Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Automobile electrice


maxente

Postări Recomandate

Acum 47 minute, one a spus:

 

Hidrogenul se poate stoca si se stocheaza, unii se blocheaza in ideea ca nu se poate stoca, altii insista sa il stocheze.

Cine va castiga....

acum 100 ani unii spuneau ca un aparat mai greu ca aerul nu poate zbura.

Totul depinde ce costuri.

Cunosc un caz al unei companii care scoate banii din ceva care nu are legatura cu energia, dar care investeste in pile de combustie si in stocarea hidrogenului. Eu ma gandeam ca metoda nu este eficienta si consideram ca sunt niste fraieri, apoi gandindu-ma am realizat ca nu este eficienta in acest moment

  Acum 5 ore, Ion_Bumbu a spus:

Domnule, am schiat si patinat in tinerete, acuma ma bucur cind nu ma dor oasele.

Apa se creaza datorita presiunii mari pe unitate de suprafata.

 

cereti un brevet pentru treaba asta, poate castigati si ceva bani.

Daca presiunea singura creaza energie ca sa topeasca gheata si sa obtina apa, felicitari pentru dvs. si pt. cine v-a dat like.

Traiasca fizica.

 

Dupa logica asta cauciucurile late ar trebui sa faca istorie si cele inguste sa nu aiba nici o aderenta. Saracul Suzuki Jimny nu a facut fizica la scoala.

Fiat Panda 141 a fost rodul ignorantilor nu stiau ca se creaza apa sub cauciucurile inguste.

Ah, Lada Niva alti prosti care au gresit gumele.

 

 

 

 

Domnule, suficienta si ignoranta dumneavoastra risca sa devina legendare!

Sper ca nu trebuie sa va traduc acest grafic.

Water_MP_HP_C.jpg

 

Sursa:

https://www.engineeringtoolbox.com/water-melting-temperature-point-pressure-d_2005.html

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Dvs. ce presiune creati cu patinele ?, ca sa vadem unde ne aflam pe grafic. Scadem 1 grad nu ? Treaba asta se produce instantaneu ?

Apa se produce doar prin acest efect sau cantitatea de apa produsa prin frecare este mult mai mare ?

Totusi in domeniul auto care este implicatia ?

Editat de one
Link spre comentariu

Domnule, cind veti pune mina pe carte veti fi in stare sa si calculati o presiune.

Pina atunci datorita felului dumneavoastra de adresare si a ignorantei de care dati dovada ma abtin sa va mai dau explicatii.

Link spre comentariu
Acum 7 ore, one a spus:

Dvs. ce presiune creati cu patinele ?, ca sa vadem unde ne aflam pe grafic. Scadem 1 grad nu ? Treaba asta se produce instantaneu ?

Apa se produce doar prin acest efect sau cantitatea de apa produsa prin frecare este mult mai mare ?

Totusi in domeniul auto care este implicatia ?

ca sa te orintezi un pic niste calcule orientative

amprenta patinei pe ghiata are latime 1mm, la o pp patina curba si are o lungime de 50mm, un om adult are greutate de 80kg si 2 picioare

p=80/(0.001*0.05)=1600000Pa=16bar, distribuita egal pe fiecare picior 8bari. cred ca nu m-am incurcat in zerouri 

Editat de daniels
Link spre comentariu

Plus ca gheata aia nu e chiar neteda la micron, in schimb o patina ascutita mine e e rigida, plata si topeste varfurile de gheata.

Dar nu ajungi tu la multi bari, aia e clar.

 

Bine ca acum comparati gume inguste pe zapada si gume late pe uscat. Normal ca pe uscat ai nevoie de late ca sa prinda si pe gheata/zapada ai nevoie de inguste, ca sa se scufunde in zapada crampoanele si sa prinda, doooh, iar in antarctica ai nevoie de gume mega late fix de aia ca sa nu se scufunde si sa ramana masina la suprafata, sa nu cumva sa ajunga pe burta cu rotile in aer.

Eu cred ca un test de franare inter gume inguste si late nu ar aduce diferente imense, mai ales cu gume in gama touring/buget/eco.

Cu alea sport s-ar vedea numai pt ca renunta la factorul economic si de multe ori si la partea de ploaie, ca doar nu se da nimeni pe circuit cand afara toarna cu galeata.

Sau daca se da alege alte gume.

Astea normale desi le vezi de 245 sau 225, vezi ca o mare parte din suprafata sunt canale.

In curbe in schimb e alta poveste, pe exterior  la astea late vezi ca au mai multa carne, ca oricum in viraje de multe ori doar exterioru prinde, mai ales la o masina gen logan care se inclina in draci.

Link spre comentariu

@daniels, fiind de moda veche, voi calcula in atmosfere, Kg/cmp exemplul dat de dumneavoastra.

1mmp=0,01cmp.

P= 80Kg/0,01cmp= 8000atm sau 80000bar.

In fapt ceva mai putin, aprox 7750 ca g nu`i 10m/s*s...

Referitor la suprafata de 1mmp, la cum sint ascutite patinele, posibil ca nici atita nu este.

Profil lama patina:

https://www.researchgate.net/figure/Schematic-illustration-of-the-rocker-radius-R-and-hollow-height-h-of-standard-skate_fig2_5243786

Variatia coef de frecare vs masa, creste masa patinatorului, scade coef. de frecare! :d

https://www.researchgate.net/figure/Friction-coefficient-as-a-function-of-the-load-on-each-blade-The-error-bars-show-the-95_fig5_5243786

P.S.

greu era sa ne ajustam patinele pe timpuri, o pila rotunda se gasea greu, ne mai si taiam superficial dar asta era ceva

 

P.P.S coef de frecare la un rulment cu bile este in jurul a 0,02, la patina...aproape de 10 ori mai mic.

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu
Acum 11 ore, nomikos a spus:

 

 

La minutul 1:49 se vede o banda uda pe pista si masina aluneca chiar cu pneurile late. Cand a pus pneurile inguste vad ca ruleaza doar pe carosabil umed. 

O comparatie incorecta pentru ca pneurile inguste sigur nu au coeficient A pe carosabil umed => diferenta de coeficient de frecare. Totusi cine se uita foarte atent la minutul 1:49 vede clar ca masina aluneca chiar daca pneurile late au coeficient de aderenta A pe carosabil umed.

Foarte multe comparatii sunt facute incorect, comparandu-se mere cu pere. 

Daca tot a facut comparatia mere cu pere se poate observa totusi ca pneurile inguste umflate la o presiune mai mare fac ca masina in viraje sa nu se incline.  

Asa au ajuns unii sa nu mai cumpere pneuri run flat (care sunt mai scumpe) si ruleaza cu pneuri de aceleasi dimensiuni dar care le umfla mai mult. Deci degeaba au batut palma producatorii de pneuri run flat cu unii constructori de automobile (care au pus suspensia mai moale si cu pneuri de aceleasi dimensiuni in viraje tindea sa fie barca) ca forumurile au gasit ac de cojocul lor (umfland pneurile normale un pic mai mult). 

Link spre comentariu

Masina nu se inclina in viraje pt ca roata nu are aderenta cat sa o incline.

Inclinatu pe gume e senzatie naspa si o simti la balon mare. Nu te opreste nimeni sa umfli orice guma pana la limita max. Da aderenta tot mai naspa e, mai ales cand exagerezi cu presiunea.

Plus aderenta in viraj e una, aderenta in frana e alta.

 

Mere cu pere e ca in general una lata e si gandita pt curse, aia ingusta pt consum, ma refer la structura si compozitie.

 

Alta chestie, si o guma de 195 si una de 245 au tot aceeasi durata de viata, ba poate 245 se duce mai repede, deci cum putem vb de o comparatie corecta cand nici macar materialul nu e chiar acelasi?

 

Editat de Sharky
Link spre comentariu

Nu-i suficient sa privim patinele static, adica doar prin prisma presiunii; în miscare se disipa si oarece cantitate de energie, care în cele din urma tot caldura devine. Oare cine-si mai aduce aminte de experimentele de calorimetrie din scoala?

Link spre comentariu

La acel coeficient de frecare 0,006-0,007 cantitatea de caldura degajata este extrem de mica, se oate calcula pina la urma.

Mai intervine si caldura latenta a apei care`i mare si efectul frecarii este mic incit rezultatul este mic dar ajuta si ala.

Link spre comentariu
Acum 18 ore, one a spus:

Se va crea mai putina apa pe unitatea de suprafata, dar energia disipata este aceeasi, deci teoretic vei avea aceeasi cantitate de apa.

Abia aici conteaza suprafata. Aceeasi cantitate de apa imprastiata sub o patina va crea un strat "lubrefiant" mai consistent decat sub un ski.

 

Link spre comentariu
Acum 3 ore, adrian_pic a spus:

Asa au ajuns unii sa nu mai cumpere pneuri run flat (care sunt mai scumpe) si ruleaza cu pneuri de aceleasi dimensiuni dar care le umfla mai mult.

Run flat nu-s cauciucurile alea de merg gaurite?

Link spre comentariu

Care mai încearcă o fisă...? 

Va garantez că diferența există. Eu am trecut de la 195 la 225 față și 245 spate. Diferența este absolut clară. Rămâne întrebarea, ce se schimbă odată cu lățimea anvelopei, păstrând restul detaliilor... ?

 

Link spre comentariu

Legea actiunii si reactiunii aplicata la un pneu este aia pe care am mai scris`o.

Forta de apasare pe o roata o compenseaza pata de contact si presiunea din pneu, asta in versiunea simplificata a pneului, nu tinem cont de peretii laterali.

De aici apare un fapt interesant, orice dimensiune are anvelopa suprafata de contact este la fel in cazul in care presiunea este identica, bineinteles vorbin de aceeasi masa aplicata pe pneu.

Din punctul asta de vedere pare ca toata discutia ce am avut`o referitor la economie, aderenta este efectiv o aberatie, si totusi nu`i chiar asa.

O anvelopa mare cu aceeasi pata de contact ca una mica este mai economica deoarece raza ei este mai marei si flexarea cauciucului este mai mica, efectiv pierderi mai mici prin frecarea interna.

Deosebirea fata de o anvelopa joasa si lata este ca la cea inalta pata de contact este lunga asigurind o aderenta la tractiune mai buna, cea lata la forte laterale se comporta mai bine pata fiind mai mult lata decit lunga.

Asta a si cazul alunecatii laterale pronuntate  a unei masini cu anvelopa inalta.

Deci la prima vedere o anvelopa lata poate fi economica ca una inalta deoarece pata fiind lata curbarea ei este mai mica, te da inapoi aerodinamica si volumul la o masina mica.

Din cauza asta se prefera roti inalte la masinile electrice care totusi au nevoie de o pata de contact apreciabila, puterile sint mari totusi.

 

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări