Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Automobile electrice


maxente

Postări Recomandate

Acum 12 ore, iop95 a spus:

Asa e... e greu cu fizica... toate instalatiile de ridicat au cuplu zero cand sarcina nu se misca... Dumnezeu tatal ofera cuplul necesar.

Fizica nu merge cu "crede si nu cerceta"... in loc cautati sa verificati daca nu cumva va inselati, se pare ca e mai comod sa faceti aprecieri subiective.

Nu e nicio problema... credeti ce doriti, nu mi-am propus sa demonstrez ceva anume sau sa va conving pe cineva care are doar raspunsuri nu si eventuale intrebari sau macar indoieli.

Credeam ca forumulul asta e de dezbateri tehnice cu ceva argumente si cu scopul principal de a invata, de a clarifica diverse aspecte tehnice, nu de a face aprecieri subiective pline de superioritate, bune doar pentru a mangaia orgoliile ieftine si supra expandate ale unora.

OK, ultima intervenţie pe subiectul ăsta adiacent. Hai s-o luăm de la zero cu fizica şi să clarificăm nişte aspecte, aşa cum vă doriţi.

Forţa e produsul dintre masă şi acceleraţie:

F = m * a
F = m * v / t

Cuplul e produsul vectorial dintre forţă şi braţul forţei:

M = (F x d)
M = (F x v) * t

Lucrul mecanic e produsul simplu dintre forţă şi lungimea de deplasare:

L = F * d
L = F * v * t

Puterea e lucrul mecanic schimbat într-o unitate de timp:

P = L / t
P = F * v
P = |M| / r * ω

E clar acum de ce poate exista cuplu mecanic într-un arbore, chiar dacă puterea e zero?

Editat de ratza
Uitasem ecuaţia pentru putere în funcţie de cuplu
Link spre comentariu

Daca aveti bunavointa , cam cum ar arata un setup pentru ? ... Macar asa , succint ... , procesul masurat , instrumentele , procedura ( teoria lucrarii ) . Daca nu cer prea mult ... , dar n - o fac degeaba . Eu personal am ceva nelamuriri . Revenim si la formule , dupa ...

Editat de gauss
Link spre comentariu

Nu mă ocup cu aşa ceva, însă măsurătoarea se bazează pe deformarea elastică  a axului sau a unui subansamblu dedicat, de exemplu două flanşe cuplate elastic între care se pune traductorul. Cuplul va torsiona axul, iar unghiul de răsucire e măsurat prin diverse metode: piezo, optice, magnetice, timbre tensometrice. Un prieten care a lucrat la dezvoltarea unei biciclete electrice a folosit metoda optică pentru a determina cît de tare apasă ciclistul pe pedale, dar nu pot da mai multe detalii.

Link spre comentariu

Senzorul era necesar pentru a calcula cît de mult trebuie să ajute motorul, indiferent dacă axul se rotea sau nu.

 

Văd că încă e o confuzie între putere şi cuplu. Hai să dau alt exemplu: o cheie dinamometrică ca cea din poză:

https://www.techtransfer.com/wp-content/uploads/Beam-2.jpg

Să zicem că încerc să strîng un şurub blocat cu o forţă oarecare. Acul indicator va indica ce cuplu am în sfecla şurubului, iar cum acesta nu se învîrteşte absolut deloc, puterea exercitată e zero.

Link spre comentariu

Nu este nici o confuzie . Ma rog , pentru mine . Exista lucru mecanic rezistent ( de el am intrebat mai sus ) , datorita principiului actiunii si reactiunii fortelor , energia se conserva   :

 

https://ro.wikipedia.org/wiki/Lucru_mecanic

 

In fine , fiecare cu parerile lui . Mai mult decat ce e in link - ul de mai sus nu cred ca e nevoie ( pentru versiunea mea ) .

Editat de gauss
Link spre comentariu
Acum 15 ore, one a spus:

... Tesla a avut curajul de a porni o afacere numai cu masini electrice, cand ceilalti si acum se agata disperati de diesel ca pe acela stiu sa il faca.... Este singura masina de pe piata care isi face update software singura. Asta ar putea fi si ceva nedorit, dar ganditi-va ca daca apare o noua functie, aceasta va fi adaugata, in timp ce la ati constructori de cazane precum VW trebuie sa platesti si ca sa ai mufa USB la radio, daca pachetul initial nu cuprindea optiunea.

Au mai fost si altii înaintea celor de la Tesla dar n-au avut conditiile de care a beneficiat Tesla (finantare, opinia publica, subventii, etc.).

Ma îndoiesc ca masinilor Tesla le va creste o mufa USB ca urmare a unui update soft. Iar updatarea softului din mers o stapânesc si producatorii de cazane. Dar au motive temeinice sa n-o faca (experienta îsi spune cuvântul).

Motorul termic cu piston nu are cuplu "de la 0 rpm" dar are cuplu la turatie zero. Vi s-a întâmplat vreodata sa calati motorul? Acolo ati avut ocazia sa simtiti efectul cuplului la turatie zero.

Edit: Toti "producatorii de cazane" masoara deformatia elementelor din care construiesc masinile (R&D, nu în productia de serie). De regula cu ajutorul marcilor tensometrice. Tensiunile în suruburi la masoara cu saibe piezo (piezoelectrice sau piezorezistive, functie de caz). Am înstrainat de curând cazanul meu (A6 te de i). L-am cumparat de la firma unde lucrez (amu stiti cu ce ma ocup); era pe post de demonstrator. Era plin de marci tensometrice, accelerometre, saibe piezo. La fiecare verificare tehnica, dupa ce le vedeau, inginerii de la TÜV începeau sa depene amintiri din facultate. Va puteti imagina cum decurgea restul verificarii (schimbat carti de vizita, invitatii la târg - automotive testing expo, etc).

Editat de franzm
Link spre comentariu

"Unghiul energetic" poate ajuta: a aplica un cuplu necesita o cantitate de energie. Dupa aia, ca asta se transforma in energie cinetica sau in caldura cu/sau fara sa "distruga surubu`/roata" ramane de vazut... :)  

Editat de informer
Link spre comentariu

Se pare ca exista o confuzie intre puterea mecanica si puterea primara/generatoare de lucru mecanic intr-un sistem (poate fi putere electrica, termica... sau cea data de muschii care trag de o cheie un surub blocat).

Puterea mecanica poate fi zero...  dar sursa primara care produce acel cuplu (la turatie zero),  puterea electrica in cazul unei masini electrice, nu este zero.

 

Despre cuplu la turatie zero (puterea mecanica este zero... puterea electrica care determina acel cuplu, nicidecum) si alte detalii :

https://electronics.stackexchange.com/questions/271674/tesla-car-maximum-torque-at-0-rpm-is-this-correct

https://www.quora.com/Why-do-electric-cars-accelerate-faster-than-internal-combustion-cars

 

Link spre comentariu
Acum 12 ore, franzm a spus:

Au mai fost si altii înaintea celor de la Tesla dar n-au avut conditiile de care a beneficiat Tesla (finantare, opinia publica, subventii, etc.).

Ma îndoiesc ca masinilor Tesla le va creste o mufa USB ca urmare a unui update soft.

 

De acord, chiar as completa link-ul tau cu exemplul conationalului nostru Iustin Capra, pe care am avut ocazia sa il vad pe strazile Bucurestiului cu vehiculul sau electric, apoi cu ocazia unei expozitii am vazut si alte inventii ale sale care au ramas la stadiul de curiozitati. Dar asta nu insemna ca Elon Musk, care a pariat tot pe vehiculul electric si pe dezvoltarea rachetelor reutilizabile, e un fraier care doar reediteaza vechi idei. Constructori traditionali de automobile continua sa investeasca cu picatura in automobilul electric caci asteapta confirmarea tendintei, ei doresc sa faca bani nu sa faca vreun bine omenirii.

 

Despre a doua afirmatie, bineinteles ca nu ii creste un port USB dar daca exista conectorul si ii pui mufa nu o sa mearga caci va trebui activata prin soft functia si asta costa.

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări