Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Incarcare baterie Logan 0.9 TCE


Marius84

Postări Recomandate

4 hours ago, Ion_Bumbu said:

Pentru Start/Stop urmareste starea de incarcare a bateriei, tine cont de ea si daca bateria este pe descarcat nu mai opreste motorul incit sa risti sa ramii la semafor.

Scuze pt. off-topic, n-aveti idee daca aceasta mare descoperire (la "Start/Stop" ma refer)  se poate cumva anula la un VW 2011 altfel decat sa fac un temporizator care sa faca un contact la cateva secunde dupa ce-am pornit motoru` (contactul de OFF Start/Stop)? Daca urasc ceva la masina asta de-o am acum, ii exact feature-u` asta. :)  

 

Editat de informer
Link spre comentariu
Acum 13 ore, Sharky a spus:

In opinia mea 13.6V inca nu e o valoare buna.
Trebuie compensata cu temperatura, plus trebuie sa fii sigur ca bateria e incarcata, altfel nu o vei mentine intr-o stare buna.
Ar merge cu 13.6V daca masina ar face curse internationale, deci porniri rare si mers mult dintr-un sut.
Corect e cum fac masinile mai noi, prin monitorizarea curentului, cand in baterie nu intra mai mult de 5% e cazul sa scazi tensiunea.

 

        Da,  m-am gandit ulterior  ca e cazul  sa completez  faptul  ca exemplul meu  se refera  la  o situatie  doar temporara adoptata de mine  si  mai ales  cu  referire la faptul  ca  in general  am drumuri  prin tara  (asadar curse de ordinul orelor).

 

Oricum,  am pus si capacitatea bateriei  putin  mai mare decat original.

 

 

         Si  la mine   tensiunea pe baterie la oprirea motorului  se stabilizeaza  la 12,8 V  chiar si dupa  doar  un drum prin oras.      In fine,  poate nu conteaza asa mult,  oricum nu va ramane asa  pentru ca nu e ok  pe  termen mediu si lung. 

        Avantajul in cazul montajului pus de  mine este faptul  ca  masoara tensiunea direct pe baterie.   Asadar  oricat de mica ar fi caderea de tensiune  pe firele dintre  alternator  si baterie,  circuitul de  incarcare va mentine  100%  stabila tensiunea pe baterie  mai ales  atunci cand sunt consumatori  electrici mari  (de ex. incalzirile iarna).  

        Evident  ca  obliga alternatorul  sa scoata tensiune  mai  mare  ca sa compenseze caderea de tensiune  pe fire,    cadere de tensiune  care  pacaleste circuitele de incarcare montate  direct  pe alternator  (care masoara tensiunea doar  pe borna  alternatorului)

        Firul de plus  spre consumatori pleaca de pe borna bateriei.

        

 

Compensarea cu temperatura  eu  stiu ca este  utila   atunci cand exista o singura tensiune de incarcare  de  peste 14  V.

 

       Dar  acum deja discutam  despre comutare  intre tensiune de incarcare  si tensiune de float,   situatie in care  compensarea cu temperatura  nu  mai este  cu adevarat  necesara  decat  daca vrei  sa  fii  foarte riguros  cu privire  la   regimul  de incarcare  al acumulatorului.

 

 

      Oricum,  cine  merge pe  ideea  adoptata de mine,  de comutare  intre incarcare  si  float  (masurand curentul de incarcare),    ideal cred ca  ar fi  sa  faca direct un montaj  de incarcare  separat,  amplasat langa baterie.

 

Eu am folosit  circuitul integrat  L9484   care totusi  vine la pachet  si  cu compensarea  cu temperatura  (senzor extern)    https://www.st.com/resource/en/datasheet/l9484.pdf

Ar mai fi si alte variante,  de ex  L9915      http://www.farnell.com/datasheets/1876831.pdf

 

Practic  nu  necesita componente externe,   decat o siguranta fuzibila pe alimentare  si eventual un mic condensator  tot pe alimentare   (plus senzorul de temperatura  si un  mic radiator  chiar si din tabla).

Iata si o varianta de test facuta de mine:           1244072917_ScreenShot01-18-19at01_06AM.thumb.JPG.de0df7df18766203c316a3c56daba64b.JPG

 

 

 

 

          Nu   prea inteleg  ideea  de  5%  cand electronica da comanda sa scada tensiunea de incarcare.     Banuiesc  ca e vorba de 5%  din  curentul  maxim de incarcare.

          Dar  oare cat  este acest curent maxim  la  Logan  ?

 

          Totusi am observat ca  masurarea curentului se face  pe firul de minus.   De aceea si creste tensiunea  de la alternator cand sunt aprinse farurile (in exemplul din videoclip),  pentru  ca electronica nici nu stie de fapt  daca  acumulatorul are nevoie de incarcare  sau  este vorba despre  alti  consumatori.

            Doar pe  plus  sunt firele separate  pentru incarcare,  consumatori,  etc.

 

Multumesc

Editat de buleu_alexandru
Link spre comentariu

Ca  o corectie la ce am scris  mai sus  in  ultima parte:    M-am referit  ca tensiunea pe acumulator  creste  pana la tensiunea de  incarcare  de peste 14V.

 

Dar  e  si normal  ca  alternatorul  sa inceapa sa scoata  macar  tensiunea  de float  in momentul  in care  sunt sesizati consumatori  mai importanti.

Link spre comentariu

Laudabil ce se poate face si se face pe masinile proprii.As avea o intrebare pe tema asta.Se stie ca o baterie din comert in toate mintile are o durata de exploatare intre 4 si 5 ani.Exceptii sunt in ambele capete ale domeniului.Adica am auzit cazuri de cadere si la 3 ani, dar si la 7 ani. A observat cineva o crestere a duratei de exploatare a unei baterii de masina dupa bricolarea instalatiei de incarcare? Intreb pt ca eu sunt la a doua baterie pe masina. Cea originala a tinut mai bine de 7 ani, iar cea de acum a intrat in anul 5 de exploatare. Ma gandesc la modul serios ca nu mai cumpar o alta baterie si cred ca o sa o schimb cu totul.In asemenea conditii, oare merita bricolaje ca la vechile dacii, numai sa avem de treaba? La alea gaseai tot timpul ceva de facut, pt ca erau extrem de simple, si orice ai fi facut era de bine.Dar acum, cand toate au electronica pe ele de ragaie, merita munca unor astfel de improvizatii? Cand spun improvizatii, ma refer la modificari neomologate, nu la legarea a doua sarme neizolate.

PS-Si chiar e o simpla intrebare, n-am nimic cu cei care au asemenea ocupatii, bravo lor ca pot si au si timp pt asta.

Editat de doru3160
Link spre comentariu

Poate nu ma credeti dar bateria mea este in anul 11, nu a fost desfacuta de pe masina sau pusa la redresor. Masina a fost utilizata 90% la drumuri peste 60km. Nu are consumatori suplimentari.

Link spre comentariu
11 hours ago, informer said:

Scuze pt. off-topic, n-aveti idee daca aceasta mare descoperire (la "Start/Stop" ma refer)  se poate cumva anula la un VW 2011 altfel decat sa fac un temporizator care sa faca un contact la cateva secunde dupa ce-am pornit motoru` (contactul de OFF Start/Stop)? Daca urasc ceva la masina asta de-o am acum, ii exact feature-u` asta. :)  

 

 

  Au facut unii module de genul acesta se gaseste si gata de cumparat, acuma nu stiu cum sunt butoanele legat la VW din cate am vazut pe youtube au fost montate pe alte marci de masina. Si pe mine ma scoate din sarite din cand in cand ca tot trebuie sa apas pe buton, din cate am citit se poate dezactiva sau seta sa isi memoreze ultima stare prin vcds, unii au mai pacalit sistemul prin demontarea senzorului de la capota pacalind masina ca si cum ar avea capota deschisa caz in care e anulata  sistemul pentru ca crede ca se lucreaza la motor si e nevoie sa functioneze. Insa nu am incercat metodele respective pentru ca masina e noua in garantie si am zis ca mai bine apas butonul ala nesuferit decat sa ma trezesc la revizie ca isi dau astea seama prin logguri ca sa umblat la masina si imi anuleaza garantia.  https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Start-Stop-Memory-module-with-SERVICE-MODE-Start-Stop-SSA-memory-/322352078637

Editat de Bandi Szasz
Link spre comentariu
Acum 1 oră, doru3160 a spus:

A observat cineva o crestere a duratei de exploatare a unei baterii de masina dupa bricolarea instalatiei de incarcare?

 

Acum 1 oră, doru3160 a spus:

oare merita bricolaje ca la vechile dacii, numai sa avem de treaba?

 

        In cazul meu  chiar  s-a defectat  circuitul original de incarcare,   din acest  motiv  am  mers  direct pe varianta  unui circuit extern de incarcare,   pe care il pot modifica usor daca  consider  dupa un timp ca as  vrea sa functioneze altfel  sau  sa ii aduc imbunatatiri   (cum ar fi  comutarea intre  incarcare  si float).

 

        Din pacate  nu  pot sa raspund  la intrebarea  legata de durata de exploatare a bateriei  deoarece  doar  putin am  mers  cu bateria  veche  pe montajul asta  mai destept  cu L9484.

As fi  si eu curios  sa aflu  de la cineva  care  poate  a facut ceva asemanator.

 

       Din pacate  am constatat  o problema  chiar  saptamanile trecute  care  duce  la  scaderea  vietii bateriei  si  chiar  voi  deschide  un topic  separat pe tema asta.

 

 

       Nu  spun  ca recomand  sa faca  oricine  ceea ce am facut  eu  cu circuitul de incarcare.     De aceea  nici nu  am considerat necesar  sa deschid  un topic separat  (chiar daca  este  ceva  destul de interesant).

       Doar am  mentionat  si alte variante  alternative  la  circuitele  care sunt acum pe masinile  din ultimele generatii.

       Aceste variante  pot fi studiate  pentru  o intelegere  mai usoara chiar si a  circuitelor actuale de incarcare  (despre care se discuta in principal  pe acest topic).

 

Multumesc

Link spre comentariu
20 minutes ago, Bandi Szasz said:

Au facut unii module de genul acesta se gaseste si gata de cumparat, acuma nu stiu cum sunt butoanele legat la VW din cate am vazut pe youtube au fost montate pe alte marci de masina. Si pe mine ma scoate din sarite din cand in cand ca tot trebuie sa apas pe buton, din cate am citit se poate dezactiva sau seta sa isi memoreze ultima stare prin vcds, unii au mai pacalit sistemul prin demontarea senzorului de la capota pacalind masina ca si cum ar avea capota deschisa caz in care e anual sistemul pentru ca crede ca se lucreaza la motor si e nevoie sa functioneze. Insa nu am incercat metodele respective pentru ca masina e noua in garantie si am zis ca mai bine apas butonul ala nesuferit decat sa ma trezesc la revizie ca isi dau astea seama prin logguri ca sa umblat la masina si imi anuleaza garantia.  https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Start-Stop-Memory-module-with-SERVICE-MODE-Start-Stop-SSA-memory-/322352078637

Multumesc, la aia ma gandeam, ca poate ii posibila setarea OFF ca default.

Altfel treaba cu temporizatorul si releul n-ar fi dificil de facut insa mai dificil pt. mine ar fi sa desfac acolo unde-i acel buton (langa schimbator) fara sa stric plasticurile alea care arata f. bine asa neatinse. :) In plus mi-ar trebui acolo un plus care sa apara doar la pornire, sa am de ce "ma lega". 

 

Apropo de schimbarea bateriei a mea am schimbat-o in toamna, era cea din 2011 si mai mergea doar ca parca iarna trecuta mi s-a parut ca "nu mai invarte" ca una noua. :) Evident ca astia de la magazine au vrut sa-mi vanda una care-i buna pt. start/stop, adica la dublu pret fata de una normala, degeaba le-am spus ca NU folosesc feature-u` ala. Pana la urma am luat una normala si am gasit electricianul rational care sa-mi masoare incarcarea nu sa se lege de ce butoane am si nu le folosesc. :) 

Oricum, de la Golf I incoace nu m-o tinut nici o baterie mai putin de 4 - 5 ani.

Editat de informer
Link spre comentariu

Cele originale tin f mult, in special pe masinile cu incarcare smechera.
Si la mine curentul e pe minus, probabil se monitorizeaza tot ce intra/iese din baterie atat cu motorul pornit cat si oprit si se iau tot felul de decizii.
Sau probabil e mai simplu sa masori fata de masa, decat diferential, cand esti pe plus. ASta ca implementare electronica.


Compensarea cu temperatura e pt pragul la care incepe bateria sa fiarba prin electroliza.
Evident ca daca tu nu ii dai niciodata 14V pe termen lung nu conteaza.
Dar tu la fel de bine ai putea sa pui o intarziere pe circuitul tau.
Lasi alternatorul sa isi faca damblaua vreo 10 minute dupa iti activezi circuitul de reducere a tensiunii.
Asa scapi de bataia de cap.


Curentul de 5% nu e stabilit de alternator decat indirect.
Alternatorul da 14V bateria daca e goala trage si 20A, daca e incarcata abia trage 500mA. 
(Cifre din burta.)
Doar in cazul din urma conteaza tensiunea.
Cat timp bateria trage curent serios, tensiunea e irelevanta, cat timp e suficienta cat sa genereze o incarcare intr-un ritm rezonabil.
Cand se vede ca bateria nu mai trage, tensiunea se reduce la limita de mentinere, ca nu are sens sa faci electroliza ca pierzi lichid, corodezi electrozii, etc.
Probabil producatorul considera ca bateria montata e de vreo 50-80Ah, deci cand incarcarea scade sub 5% din acea valoare se considera bateria ca fiind aproape incarcata si tensiunea poate fi redusa fara sa riste ca bateria sa ramana descarcata, chiar si dupa multe drumuri scurte.


Cadere de tensiune pe fire nu ai, sau nu ar trebui sa ai.
Am vazut mai multe de masini, la opel alternatorul era legat la acelasi cablu cu demarorul si de acolo mergea la plusul bateriei.
La cat de gros era caderea de tensiune devenea semnificativa 0.2V doar la peste 50A. Irelevant.
La bora am vazut ca de la baterie un cablu gros merge la demaror si separat vine cablu direct alternator baterie.
Cadere de tensiune nu e pe el, curentul de incarcare fiind mic cand bateria se apropie de finalul incarcarii.
Iar pana nu e incarcata nu prea conteaza asa mult.


La passat nu m-a interesat, dar nu scade sub 13.8V la relanti oricate as porni. Altfel 14.4.


Fordu sta batz la 14.5 si dupa multa vreme scade la 14.4. Indiferent de consumatori, iar la cat de groase sunt firele si conectica nu pierzi nimic pe ele.
Bateria tine deja de 5 ani, rombat premier, verde. De vrei sa o incarci nu trage mai mult de 300mA. In halul asta de incarcata o tine.
Electrolit nu s-a pierdut.

Link spre comentariu

Toate modelele Dacia euro6 cu Stop&Start (nu start stop sau alte bălării) au senzor de curent pe borna minus,încă din 2015 nu e nicio descoperire.

 

Ai senzor de curent pe borna minus a bateriei EFB(e dedicată S&S), alternator controlat pe LIN și încărcare pilotată de uch (care primește pe can informatie legată de temperatura exterioară) cu alte cuvinte ai tensiune variabilă pe instalația mașinii funcție de consumatorii porniți.

 

Alternatorul poate fi roată liberă pe accelerare și poate încărca "blană" pe frânare sau poți merge pe baterie dacă condițiile o permit

 

S-a mai discutat pe forumul modelului, nu are rost să mai repet, în plus comparații cu alte modele decât Duster ph2/Duster ph3/Dokker/Lodgy/Clio4/Captur/Kaptur/Lada Vesta nu își au locul

Editat de t0rquemada
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări