar "returul" era dintr-un material foarte bun conductor termic.

ce fel de material? 

Ca eu am impresia ca nu cablurile trebuiau racite ci doar manerul unde 

Acum 3 minute, Ovidanie a spus:

 unde ținea medicul mâna piesa era cel mai bine răcită.

si unde 

Acum 3 minute, Ovidanie a spus:

În piesa de la capătul furtunului era țeavă de cupru

 

Link spre comentariu
7 minutes ago, merck said:

PE site-ul producatorului de conectori exista puterea disipata in functie de curent de unde poti sa calculezi rezistenta de contact, dar mai este pana AI-ul o sa stie sa faca asta.

Tu chiar nu vrei să pricepi că uneori este posibil să greșești în afirmații ?
Ce rost are să intrăm în prea multe detalii tehnice dacă două instrumente AI spun ceva de genul:


"În cazul stațiilor HPC, cablurile sunt prevăzute cu un sistem de răcire lichidă care circulă prin interiorul cablului și în jurul conductorilor de putere.

Acest sistem previne supraîncălzirea izolatorilor și reduce grosimea cablurilor, făcându-le mai flexibile și mai ușor de manevrat."

 

 

Editat de mihaiaurul
Link spre comentariu
Chiar acum, mihaiaurul a spus:

Tu chiar nu vrei să pricepi că uneori este posbil să greșești în afirmații ?

Cum sa gresesc daca folosesc date de la un producator de astfel de conectori??? Crezi ca producatorul pune date aiurea pe site? 

Ce spun AI-urile tale despre o rezistenta de contact de 0.001888 ohmi ? Este mare, este mica? 

Link spre comentariu

Inca o chestie, din poza cu cablul sectionat se vede ca suprafata de contact intre furtunul gri prin care trece agentul de racire si cablul prin care trece curentul este foarte mica, un cerc mai mare tangent la un cerc mai mic, deci o eficienta de racire enorm de scazuta. Daca chiar vrei sa racesti un cablu cu un furtun atunci trebuie sa il infasori spira langa spira (sa ai o spirala in jurul cablului) si nici atunci mare rahat nu faci. Faptul ca si cablul si furtunul au sectiune circulara => spurafata de contact este foarte mica!

Cand vrei sa racesti ceva nu trebuie ca suprafata de contact sa fie cat mai mare? Sau AI-ul nu tine cont ca suprafata de contact pentru transfer termic este foarte mica? 

Editat de merck
Link spre comentariu
11 minutes ago, merck said:

Ce spun AI-urile tale despre o rezistenta de contact de 0.001888 ohmi ? Este mare, este mica? 

Nu este corect și util ce faci. Deturnezi discuția.
Ai afirmat că nu este nevoie și nu se practică răcirea CABLURILOR.
Iar acum vorbești despre resistența de contact ...
De ce faci asta ?

 

Editat de mihaiaurul
Link spre comentariu
Acum 9 minute, mihaiaurul a spus:

Nu este corect și util ce faci. Deturnezi discuția.
Ai afirmat că nu este nevoie și nu se practică răcirea CABLURILOR.
Iar acum vorbești despre resistența de contact ...
De ce faci asta ?

Pentru ca cea mai mare caldura in procesul de incarcare la curenti mari se regaseste acolo unde rezistenta este cea mai mare, nu? Si intre tabloul Tesla si bateria masinii unde ai rezistenta cea mai mare? Nu la contactul intre pinii mufei de la charger si pinii din mufa de la masina? Este contact prin atingere!!! In rest unde ai imbinari ai si suruburi deci rezistenta de contact mica. 

Daca producatorul de conectori da inclusiv puterea disipata in conector (repet, pentru ca acolo ai contact doar prin atingere si nu prin strangere!!!) si vezi clar ca este 170W la 300A si din calcule pe cablul de 9mm imi iese in jur de 2,25W pe 10cm de cablu pentru 300A tu vrei sa racesc aia 2,25W? Tu chiar nu intelegi cum sta treaba?

INTELEGE OMULE CA VERIGA SLABA SUNT CEI DOI CONECTORI DATORITA REZISTENTEI DE CONTACT MARI !!! SI AICI PUTEREA DISIPATA ESTE CEA MAI MARE!!!

 

P.S. Geometrie stii? In sectiune la conectori ai pinul mama care primeste pinul tata. Ambii sunt circulari si ca sa poti sa bagi unul in altul atunci pinul tata este mai mic in diametru decat pinul mama iar contactul este intersectia unui cerc cu diametrul mai mare si un cerc cu diametrul mai mic. Cat de mare este aceasta suprafata de contact a intersectiei celor doua cercuri??? 

Editat de merck
Link spre comentariu

@merck, pe lumea asta există oțel inox care are conductivitatea termică mai proastă decât lemnul de brad. Crezi că nu există un material plastic sau cauciuc care să izoleze termic foarte bine? Sau un silicon care să fie foarte bun conductor termic? 

Aparatul reparat de mine era un laser cu CO2, era o cutie din care pleca un snop de fibre optice care duceau într-un fel de pistol, adică piesa de la capătul cablului, colimator, parcă așa se numea. Colimatorul și cablul cu fibre optice erau răcite.

Link spre comentariu
6 minutes ago, merck said:

Geometrie stii?

Hai că începi să devii OBRAZNIC ! Dovadă a faptului că nu mai ai argumente.
Acceptă că afirmația ta cum că NU se practică răcirea cablurilor prin conductele cu lichid care le străbat este GREȘITĂ !
Ce faci acum este CAN-CAN pe teme diverse.
Nu este un sfărșit de lume să accepți că ai GREȘIT. Este ceva omenesc.
Ai aflat ceva nou.
 

Link spre comentariu

Asa cum spuneti, 15W putere disipata pe 1m de cablu nu e mult daca ala e in aer liber si se raceste, infipt in mantaua aia are cele mai mari sanse ca dupa 20min sa se incinga.

De aia furtunasele alea de apa ajuta, asa putin cit pot dar tot ajuta sa nu se incinga si furtunul prea tare, nu mai spun daca e si negru si-n soare chiar e si mai rau.

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări